120 litraa vettä lattialle -> homevaurio

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

120 litraa vettä lattialle -> homevaurio

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Eli noin 4-5 vuotta sitten kävi tällainen typerä virhe silloista 120-litraista akvaariota siivotessani; Olin normaaliin tapaan siivoamassa sitä ja olin nostanut jonkun ison kiven akvaariosta valaisimen päälle, että puhdistaisin sen levästä, jota kiven pintaan oli kasvanut. Akvaario oli kuution muotoinen, kaksinkertaisista laseista tehty, joiden välissä vielä autojen laseista tuttu muovi välissä. Eli akvaario oli itse teetetty jossain lasityöstöliikkeessä. Jalustana siinä oli alumiinikehikko, eli akvaarion pohjalasin alla ei ollut mitään tukea. Se oli silloin miljoonakalojen kasvatusaltaana.

Sitten sattumalta eräs kaverini tuli hakemaan minua pihalle. No en ollut kerennyt vettä ottaa vielä paljoakaan pois akvaariosta, joten ajattelin että menen hetkeksi ja siivoan sitten akvaarioni loppuun.

Pihalta tullessani ja oven aukaistuani oli näky mitä miellyttävin! Keittiössä ja eteisessä asti oli vettä yli sentin verran ja miljoonakaloja ui joka paikassa. Keittiössä miljoonakalat olivat kuin tarjottimella toiselle kissoistani - se oli siellä iloisena tapahtumasta pyydystelemässä miljoonakalojani!

No pienoisesta järkytyksestä vähän selvittyäni ja kaloja pyydystelevän kissani vanhempien makuuhuoneeseen suljettuani menin kengät märkänä omaan huoneeseeni katsomaan mitä oli tapahtunut ja näky senkuin vain parani: Akvaarion valaisimen päällä istuskeli toinen kissoistani maukumassa apua, kun ei päässyt mitenkään pois sieltä lattian ollessa joka puolelta veden vallassa. Akvaarion alapuolella lattialla oli iso kivi jonka olin valaisimen päälle lähtiessäni jättänyt.

Eli jos joku ei vielä arvaa mitä oli käynyt, niin asia on niin että valaisimen päällä maukumassa ollut kissa oli ilmeisesti mennyt sinne tutkimaan uutta sinne ilmestynyttä esinettä, eli tätä kyseistä kiveä ja oli sitten varmaankin "vahingossa" vähän tassuillaan työnnellyt sitä niin että varmasti oli tippunut takaisin akvaarioon, mistä oli tullutkin.

No akvaarion pohjalasiin oli tullut kiven kokoinen reikä, kun se oli siitä voimalla tippunut läpi. Positiivisia asioita tästä etsiessäni löydän vain yhden: Jos kaksinkertaisien lasien välissä ei olisi ollut muovia, olisi koko pohjalasi levinnyt lattialle ja olisin saanut onkia lasin sirpaleitakin lattialta. Laiha lohtu mutta parempi sekin kun ei mitään.

Tulihan siinä pienoinen paniikki sitten ja sain kuin sainkin lopulta veden poistettua lattialta joten kuten ja hengissä olleet kalat evakuoitua toiseen altaaseen.

No sitten seuraukset: Omakotitaloomme oli juuri laitettu upouusi parketti. Parketti meni täysin pilalle oman huoneeni ja keittiön pinta-alalta. Myöhemmin illalla samana päivänä rupesi alakerrasta tulemaan katosta vettä, eli ylä- ja alakerran välinen osa oli täysin kastunut ja villat ja muut olivat siellä märkiä.

Vuosi sitten nykyhetkestä kävi jokin homevauriotutkija ja homekoira tarkastamassa vahingot. Ja kuinka ollakaan juuri niissä kohdissa, joista vesi oli mennyt lattiasta läpi, oli ihmiselle vaarallista homekasvustoa. Rakenteita, villoja ja parketit ovat nyt uusittu ja homevauriot eliminoitu talostamme, vihdoinkin!

Mutta pieni inhimillinen virhe saattoi tämmöiseen tapahtumasarjaan ja voitte uskoa, niin tuohon upposi kyllä paljon rahaa! Mutta mikä tärkeintä: Virheistä oppii ja akvaarioharrastukseni ei kaatunut siihen, vaan jatkuu edelleen yhä useampien altaiden kanssa. :mrgreen:

Olihan siinä silloin vanhemmille seliteltävää, että mitä oli käynyt, kun he onnellisina tulivat töistä kotiin. Mutta onneksi kyseinen onnettomuus on jäänyt osaltani ainoaksi ja siitä pidän kyllä huolen, että jää tulevaisuudessakin.

Kiitos teille, jotka jaksoitte lukea vähän ehkä pitkän kirjoitukseni loppuun asti! :) Anteeksi kaikki mahdolliset kirjoitusvirheet. Tämä on kyllä yksi niistä tapahtumista joita ei koskaan unohda.

Vähän myöhään kirjoitan kyseisestä tapahtumasta tänne, mutta ei ole ennemmin tullut mieleeni, että sen voisi täällä julkistaa. Jotenkin tuo muistui mieleeni taas, kun luin amandan kirjoituksen, kuinka hänen siskonsa yläkerrassa asuvalle oli tullut vesivahinko ja tästä lähti ideani kirjoittaa koko tämä katastrofin kulku tänne. :mrgreen:
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Jep olen oppinut kokemuksen kautta että kaikki pitää varmistaa viimeisen päälle. Ei esim. ruveta tiskaileen samalla kun vaihdetaan vettä letkulla, ei jätetä mitään akvaarion kansilasin tai valaisimen päälle jne. Keskitytään yhteen asiaan kerrallaan ja eliminoidaan vaaratilanteet jo ennakolta. Mutta taoppas tämä omaan päähän....
Minä juon nyt kahvia!
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

:| Voi hirmu, mikä juttu. Kiitos, että jaoit tarinasi meillekin opetukseksi. Toivottavasti ( ainakin itse ) oppisi toisten virheistä, ettei aina tarvitsisi kantapään kautta kokeilla kaikkea.

Olen joskus miettinyt, että pitäisi varmaan ( varmuuden varaksi ) ostaa iso saavi, johon laittaa tuo ulkosuodatin. Vaikka uusi onkin ja sitä huoltaa hyvin, silti minun tuurilla juuri tuo suodatin on "maanantai-päivän" kappale. Niitä "maanantai-päivän" tekeleitä on kohdalle osunut vähän joka asiassa :roll: .
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
rullarapu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Voe kamala. Jotenkin jo odotin, että se kivi tulee sieltä vielä alas kun sen sinne kerran on jättänyt! 8O Tulikin heti pakkomielle roudata kaikki putoava tavara lampun päältä pois! :roll:
Ex-kiekkoilija...
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Tuollaisissa tapauksissa kannattaa aina ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja tutkituttaa vahingon laajuus ja korjauttaa se mahdollisimman nopeasti. Ei pääse tuollaisia homevahinkoja sitten ilmestymään.

Kuitenkin se vahinko jotenkin tapahtuu, oli niitä kiviä lampun päällä tai ei, mutta onneksi on vakuutukset.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
rullarapu
Member
Member

Kaizu kirjoitti:Kuitenkin se vahinko jotenkin tapahtuu, oli niitä kiviä lampun päällä tai ei, mutta onneksi on vakuutukset.
Tiedän joitakin ihmisiä joilla ei ole vakuutuksia asian varalle, mutta olen tehnyt parhaani toitottaakseni asiasta :D
Ex-kiekkoilija...
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

Jep, tuo on totta että pitää nopeasti hoitaa vakuutusten kanssa asia. Silloin vanhemmat hoitivat nuo vakuutusasiat, joten en itse niistä paljoa tiedä, että miten sujuivat. :D
rullarapu
Member
Member

Hienoa, että homma hoitui :D
Ex-kiekkoilija...
Zamora
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zamora »

Huhhuh! 8O Kamalaa!
Vanhempasi varmasti kiljuivat onnesta [;)]
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

Heh! :D Kyllähän niilläkin vähän aikaa kesti tajuta, mitä oli tapahtunut ja kuinka suuret vahingot olivat tulleet :D
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Nii kaitzu vakuutusyhtiöviittauksineen oli oikeassa: olisi heti pitäny tehdä lattiasta (betoni) kosteusmittaukset, kuivattaa tarvittaessa riittävä aika jne. Tai jos vak. y. ei olisi reagoinut, niin sitten vaikka itse.
Minä juon nyt kahvia!
AASIANMUTAKALA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AASIANMUTAKALA »

Meilläkin on ollut ongelmia akvaarion vuotamisen kanssa.

Ensi viikolla alkaa yläkerrassa remontti,kun 57-litrainen akvaario alkaa vuotaa tiistai-keskiviikkoyönä.Vesi tuli lattian läpi alakertaan ja kasteli keittiön kattolampun niin että sähkömies kutsuttiin hätiin.Ja akvaariot pitäisi huomiseen mennessä siirtää toiseen huoneeseen.Ongelmana on,että remontoitavassa huoneessa nukkuu kaksi ihmistä,siellä on kolme kirjahyllyä,televisio ja kaksi akvaariota ym.Huone on melkoisen suuri,ja kosteus on levinnyt suurelle osalle lattia-alasta.Vakuutusyhtiö onneksi korvaa suurimman osan tuhoista. :)
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Itsekin otin perjantaina laajan kotivakuutuksen, ja heti meinasi "tulla vakuutukselle käyttöä"..Olin laittanut ilmastointiteipillä spotit seinään akvaarion yläpuolelle, jotta näkisin mille kohdin ne olisi parasta laittaa. Tarkotus oli siis hetimiten mallata kohdilleen ja laittaa kunnolla kiinni.

Nooh, sitten soittikin kaveri, ja tämän puhelun jälkeen tulikin mieleen, että soitanpa sinne vakuutusyhtiöön saman tien. Juuri kun sain lopetettua puhelun, kuului olohuoneesta 'riips-molskis' ja arvatenkin toinen lampuista irtosi seinästä ja molskahti veteen lamppua myöten, eli sentti lisää niin vesi olisi osunut sähköosiin. HUH!

Kyllä osaa olla ihminen fiksu 8O Onneksi olisi ollut vakuutus :mrgreen:
*laa la laa*
Qsmis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Qsmis »

Kiitoksia opettavaisesta tarinasta!
Taidanpa kilpailuttaa vakuutusyhtiöt ennen kuin pistän tällä hetkellä vielä levällään olevan 500 litraisen pystyyn. 8O Huhhuh!
Life is what happens to you while you're busy making other plans -John Lennon-
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä akvaariovahingot kattava kotivakuutus on ihan kova sana. Varsinkin jos asuu kerrostalossa, vesivahingoista voi tulla isot tuhot.
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”