Kuplapesistä

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kääpiörihmakala
Starting Member
Starting Member

Kuplapesistä

Viesti Kirjoittaja Kääpiörihmakala »

Eli minkä näköisiä ne on? Ja mistä tietää, että se on kuplapesä.
Naaras kääpiörihmakalani kuti, mutta itse en nähnyt sitä hetkeä. Ja nyt he syövät yhdessä niitä... . Mitä tehdä. Kuuluuko niiden normaalistikkin syödä niitä . Eli muistaakseni koiras kala teki sen kuplapesän ja ?kasvatti? poikaset kuin ihminen lapsiaan... Toivottavasti ymmärsitte.
Kopioin vanhastani tämän tekstin.

(Anteeksi väärässä "osastossa" tämä sama kysymys, pyydän hirvesti anteeksi! [:I] Mutta siirsin sen tänne! Kun tänne se nyt kuului.)
Kääpiörihma pariskunta täyttää vuoden 6.9.!
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Kuplapesästä ym.

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Juu koiras tekee kuplapesän, eikä sitä voi olla huomaamatta. Yleensä pintakasvillisuuden joukkoon ja se nousee pinnan päällekin. Mutta aina nuo eivät kuplapesää tee (omia kokemuksia), tai se esim rikkoontuu vedenvaihdossa tms.. Koiraan pitäisi visusti varjella pesää ja ajaa kaikki muut kalat lähettyviltä pois, siis myös naaraan. Onkohan sun käppänöillä ollut pesää ollenkaan? Onko niiden väritys muuttunut? Niille pitäisi tulla ns. kutuväritys, mun kalat ovat keltaisia ja kutuväri on musta. Niistä tulee siis varsin rumia ollessaan "parhaimmillaan".Onko naaras pyöristynyt? Paljonko sulla on lämpötila ja minkäkokoinen allas on? Mitä muita kaloja sulla siellä on? Olet valinnut hienon lajin itsellesi. Ei ehkä helppo, mutta varmasti oikeissa oloissa yksi parhaimpia! :mrgreen:
Kuteminen tapahtuu monessa "erässä"ja on aika hurjannäköistä kieppumista. Sen jälkeen molemmat kalat ovat hetkenaikaa pyörällä päästään, pienessä hetkessä koiras ajaakin jo naaraan pois. Onko sulla pintaan asti ylettyviä kasveja ja/tai paikallaan pysyviä pintakasveja? Munitut munat kuoriutuvat 1,5 vuorokauden kuluttua ja ovat todella pieniä. Tässä vaiheessa olen itse poistanut ne seura-akvaariosta isoon (n.30 litraa) poikasaltaaseen. Niitä nimittäin syntyy satoja ja tarvitsevat isohkon astian. Näistä poikasista kasvaa aikuisiksi 5-10 kpl. :mrgreen:
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Riikka
Starting Member
Starting Member

Re: Kuplapesästä ym.

Viesti Kirjoittaja Riikka »

kerry74 kirjoitti:mun kalat ovat keltaisia ja kutuväri on musta. Niistä tulee siis varsin rumia ollessaan "parhaimmillaan".
Minkäs värinen sinirihmakaloilla on kutuväritys?
kerry74
Member
Member

Sinirihmakaloista

Sinirihmakalojen kutuvärityksestä mulla ei ole hajuakaan. Kaikki noi mun kirjoitukset ovat omasta kokemuksesta. [;)]
kerry74
Member
Member

Väritys

No kävimpä Googlettamassa ja heti ekalta sivulta löytyi komea kuva kutuvärisestä sinirihmasta. Tässä kirjoitus: Sinirihmalla värit tummuvat ja "helmet" tulevat kirkkaiksi kutuvärityksessä. :mrgreen:
Kääpiörihmakala
Starting Member
Starting Member

No..

Onkohan sun käppänöillä ollut pesää ollenkaan?
-Ei vissiinkään :D
Onko niiden väritys muuttunut?
- On sellanen ns. musta tai niinku tumma.
Niille pitäisi tulla ns. kutuväritys, mun kalat ovat keltaisia ja kutuväri on musta. Niistä tulee siis varsin rumia ollessaan "parhaimmillaan".Onko naaras pyöristynyt?
-On!
Paljonko sulla on lämpötila ja minkäkokoinen allas on?
- 25-27 on lämpötila. 100litranen
Mitä muita kaloja sulla siellä on?
- Yks monni en nyt muista mikä, mutta viihtyy rihmojen kanssa. Ei ole ollu mitään kihnaa. Oleskelee itsekseen.
Olet valinnut hienon lajin itsellesi. Ei ehkä helppo, mutta varmasti oikeissa oloissa yksi parhaimpia!
- Sanon nyt vaan sain synttärilahjaksi :mrgreen:
kerry74
Member
Member

Kääpiörihmat

Akvaariosi koko on juurikin tuossa minimissään, mutta jos uros ei kovasti aja takaa naarasta, niin riittänee, ja tietysti sitä kasvillisuutta pitää olla erittäin runsaasti. Onko sulla vaan yksi naaras? Toinen naaras voisi olla hyvä, jotta uroksen tekmä "kiusaaminen" puolittuu. Minkä värisiä Kääpiörihmasi ovat? Lämpötilasta vielä, miksi se on 25-27? Onko sinulla lämmitintä? Tuo 27 astetta riittää lämpötilaksi, mutta se ei saisi kovin paljon heilahdella. Ja yhden asteen nosto voi saada kutemiseen vauhtia, kuten myös veden puhtaus, eli kannattaa vaihtaa puolet vedestä vähintää kerran viikossa. Kuinka usein sinä olet vaihtanut vettä? :mrgreen:
kerry74
Member
Member

Niin...

Tuosta kudun syömisestä. Uroksen ei pitäisi ainakaan itse syödä kutua, eikä päästää muitakaan sitä syömään, vaan tosiaan varjelee pesäänsä ja muniaan hyvinkin kiivaasti. Tosin heikkokuntoiset munat syö. Ja jos pohjalle on tippumassa muna, kerää uros sen suuhunsa ja tuo takaisin pinnalle pesään. :roll:
Kääpiörihmakala
Starting Member
Starting Member

Ollaan ajateltu

Ollaan ostamassa juuri toista naarasta. On lämmitin useimmiten se lämpö on 28. :P En oleehtinyt tässä uudessa nyt vielä vaihtamaan kertaakaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”