Ongelma ulkosuodattimessa
Valvoja: Moderaattorit
Ongelma ulkosuodattimessa
Elikkä olen havainnut ulkosuodattimen (Eheim professional 2) vuotavan lähiaikoina. Vettä on valunut n. 3 litraa suodatinta ympäröivään vatiin kahdessa viikossa (sama tapahtunut pariin otteeseen). Suodattimessa ei näy halkeamia tai muita kolhuja.
Olisiko jollain aavistusta mikä mahtaa olla vikana?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Ja helpommalla pääsee, kun unohtaa koko käynnistyspumpun ja käynnistää suodattimen perinteisellä tavalla. Eli siis imemällä letkusta ekalla kerralla ja jatkossa niin että nostaa paluuletkun pään vedenpinnan yläpuolelle, ja sitten vaan avaa hanan ja antaa suodattimen täyttyä itsekseen.Jorg kirjoitti:Proffa II heikoinlenkki on tämä "käynnistys napin" ympärillä oleva tiiviste. Sinne ei oikein kunnolla vaseliinia saa kuin ostamalla spray vaseliinia tai purkamalla kannen jos spraytä ei ole. Toki tikullakin voi tökkiä jos vaikka onnistuis.
Kun käynnistyspumppua ei käytetä, ei myöskään sen tiivisteestä tarvitse huolehtia.
-
- Advanced Member
Ei.
Jos käynnistinpumppua ei käytä, tiiviste pysyy kokoajan paikallaan eikä liiku edestakaisin. Roskaa ei pääse tiivisteen ja pumpun väliin eikä tiiviste väänny mihinkään suuntaan. Ei sieltä vettä silloin pääse ulos. Tiedän toistakymmentä tapausta joissa proffa2 on alkanut vuotamaan pumpun tiivisteestä ja kaikissa tapauksissa vuoto on alkanut huollon jälkeen jolloin pumppua on paineltu.

Jos käynnistinpumppua ei käytä, tiiviste pysyy kokoajan paikallaan eikä liiku edestakaisin. Roskaa ei pääse tiivisteen ja pumpun väliin eikä tiiviste väänny mihinkään suuntaan. Ei sieltä vettä silloin pääse ulos. Tiedän toistakymmentä tapausta joissa proffa2 on alkanut vuotamaan pumpun tiivisteestä ja kaikissa tapauksissa vuoto on alkanut huollon jälkeen jolloin pumppua on paineltu.
Re: Ongelma ulkosuodattimessa..
Onko minkä ikäinen laite?Jasa kirjoitti:Elikkä olen havainnut ulkosuodattimen (Eheim professional 2) vuotavan lähiaikoina. Vettä on valunut n. 3 litraa suodatinta ympäröivään vatiin kahdessa viikossa (sama tapahtunut pariin otteeseen). Suodattimessa ei näy halkeamia tai muita kolhuja.
Ihan mielenkiinosta, on tuossa 2 kpl samanlaisia uusia suodattimia odottamassa allasta.
-
- Advanced Member
No ainakaan minun mielestäni nuo Eheimin proffa kakkoset eivät ole niin laadukkaita kuin vanhemmat proffa ykköset. Pilasivat hyvän suodattimen täysin turhalla käynnistipumpulla. Eikä uusi letkuliitinkään ole niin hyvä kuin vanha.
Asiaan. Kaikkien ulkosuodattimien huoltoon kuuluu ainakin kannentiivisteen rasvaus joka kerta. Siksi proffienkin mukana tulee valkovaseliinia, se on ihan oikeasti tarkoitettu käytettäväksi.
Jos ei useamman vuoden aikana ole rasvannut tiivisteitä, niin ei todellakaan tarvi ihmetellä jos suodatin alkaa vuotamaan.
Jos tiivisteitä hoidettaisiin säännöllisesti, niin suurinta osaa näistä vuodoista ei koskaan tapahtuisi.
Asiaan. Kaikkien ulkosuodattimien huoltoon kuuluu ainakin kannentiivisteen rasvaus joka kerta. Siksi proffienkin mukana tulee valkovaseliinia, se on ihan oikeasti tarkoitettu käytettäväksi.

Jos ei useamman vuoden aikana ole rasvannut tiivisteitä, niin ei todellakaan tarvi ihmetellä jos suodatin alkaa vuotamaan.
Jos tiivisteitä hoidettaisiin säännöllisesti, niin suurinta osaa näistä vuodoista ei koskaan tapahtuisi.
Likemmäs 20 vuotta akvaarioharrastuksen parissa pyöriny ja about yhtä kauan ulkosuodattimia on ollu talossa enemmän tai vähemmän. Ei ole koskaan tarvinnu tehdä mitään ylimääräsiä rasvauksia. On tiivisteet pitäny ilman niitäkin. Proffia olen joskus ihmetelly, mut ei kyllä olis tullu mieleenkään ostaa. Ylihinnoiteltuja tuotteita, vain välineurheilijoille:)
Ei ihme jos falskaa 8 vuoden käytön jälkeen. Kumitiivisteet pitäisi uusia ainakin 3 vuoden välein (kauppiaan suositus 1 1/2 vuoden välein).KaisaHoo kirjoitti:Mulla on sama suodatin ja sama tilanne, tiivisteet falskaa 8 vuoden käytön jälkeen. Käytännössä ongelmaa on vaan, kun suodatinta liikuttelee, ja nyt se kököttää pesuvadissa. Pidemmän päälle vettä ei valu suodattimesta ulos normitilassa ollenkaan.
Halvempi vaihtoehto kuin vesivahinko?
Vuotoa ilmeneen varsinkin sähkökatkosten aikana kun paine laskee suodattimessa.
En kyllä ymmärrä miten voi olla niin vaikeata siinä huollon yhteydessä spray purkista suikuttaa vähän vaseliinia kumitiivisteeseen vei ehkä 15s.Teemu Salonen kirjoitti:Likemmäs 20 vuotta akvaarioharrastuksen parissa pyöriny ja about yhtä kauan ulkosuodattimia on ollu talossa enemmän tai vähemmän. Ei ole koskaan tarvinnu tehdä mitään ylimääräsiä rasvauksia. On tiivisteet pitäny ilman niitäkin. Proffia olen joskus ihmetelly, mut ei kyllä olis tullu mieleenkään ostaa. Ylihinnoiteltuja tuotteita, vain välineurheilijoille:)
Ei kai se tee suodattimesta huonoa jos sitä rasvaa joutuu laittaa.
Voidellaanhan autostakin lukkopesät ja saranat huollon yhteydessä eikä se tee niistä huonoja.
Saatan muuttaa mieltäni sitten kun itselläni vesivahinko voitelusta huolimatta.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ja mitä hintaan tulee "halvalla ei saa hyvää".

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Mun oma Eheim 2224 on ollut jatkuvassa käytössä noin 8 vuotta, kertaakaan en ole tiivisteitä uusinut (en sen puoleen, että olisi käynyt edes mielessä), joka putsauskerralla olen levittänyt vaseliinia tiivisteisiin eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Ehkä se pitäisi kaiken varalta tuo tiiviste uusia, jos jostain tulee vastaan.