Eheim ja Ehfisubstrat?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kawai
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 14:24, 05.12.2001
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Eheim ja Ehfisubstrat?

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Koskapa suomi24 ei vastaa, siirryn pysyvästi tänne puolelle ja poistan edellä mainitun kirjanmerkin selaimestani. Tässä kuitenkin kysymys, joka saattaa olla hieman hassu, mutta kuitenkin aiheellinen tiedonpuutteen vuoksi. Kaikkea ei viitsi eläinkaupasta mennä kyselemään...

Olen hankkimassa taas jossakin välissä (kunnon)
pönttösuodatinta ja vaihtoehtoja näkyy olevan
monenlaista. Kenties vanhasta tottumuksesta
tyytyisin varmaankin esim. Eheimin 2217:aan. Se
suodatimassojen pesu vadissa kun on sen verran jo
tuttua hommaa... Mutta ihan pienintä mallia en
250-litraiseeni hanki, se on pääasia. Ja Eheim,
ehdottomasti! Olen lueskellut hieman Saksasta tilaamisen saloista, ja näyttää mielenkiintoiselta.

Varsinainen kysymys kuitenkin kuuluu: Kuinka
kauan väki pitää yhtä satsia Ehfisubstratia
pöntössä? Toki se pestään välillä :P Onko se
periaatteessa ikuista ainetta kuten Ehfimech, vai
pitääkö se silloin tällöin uusia? (Näin uskoisin
olevan) Kutakuinkin kallista se kuitenkin tuntuu
olevan...

Silloin kun minä viimeksi Eheimin pönttöjä olen
pessyt, pohjalla oli Ehfimechiä ja päällä vanua..
Ja asiat oli hyvin ja kalat viihtyivät.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Eheim 2028 on huoleton helppohoittoinen ja ennenkaikkea hyvä suodatin, pienempiäkin malleja samaa sarjaa on olemassa mutta kannattaa minunmielestäni ajatella tulevaisuuteen "jospa" hommaisinkin joskus lähivuosina suuremman altaan, silloin olisi jo ainakin suodatin valmiina.

Ehfisubstrattia itse henkilökohtaisesti olen pitännyt niinkauan kun ne yksinkertaisesti näyttävät toimivan suodattimessa. Ajan kanssa ne kyllä kuluvat, likaantuvat mutta en näe syytä vaihtaa niitä niinkauan kun materiaali näyttää ja on huokoista mikä sen tarkoituskin on tarjota akvaarion bakteereille tarttumapinta alaa mahdollisimman paljon että suodatin toimii biologisena suodattimena, eikä mekaanisena, niinkuin käy jos suodatin täytetään vaikkapa vanulla.







-------------------------
Jos ei viina ja terva ja sauna auta, niin silloin perrii hauta.
Kawai
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 14:24, 05.12.2001
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Paljonkohan tuollainen 2028 pro 2:nen mahtaa maksaa Suomessa. Saksassa Aquaristik Shopissa näyttäis hinta olevan massoineen tällä hetkellä vajaa 1300;- +postituskulut.

Jos sulla on moinen purnukka kehräämässä, kenties osaat arvioida sen painon massoineen. Lienee edukkaampaa hankkia massat Suomesta vai onko massat niin kalliita täällä, että tilaaminen kannattaa painosta huolimatta? (Taas kerran... käynti eläinkaupassa riittää..) ;)

Olen toki samaa mieltä siitä, että tuo yllämainittu suodatin on varmasti hyvä. Tekisi vain mieli mahdollisimman pian saada tuohon purkkiin ulkosuodatin, kun siinä nykyisin on vain Sharkin 3:nen. Se teettää melko lailla hommia... Vedenvaihtoja jne. Muutenkaan en viitsi sinne hankkia mitään muita kalojakaan ennenkuin suodatinpuoli on kunnossa. Tällä hetkellä siellä on (vain) parvi mustatetroja ja keltabarbeja, nekin ihan pieniä.

Nimim. "Mullahan ei pitäs olla muuta kuin aikaa."
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

quote:
Paljonkohan tuollainen 2028 pro 2:nen mahtaa maksaa Suomessa. Saksassa Aquaristik Shopissa näyttäis hinta olevan massoineen tällä hetkellä vajaa 1300;- +postituskulut

Muutama kk sitten tilasin aquaristik.netistä ja 2028 + 5 litraa ehfiä maksoi postikuluineen 1386mk.
Suomessa hinta pyörii pelkällä suodattimella 1700 - 2200mk välillä.

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Kawai
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 14:24, 05.12.2001
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Jotain tuollaista arvelinkin. Etenkin arvaukseni itse suodattimen hinnasta osui kohdalleen. *Kiroaa suomalaisen kuluttajia nylkevän järjestelmän* Asia lienee ratkennut. Kiitän kommenteista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”