Likoeläimistä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Likoeläimistä

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Elikkäs taistikseni ovat kuteneet ja kutuakvassa uiskentelee nyt eri kehitysvaiheessa olevia sätkiäisiä (lähinnä ylös ja alas) ja siellä on myös munia. Kyselin neuvoa kudettamisesta jo labyrinttikala-palstalla, mutta nyt ajattelin ongelmien ilmaantuessa, että aloittaisin ihan uuden aiheen täällä nimenomaan likoeläimistä.

Laiton ensimmäisen satsin likoeläimiä kypsymään (eläinkaupasta heinää ja kiehautettua jäähtynyttä vettä, banaaninpala ja akvaan kellumaan. Toinen purkki: vettä akvasta, banskun pala ja kalanruokaa) maanantaina ja tänä aamuna mikroskoopin läpi tai valoa vasten ei näkynyt mitään. Eilen illalla laitoin uuden satsin tulemaan heinien avulla (jokainen purkki on auki), mutteivat ole akvassa kellumassa. Vesi on nyt sameaa ja vihertävää, muttei mitään liikettä näy. Onko totta, että veden sameuden (=bakteerit) pitäisi vähentyä likoeläimien ilmaantuessa?

Syötin poikasia tänään keitetylla kananmunan keltuaisella, mutta en tiedä söikö yksikään kun ovat niin pieniä eivätkä edes ui kunnolla. Niillä voi olla vielä sitä ruskuaispussia jäljellä. Pitäisikö heinää laittaa paljon vai vähän purkin pohjalle?

Kysymykseni kuuluu, että miten saan likoeläimiä varmasti syntymään, kun se tuntuu olevan kovin vaikeaa. Mitä eri tapoja on olemassa? Myydäänkö likoeläimiä eläinkaupoissa? On se ihme, ettei niitä joka paikasta varsinkin keväällä löytyviä ötiäisiä saa syntymään edes muutamaa kotikonstein...

Otan mielelläni vastaan kaiken tiedon likoeläimistä ja niiden viljelystä. :)
Kris
Senior Member
Senior Member

Re: Likoeläimistä

Viesti Kirjoittaja Kris »

tikkuhirviö kirjoitti:Syötin poikasia tänään keitetylla kananmunan keltuaisella, mutta en tiedä söikö yksikään kun ovat niin pieniä eivätkä edes ui kunnolla.
Meilläkin kutivat viikko sitten. Valitettavasti en osa sanoa likoeläimistä mitään, mutta ostin kaupasta nestemäistä poikasruokaa (JBL NobilFluid). Toisaiseksi näyttäisivät sitä napsivan, joten jos meinaa tulla probleemia tässä asiassa niin tämä tuote voisi pelastaa pienokaiset nälkäkuolemalta.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Kuinkahan kallista tuollainen nestemäinen poikasruoka on ja saako sitä useimmista eläinkaupoista, kun en ole sellaista nähnytkään? Täytyykin ostaa sellaista heti kun kauppaan pääsee, ihan varmuuden vuoksi..
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Kyselen myös täällä, kun tuolla toisaalla ei vastata. :)
Eli, mites kun nyt tuo likoeläin viljolmä on kolme päivää vanha ja se vesi on sameaa, mutta haiskahtaa aika jännälle :| Siis oikeestaa pahalle. Eli onko se jo ehtinyt mätänemään?
Poistin heinän sieltä pullosta ja laitoin pikkurillin kynnen kokoisen palan banaanin kuorta tílalle.
Koitin valoa vasten katsella näkyykö purkissa liiketta, mutta noup, mikään ei liiku
Onko se nyt pilalla?
Kissanainen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kissanainen »

Mä oon tehny likoeläimet niin, että oon ottanu purkkiin akvaariosta vettä ja laittanu sinne tuoreen banaanin kuoret muutamaksi päiväksi..Toimii mun mielestä paremmin kuin kuiva henä. Kolmen, neljän paivän jälkeen olen poistanut kuoret ja sitten antanut likoeläimille olen ravinnoksi pari pisaraa maitoa aamuin illoin. :)
Tämä on mulla toiminut hyvin. :D
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Kiitoksia :D
Kissanainen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kissanainen »

Ainiin..se purkki on ollu aina n 1,5 - 2 litraa. :)
Rulla
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Minä olen saanut likoeläimiä aikaiseksi muutamassa päivässä laittamalla ulkoa otettua heinää lämpöiseen veteen (vähän alle kädenlämpöiseen) ja tippa maitoa perään. Ja sitten ruokkinut niitä tipalla maitoa päivässä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei sanokaapa onko likoeläimet liian pientä syötävää hehkurasboroille, kun aattelin että os ossain vaihessa ostasin tuolta akvaarioon.fi nettikaupasta
Hobby Protogen nimistä likoeläin ymppi puristetta a laittasin vaikka litran muovi kannuun vilelmän päälle?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Likoeläimet ovat syötävää lähinnä ihan pienimmille kalanpoikasille. Aikuinen hehkurasbora on jotain...ööh... reilu 3 senttiä. Eipä taida se likoeläimistä juurikaan koostua. Niitten poikasille kylläkin luulis maittavan alkuvaiheessa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Korjauksena nuo hehkurasborat ei kyllä 3 senttiseksi kasva, vaan äävät 2cm pitkiksi, tosin itellä osa hehkurasboroista on kyllä vielä sentin luokaa kooltaan.
Mutta ehkä mie ossain vaiheessa kokeilen tota likoelikoiden kasvattelua a katon miten noille kelepaa. :)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Kun nyt kerta sanoit niin piti oikein tarkistaa muistinko kyseisen lajin ihan päin mäntyä mitä oon lukenut. Omaa kokemusta kun lajista ei ole. Ainakin Fishbase + muutamat muut suht luotettavat lähteet antaa hehkurasboroille mitaksi 3,5 cm, joten eiköhän se kutakuinkin siihen mittaan silloin voi hyvissä oloissa venyä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Marku Varjon uusimmassa akvaariokalat kirjassa mainitan hehkurasboran pituudeksi 2,5 cm.
Kenties sotket hehku rasboran kääpiörasboraan oka kasvaa 3cm pituseksi a tässä kirassa mainitaan hehkurasboran ruokalistalle mm.
hankajalkaisten toukat, oten luulempa että likoeläimet on oikeen sopivaa muonaa noille. :)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Eiköhän me ihan samasta kalalajista puhuttu. Varjon kirjasta ja hänen tietolähteistään en osaa sanoa, kun sellaista minulla ei ole. Fishbase nyt kuitenkin antaa tuolle kääpiörasboralle mitaksi sen 2,5 ja hehkurasboralle 3,5 eli kutakuinkin täysin päinvastoin kuin sanomasi. Joku lajia harrastanut osannee kertoa mistä moinen heitto mahdollisesti tulee? Ja tuon kokoisen kalan minun on todella vaikea kuvitella saavan likoeläimistä jotain irti. No, aina oppii uutta.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Taitaa siellä Fishbase sivulla olla noitten hehkurasboroiden, ja kääpiörasboroiden mitat menny sekasin. :mrgreen:
Ite kyllä väitän että hehkurasbora Boraras birgittae kasvaa vaan maksimissaan 2,5 cm pitkäksi ja nuo kalatahan syöluonnossakin vissiin pää asiassa planktonia oka koostuu ainakii osittain noista ns. likoeläimistä.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

On sitten varmaan mennyt Baenschin atlaassakin sekaisin kerta nekin näyttää kuten fishbase.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”