209-litraisen kulma-akvaarion kalasto
Valvoja: Moderaattorit
209-litraisen kulma-akvaarion kalasto
Minulla on 209 litranen kulma-akvaario ja ostan tässä varmaan lisää kaloja, kun parvet on puutteellisia. Kävisikö tällainen:
8 keltabarbia
10 kirsikkabarbia
4 leväbarbia
6 viisiraitabarbia
2 partamonnia
3 kuparimonnista (otan lisää jos mahtuu, mahtuuko?)
Kun nuo barbit ovat viihtyneet niin kauhean hyvin ja niistä muutenkin tykkään! Ne on vaan niin pohjan lähellä viihtyviä, niin ottaisin kyllä mielellään vaikka seeprakaloja lisäksi, mutta ei taida mahtua?
Edit: Topic vaihdettu viestiä kuvaavammaksi, isot alkukirjaimet sekä kysymys- ja huutomerkkien karsimista. -Didi-
8 keltabarbia
10 kirsikkabarbia
4 leväbarbia
6 viisiraitabarbia
2 partamonnia
Kun nuo barbit ovat viihtyneet niin kauhean hyvin ja niistä muutenkin tykkään! Ne on vaan niin pohjan lähellä viihtyviä, niin ottaisin kyllä mielellään vaikka seeprakaloja lisäksi, mutta ei taida mahtua?
Edit: Topic vaihdettu viestiä kuvaavammaksi, isot alkukirjaimet sekä kysymys- ja huutomerkkien karsimista. -Didi-
Vaikka litroissa tilavuutta onkin kiitettävästi, keltabarbille ja leväbarbille on aika pienet uimatilat. Ovat vilkkaita kaloja ja tarvitsisivat pitkän mallisen altaan. Jos levikset ovat vielä pikkuruisia, harkitsisin jossain vaiheessa niiden antamista isompaan akvaarioon (siis pitkään akvaarioon).
Partamonneista kannattaa varmistua, että sukupuolet ovat samaa. Niistä tulee helposti riesa, kun lisääntyvät melkoista vauhtia.
Monniselle 3 kaveria lisää.
Partamonneista kannattaa varmistua, että sukupuolet ovat samaa. Niistä tulee helposti riesa, kun lisääntyvät melkoista vauhtia.
Monniselle 3 kaveria lisää.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: 209-litraisen kulma-akvaarion kalasto
Kulma-akvaarioissa tuppaa olemaan pituussuunnassa hiukan vähemmän uimatilaa kuin tavallisissa pitkulaisissa pöntöissä. Tämä asettaa tietysti vähän esteitä tuolle kalastolle leväbarbien suhteen. Jos sinulla on tarjota näille fisuille tilavampi koti tulevaisuudessa, niin ota toki. Ihanampia silakoita tuskin löytyykään ja levänsyönti-innokkuus on suurta punaista plussaa tietystiLarre kirjoitti: 8 keltabarbia
10 kirsikkabarbia
4 leväbarbia
6 viisiraitabarbia
2 partamonnia

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Siis mun kalasto on nyt:
3 keltabarbia
3 kirsikkabarbia
4 leväbarbia
3 kuparimonnista
2 viisiraitabarbia
2 partamonnia
Parvet ovat liian pienet koska eläinkaupassa on niitä aina niin vähän! Eikä toista ole koko kaupungissa!
Eli siis mitä minun pitäisi tehdä kalaston suhteen?
Se ensimmäinen kalasto oli vain oma mietintäni.
Edit: Ne isot kirjaimet sekä turhat kysymys- ja huutomerkit. -Skroik-
3 keltabarbia
3 kirsikkabarbia
4 leväbarbia
3 kuparimonnista
2 viisiraitabarbia
2 partamonnia
Parvet ovat liian pienet koska eläinkaupassa on niitä aina niin vähän! Eikä toista ole koko kaupungissa!
Se ensimmäinen kalasto oli vain oma mietintäni.
Edit: Ne isot kirjaimet sekä turhat kysymys- ja huutomerkit. -Skroik-
-
- Katalysaattori
- Viesti:
3 keltabarbia, 5 kirsikkabarbia ja 3 kuparimonnista tekisivät jo paljon asiaa. Älä lisää viisiraitabarbien määrää. Leväbarbeille olisi syytä hommata "pitkulaisempi" koti jossain vaiheessa - ne kun tarvitsevat uimatilaa reippaan määrän. Levisten lähdettyä voit ottaa vaikka muutaman kirsikkabarbin ja monnisen lisää.Larre kirjoitti:Siis mun kalasto on nyt:
3 keltabarbia
3 kirsikkabarbia
4 leväbarbia
3 kuparimonnista
2 viisiraitabarbia
2 partamonnia
Altaasi kalat ovat sen verran peruskaloja, että niitä tulee liikkeeseen aika varmasti lähiaikoina lisää ja jos ei tule, niin pyydä tilaamaan.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Miksi en lisäisi viisiraitabarbien määrää? Nehän ovat parvikaloja ja niitä on juuri liikkeeseen saapunutkin.
Minulle on kyllä myyty nuo leväbarbit ihan asiantuntevalta kauppiaalta tähän akvaarioon. Eivätkö ne mitenkään voisi asua täällä kun ovatkin jo n. 7cm pitkiä? Akvaarioni on 70cm syvä ja leveä ja 60cm korkea muistaakseni.
Saisivatko siis keltabarbit jäädä?
Minulle on kyllä myyty nuo leväbarbit ihan asiantuntevalta kauppiaalta tähän akvaarioon. Eivätkö ne mitenkään voisi asua täällä kun ovatkin jo n. 7cm pitkiä? Akvaarioni on 70cm syvä ja leveä ja 60cm korkea muistaakseni.
Saisivatko siis keltabarbit jäädä?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
No jos niiden määrää tahdot lisätä, niin ehdotukseni on (saatuani tietää altaasi mitat):Larre kirjoitti:Miksi en lisäisi viisiraitabarbien määrää? Nehän ovat parvikaloja ja niitä on juuri liikkeeseen saapunutkin.
6 keltabarbia
6 kirsikkabarbia
(4 leväbarbia)
6 kuparimonnista
6 viisiraitabarbia
2 partamonnia
Kauppiaat eivät valitettavasti ole aina niin valveutunutta porukkaa kuin luulisiLarre kirjoitti:Minulle on kyllä myyty nuo leväbarbit ihan asiantuntevalta kauppiaalta tähän akvaarioon. Eivätkö ne mitenkään voisi asua täällä kun ovatkin jo n. 7cm pitkiä? Akvaarioni on 70cm syvä ja leveä ja 60cm korkea muistaakseni.

Toki. Hanki niille 3 kpl kavereitakinLarre kirjoitti: Saisivatko siis keltabarbit jäädä?

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Aika piakkoin saisit kyllä ne sieltä poistaa - mitä nopeammin, sen parempi. Ottajia on varmastiLarre kirjoitti:Kuinka isoiksi leväbarbit voisivat olla akvaariossani? Mistä sitten saisin hyviä levänsyöjiä?

Me kaikki olemme toivottomia tapauksia - tavallaan

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ota niitä neljä, kuusi kappaletta. Pidä kuitenkin huolta, että ruokaa riittää kaikille. Nuolimonnit ovat erityisen vihkiytyneitä leväpitoiseen pöperöön, partiksille tarjoile tuoreherkkuja.Larre kirjoitti: Montako nuolimonnia voisin ostaa? Uivatko ne pohjassa?
Nuolimonnit uivat "siellä sun täällä", lekottelevat kasvien lehdillä, piiloutuvat suodattimen taakse, makoilevat kivillä, juurakoilla jne

Juu ja sitten tosiaan ne nuolimonnit lisäksiLarre kirjoitti: Olisiko siis tällainen kalasto hyvä:
6 keltabarbia
6 kirsikkabarbia
6 viisiraitabarbia
6 kuparimonnista
2 partamonnia

Myös Kupon ehdotus hyvä - minä tosin en lisäisi viisiraitojen määrää (tuosta kuudesta), mutta kirsikkabarbeja kylläkin.
Itse kannatan nimenomaan viisiraitojen määrän kasvattamista, ovat kuitenkin usein piilossa pusikossa, muttak un itse kasvatimme joukon 6 -päisestä 12 -päiseen, ne selvästi rohkaistuivat ja alkoivat käyttäytymään enemmän lajilleen ominaisella tavalla.
Eli edelleen levänsyöjiksi riittää partikset, mutta Otot on kyllä ihania.

Eli edelleen levänsyöjiksi riittää partikset, mutta Otot on kyllä ihania.

" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Oletko Kupo huomannut lukea tuon altaan mittoja? Kalastoon on tulossa vilkkaita, pituussuunnassa tilaa tarvitsevia barbeja ihan riittämiin jo muutenkin 
Samaa mieltä Kupon kanssa kyllä siitä, että partikset riittävät kahdestaan leväntorjuntapartioon, mutta ei kai mikään tai kukaan kiellä ottojen "himoitsemista"

Samaa mieltä Kupon kanssa kyllä siitä, että partikset riittävät kahdestaan leväntorjuntapartioon, mutta ei kai mikään tai kukaan kiellä ottojen "himoitsemista"

Olen.Lisa kirjoitti:Oletko Kupo huomannut lukea tuon altaan mittoja? Kalastoon on tulossa vilkkaita, pituussuunnassa tilaa tarvitsevia barbeja ihan riittämiin jo muutenkin![]()
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Ja unohdin ilmeisesti mainita siitä.

Eli minun kalastoehdotukseni:
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
10 kirsikkabarbia
10 viisiraitabarbia
5 Ottoa
2 partista.
" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
-
- Katalysaattori
- Viesti:
No niinhän ne tarvitsevat juu (siis keltabarbit enemmän tilaa). Ajattelin vain itse, että mahdollisimman pienet muutokset olisivat kivempia ja nyt kysyjä luopuu niistä ilmeisesti pitämistään leväbarbeista ja voisi olla vähän kurjaa luopua sitten keltiksistäkin.Kupo kirjoitti: Olen.Niin siis ilmaisin itseääni ilmeisen huonosti.. Siis olen henk-koht sitä mieltä että keltabarbi tarvitsee enemmän uimatilaa.
![]()
Ja unohdin ilmeisesti mainita siitä.
Sinänsä ehdottamasi kalasto (10 kirsikkabarbia, 10 viisiraitabarbia, 5 ottoa ja 2 partista) on oikein kiva; sopivan väljä, epäkalakeittomainen ja tulen kyllä sen puolelle, jos kysyjä niistä keltiksistäkin pystyisi luopumaan. Tosin lisäisin ne 6 kuparimonnista (kolme pöntössä jo uiskentelevaa + kolme uutukaista) joukkoon.