Kierteiset

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

staffisti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kierteiset

Viesti Kirjoittaja staffisti »

Nyt varmasti monelle harrastajalle todellä tyhmä kysymys

Olen siis vanha/entinen akvis harrastaja, mut aina ollut sorapohja ja isoja kaloja. Mitään kotiloita tms koskaan. Nyt hiekka pohja, josta kiitos Paulille että siellä on myös kierteisiä :D Mulla ei hajuakaan muuta, kuin että ovat tarpeellisia :mrgreen:
Voisiko joku valaista näiden ötököiden elämästä? eli mitä nuo on, miksi, mitä tekevät ja silleen... :mrgreen:
Mulla on musta hieno hiekka, ja siellä nuo näyttävät möyrivän. Tarviiko niitä ottaa jotenkin huomioon? kuin suuriksi mahtavat kasvaa tms.
kaikki tieto siis tarpeen, ihan uusia tuttavuuksia siis minulle :roll:
Kiitos :D
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Hyödyllisiä otuksia, koska ne möyhivät akvaarion pohjaa (varsinkin hiekkapohjalle), syövät levää, kuolleita kasvinosia ja kalanruoan rippeitä. Ne lisääntyvät todella nopeasti, varsinkin jos kaloja ruokitaan liikaa. Ne liikkuvat enimmäkseen yöllä ja päivällä ne asustavat hiekassa. Kierteissarvikotilot synnyttävät eläviä poikasia. Itselläni suurin on n.2cm.

Jotkut kokevat nämä riesana ja lahjoittelevat niitä mielellään. Jotkut taas yrittävät niitä epätoivoisesti kasvattaa kaloille ruuaksi (minä).
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Jatkampa tänne. Mitä teen väärin, kun kierteiseni tykkäävät makoilla hiekalla, eivätkä sen alla? Lisäksi näyttäisivät olevan päiväaktiivisia, eli päivisin kiipeävät koko lasin matkalta isona rintamana pintaan, ja jos eivät lasille eksy, menevät kasveja ja kantoja pitkin niin pintaan kun vain pääsevät.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
staffisti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Niin joo, kuinkas aktiivisia nuo on? Ja ovatko herkkiä muutoksille?

Sain siis kasan kierteisiä, ja mun mielestä ne näyttää kyllä kaikki kuolleilta, tai siis ainakin suurin osa 8O Kun ovat vaan hiekan pinnalla ihan kuin "katollaan" 8O

Ja mitkä kalat noita syö?
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Kyllä ne liikkuvat päivisinkin, kauhea tohina ainakin omassa akvaariossani on kun kierteiset touhuavat kaikkialla.
Mulla niitä on jo riesaksi asti :?
Nuo tuntuvat kyllä olevan kestäviä, kun mitkä.
Minä sain ne kuivan akvaariohiekan mukana ja ties kuinka kauan olivat sinnitelleet elossa.

Eivätkö Botia suvun nuoliaiset ja pallokalat syö näitä jos oikein muistan.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Ainakin tiikerinuoliaiset söi niitä koko ajan jolloin piti kilpaa kiikuttaa niitä lisää altaaseen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member

Liikkuvat kyllä valoisaankin aikaan. Ja ovat kestäviä otuksia. Vetävät sen suojaläpän kiinni ja voivat siellä olla suojissa aika kauan.
Jos eivät möyri hiekassa ja kiipeilevät pintaan...Olisiko pohjassa tai vedenlaadussa jotain häikkää? En osaa sanoa.
Suosittelevat kovaa ja emäksistä vettä kuoren hoitoa varten, mutta selviävät kyllä pehmeässäkin vedessä.
staffisti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^vesi mitattu jo ennen kalojen tulemista,arvot ok. Kalat myös ok edelleen.
Voihan se olla et on nuita jotakin kuoria? tullut mukana? Ja osa kierteisistä on jossain tuolla pohjassa? Täytyypä tarkistella seuraavan huollon yhteydessä :P
tima
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tima »

Niin eli nuo otukset voisivat pärjätä myös pehmeässä vedessä? Täytyy hävetäkseni myöntää, etten tiedä oman akvaarioni kovuutta, mutta sen tiedän että pehmeää se on, eikä esimerkiksi omenakotilot viihtyneet ollenkaan. Meillä olisi tässä sorapohjan vaihto hiekkaan pian ajankohtainen, joten sillä tässä kysyn. Tosin sitä hiekkapohjaa voi vissiin itsekin hieman möyhiä "tuuletuksen" kannalta, mutta se jätehuolto olisi ihan kiva noiden kotiloiden seurauksesta.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä niitä pehmeissäkin akvaarioissa on nähty. Kierteiset ei taida olla niin hellyyttäviä kuin esim.omenakotilot, että niiden vesiarvoja niin tarkkaan mietittäisiin. Roskakotiloitahan ne taitavat olla...
tima
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tima »

Eli en olisi pahemman luokan eläinrääkkääjä, jos semmoisia hankkisin pohjaa tonkimaan? :mrgreen: Maksavatkos nuo muuten akvaarioliikkeissä erikseen, jos ostaa vaikka kasvien kanssa samaan aikaan?
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

tima kirjoitti:Eli en olisi pahemman luokan eläinrääkkääjä, jos semmoisia hankkisin pohjaa tonkimaan? :mrgreen: Maksavatkos nuo muuten akvaarioliikkeissä erikseen, jos ostaa vaikka kasvien kanssa samaan aikaan?
Ei ne maksa ei ainakaan täällä.
Tell me why we build castles in the sky?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member

Lahjoitus tavaraa...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Voiko kierteisiä/muita kotiloita laittaa vastaperustettuun akvaarioon, vai kärsiikö ne nitriitistä?
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

miljoonakala84 kirjoitti:Voiko kierteisiä/muita kotiloita laittaa vastaperustettuun akvaarioon, vai kärsiikö ne nitriitistä?
Kyllä voi. Siis ainakin kierteisiä, muista en tiedä.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Re: Kierteiset

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

onko noista kierteisistä ollenkaan hyötyö tuon hiekan möyhimisessä, toivoin ettei itse tarvisi sitä möyhiä kun noita hankkii. mutta eivät juurikaan hiekassa oleskele, vaan kaikkialla muualla. onko muilla samoja ongelmia ja mistähän voisi johtua tämä?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

jenniliini82 kirjoitti:onko noista kierteisistä ollenkaan hyötyö tuon hiekan möyhimisessä, toivoin ettei itse tarvisi sitä möyhiä kun noita hankkii. mutta eivät juurikaan hiekassa oleskele, vaan kaikkialla muualla. onko muilla samoja ongelmia ja mistähän voisi johtua tämä?
Meillä nuo ovat 98% ajasta hiekan sisällä, mutta tästä huolimatta joutuu itse avustamaan pohjan möyhimisessä. Eli ei ne kierteiset koko hommaa yksinään hoida :frown:
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Itellä on 128L akvaariossa enemmän ja vähemmän kierteisiä, siellä on myös aika reilusti petokotiloita joten en tiedä sitten paljonko noita kierteisiä enää tuolla on,
mutta en ole tuon akvaarion hiekkaa möyhiny ite ainakaan 2 vuoteen kunnolla ja eipä se oo tukkoon menny vielä millonkaan.
Tosin sillon kun nostelen noita kasveja tuolta pohjasta että saan lyhennellä niitä, niin sillon hiekkakin pöyhiytyy pikkasen.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

ostin alunperin 15 kierteistä ja yhden petokotilon. Nyt siitä on jo jokunen viikko aikaa ja en näe enää missään kotiloita..ennen niitä näkyi ties missä. Voiko olla mahdollista että peto olisi tehnyt selvää kaikista? pitääkö hankkia lisää kierteisiä. niitä on yleensä näkynyt taustassa ja kasveissa. Nyt ei edes hiekassa näy. voiko paletit syödä kotiloita, tonkivat meinaan aika ahkeraan hiekkaa.

Elmeri2010
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Elmeri2010 »

Mä möyhin pohjaa jonkin verran joka vedenvaihdon yhteydessä, vaikka onkin kierteisiä. Neuroottinen :mrgreen:
Trauerente
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Trauerente »

Netistä oon lukenut että ovat aktiivisempia lämpimämmässä vedessä, jolloin elinikäkin on lyhyempi. On hyvä indikaattorielukka vesiarvoille, nousee isolla porukalla pintaan jos on jotain vialla.
Minulla ovat yleensä päivisin hiekan seassa, muutamia yksilöitä sitten kasveilla, laseilla tms. Vedenvaihtojen jälkeen olen havainnut lauman/parven/klaanin/mitälie nousevan hiekan pinnalle, liekö silloin enemmän ravintoa liikenteessä. Ainakin täällä viihtyneet pehmeässäkin vedessä. Tosin yksittäisen kotilon kuolemaa en hirveämmin alkaisi edes suremaan, yhden ison tilalla on pian kymmenen pientä. Kollektiivinen eliö :D
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

sen huomasin että kun nämä oli mulla jo kypsymisvaiheessa, silloin niitä olis paljon pinnan tuntumassa, nitriittiä hieman vedessä. nyt kun akva kypsä ja arvot kohillaan, ovat piiloutuneet, taitavat piilotella hiekassa, ainakin siellä näin yhden pienen möngertävän. :)

snikerox
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja snikerox »

Pari kysymystä, minulla ei ole vielä kierteisiä mutta olen ajatellut hankkia.

Tuleeko kierteisille ongelmia Easy Carbosta? Käytän tällä hetkellä normaali-annostelun verran.

Toinen mikä epäilyttää, on pohjalannoitteena käyttämäni Sera Florenette A. Tableteista on ajan myötä muodostunut vaaleaa, kellanruskeaa muhjua, ja ilmeisesti sen vaikutuksesta pohjan hieno hiekka on lannoitettujen kasvien ympäriltä pakkautunut aika kovaksi (hajoaa kyllä lusikan varrella tökkimällä). Voiko tuo olla myrkyllistä kierteisille, tai estää niitä kaivautumasta?
Trauerente
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Trauerente »

En ole havainnut omassa altaassa nestehiilellä olleen merkitystä kotiloiden elämään, tai ylipäätään mihinkään. Lopetin käyttämästä kun kasvit tuntuvat rehoittavan ilmankin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Mistähän mahtaa johtua että 84L akvaariossa olevat kierteiset alottaa massiivisen joukkovaeluksen etulasiin aina kun annan kaloille ruokaa,
muuten suurin osa noista kyllä pysyy hiekan päällä ja alla. :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”