Mistä uudet letkut Eheimiin?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mistä uudet letkut Eheimiin?
Käytetyn Eheim proffa II 2028n letkut on liian lyhyet omaan akvaariooni. Mistä Tampereelta kannattaa hakea uutta ja minkäköhänlaista? Värillistähän tuo ainakin saisi olla. Tärinä saada uus pönttö kehiin
!

-
- Junior Member
-
- Advanced Member
www.coralaquarium.fi sieltä saat puhelin numeron, soita ja kysy. Enkä välttämättä suosittele muita, kun eheimiä, on kokemusta noista kaiken maailman paskaletkuista, mitä muilta merkeiltä löytyy..lapranlikka kirjoitti:Kymysykseni oli ehkä hieman huonosti muotoiltu, mutta tarkoitin lähinnä voisiko käyttää jotain muuta letkua, kuin Eheimin omaa..?
Eskolta tosiaan sai sitä Eheiminkin, mutta ymmärsinkö oikein, että saisi edelleenkin?
-
- Junior Member
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Tässä muutama vinkki ja linkki....
TOPPI letkuja Etolan tavaraa... (kaikki letkut kestää íhan hyvin )
LINKKI:
http://www.toppi.fi/index.php?option=co ... &Itemid=43
En jaksa enää lyhentää linkkiä...
ToppBright™ OVH 1,83 Eur/m 16mm
Ihan tavallinen kirkas muoviletku taipuu helposti lyttyyn !!
Halpa, Juomavesi kelpoinen.
EN SUOSITTELE.
ToppAgri™ OVH ??? Eur/m 16mm
Oletan että......
Kallis mutta hyvä. Ikuinen
Vaikea laittaa eheimiin kiinni koska eheimin venttiiliyksikkö hajoaa helposti. Letkun liitoskohta katkeaa helposti !!
Juomavesi kelpoinen. Parempi kuin Eheimin oma.
EI OMAA KOKEMUSTA
ToppClear™ OVH 2,90 Eur/m 16mm
Kirkas paineilmaletku
Vaikea laittaa eheimiin kiinni koska eheimin venttiiliyksikkö hajoaa helposti. Letkun liitoskohta katkeaa helposti !!
Juomavesi kelpoinen.
Parempi kuin Eheimin oma.
Aika jäykkä. Pysyy hyvin auki vaikka on mutkalla.
ToppAir™ OVH 3,75 Eur/m 16mm
Vaikeaakko laittaa eheimiin kiinni koska eheimin venttiiliyksikkö hajoaa helposti. Letkun liitoskohta katkeaa helposti !!
EI juomavesi kelpoinen. ????? Tarviiko olla ??
Melko taipuisa.
Isompi koko on loistavaa akvaarion tyhjennys käytössä !!
Ps. hyvä tinkaaja saa alennusta etolasta jopa 50% mutta tuo metrimäärä täytyisi olla iso. Tinkaa joka tapauksessa se kannattaa aina.
Osta samalla letkuklemmarit kaikkiin liitoskohtiin.
Varo lytistämästä muoviputkia kun kiristät klemmareita.
TOPPI letkuja Etolan tavaraa... (kaikki letkut kestää íhan hyvin )
LINKKI:
http://www.toppi.fi/index.php?option=co ... &Itemid=43
En jaksa enää lyhentää linkkiä...
ToppBright™ OVH 1,83 Eur/m 16mm
Ihan tavallinen kirkas muoviletku taipuu helposti lyttyyn !!
Halpa, Juomavesi kelpoinen.
EN SUOSITTELE.
ToppAgri™ OVH ??? Eur/m 16mm
Oletan että......
Juomavesi kelpoinen. Parempi kuin Eheimin oma.
EI OMAA KOKEMUSTA
ToppClear™ OVH 2,90 Eur/m 16mm
Kirkas paineilmaletku
Juomavesi kelpoinen.
Aika jäykkä. Pysyy hyvin auki vaikka on mutkalla.
ToppAir™ OVH 3,75 Eur/m 16mm
Vaikeaakko laittaa eheimiin kiinni koska eheimin venttiiliyksikkö hajoaa helposti. Letkun liitoskohta katkeaa helposti !!
EI juomavesi kelpoinen. ????? Tarviiko olla ??
Melko taipuisa.
Isompi koko on loistavaa akvaarion tyhjennys käytössä !!
Ps. hyvä tinkaaja saa alennusta etolasta jopa 50% mutta tuo metrimäärä täytyisi olla iso. Tinkaa joka tapauksessa se kannattaa aina.
Osta samalla letkuklemmarit kaikkiin liitoskohtiin.
Varo lytistämästä muoviputkia kun kiristät klemmareita.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Minulla on käytössä Topin ToppClear-letku vahvistettu (kvp).
Tätä saat nimenomaan vaikka sieltä Etolasta.
http://www.toppi.fi/index...
Tätä saat nimenomaan vaikka sieltä Etolasta.
http://www.toppi.fi/index...
Täältä saa myös tilattua 

Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Kysäsempä tähän väliin, kun annoin kaverilleni Renan ulkosuotimen, ja hän vaihtoi siihen silikoniletkut (ehkä etolasta, ei kai sen niin väliä mistä).
No se suodatin palautui mulle ja tarkoitus on antaa se taas eteenpäin, niin onhan nuo silikoniletkut ihan ok vaihtoehto? Etteivät ole "liian joustavia", siis ettei ala falskata sitten. Muutenhan ne kyllä on hyvät, ei kovetu sillai kun esim eheimin letkut mitkä on veden alla.
No se suodatin palautui mulle ja tarkoitus on antaa se taas eteenpäin, niin onhan nuo silikoniletkut ihan ok vaihtoehto? Etteivät ole "liian joustavia", siis ettei ala falskata sitten. Muutenhan ne kyllä on hyvät, ei kovetu sillai kun esim eheimin letkut mitkä on veden alla.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Ainakin ilmapumpun silikoniletkua saa ehkä vuoden välein leikata päästä sentin lyhyemmäksi. Halkeaa siitä omia aikojaan helposti. Mutta se on ehkä ohuempaakin seinämältään, toisaalta ei materiaalina mitenkään ihmeen lujaa, jos halkeamaan alkaa.
Eihän sen joustavuus sinänsä mitään tiiviyteen tee, päin vastoin.
Eihän sen joustavuus sinänsä mitään tiiviyteen tee, päin vastoin.
Niin, ajattelin tolla liialla joustavuudella vaan sitä ettei se ikäänkuin veny sieltä suusta ja löysty.
Mutta siis jos vaikka nippusiteellä kiristää?
Kun tuo suodatin silikoniletkuineen ei ole ollut käytössä kuin päivän - pari.
(ja suodatinkin taisi olla Fluval
mutta se ei tee asiasta sen ihmeellisempää)
Mutta siis jos vaikka nippusiteellä kiristää?
Kun tuo suodatin silikoniletkuineen ei ole ollut käytössä kuin päivän - pari.
(ja suodatinkin taisi olla Fluval

Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Vaikka silikoni onkin materiaalina hyvin joustavaa, kuitenkin jos letku on venytetty liian isoon putkeen, kyllä sekin siitä kuoleentuu vähitellen ja vanhenee nopeammin. On myös herkempi sitten halkeamaan siitä joskus. Olisi varmaan parasta, ettei se sovitus olisi liian tiukka ja jokin ympäriinsä tasainen kiristin siihen päälle vielä laittaa. Siinäkö ei ole lainkaan laitteen omaa kiristinosaa? Tarvitsisikohan nippuside allensa vielä jotakin siihen väliin?
-
- Advanced Member
Mulla on vuonna 1980 tehdyt ritsat joissa on alkuperäinen silikoni letku kumilenkkinä ja letku on kimmoisaa ihan kuin ennenkin.
Silikoni letku on peräisin sairaalasta.
Ihmettelen noita mainintoja että haurastuu yms. mulla ei ole ikinä yksikään letku hajonnut tms.
Olen laittanut niitä bensaletkuiksi yms. vaikka mihin.
Myös akvaariokäytössä olen niitä käyttänyt ilman ongelmia.
Mutta en tiedä niiden laatua verrattuna etolan laatuun koska ne ovat sairaalasta saatuja käytöstäpoistettuja letkuja.
Etolassa on nuo silikoniletkut muuten tosi kalliita.
12/16mm letku on jotain 5 euroa . Ei kuulemma löydy isompaa silikoni letkua.
Ja sitten vahvikkeellisena löytyy, 16mm reiällä oleva maksaa 45Euroa /metri.
Että sitä rataa...
Silikoni letku on peräisin sairaalasta.
Ihmettelen noita mainintoja että haurastuu yms. mulla ei ole ikinä yksikään letku hajonnut tms.
Olen laittanut niitä bensaletkuiksi yms. vaikka mihin.
Myös akvaariokäytössä olen niitä käyttänyt ilman ongelmia.
Mutta en tiedä niiden laatua verrattuna etolan laatuun koska ne ovat sairaalasta saatuja käytöstäpoistettuja letkuja.
Etolassa on nuo silikoniletkut muuten tosi kalliita.
12/16mm letku on jotain 5 euroa . Ei kuulemma löydy isompaa silikoni letkua.
Ja sitten vahvikkeellisena löytyy, 16mm reiällä oleva maksaa 45Euroa /metri.
Että sitä rataa...
Lähinnä tuota painotin ettei mikään ole ikuista ja erityisen pehmeän materiaalin huomioimista kiinnityksissä. Eli tuollaista materiaalitajua koitin välittää ja omaa arviointia onko letku hyvin. On aika vaikeaa näkemättä neuvoa yleispätevästi näissä tyyliin 'kyllä se on hyvin'.
Tuossa ei ole mittän ihmeellistä että silikoni ei ole muuttumatonta ja sekin muuttaa muotoaan pysyvästi rasituksessa. (Ihan samoin sekin venyy tuossa ilmapumpun suuttimessa eikä palaudu alkuperäisiin mittoihin. Ja tosiaan on haljennut siinä. Tiedä vaikka tärinälläkin on osuutta asiaan. On akvaariokaupan myymää.)
Tuossa ei ole mittän ihmeellistä että silikoni ei ole muuttumatonta ja sekin muuttaa muotoaan pysyvästi rasituksessa. (Ihan samoin sekin venyy tuossa ilmapumpun suuttimessa eikä palaudu alkuperäisiin mittoihin. Ja tosiaan on haljennut siinä. Tiedä vaikka tärinälläkin on osuutta asiaan. On akvaariokaupan myymää.)
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minä en käyttäisi muita kuin valmistajan omia letkuja. Viimeistään sitten vakuutusasioissa on mukavampi olla varman päällä kun kuitenkin puhutaan ostovaiheessa ihan mitättömistä hiluista verrattuna ulkosuodattimen ostohintaan tai mahdollisiin vesivahinkokorvauksiin.
Oli tuo seinänaapurini kuulemma saanut juuri vesivahingon aikaan, putki halki keittiössä. Hänen alakertansa (se kastunut osapuoli) sanoi minulle tänään että ainakin te akvaarioharrastajat tiedätte paljonko siellä on vettä jos käy hullusti...
Oli tuo seinänaapurini kuulemma saanut juuri vesivahingon aikaan, putki halki keittiössä. Hänen alakertansa (se kastunut osapuoli) sanoi minulle tänään että ainakin te akvaarioharrastajat tiedätte paljonko siellä on vettä jos käy hullusti...

Jos letku on yhtä paksua seinämältään kuin alkuperäinen, eikö se silloin purista sitä letkun sisällä olevaa suutinta vasten. . ainakin Eheimini (1250) kiristimet ovat sellaisia kierteellisiä holkkeja ja tarkoitettuja nimenomaan tietynlaiselle letkulle (eikä esimerkiksi ohuempaan ota kiinnikään.)dth kirjoitti:On siinä ne omatkin kiristäjät tallessa.
On oikeasti mahdoton sanoa varmasti voiko luottaa. Kysy joltain joka voi tarkistaa sen liitoksen.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minun pitäisi uusia 2228:iin (? se vanhempi malli) tiivisteet nyt n. kuuden tai seitsemän vuoden jälkeen. Saisiko jonkun toisen harrastajan tilattua tänne tammikuun lopulla jos vaihtaisin kaikki letkutkin samalla, kun ei oma luottamus hauiksiin ole niin korkealla että uskaltaisi alkaa kaikkea vaihtamaan? Teetä keitän ja muuten joutuu "työskentelemään" akvaariokasvipalkalla, bonuksena näkee 9 akvaariotani joissa tosin on aika vähän katsomista. Erikoisempien Betta-lajien harrastajalle korkeintaan on jotain nähtävää.
Priva tavoittaa, jos joku kiinnostui tulemaan muskeliapulaiseksi.
Priva tavoittaa, jos joku kiinnostui tulemaan muskeliapulaiseksi.

-
- Advanced Member
Huomioikaa myös se että eheimissä on nuo letkujen kiinnitysputket aikaslailla heikkoja.
Jos käytätte voimaa saattaa eheimin kiinnitys rikkoontua.
Ko. osa on proffa malleissa todella heikko.
Niitä on hajonnut muiltakin kuin minulta.
Mulla on kullä silti eheimin omat letkut käytössä patsi yhdessä on ihan kirkasta muoviletkua ja ilman kiristäjiä.
Olen paikannut ko. letkyyksikö epoxiliimalla ja samalla letkut ovat epoxilla kiinni. Turvallinen ???
Eli kun laitatte letkuja paikoileen niin lämmittäkää letkua kuumalla kraana vedellä ja kastelkaa myös letkuyksikkö kun tuuppaatte letkuja paikoilleen.
Suosittelen ihan letku klemmareiden käyttämistä.
Eheimilläkin on sellaisia myynnissä muuten.
Se proffien letku kiristin on hieman arveluttava.
Jos käytätte voimaa saattaa eheimin kiinnitys rikkoontua.
Ko. osa on proffa malleissa todella heikko.
Niitä on hajonnut muiltakin kuin minulta.
Mulla on kullä silti eheimin omat letkut käytössä patsi yhdessä on ihan kirkasta muoviletkua ja ilman kiristäjiä.
Olen paikannut ko. letkyyksikö epoxiliimalla ja samalla letkut ovat epoxilla kiinni. Turvallinen ???
Eli kun laitatte letkuja paikoileen niin lämmittäkää letkua kuumalla kraana vedellä ja kastelkaa myös letkuyksikkö kun tuuppaatte letkuja paikoilleen.
Suosittelen ihan letku klemmareiden käyttämistä.
Eheimilläkin on sellaisia myynnissä muuten.
Se proffien letku kiristin on hieman arveluttava.