Vedenvaihdot 300 litraiseen altaaseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aanu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 09:25, 16.01.2007

Vedenvaihdot 300 litraiseen altaaseen

Viesti Kirjoittaja aanu »

Olen hankkimassa isompaa allasta. Ajattelin siirtyä 120 litraisesta 300 litraiseen. Hankin (eheimin 2228)? ulkosuodattimen. MIetin viikottaisen vedenvaihdon määrää. Harrastajalta kuulin 30 litraa viikossa riittävän. Tämä ei ole lähelläkään ohjetta 1/3 - 1/4 vedenvaihdosta. Kaloina haavelen Aamazonasin uiskentelijoista. (tetrat, kirjaahvenet monniset+monnit). MIkä teidän näkemys ja kokemus on??
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Helppoa :D

Laitat altaasta letkun vessaan ja annat tulla laskeutua vaikka lattiakaivoon. Samalla imet toisella letkulla sankkoon pohjalta mahdolliset kakat.

Sitten letkun toinen pää hanaan kiinni ja vettä altaaseen.

Ei näitä altaita sankko-ralleilla enään vaihtamaan pysty. Voin vaan kuvitella vanhan 750 litrasen vedenvaihdot jos ne olisi sankko-rallilla toteutettu :roll:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
marru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:43, 08.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lapin lääni

Viesti Kirjoittaja marru »

[;)] siis tottakai täytyy vaihtaa enemmän kuin 30 litraa viikossa! sehän on yhtä tyhjän kans isossa altaassa. 1/3 vähintään mielellään viikossa niin kuin ohje on. itselläkin kyllä joskus lipsuu niin että menee pari viikkoa veden vaihtojen välissä, mutta ei monta kertaa vuodessa. Yleensä vaihdan vettä sen joko 1/3 tai puolet. minulla 180 l. tuo letkusysteemi on kyllä hyvä. :P
suo siellä vetelä täällä
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

niin piti vielä lisätä, että itse vaihdan 50-60% vedestä joka kerta.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Itse olen harrastanut tuota ämpärillä kantoa, mutta eilen laitoin tuon pitkän letkun altaaseen ja toinen pää oli kylppärissä. Ajattelin etten jaksa alkaa ämpäri rundiin ja imaisin pari kertaa, ei mitään (tupakkaa imen kyllä paljon reippaammin), sitten menin altaan eteen istuun ja mietin, että miten saan sen veden sieltä pois, kun huomaisin vedenpinnan laskeutuvan, eli se onnistui sittenkin. Että olin onnellinen kun noin helpolla lähtikin, hyvä etten voltteja heittänyt.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

marru kirjoitti:[;)] siis tottakai täytyy vaihtaa enemmän kuin 30 litraa viikossa! sehän on yhtä tyhjän kans isossa altaassa. 1/3 vähintään mielellään viikossa niin kuin ohje on. itselläkin kyllä joskus lipsuu niin että menee pari viikkoa veden vaihtojen välissä, mutta ei monta kertaa vuodessa. Yleensä vaihdan vettä sen joko 1/3 tai puolet. minulla 180 l. tuo letkusysteemi on kyllä hyvä. :P
Riippuu asukkaiden määrästä, kuinka paljon vettä täytyy vaihtaa. Lisäksi jos tuo on ulkomitoilla 300, niin vettä on varmaankin 250-280l. riippuen sisustuksesta. Meillä on 300l.akvaario asukkailtaan oikeastaan ihan täynnä, (ja vettä varmaan se 250l.) ja vaihdan vettä noin 60-70-litraa viikossa. Sujuu ämpäreillä 10 minuutissa, kun toiseen ämpäriin valuu vesi, voi toista tyhjentää akvaan. Monesti vaihtelen yksittäisiä ämpärillisiä"ohimennen" muulloinkin.

Tämähän on oikein erinomaista hyötyliikuntaa!
*laa la laa*
Piipukka77
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 18:04, 24.10.2006
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Minä olen taas huomannut(opin tämän ihan vahingossa)että kun rupean vaihtamaan vettä niin lasken hiukan ensin altaaseen vettä että se letku täyttyy ja sit päästän liittimet vessanpuolelta irti niin se vesi menee sit ihan itestään eikä tarvi imeskellä.

Enää ei tarvi odottaa ukkoa imemään letkua kun saan sen omillakin toimilla tehtyä :mrgreen:
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
sos-84
Member
Member
Viestit: 415
Liittynyt: 17:19, 05.02.2006
Paikkakunta: P-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Mä harrastan edelleen tuota ämpärisysteemiä, vaikka allas on pikkuhiljaa on vuosien varrella kasvanut. Litrat on kasvanu 54 litrasta ensin 207l, siitä sit 240l ja nyt viimein 460l.
Eli pois imen tarvittavat vedet letkulla 65l saaviin jossa on pohjassa tulppa, kun saavi on täynnä kiskaisen sen puolentoista metrin päähän lattiakaivon päälle ja tulppa irti.
Odotellessa saavin tyhjentymistä kerkee tarkistella onko suodattimilla jne puhdistustarvetta. Toistan saman rulianssin 3 kertaa, eli vettä menee vaihtoon n.200l kerralla. Ja vaihtoväli on 1vko. Tarvittaessa useammin, kun noi plekoset tykkää kovasti sotkea...
Sitten ihan ämpäri kerrallaan kannetaan vettä takasi, hana kokoajan päällä 2 ämpäriä käyttäen.
On kyllä hyötyliikuntaa parhaimmillaan! En ole edes suunnitellut "helpottaa" systeemiä.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”