Tajuavatko kalat katseen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Tajuavatko kalat katseen?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Olen monasti miettinyt, että huomaavatko plekoni kun käännän katseeni niitä kohti. Tämä lähinnä sen takia, että vaikka katselisin niitä paikallani parin metrin päästä, tuntuu että aina kun kohdistan katseeni suoraan plekoon, se jähmettyy paikalleen joksikin aikaa ja usein jatkaa puuhiaan nopeammin, jos käännän katseeni pois. Voi olla että kuvittelen koko asiayhteyden, mutta mistäs sitä tietää mitä ja miten paljon näiden kalojen päässä liikkuu.

Hyvää joulua kaikille!
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

Olen monasti miettinyt, että huomaavatko plekoni kun käännän katseeni niitä kohti. Tämä lähinnä sen takia, että vaikka katselisin niitä paikallani parin metrin päästä, tuntuu että aina kun kohdistan katseeni suoraan plekoon, se jähmettyy paikalleen joksikin aikaa ja usein jatkaa puuhiaan nopeammin, jos käännän katseeni pois. Voi olla että kuvittelen koko asiayhteyden, mutta mistäs sitä tietää mitä ja miten paljon näiden kalojen päässä liikkuu.


Varsinaisen tajunnan kaiketi katsotaan liittyvän vain ihmisiin. Sen sijaan on aivan varmaa, että plekosi näkemä voi yhdistyä sen aiemmin oppimaan asiaan. Katsekontaktikin tai ainakin sen täydellinen tuntu on helppo saada joihinkin kaloihin. Minulla käy niin usein ripsimonnien suhteen.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Kyllä minullakin ainakin taistelukalat, leväbarbit, sekä aivan erityisesti sinipallokalat ja tuntematon (ilmeisesti sukupuuttoon luonnosta kuollut) miljoonakalan kaltainen hyvin pieni kalalaji hakevat aivan selvästi katsekontaktia. Ajatustensiirtoa voi jatkua pitkäänkin. Taistikset ja yksi iso leväbarbi tulevat jopa nenäni eteen maiskuttelemaan suutaan ollessaan nälkäisiä. Ihmisen ilmeistä ne tuskin paljoa ymmärtävät, mutta voivat toki oppia jotakin kuten mekin kalojen käyttäytymisestä. Kaloillakin taitaa olla elävä sielu siinä missä koirallakin. Elämä on outo juttu, eivätkä kalatkaan ole mitään tajuttomia robotteja, vaikka akvaarioita harrastamattomat niitä tyhminä pitäisivätkin. Totuus on tällöin oikeastaan päinvastainen.
timok
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:46, 30.11.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja timok »

Mun oskarit tulevat aina melkein töllöttämään ,kun niitä menee katsomaan(mutta se on ainaskin oskareitten tapaista)
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Kyllä meilläkin kiekot tulee heti killittämään, kun menee lasin lähelle niitä katselemaan. Luulen, että kyse on lähinnä siitä, että ne on oppineet että kun semmonen möllykkä lasiin ilmestyy, niin sillon saa ruokaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”