Kardinaalitetrojen kutu

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suski
Member
Member

Kardinaalitetrojen kutu

Viesti Kirjoittaja Suski »

Olin jo valmis vannomaan käsi biblian päällä, ettei kardinaalitetroja voi kudettaa tuloksellisesti. Ikinä eivät ole akvaarioissani kuteneet, tai niin minä luulin... [;)]

Myin kardinaalitetraparveni pois, kun olivat sopimattomia uusien kalojeni kanssa. Samana päivänä tein viikkosiivouksen ja karsin hirveän tukon intianvesitähdikkiä "ylijäämäkasvi"-akvaan. Kyseisen akvan ainoa asukki on parttisnuorukainen.

Eilen tiirailin parttiksen liikkeitä ja kiinnitin huomiota johonkin pieneen kalan näköiseen ja se liikkuikin vielä. Se osoittautui kardinaalitetran poikaseksi, ja on luultavasti ainoa eloonjäänyt, sillä vaikka mistä kulmasta olen katsonut, en muita ole löytänyt. :P On muuten uskomatonta miten monimutkaisiin asentoihin isokin ihminen pääsee, kun on tarvis! 8O Mieheni tuli huoneeseen juuri, kun yritin seinän ja akvan takalasin väliin työntää päätäni nähdäkseni kaikki nurkat! :mrgreen:

Pikku sintti on vajaan sentin, mutta väritys on jo kohdallaan, sininen viiva näkyy koko pituudelta ja punaistakin hiukan. Söpö!
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
katsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja katsu »

Onnittelut kardinaalivauvasta!

Olenpa minäkin usein lyönyt pääni seinään yrittäessäni katsoa akvaan takaviistosta. :D
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Millainen vesi sulla oli tuossa kutualtaassa? Ja miten iso parvi kardinaalitetroja?
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

pH 7,2, pehmeä, turpeella terästetty. 10 parvi oli ja nyt ei ole kuin se yksi sintti... Niin ja yksi kardinaalikalan poikainen sen seurana. Sen bongasin pari päivää myöhemmin isosta akvasta ja on niinikään ainoa laatuaan tällähetkellä. Ovat päättäneet perustaa oman "parven" ja uivat yhdessä kokoajan.
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Kaivoin tällaisen vanhan ketjun haun tuloksena, sillä ajattelin itse kokeilla ihan mielenkiinnon vuoksi kardinaalitetrojen kutua. Onko kukaan kokeillut onnistuneesti kudetusta erillisessä akvassa? Onko se todellakin vaikeaa? Erinäisistä lähteistä olen löytänyt jonkinverran tietoa sopivista kutuolosuhteista:

-Ph 5.5-6.0, vesi hyvin pehmeää, lämpötila noin 28 astetta, turvesuodatus/-uute, vesi todella puhdasta.
-Akvassa paljon kasveja ja suojia.
-Kutupari syötettävä kutukuntoon elävällä ruoalla.
-Kutu kestää noin vuorokauden, tapahtuu illalla, munat sirotellaan pohjalle ja niitä on alle 500 kpl. Munat suojattava valolta. Munat kuoriutuvat 3-4 päivän kuluttua, poikasten ensimmäisenä ruokana likoeläimet, sitten artemia.

Ajattelin kokeilla vasta, kun uusi akva on saatu käyttöön. Silloin olisi sopiva kutuakvakin tyhjänä.
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Kaivoinpa tämmöisen ketjun ylös. Annetaan ensin altaan speksit. 63 litraa, pH 6,0-6,2, pehmeää ja lämpötila 28-29 astetta. Altaassa asustaa taistelukala koiras, neljä piikkisilmää ja pilkkutaudin pienentämä parvi kardinaalitetroja (4kpl, lisää ostan kunhan palkka tulee). Altaasta vaihdetaan 1/3-1/2 vedestä viikottain.

Tässä viime päivinä olen ihmetellyt tetrojen käytöstä. Jokaisella on oma "reviiri", jonne muilla ei ole asiaa. Yksi kaloista käy kuitenkin kolmen muun reviirillä väristelemässä itseään. Olisiko kyse kutupuuhien virittelystä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”