Pöytävalaisimeen akvaarioystävällinen lamppu.

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maria
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit
Sukupuoli: Nainen

Pöytävalaisimeen akvaarioystävällinen lamppu.

Viesti Kirjoittaja Maria »

Perustin tuossa eilen kotilonkasvatus altaan (noin 30l) kasvineen päivineen. Nyt olen itselleni ongelmaksi hankkinut sen että, kun akvaario on niin pieni ~43 cm leveä, että mistä löydän siihen valaisimen. Yksi juuri sopivan kokoinen pöytävalaisin löytyy jossa tällä hetkellä on OSRAM DULUX S 11w lamppu, mutta tuo kyseinen lamppu on oikea levänkasvatus hirviö. Onko siis olemassa millään Firmalla sellaisia putkia jotka sopivat tuohon lampuun ja joita voi pitää myös akvaarion valaisimena.
Valaisin on tällainen: http://www.netanttila.com/images/large/4066338.jpg

Anteeksi erittäin sekava selvitykseni.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Minulla on samanlainen lamppu tuossa 63-litraisessa poikasammeessa. En ole huomannut mitään mainittavampaa levän kasvua. En ole kyllä katsonut minkä merkkinen/tyyppinen loisteputki siellä on, mutta se on se mikä lampun mukana tuli. Keltaista valoa päästää, muuta en tähän hätään pysty kertomaan.
Lamppu on valaissut akvaariota nyt jonkun parin kuukauden ajan. Vähän aikaa sitten yhteen kulmaukseen kasvoi vähän levää, mutta korjaantui kun laitoin verhon vähän paremmin ikkunan eteen niin ei aurinko päässyt porottamaan enää. Aiemmin siinä akvaariossa oli sellainen työpöytävalo, mihin meni hehkulamppu. Käytin siinä tavallista energiansäästölamppua. Silläkään ei levä kasvanut.
Maria
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit

Viesti Kirjoittaja Maria »

Minulla on tuossa joku myöhemmin ostettu lamppu ja aikaisemmin oli kyllä levän kasvu aika runsasta, mutta josko se sitten olis johtunut muista tekijöistä. Taidan nyt sitten millia "suosituksella" laittaa tuon valaisemaan ainakin väliaikaisesti.

Vinkkejä otan vieläkin ilolla vastaan.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Juuri tuollaiseen 11W pöytävalaisimeen olen hommannut 840-sävyisiä (joskin silmämääräisesti vielä viileämmältä näyttäviä) putkia Säästöpörssistä hintaan 2,17€/kpl.

Mika
SaimiNauku
Starting Member
Starting Member

SaimiNauku

Viesti Kirjoittaja SaimiNauku »

Samanmoista olen miettinyt, siis pieni kotilo- ja kasvipurnukka pystyyn. Minkälaiset energiansäästölamput olisivat parhaita?
Tuommoinen samantyylinen pöytävalaisinkin löytyisi, tosin pienemmällä putkella..
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Paikallisessa K-Raudassa olivat kirjoittaneet isot laput energiansäästölamppujen yläpuolelle, etteivät energiansäästölamput siedä vettä tai vesiroiskeita, jotain selitystäkin oli mukana, mutten muista mitä. En itse sitten uskaltanutkaan ostaa 60 litraisen hehkulamppuvalaisimeeni niitä, kun oikein ottivat asiakseen erikseen siitä varoitella.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No ei ne tavalliset hehkulamppukannatkaan juuri vettä kestä, roiskesuojaamattomat valaisimet joko riittävän korkealle tai sitten kansilasi väliin.

Mika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”