Perustin tuossa eilen kotilonkasvatus altaan (noin 30l) kasvineen päivineen. Nyt olen itselleni ongelmaksi hankkinut sen että, kun akvaario on niin pieni ~43 cm leveä, että mistä löydän siihen valaisimen. Yksi juuri sopivan kokoinen pöytävalaisin löytyy jossa tällä hetkellä on OSRAM DULUX S 11w lamppu, mutta tuo kyseinen lamppu on oikea levänkasvatus hirviö. Onko siis olemassa millään Firmalla sellaisia putkia jotka sopivat tuohon lampuun ja joita voi pitää myös akvaarion valaisimena.
Valaisin on tällainen: http://www.netanttila.com/images/large/4066338.jpg
Anteeksi erittäin sekava selvitykseni.
Pöytävalaisimeen akvaarioystävällinen lamppu.
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minulla on samanlainen lamppu tuossa 63-litraisessa poikasammeessa. En ole huomannut mitään mainittavampaa levän kasvua. En ole kyllä katsonut minkä merkkinen/tyyppinen loisteputki siellä on, mutta se on se mikä lampun mukana tuli. Keltaista valoa päästää, muuta en tähän hätään pysty kertomaan.
Lamppu on valaissut akvaariota nyt jonkun parin kuukauden ajan. Vähän aikaa sitten yhteen kulmaukseen kasvoi vähän levää, mutta korjaantui kun laitoin verhon vähän paremmin ikkunan eteen niin ei aurinko päässyt porottamaan enää. Aiemmin siinä akvaariossa oli sellainen työpöytävalo, mihin meni hehkulamppu. Käytin siinä tavallista energiansäästölamppua. Silläkään ei levä kasvanut.
Lamppu on valaissut akvaariota nyt jonkun parin kuukauden ajan. Vähän aikaa sitten yhteen kulmaukseen kasvoi vähän levää, mutta korjaantui kun laitoin verhon vähän paremmin ikkunan eteen niin ei aurinko päässyt porottamaan enää. Aiemmin siinä akvaariossa oli sellainen työpöytävalo, mihin meni hehkulamppu. Käytin siinä tavallista energiansäästölamppua. Silläkään ei levä kasvanut.
-
- Starting Member
SaimiNauku
Samanmoista olen miettinyt, siis pieni kotilo- ja kasvipurnukka pystyyn. Minkälaiset energiansäästölamput olisivat parhaita?
Tuommoinen samantyylinen pöytävalaisinkin löytyisi, tosin pienemmällä putkella..
Tuommoinen samantyylinen pöytävalaisinkin löytyisi, tosin pienemmällä putkella..
Paikallisessa K-Raudassa olivat kirjoittaneet isot laput energiansäästölamppujen yläpuolelle, etteivät energiansäästölamput siedä vettä tai vesiroiskeita, jotain selitystäkin oli mukana, mutten muista mitä. En itse sitten uskaltanutkaan ostaa 60 litraisen hehkulamppuvalaisimeeni niitä, kun oikein ottivat asiakseen erikseen siitä varoitella.