Taas täällä!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cooper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 08:00, 10.07.2008

Taas täällä!

Viesti Kirjoittaja cooper »

Noni oon ollut kauan pois näiltä sivulta.
Jotka ovat lukeneet mun syteemejä tietävät, että mulla oli 4 54l tai siin kieppeil en muista tarkkaan.
Ja nyt olen myynyt mun 54l akvat ja ostanut 300l tankin.
Mietin sitten mitä kaloja ostaisin.
Akva on viel tyhjillään ostin sen 2viikkoa sit ja vedet on ollut viikon ja 3päivää.
Nyt kun mittasin pH:n se oli 7,2.
Länpö on 25-26.
Ja siinä ne puheet oli nyt kysymykset.

1.Kauan pitäs viel ootta, että ostan kalat ja lisään akvaa?
2.Mitä pohjakaloja?
3.Mitä keski kaloja?
4.Mitä pinta kaloja?
Malboro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 15:28, 09.09.2008

Re: Taas täällä!

Viesti Kirjoittaja Malboro »

cooper kirjoitti:1.Kauan pitäs viel ootta, että ostan kalat ja lisään akvaa?
Jos tuossa akvaariossasi on olut pelkkä vesi reilu viikon, niin hyöty on täysin nolla. Tarvitset laittaa jotain ammoniumpitoista, että nitriitti alkaa kasvamaan. Yleensä akvaarion kypsyttämiseen menee sellainen 2-4vko. Joten kannatta ihan rauhassa tehdä tuo, niin saat kalat turvallisesti akvaarioosi.

Jos halvalla haluat päästä niin täällä hyvät ohjeet http://kalavaario.blogspot.com/2008/03/ ... sytys.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onhan tietty olemassa jotain vedeparannuskeinoja, joiden avulla voidaan melkein heit laittaa kalat - hinta on sitten toinen. Joku muu voi kertoa niistä enemmän...

Kannattaa käydä lainaamassa kirjastosta sellainen kirja kuin akvaariokalat, niin näet itsekin millaisia kaloja akvaarioosi voit laittaa / sopii ;].
viimatar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 15:49, 16.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Taas täällä!

Viesti Kirjoittaja viimatar »

Tietty jos pohjassa on kierteisiä tai muita kotiloita, ne ovat saaneet ammoniumsyklin käyntiin jo. Yksi tapa lähteä kypsyttämään allasta olisi pohjaymppi kierteisillä maustettuna. Itse aloitin näin (valmiiksi kypsillä käytetyillä hiekoilla) ja mitään sen kummempia kemikaaleja ei tarvittu. Viikko tätä, viikko muutaman kestävän kalan kera ja sitten voikin luultavasti lisätä loput kalat. Muista tietysti tehdä vesitestejä tarpeeksi usein kypsytysvaiheessa...

Mietitkö altaaseen jotain teemaa? Miten olisi geotooppi (eli jollekin tietylle alueelle sijoittuva kalasto, biotoopin löysempi versio)? Aasia näyttää olevan suosiossa tällä hetkellä. Tälläiseen altaaseen voisi laittaa esimerkiksi seeproja, rasboroita, rihmakaloja, monnisia, barbeja, piikkisilmiä ja nuoliaisia nyt lonkalta luetellen. Muita vaihtoehtoja ovat vaikkapa Kongojoen Afrikka, Madagaskar, Australia, Keski-Amerikka tai Amazon. Tutuimpina tietysti Itä-Afrikan repeämän järvet Tanganyika ja Malawi. Samasta biotoopista tai lähialueilta kotoisin olevilla kaloilla on usein samankaltaiset vaatimukset, joten kalastoa on helpompi sorvata viihtymään samassa altaassa. Tähän on helppo lisätä myös selkärangattomia kuten kotiloita tai sukarapuja, jos sopivalta alueelta niitä löytyy. Suomestakin saa nykyisin ainakin harrastajilta hankittua jännempiäkin lajeja näköjään.

Toinen, vähän hankalampi tai helpompi näkökulmasta riippuen on jokin väriteema. Sinisiä kaloja, punaisia kaloja, raidallisia kaloja, viimeisimpänä villityksenä taitaa olla kai mustia kaloja. Mustavalkoinen kalastokin voi olla hämärässä, vaalea- tai todella tummapohjaisessa akvaariossa tosi vinkeä, varsinkin tummalehtisillä kasveilla, juurakoilla tai kivillä sekä parilla punalehtisellä kasvilla höystettynä. Vaatimukset pitää tietysti selvittää jokaisen lajin kohdalta erikseen ja se on välillä työlästäkin.

Sitten on aina se mahdollisuus, että laitat lähes pelkästään yhdentyyppisiä kaloja kuten erilaisia kirjoahvenia tai tavallisimmin varmaan tetroja. Pohjakalat ja levänsyöjät tietysti tähänkin erikseen, vai onko tetroissa niitäkin? Siihen sorttiin en ole vielä ehtinyt tutustua, oma kiinnostukseni on tällä hetkellä Aasiassa.
Aallonpohjan jälkeen uusi allas 240 l ja teema pysyy Kaakkois-Aasiana edelleen.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Taas täällä!

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

cooper kirjoitti: 1.Kauan pitäs viel ootta, että ostan kalat ja lisään akvaa?
2.Mitä pohjakaloja?
3.Mitä keski kaloja?
4.Mitä pinta kaloja?
1. Kunnes akvaario on kypsä. Vaatii ihan sen kypsyttämisen - veden seisottamisella ei voita mitään.
2, 3 ja 4. Mistä kaloista olisit itse kiinnostunut. Niitten ympärille on sitten helpompi ehdottaa. Tuo 300 litraa antaa jo hiukan pelivaraa lajien suhteen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”