Tropheus harrastajia?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ninium85
Member
Member
Viestit: 287
Liittynyt: 12:00, 18.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

Tropheus harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Siispä kysymys kuuluukin, että onko meitä monta ja minkälaisia Tropheuksia suomalaislta harrastajilta löytyy. Kuvia asumuksista myös saa laittaa. :)

Multa siis löytyy noita Tropheus moorii kasangoja "red rainbow". Asuttavat tällä hetkellä 450 litraista ja siellä on myös nuo leleupit joita en sa mihinkään myytyä. Kuvaa en nyt juuri itse tähän saa ja kalatkin ovat vielä niin pieniä etteivät muistuta kasangoja ollenkaan. Laitan kyllä sitten kuvia kun saan tuon altaan edustus kuntoon.

Noita on tällä hetkellä 9kpl. Niitä oli alunperin 14, mutta 5 niistä menetti henkensä, kun vanhan altaan jalustaa vahvistettiin ja jouduin niitä siirtelemään. Lisää parveen on kuitenkin samoja kavereita tulossa. Tropheus kiriza, pemba tai Tropheus black bulupoint "cherry spot" lajia haluaisin vielä ottaa tuonne pienen parven noiden seuraksi.
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
kalahullu123
Member
Member
Viestit: 401
Liittynyt: 19:17, 02.03.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Tropheus harrastajia?

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Tropheukset!
Täällä olisi harrastaja, jos tilaa tarpeeksi löytyisi (niin kuin kaikki aina sanoo, mutta Tropheukset on todella hienoja kaloja!). Tropheukset löytyvät siltä "sitten joskus on pakko"-listalta. Itse käväisin PetExpo-messuilla ja monta tuntia vain Tropheus-allasta tuijotin. Tropheukset ovat siitä hienoja, että siitä suvusta löytyy niin useita värimuotoja eli valinnanvaraa on. Tästä johtuen messuallasta jaksoi kauan katsella.

Värivaihtoehtoja on, mutta miten on käyttäytymisen laita. Onko eri lajeilla erilaisia tapoja tai aggressiivisuudessa eroja? Itse olen ymmärtänyt, että paljon ei eri tavalla eri värimuodot käyttäydy, mutta messuilla selvästi jotkut lajit/värimuodot tyytyivät pysymään kisailusta kaukana. No ne riitapukarit varmaan olivat vain sattumalta, koska ahvenissa on persoonallisuutta.

Harmillisen vähän troffeja Suomessa on verrattuna mbuna-ahveniin, vaikka hiukan saman kaltaisia ovat. Olisi mukava nähdä suomalaisten harrastajien Troffejen kuvia tässä keskustelussa.
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Ninium85
Member
Member
Viestit: 287
Liittynyt: 12:00, 18.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tropheus harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Tässäpä nyt olisi kuvaa mun Tropheus altaasta. Tein virheen siinä, että otin kuvat juuri kun sytytin valot. Kalat ovat vähän kummallisen värisiä. Altaaseen on myös kansilasit, mutta meillä sisällä on niin kuuma ettei niitä voi pitää, ennenkuin ilmat viilenee. Tropheuksia on nyt yhteensä 24kpl. Jossain vaiheessa ostan sinne vielä Tropheus kirizoja pienen parven.
Taustasta kuuluu kunnia altaan edelliselle omistajalle.

Allas on 450litraa ja 150x50x60 mitoilla. Sisustus on vielä kesken. Haluaisin suurempia kiviä niin että niitä olisi vain n. kolme altaan molemmissa päissä. Täältä sastamalasta kun ei luonnon kiviä saa kaupasta ja metsikön kivet on yltä päältä ruosteessa.

http://kuvablogi.com/nayta/2716643/
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
kalahullu123
Member
Member
Viestit: 401
Liittynyt: 19:17, 02.03.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Tropheus harrastajia?

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Ninium85 kirjoitti:Tässäpä nyt olisi kuvaa mun Tropheus altaasta...

Allas on 450litraa ja 150x50x60 mitoilla. Sisustus on vielä kesken. Haluaisin suurempia kiviä niin että niitä olisi vain n. kolme altaan molemmissa päissä. Täältä sastamalasta kun ei luonnon kiviä saa kaupasta ja metsikön kivet on yltä päältä ruosteessa.

http://kuvablogi.com/nayta/2716643/
Hieno allas! Tuo tausta on aivan mahtava. Kiviä laittaisin itsekkin isompia ja aika reilusti (saattaa kyllä painaa liikaa). Oletko harkinnut joitain tekokiviä?

Onko Tropheukset olleet mukavia? :D
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”