Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Valvoja: Moderaattorit
Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Tämä topic on tarkoitettu akvaristien köyhälistölle, jolla ei ole varaa jäähdytysjärjestelmiin. Olisi siis hyvä tietää mitkä kasvilajit menestyvät ylikorkeissa lämpötiloissa ja mitkä eivät?
Menestyy (kasvaa hyvin):
Kaikki vedensuosikit (lämpö 32)
Banaanijuuri (lämpö 32)
Kaikki kriinumit (lämpö 30)
Kärsii:
Blyxa japonica (lehdet irtoilevat 30 asteessa)
Menestyy (kasvaa hyvin):
Kaikki vedensuosikit (lämpö 32)
Banaanijuuri (lämpö 32)
Kaikki kriinumit (lämpö 30)
Kärsii:
Blyxa japonica (lehdet irtoilevat 30 asteessa)
-
nepis76
- Advanced Member

- Viestit: 2122
- Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Ainoa kasvi omassa altaassani, joka kärsii, on Cyperus helferi.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
miljoonakala84
- Elite Member

- Viestit: 6732
- Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
- Paikkakunta: Kerimäki
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Hassu juttu että siulakii näyttää tuo blyxa kärsivän lämpimästä vedestä, omat blyxat rehottaa oikeen hyväkuntosen näkösenä tuolla 84l akvaariossa, vaikka vedenlämpötila tuolla onkii 32 astetta.Blyxa japonica (lehdet irtoilevat 30 asteessa)
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Joo ei meilläkään Blyxat oo moksiskaan. KArvalehtihän tiputtaa neulasensa kuumassa helposti, toki kasvattaakin nopsaa uudet. Meillä on j'ättiviuhkalehteä, jaavansaniaista, sammalia, tiikerivallisneriaa, jotain "tavismiekkakasvia", punapilkullista miekkakasvia, konnanputkea, monenmoisia pintakasveja, rusolehteä, hapsurotalaa?, jotain matalaa rönsyävää, hyvin soikealehtistä miekkakasvia (joka sii son matala mut laaja)... SOri en enää viitti muistaa nimiä rehuille, pääasia on et on kasvillisuutta. JA siis nuo kasvit on ollut nyt 27-32 riippuu altaasta, ei moksiskaan.
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Helpoin tapa on mennä tänne tropican sivuille tutkimaan
http://www.tropica.com/plants/plant-list-a-z.aspx
löytyy lämpötila suoristukset, Valaistus suositukset, kasvin vaativuus taso , yms kuvaus kasvista sekä hoidosta .
http://www.tropica.com/plants/plant-list-a-z.aspx
löytyy lämpötila suoristukset, Valaistus suositukset, kasvin vaativuus taso , yms kuvaus kasvista sekä hoidosta .
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Mutta tarkoitushan on kerätä empiiristä evidenssiä ääriolosuhteiden siedosta.
-
malawi
- Advanced Member

- Viestit: 1269
- Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Varmaan suurimman osa akvaariokasveista kestää jonkun aikaa +32-33c. vettä mutta pidemmän päällä ne heikentyvät ja levää muodostuu nopeasti koska kasvit eivät pääse kasvamaan.
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
no niin katsotaas
Anubias Nana ,
Anubias barteri var. caladiifolia
Bacopa monnieri
Cyperus helferi
ollut mulla 28 - 32 asteisessa vedessä jo hmm 6 kuukautta keskilämpötila on 30*c hyväkuntoisia kasveja , toki hiekka pohja , anubiaat sidottu kantoihin ja kiviin ,
Anubias Nana ,
Anubias barteri var. caladiifolia
Bacopa monnieri
Cyperus helferi
ollut mulla 28 - 32 asteisessa vedessä jo hmm 6 kuukautta keskilämpötila on 30*c hyväkuntoisia kasveja , toki hiekka pohja , anubiaat sidottu kantoihin ja kiviin ,
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Mulla myös B. jabonica ei ole juurikaan kärsinyt, ehkä hiukan on viime päivinä alkanut lehtiä irtoamaan muttei paljoa, B. aubertii taas alkaa saada tarpeekseen kun näitä helteitä on ollut sentään jo useita viikkoa hemmetti.
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Hah hah, pitikin sanoa. Eilen kun uskalsin vaihteeksi katsoa tuota isompaa akvaa, missä lämpötila ei ole juurikaan laskenut alle 31°:n useampaan viikkoon, oli siellä hirvittävät kasat B. aubertiita pinnalla ja 10:stä B. jabonicasta jäljellä 2 + tynkä. Ei kestä meillä kasvit kyllä tuota hullua kuumuutta, todella ärsyttävää.
Pienemmässä altaassa B. jabonicaa kyllä lähtee mutta siellä ne voivat selkeästi paremmin ja siellä lämpötila on koko ajan ollut pari astetta vähemmän. Outoa, vaikka tämä kyseinen akva on suoraan ikkunan edessä, tosin taustana on pimennysverhokangas. 
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Viestit: 4264
- Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Onhan pöytätuuletin kallis lisälaite
(vaikeasti saatavilla toki, sen myönnän).
Vellamonsammal kuolee satavarmasti 30 asteen lämmössä. Se ei ylensä tykkää yli 25 asteen lämmöistäkään.
Vellamonsammal kuolee satavarmasti 30 asteen lämmössä. Se ei ylensä tykkää yli 25 asteen lämmöistäkään.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
Sadar
- Member

- Viestit: 480
- Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?
Hakkurivirtalähde 100-240VAC/+12VDC 680mA +Virta kytkimet 4,00 €
Laitetuuletin 80mmx80mmx25mm 12vdc 0,30Amp 10,00 €
Pienellä askartelulla noita voi laittaa samaan virtalähteeseen vaikka 2 rinnan.
Yksi tuollainen tuuletin jäähdytti altaan lämpötilan 26,5C kun huone lämpö huiteli 29C...
Ai niin, 15€ saa peräti kolme peruskasvipottia...
Laitetuuletin 80mmx80mmx25mm 12vdc 0,30Amp 10,00 €
Pienellä askartelulla noita voi laittaa samaan virtalähteeseen vaikka 2 rinnan.
Yksi tuollainen tuuletin jäähdytti altaan lämpötilan 26,5C kun huone lämpö huiteli 29C...
Ai niin, 15€ saa peräti kolme peruskasvipottia...
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov

