Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Tämä topic on tarkoitettu akvaristien köyhälistölle, jolla ei ole varaa jäähdytysjärjestelmiin. Olisi siis hyvä tietää mitkä kasvilajit menestyvät ylikorkeissa lämpötiloissa ja mitkä eivät?

Menestyy (kasvaa hyvin):
Kaikki vedensuosikit (lämpö 32)
Banaanijuuri (lämpö 32)
Kaikki kriinumit (lämpö 30)

Kärsii:
Blyxa japonica (lehdet irtoilevat 30 asteessa)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Ainoa kasvi omassa altaassani, joka kärsii, on Cyperus helferi.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Blyxa japonica (lehdet irtoilevat 30 asteessa)
Hassu juttu että siulakii näyttää tuo blyxa kärsivän lämpimästä vedestä, omat blyxat rehottaa oikeen hyväkuntosen näkösenä tuolla 84l akvaariossa, vaikka vedenlämpötila tuolla onkii 32 astetta.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja en »

Joo ei meilläkään Blyxat oo moksiskaan. KArvalehtihän tiputtaa neulasensa kuumassa helposti, toki kasvattaakin nopsaa uudet. Meillä on j'ättiviuhkalehteä, jaavansaniaista, sammalia, tiikerivallisneriaa, jotain "tavismiekkakasvia", punapilkullista miekkakasvia, konnanputkea, monenmoisia pintakasveja, rusolehteä, hapsurotalaa?, jotain matalaa rönsyävää, hyvin soikealehtistä miekkakasvia (joka sii son matala mut laaja)... SOri en enää viitti muistaa nimiä rehuille, pääasia on et on kasvillisuutta. JA siis nuo kasvit on ollut nyt 27-32 riippuu altaasta, ei moksiskaan.
Jibaru
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 08:25, 14.07.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja Jibaru »

Helpoin tapa on mennä tänne tropican sivuille tutkimaan

http://www.tropica.com/plants/plant-list-a-z.aspx

löytyy lämpötila suoristukset, Valaistus suositukset, kasvin vaativuus taso , yms kuvaus kasvista sekä hoidosta .
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Mutta tarkoitushan on kerätä empiiristä evidenssiä ääriolosuhteiden siedosta.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja malawi »

Varmaan suurimman osa akvaariokasveista kestää jonkun aikaa +32-33c. vettä mutta pidemmän päällä ne heikentyvät ja levää muodostuu nopeasti koska kasvit eivät pääse kasvamaan.
Jibaru
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 08:25, 14.07.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja Jibaru »

no niin katsotaas


Anubias Nana ,
Anubias barteri var. caladiifolia
Bacopa monnieri
Cyperus helferi


ollut mulla 28 - 32 asteisessa vedessä jo hmm 6 kuukautta keskilämpötila on 30*c hyväkuntoisia kasveja , toki hiekka pohja , anubiaat sidottu kantoihin ja kiviin ,
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mulla myös B. jabonica ei ole juurikaan kärsinyt, ehkä hiukan on viime päivinä alkanut lehtiä irtoamaan muttei paljoa, B. aubertii taas alkaa saada tarpeekseen kun näitä helteitä on ollut sentään jo useita viikkoa hemmetti.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Hah hah, pitikin sanoa. Eilen kun uskalsin vaihteeksi katsoa tuota isompaa akvaa, missä lämpötila ei ole juurikaan laskenut alle 31°:n useampaan viikkoon, oli siellä hirvittävät kasat B. aubertiita pinnalla ja 10:stä B. jabonicasta jäljellä 2 + tynkä. Ei kestä meillä kasvit kyllä tuota hullua kuumuutta, todella ärsyttävää. :x Pienemmässä altaassa B. jabonicaa kyllä lähtee mutta siellä ne voivat selkeästi paremmin ja siellä lämpötila on koko ajan ollut pari astetta vähemmän. Outoa, vaikka tämä kyseinen akva on suoraan ikkunan edessä, tosin taustana on pimennysverhokangas. :|
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Onhan pöytätuuletin kallis lisälaite :roll: (vaikeasti saatavilla toki, sen myönnän).
Vellamonsammal kuolee satavarmasti 30 asteen lämmössä. Se ei ylensä tykkää yli 25 asteen lämmöistäkään.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Sadar
Member
Member
Viestit: 480
Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitkä kasvilajit kestävät hellettä, mitkä eivät?

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Hakkurivirtalähde 100-240VAC/+12VDC 680mA +Virta kytkimet 4,00 €
Laitetuuletin 80mmx80mmx25mm 12vdc 0,30Amp 10,00 €

Pienellä askartelulla noita voi laittaa samaan virtalähteeseen vaikka 2 rinnan.

Yksi tuollainen tuuletin jäähdytti altaan lämpötilan 26,5C kun huone lämpö huiteli 29C... :mrgreen:

Ai niin, 15€ saa peräti kolme peruskasvipottia... :roll:
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”