Pinnassa on paljon näitä sulanneita lehtejä ja allas tuntuu muutenkin jotenkin "epäraikkaalta". En osaa selittää paremmin
Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Valvoja: Moderaattorit
-
monniomistaja
- Advanced Member

- Viestit: 1695
- Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
- Paikkakunta: Helsinki
Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Kasvit, varsinkin ne jossa on hennot lehdet ikäänkuin sulaavat pois. Lehti muuttu läpikiiltäväksi ja hajoaa.
Pinnassa on paljon näitä sulanneita lehtejä ja allas tuntuu muutenkin jotenkin "epäraikkaalta". En osaa selittää paremmin
johtuukohan tästä kuumudesta? Altaassa on yli 30 lämmintä. Pohja ei ollut imuroitu muutaman viikkoon, normaalista imuroin sen parin viikon välein mutta tämä on tuskin vaikuttanut asiaan?
Pinnassa on paljon näitä sulanneita lehtejä ja allas tuntuu muutenkin jotenkin "epäraikkaalta". En osaa selittää paremmin
-
nepis76
- Advanced Member

- Viestit: 2122
- Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Onko kasvit miten uusia? Entäpä lannoitus?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
Kilu
- Senior Member

- Viestit: 647
- Liittynyt: 19:43, 01.09.2005
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Ii
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Onko intianvesitähdikki kyseessä? Nitraatit korkealla veikkaisin, vettä vaihtoon.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
monniomistaja
- Advanced Member

- Viestit: 1695
- Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Tämä oikeastaan alkoi muutamien uusien kasvien tulon myötä n.pari kk.sitten mutta tuskin johtuu niistä?
Muut kasvit ikä n.6-4 kk. Lannoitus on easylife ja easycarbo. Tosin pari viime kerroilla jäänyt pois jolloin laitoin pelkkä carboa. Mm.intianvesitähdikki jonka lehdissä on pienä täpliä mutta se voi kuitenkin suht.hyvin, lisäksi pulet windelövistä on mennyt ihan ruskaksi ja vallisnerian lehdet sulaa sekä yhden toisen hennon köynnöskasvin tapainen jonka nimeä en nyt muista. Täytyy mitata se nitraatti.
Muut kasvit ikä n.6-4 kk. Lannoitus on easylife ja easycarbo. Tosin pari viime kerroilla jäänyt pois jolloin laitoin pelkkä carboa. Mm.intianvesitähdikki jonka lehdissä on pienä täpliä mutta se voi kuitenkin suht.hyvin, lisäksi pulet windelövistä on mennyt ihan ruskaksi ja vallisnerian lehdet sulaa sekä yhden toisen hennon köynnöskasvin tapainen jonka nimeä en nyt muista. Täytyy mitata se nitraatti.
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Olen täällä kanssa miettinyt lämpötilan vaikutusta kasvien hyvinvointiin katsellessani kasvien nuutumista. Jättivesitähdikki ennätti puolessa vuodessa kasvaa jo komeaksi puskaksi ja nyt siitä on jäljellä pari karaa joiden päässä enää muutama hassu lehti. Vedensuosikkeja pätkin ennen viikottain ja nyt niitä ei tarvitse typistää juuri lainkaan. Ostin n. kuukausi sitten vesisaniaisen, idioottivarma kasvi kuulemma, ja nyt siitä on jäljellä ehkä neljännes. Hoitotoimet olen suorittanut kuten tähänkin asti, ainoastaan lannoitusta vähensin hiukan levien innostuttua kasvuun. Veden lämpötila vaan on noussut pilviin, kiitos helteiden.
Tankki 250l käyntiin marraskuussa ja tyttärelle 80l:n pikkupytty joulukuussa. Hurahdin täysin touhuun.
-
miljoonakala84
- Elite Member

- Viestit: 6732
- Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
- Paikkakunta: Kerimäki
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Hassu juttu, miula on tuolla 84L akvaariosssa kansa vedensuosikkia ja pari jättivesitähdikkiä ja vaikka tuon akvaarion vesi oli helteiden aikaan 32 asteista,
niin siitä huolimatta näyttää nuo kasvit ja kaikki muuttkii kasvit rehottavan.
niin siitä huolimatta näyttää nuo kasvit ja kaikki muuttkii kasvit rehottavan.
-
Nniina+++
- Senior Member

- Viestit: 821
- Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Ainakin vallun pitäisi sietää 30 asteen lämpötilaa eli johtunee jostain muusta. Kokeile jättää carbo pois, varsinkin jos sulla paljon kaloja ja vähän kasveja ja laittaa jotain nestemäistä lannotusta, vaikka pmmd:tä tai jotain muuta. Ehkä happea on liian vähän kun kalatkin on oireillu, kasvithan tarvii yöllä kans happea.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Minkälainen pohja-aines akvaariossasi on?
Itse huomasin että kun pöyhin hiekaa välillä juurien ympäriltä kasvit voivat paremmin. Ennen pöyhimistä akvaarioni kasvit käyttäytyivät juri tuolla tavalla ja sulivat pois yksitellen.
Osasyy voi myös löytyä mikäli kasvien juuressa on lasivillaa jolloin juuret mätänevät pois jonka seurauksena kasvien lehdet myös sulavat. Myöskin korkea lämpötila kasveille joiden ihanne lämpötila on 24 - 26 astetta aiheuttaa ongelmia.
Toki voin olla väärässäkin.
Itse huomasin että kun pöyhin hiekaa välillä juurien ympäriltä kasvit voivat paremmin. Ennen pöyhimistä akvaarioni kasvit käyttäytyivät juri tuolla tavalla ja sulivat pois yksitellen.
Osasyy voi myös löytyä mikäli kasvien juuressa on lasivillaa jolloin juuret mätänevät pois jonka seurauksena kasvien lehdet myös sulavat. Myöskin korkea lämpötila kasveille joiden ihanne lämpötila on 24 - 26 astetta aiheuttaa ongelmia.
Toki voin olla väärässäkin.
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Kyllä mulla ainakin on pakko johtua näistä ääliömäisen kuumista ilmoista se, ettei Blyxa aubertii oikein meinaa viihtyä. Sopeutui jo uuten akvaan ja alkoi tehdä uutta lehteä mutta nyt vaan päästää lehtiä pois ja menettää väriään, lehtiä irtoilee tolkuttomasti. Sopeutumisvaiheessa tätä esiintyi mutta se jo tasottui ja kasvit tosiaan alkoi kasvaa...kunnes nyt. Nitraattia on kympin luokkaa, Co2-lanta + muut lannat on. Täällä henkeä pidätellen odottelen lämpötilojen laskua ja nyt 10-päivän sääennuste lupaisi viiden asteen pudotusta, mikäli niihin on luottamista. Altaissa yli 30 astetta ja tuossa B. aubertii-altaassa ollut 32°C, tämä alkaa olla jo ihan sairasta. 
-
Kierteinen
- Junior Member

- Viestit: 66
- Liittynyt: 10:08, 16.01.2010
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Kyllä täälläkin älytön jatkuva kuumuus vaikuttaa altaaseen...juuri pistin kaikki kasvit menemään kun ovat niin hirveän näköisiä. Kuumat kelit kun alkoivat niin ensin villiintyivät levät, joku todella nopsaan leviävä tumman harmaa karvakasoja tekevä kaikkein pahiten (kaksinkertaisti itsensä päivässä), ja kasvit alkoivat sitten kärsiä niistä vielä kuumuuden lisäksi. Tässä kun samalla pitäisi järjestellä muuttoa pitkän matkan päähän, niin ei oikein rahkeet riittäneet joka päiväiseen putsailuun...ja kasvit sai lähteä.
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Nyt kun oli tossa viime viikko hieman normaalimpaa ja akvojen lämpötilat pääsi laskeen alle 32:n niin on isonkin altaan Blyxan lehtien pudottelu vähentynyt...Tsiisus mitkä sairaat ilmat ollut. 
-
Nightfish
- Junior Member

- Viestit: 221
- Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Parainen
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Minullakin ihan sama ongelma ollut nyt jonkin aikaa eikä minulla ole koskaan ollut liikaa nitraattia, päinvastoin. Ajattelin itsekin kysellä täältä että mikähän kasveja vaivaa kun esim liuskavesitähdikki joka muuten on kasvanut viidakon lailla voi nyt huonosti. Käytössä myös hiilidioksidilevitin. Ph oli viimeksi jopa 7,5, nyt laitoin intianmantelipuunlehden altaaseen, saa nähdä auttaako.Kilu kirjoitti:Onko intianvesitähdikki kyseessä? Nitraatit korkealla veikkaisin, vettä vaihtoon.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua 
-
Nightfish
- Junior Member

- Viestit: 221
- Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Parainen
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Hui! Tänään kellui altaassa kolme kuollutta kalaa, epäilen vahvasti tuota intianmantelinpuun lehteä! Olen lukenut (täällä foorumillakin) että on aiheuttanut (tai epäilys siitä) kuolemia ja itsellänikin kuoli viimeksi kun käytin, mutta en tietenkään voinut olla varma syystä. Nyt on ainakin varmaa etten kyseisiä lehtiä laita koskaan enää akvaarioon!! 
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua 
Re: Kasvit menevät huonoiksi-johtuuko kuumudesta?
Oho, voiko tuo pitää paikkaansa?Nightfish kirjoitti:Olen lukenut (täällä foorumillakin) että on aiheuttanut (tai epäilys siitä) kuolemia ja itsellänikin kuoli viimeksi kun käytin,
