Ceulerpat "bleechaa"

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen

Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tän päivän aikana on kahdesta erittäin rehevästi kasvaneesta ceulerpalajista toinen vetäny valkoseks. Mitä luultavimmin siis kuollut. Toinen voi oikein hyvin, korallit on auki, kalat pirteitä ja niillä ruokahalua eli päällisin puolin kaikki vaikuttaisi olevan ok.

Onkohan ne vaan paahtunu hengiltä (altaassa +30c, tähän asti koko kesänä +29,5c) vai mistä lähden vikaa etsimään?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Heitä ne mädät levät roskiin ennen kuin sulla kuolee korallitkin siellä. Ja laske sitä lämpötilaa!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Caulerpan jakautuessa se menee valkoiseksi ja samentaa myös altaan. Tämä voi olla myös kyseessä.
Nyt helteillä tätä "bliitsaamista" on tapahtunut useammalla altaassa (myös itselläni), joten taitaa korkea lämpötila olla syy siihen. Mitä ikinä sitten on tapahtunutkin; kuolee tai lisii.
Teemu Salonen

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Pöytätuulettimia on täältäpäin maailmaa täysin tarpeetonta ettiä, on ihan joka paikasta loppu. Mites muuten, ilman suurempia taloudellisia uhrauksia tota vettä sais jäähdytettyä? Perinteisiä kylmäkalleja kellumaan ala-altaaseen? Jänskättää siinä vaan ettei lämpötila ala liikaa hyppimään.
Jacke
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1380
Liittynyt: 14:44, 16.11.2004
Paikkakunta: Pornainen

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja Jacke »

Nosta valoja ylemmäs, lyhennä valaisu aikaa. Itse ostin kalakadulta jäähdyttimen (puhallin), eikä ollu pahan kallis. Enpä ole kyllä vielä tarvinnut tuota jäähdytintä, kun talossa on ilmastointi ja suolatankissakin lämpö on pysynyt n. 27 asteessa.
Suolaista, mutta niin makeaa...
vmp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 17:30, 24.06.2008
Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Siuntio

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja vmp »

Osta biltemasta muuntaja, ja pari tietokone tuuletinta. Näillä saat rakennettua hyvän ja halvan tuulettimen. Jos sulla on monimetallit, niin lyhennä niiden päällä olo aikaa reilusti, esim pari tuntia päivässä päällä.
~900l riutta
IHQ Riutta
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja patu »

Mustassa pörssissä on valkoiset viikot, sopiva arkkupakastin ja allas sinne...no ei vain mutta jo tehokkailla tietokonetuulettimilla saat sen altaas veden jäähtymään 2-3 astetta ihan helposti. Jäädytä ro-vettä ja sitä korvausvesi astiian.
Teemu Salonen

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kiitti vinkeistä. Taidan kuitenki jättää ton arkkupakastinjutun toteuttamatta:) Kokeilen jäädytellä vettä pusseihin ja laittaa sitä korvausvedeks.
Mulla palaa monimetallit 13-01 allasta katellaan siis lähinnä illalla, joten ilmeisesti sieltä päivästä vois vasta laitella valoja päälle? Riittääkö tosiaan vaan 2h päivässä vai tarkoititko, patu, että lyhentää parilla tunnilla?
Muoks: muuta valaistusta on 2x24w teevitoset. Jos tota monimetallia ei tosiaan polttais ku sen pari tuntii päivässä, ni riittääkö toi muu valaistus sitte noille ölliäisille?
vmp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 17:30, 24.06.2008
Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Siuntio

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja vmp »

Riittä, minulla on ollut nyt kuukauden monimetallit 2h päällä päivässä, ja kaikki voi ja kasvaa hyvin. Tämä laski ainakin itselläni (tuuletuksen kanssa) lämmöt 29 asteesta noin 28 asteeseen.

Lisäys: Ja kerta kun katsot allasta iltaisin, niin metallit päällä mahdollisimman illalla, koska lämpö on tod. näk. alhaisempi.
Viimeksi muokannut vmp, 23:19, 22.07.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~900l riutta
IHQ Riutta
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja tate »

Teemu Salonen kirjoitti:Pöytätuulettimia on täältäpäin maailmaa täysin tarpeetonta ettiä, on ihan joka paikasta loppu. Mites muuten, ilman suurempia taloudellisia uhrauksia tota vettä sais jäähdytettyä? Perinteisiä kylmäkalleja kellumaan ala-altaaseen? Jänskättää siinä vaan ettei lämpötila ala liikaa hyppimään.
Voi hyvät hyssykät :frown: . Eikö noita puhaltimia voi tilata ennenko savet on pöksyissä? Kala-kadulta noita saa tilattua 6-22e mahtihintaan altaan reunat täyteen. Käsittääkseni lämpöongelma pitäisi kesällä olla jokaisen tiedossa jopa Suomessa!! No tyylejä on monia 8-)
vmp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 17:30, 24.06.2008
Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Siuntio

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja vmp »

Hehee, hyssyttely alkoi. Kokeilin muuten ihan huvikseni laittaa kovimpien helteiden aikaan viiden litran RO kuution kellumaan ala-altaaseen, ja tutkin lämpötiloja - Mitään muutosta en nähnyt.
~900l riutta
IHQ Riutta
joorz
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 16:40, 04.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja joorz »

tate kirjoitti:
Teemu Salonen kirjoitti:Pöytätuulettimia on täältäpäin maailmaa täysin tarpeetonta ettiä, on ihan joka paikasta loppu. Mites muuten, ilman suurempia taloudellisia uhrauksia tota vettä sais jäähdytettyä? Perinteisiä kylmäkalleja kellumaan ala-altaaseen? Jänskättää siinä vaan ettei lämpötila ala liikaa hyppimään.
Voi hyvät hyssykät :frown: . Eikö noita puhaltimia voi tilata ennenko savet on pöksyissä? Kala-kadulta noita saa tilattua 6-22e mahtihintaan altaan reunat täyteen. Käsittääkseni lämpöongelma pitäisi kesällä olla jokaisen tiedossa jopa Suomessa!! No tyylejä on monia 8-)
No kellä on kellä ei.
itse olen taiteillut lämpöjen kanssa viilentämällä koko asunnon siihen 20 asteeseen porotti ulkona miten vaan.
toki varalla on ISO tuuletin jos lämmöt nousee yli 28, mutta se ei ole vielä ollut kuin kerran päällä.
monia on tyylejä laskea lämpöjä, ja jokainen varmaan löytää sen omansa.
Mut lopetan taas ennenkuin ees alotan.
Teemu Salonen

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jeps. Meikäläinen sukeltaa sitte tonne kaapin johtoviidakoihin ja lyhentämään valaistusaikaa. Tässä kämpässä ei sen suurempaa ilmastointia ole, eli päivisin pidetään ovet ja ikkunat sekä verhot kiinni jotta aurinko ei pääsisi turhaan porottamaan. Yöt sitte taas on kaikki ovet ja ikkunat levällään. On siitä ainaki psyykkinen apu jolle muuta:D
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Minulla alkoi lämpö karkaamaan 30 paikkeille ja ratkaisin asian laittamalla ison huoneflektin siihen altaan päähän puhaltamaan pituussuuntaan allasta ja tuon lampun tuuletusritilöistä sisään. Altaan lämpö tippu mittarin mukaan 5 astetta ja ei ole noussu 25 yli sen jälkeen :D Ei se kaunis ole ja vaatii manuaalisäätöä, mutta 1 asennolla ollessaan riittää jo jäähdyttämään altaan.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Täällä myös tuollainen pöytäflekti 1-asennolla pitää lämmöt nätisti 26 asteessa. Lisänä vielä vedin vaahdottimen ilmanoton valaisimen (ATI 6x54W) sisään. Tämä tuskin veden lämpöön vaikuttaa, mutta valaisimen runko ei enään juurikaan lämpene. Onhan tuossa nyt tuo omakin puhallin valossa, mutta kun mielellään pitää sensen verran pienillä rundeilla että pysyy äänettömänä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
samih
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 16:29, 14.04.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nummela

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja samih »

Itsellä on akva pysynyt nätisti 25 asteessa matsuin siirreltävällä ilmastointilaitteella. Samalla pysyy asuntokin asumiskelpoisena.
pingu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 10:00, 21.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja pingu »

Haluasin päästä Caulerpasta eroon on levinnyt ihan kivasti eikä ole kovinkaan koristeellisia tuolla akvaariossa vaikka poistavat fosfaatteja ja nitraatteja.
Onko mitää muuta keinoa hävittää niitä kuin ryhtyä repimään?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Manuaalinen poisto on kyllä ainoa järkevä keino päästä siitä eroon.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Ja se manuaaliki on hemmetin työläs. Se vain kasvaa ja kasvaa vaikka kuinka nykii. Edellinen allas oli oikein pulassa niien kans. Sitten ku siirsin kivet tuohon uuteen revittiin suurin osa veke mitä saatiin. Sitten kivet niin että ei saa valoa ollenkaan se leväpuoli. Nyt on pysyny kurissa eikä ole näkynyt. Varmaankin tuolla kivikasan takana on piilossa sitä kasvamassa, mutta poissa silmistä, poissa mielestä :D No onneksi on cyano :roll:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
pingu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 10:00, 21.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja pingu »

Kaipa sen on alettava vaan nykimään noita irti ennenkun täyttyy koko allas. Huomasi eilen että Bristlet vetää noita ainakin naamaan mutta ei näytä olevan kovin tohokkaita poistajia :roll:
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Löysin sitä yliuvuodosta. kasvoi kamman takana piilossa. Aivan ehanaaa...
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
pingu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 10:00, 21.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Ceulerpat "bleechaa"

Viesti Kirjoittaja pingu »

Tuli sitten revittyä tässä yön aikana kaikki minkä käsillä sai. Loput jääköön bristlejen hommaksi.
Siinä samalla myrkytin parit lasiruusut calsiumilla joita oli tullut juuri hankittujen kivien mukana :twisted:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”