Ceulerpat "bleechaa"
Valvoja: Moderaattorit
-
Teemu Salonen
Ceulerpat "bleechaa"
Tän päivän aikana on kahdesta erittäin rehevästi kasvaneesta ceulerpalajista toinen vetäny valkoseks. Mitä luultavimmin siis kuollut. Toinen voi oikein hyvin, korallit on auki, kalat pirteitä ja niillä ruokahalua eli päällisin puolin kaikki vaikuttaisi olevan ok.
Onkohan ne vaan paahtunu hengiltä (altaassa +30c, tähän asti koko kesänä +29,5c) vai mistä lähden vikaa etsimään?
Onkohan ne vaan paahtunu hengiltä (altaassa +30c, tähän asti koko kesänä +29,5c) vai mistä lähden vikaa etsimään?
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Viestit: 5530
- Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Lieto
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Heitä ne mädät levät roskiin ennen kuin sulla kuolee korallitkin siellä. Ja laske sitä lämpötilaa!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Viestit: 2102
- Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Caulerpan jakautuessa se menee valkoiseksi ja samentaa myös altaan. Tämä voi olla myös kyseessä.
Nyt helteillä tätä "bliitsaamista" on tapahtunut useammalla altaassa (myös itselläni), joten taitaa korkea lämpötila olla syy siihen. Mitä ikinä sitten on tapahtunutkin; kuolee tai lisii.
Nyt helteillä tätä "bliitsaamista" on tapahtunut useammalla altaassa (myös itselläni), joten taitaa korkea lämpötila olla syy siihen. Mitä ikinä sitten on tapahtunutkin; kuolee tai lisii.
-
Teemu Salonen
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Pöytätuulettimia on täältäpäin maailmaa täysin tarpeetonta ettiä, on ihan joka paikasta loppu. Mites muuten, ilman suurempia taloudellisia uhrauksia tota vettä sais jäähdytettyä? Perinteisiä kylmäkalleja kellumaan ala-altaaseen? Jänskättää siinä vaan ettei lämpötila ala liikaa hyppimään.
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Nosta valoja ylemmäs, lyhennä valaisu aikaa. Itse ostin kalakadulta jäähdyttimen (puhallin), eikä ollu pahan kallis. Enpä ole kyllä vielä tarvinnut tuota jäähdytintä, kun talossa on ilmastointi ja suolatankissakin lämpö on pysynyt n. 27 asteessa.
Suolaista, mutta niin makeaa...
-
vmp
- Junior Member

- Viestit: 90
- Liittynyt: 17:30, 24.06.2008
- Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Osta biltemasta muuntaja, ja pari tietokone tuuletinta. Näillä saat rakennettua hyvän ja halvan tuulettimen. Jos sulla on monimetallit, niin lyhennä niiden päällä olo aikaa reilusti, esim pari tuntia päivässä päällä.
~900l riutta
IHQ Riutta
IHQ Riutta
-
patu
- Advanced Member

- Viestit: 1065
- Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kemi
- Viesti:
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Mustassa pörssissä on valkoiset viikot, sopiva arkkupakastin ja allas sinne...no ei vain mutta jo tehokkailla tietokonetuulettimilla saat sen altaas veden jäähtymään 2-3 astetta ihan helposti. Jäädytä ro-vettä ja sitä korvausvesi astiian.
-
Teemu Salonen
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Kiitti vinkeistä. Taidan kuitenki jättää ton arkkupakastinjutun toteuttamatta:) Kokeilen jäädytellä vettä pusseihin ja laittaa sitä korvausvedeks.
Mulla palaa monimetallit 13-01 allasta katellaan siis lähinnä illalla, joten ilmeisesti sieltä päivästä vois vasta laitella valoja päälle? Riittääkö tosiaan vaan 2h päivässä vai tarkoititko, patu, että lyhentää parilla tunnilla?
Muoks: muuta valaistusta on 2x24w teevitoset. Jos tota monimetallia ei tosiaan polttais ku sen pari tuntii päivässä, ni riittääkö toi muu valaistus sitte noille ölliäisille?
Mulla palaa monimetallit 13-01 allasta katellaan siis lähinnä illalla, joten ilmeisesti sieltä päivästä vois vasta laitella valoja päälle? Riittääkö tosiaan vaan 2h päivässä vai tarkoititko, patu, että lyhentää parilla tunnilla?
Muoks: muuta valaistusta on 2x24w teevitoset. Jos tota monimetallia ei tosiaan polttais ku sen pari tuntii päivässä, ni riittääkö toi muu valaistus sitte noille ölliäisille?
-
vmp
- Junior Member

- Viestit: 90
- Liittynyt: 17:30, 24.06.2008
- Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Riittä, minulla on ollut nyt kuukauden monimetallit 2h päällä päivässä, ja kaikki voi ja kasvaa hyvin. Tämä laski ainakin itselläni (tuuletuksen kanssa) lämmöt 29 asteesta noin 28 asteeseen.
Lisäys: Ja kerta kun katsot allasta iltaisin, niin metallit päällä mahdollisimman illalla, koska lämpö on tod. näk. alhaisempi.
Lisäys: Ja kerta kun katsot allasta iltaisin, niin metallit päällä mahdollisimman illalla, koska lämpö on tod. näk. alhaisempi.
Viimeksi muokannut vmp, 23:19, 22.07.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~900l riutta
IHQ Riutta
IHQ Riutta
-
tate
- Senior Member

- Viestit: 622
- Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Riihikoski
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Voi hyvät hyssykätTeemu Salonen kirjoitti:Pöytätuulettimia on täältäpäin maailmaa täysin tarpeetonta ettiä, on ihan joka paikasta loppu. Mites muuten, ilman suurempia taloudellisia uhrauksia tota vettä sais jäähdytettyä? Perinteisiä kylmäkalleja kellumaan ala-altaaseen? Jänskättää siinä vaan ettei lämpötila ala liikaa hyppimään.
-
vmp
- Junior Member

- Viestit: 90
- Liittynyt: 17:30, 24.06.2008
- Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Hehee, hyssyttely alkoi. Kokeilin muuten ihan huvikseni laittaa kovimpien helteiden aikaan viiden litran RO kuution kellumaan ala-altaaseen, ja tutkin lämpötiloja - Mitään muutosta en nähnyt.
~900l riutta
IHQ Riutta
IHQ Riutta
Re: Ceulerpat "bleechaa"
No kellä on kellä ei.tate kirjoitti:Voi hyvät hyssykätTeemu Salonen kirjoitti:Pöytätuulettimia on täältäpäin maailmaa täysin tarpeetonta ettiä, on ihan joka paikasta loppu. Mites muuten, ilman suurempia taloudellisia uhrauksia tota vettä sais jäähdytettyä? Perinteisiä kylmäkalleja kellumaan ala-altaaseen? Jänskättää siinä vaan ettei lämpötila ala liikaa hyppimään.. Eikö noita puhaltimia voi tilata ennenko savet on pöksyissä? Kala-kadulta noita saa tilattua 6-22e mahtihintaan altaan reunat täyteen. Käsittääkseni lämpöongelma pitäisi kesällä olla jokaisen tiedossa jopa Suomessa!! No tyylejä on monia
itse olen taiteillut lämpöjen kanssa viilentämällä koko asunnon siihen 20 asteeseen porotti ulkona miten vaan.
toki varalla on ISO tuuletin jos lämmöt nousee yli 28, mutta se ei ole vielä ollut kuin kerran päällä.
monia on tyylejä laskea lämpöjä, ja jokainen varmaan löytää sen omansa.
Mut lopetan taas ennenkuin ees alotan.
-
Teemu Salonen
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Jeps. Meikäläinen sukeltaa sitte tonne kaapin johtoviidakoihin ja lyhentämään valaistusaikaa. Tässä kämpässä ei sen suurempaa ilmastointia ole, eli päivisin pidetään ovet ja ikkunat sekä verhot kiinni jotta aurinko ei pääsisi turhaan porottamaan. Yöt sitte taas on kaikki ovet ja ikkunat levällään. On siitä ainaki psyykkinen apu jolle muuta:D
-
DnooB
- Senior Member

- Viestit: 828
- Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
- Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Tornio
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Minulla alkoi lämpö karkaamaan 30 paikkeille ja ratkaisin asian laittamalla ison huoneflektin siihen altaan päähän puhaltamaan pituussuuntaan allasta ja tuon lampun tuuletusritilöistä sisään. Altaan lämpö tippu mittarin mukaan 5 astetta ja ei ole noussu 25 yli sen jälkeen
Ei se kaunis ole ja vaatii manuaalisäätöä, mutta 1 asennolla ollessaan riittää jo jäähdyttämään altaan.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Viestit: 5530
- Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Lieto
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Täällä myös tuollainen pöytäflekti 1-asennolla pitää lämmöt nätisti 26 asteessa. Lisänä vielä vedin vaahdottimen ilmanoton valaisimen (ATI 6x54W) sisään. Tämä tuskin veden lämpöön vaikuttaa, mutta valaisimen runko ei enään juurikaan lämpene. Onhan tuossa nyt tuo omakin puhallin valossa, mutta kun mielellään pitää sensen verran pienillä rundeilla että pysyy äänettömänä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Itsellä on akva pysynyt nätisti 25 asteessa matsuin siirreltävällä ilmastointilaitteella. Samalla pysyy asuntokin asumiskelpoisena.
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Haluasin päästä Caulerpasta eroon on levinnyt ihan kivasti eikä ole kovinkaan koristeellisia tuolla akvaariossa vaikka poistavat fosfaatteja ja nitraatteja.
Onko mitää muuta keinoa hävittää niitä kuin ryhtyä repimään?
Onko mitää muuta keinoa hävittää niitä kuin ryhtyä repimään?
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Viestit: 5530
- Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Lieto
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Manuaalinen poisto on kyllä ainoa järkevä keino päästä siitä eroon.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
DnooB
- Senior Member

- Viestit: 828
- Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
- Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Tornio
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Ja se manuaaliki on hemmetin työläs. Se vain kasvaa ja kasvaa vaikka kuinka nykii. Edellinen allas oli oikein pulassa niien kans. Sitten ku siirsin kivet tuohon uuteen revittiin suurin osa veke mitä saatiin. Sitten kivet niin että ei saa valoa ollenkaan se leväpuoli. Nyt on pysyny kurissa eikä ole näkynyt. Varmaankin tuolla kivikasan takana on piilossa sitä kasvamassa, mutta poissa silmistä, poissa mielestä
No onneksi on cyano 
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Kaipa sen on alettava vaan nykimään noita irti ennenkun täyttyy koko allas. Huomasi eilen että Bristlet vetää noita ainakin naamaan mutta ei näytä olevan kovin tohokkaita poistajia 
-
DnooB
- Senior Member

- Viestit: 828
- Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
- Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Tornio
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Löysin sitä yliuvuodosta. kasvoi kamman takana piilossa. Aivan ehanaaa...
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Re: Ceulerpat "bleechaa"
Tuli sitten revittyä tässä yön aikana kaikki minkä käsillä sai. Loput jääköön bristlejen hommaksi.
Siinä samalla myrkytin parit lasiruusut calsiumilla joita oli tullut juuri hankittujen kivien mukana
Siinä samalla myrkytin parit lasiruusut calsiumilla joita oli tullut juuri hankittujen kivien mukana
