Ferplast CO2 Energy Professional
Valvoja: Moderaattorit
-
Nardimai
- Member

- Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
- Sukupuoli: Mies
Ferplast CO2 Energy Professional
Taas kyselen täältä tietoa ja kokemuksia. Tilasin akvaariopakettini mukana myös hiilarilevittimen. Myyjä suositteli levittimeksi Ferplast CO2 Energy Professional jäljestelmää magneettiventtiilillä. Olen nyt netistä lukenut, että kyseinen malli tukkeutuu helposti, eikä siinä ole täytettävää pulloa. Magneettiventtiili lisää pullon kestoa? Jossain lukee pullon kestävän kuukausi, mutta 4kk, 8kk vai? Nyt huomasin sen riittävän noin 500-litraiseen akvaarioon ja tilaamani akva on 720-litrainen. Pitäisikö peruuttaa koko systeemi ja keksiä jotain muuta. Laitteeseen saa kyllä jatkossa liitettyä täyttöpullon reilun satasen hintaan. Onko jollain jotain viisaita sanoja tai kokemuksia tästä laitteesta?
Mika Litja
Re: Ferplast CO2 Energy Professional
Vaihtopullo näyttää maksavan 39.90 euroa ja sisältää 500g kaasua. 2kg täytettävän pullon täyttö maksaa 15-20 euroa.
500g voi kestää ehkä kuuauden, joten unohtasin kertakäyttöpullot. Kannattaa ostaa 2kg täytettävällä pullolla ja magneettiventtiilillä. Makuasia millaisen levittimen haluaa.
500g voi kestää ehkä kuuauden, joten unohtasin kertakäyttöpullot. Kannattaa ostaa 2kg täytettävällä pullolla ja magneettiventtiilillä. Makuasia millaisen levittimen haluaa.
-
Sisso
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Meillä riittää SodaStream-pullo (hiukan alta 500g) 300-litrasessa suht vähässä valossa kuukauden, joten vastaava tuskin kovin montaa kuukautta 720-litrasessa....! Peruisin siis ton Fernplastin ja hommaisin ainakin 2kg potun, joka ei sekään välttämättä riitä kuukautta kauempaa ton kokosessa jos valoa on yhtään keskivertoa enemmän. Meillä riitti 2kg 2kk kun valoa oli 4x54w. En näkisi että edes 6kg pottu olisi liiolteltua kun akvalla on tonkin verran kokoa. Paitsi jos tykkää käydä jatkuvasti huollossa.
Levittimestä olen eri mieltä ramdacin kanssa. Ei ole ihan täysin makuasia koska levitinten kyvyssä sekoittaa kaasu tehokkaasti veteen on eroja. Huomattavia eroja. Hyvä levitin on kullanarvoinen! Se on tehokas eikä tukkeudu helposti/lainkaan riipuen mihin tai miten se on asennettu. Ton kokoseen altaaseen ehdottomasti aktiivilevitin! Jos sulle on tulossa ulkosuodatin, oiva vaihtoehto on paluuputkeen suodattimen ja akvan väliin asennettava levitin, eivät kerää ryönää ja ovat varsin tehokkaita. Mutta tästäpä en mattosuodatinten omistajana sitten enempää tiedäkkään, meillä olen levittimet itse näprännyt tehokkaista pumpuista ja ne on olleet akvaan asenettavia, vaativat huoltoa aika ajoin.
Levittimestä olen eri mieltä ramdacin kanssa. Ei ole ihan täysin makuasia koska levitinten kyvyssä sekoittaa kaasu tehokkaasti veteen on eroja. Huomattavia eroja. Hyvä levitin on kullanarvoinen! Se on tehokas eikä tukkeudu helposti/lainkaan riipuen mihin tai miten se on asennettu. Ton kokoseen altaaseen ehdottomasti aktiivilevitin! Jos sulle on tulossa ulkosuodatin, oiva vaihtoehto on paluuputkeen suodattimen ja akvan väliin asennettava levitin, eivät kerää ryönää ja ovat varsin tehokkaita. Mutta tästäpä en mattosuodatinten omistajana sitten enempää tiedäkkään, meillä olen levittimet itse näprännyt tehokkaista pumpuista ja ne on olleet akvaan asenettavia, vaativat huoltoa aika ajoin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
Nardimai
- Member

Mistähän ne kauppiaat ovat keksineet, että se 500g:n pottu kestää kuukausia (varsinkin magneettiventtiilillä). Saahan tohon ferplastin levittimeenkin asennettua täyttöpullon sovitteen kanssa. Vehjehän maksaa 300€ magneettiventtiilillä, eli mistään ihan halvasta laitteesta ei ole kysymys.
Mua askarruttaa vielä akvaarion koko. Miksi sitä hiilaria kuluu enemmän isossa. Tarkoitan siis, että jos sen säätää niin, että kuplia tulee 1-2 sekunnissa, niin eikös kulutus ole ihan sama on se levitin ämpärissä vai 500-litraisessa. Vai pitääkö isompiin altaisiin lisätä kuplien määrää?
Enkä ole oikein löytänyt sopivaa hiilarisettiä netistä. Sera ja ferplast on tän kokoisiin altaisiin mun hauilla ainoot sopivat.
Mua askarruttaa vielä akvaarion koko. Miksi sitä hiilaria kuluu enemmän isossa. Tarkoitan siis, että jos sen säätää niin, että kuplia tulee 1-2 sekunnissa, niin eikös kulutus ole ihan sama on se levitin ämpärissä vai 500-litraisessa. Vai pitääkö isompiin altaisiin lisätä kuplien määrää?
Enkä ole oikein löytänyt sopivaa hiilarisettiä netistä. Sera ja ferplast on tän kokoisiin altaisiin mun hauilla ainoot sopivat.
Mika Litja
Jos haluaa hyötyä hiilarista niin 1 kupla kahdessa sekunnissa ei riitä. Mulla menee naruna kuplia, kun sitä menee ja 2 kg riittää 2 kk. 960 litraa tilavuus. Mä perusin tuon setin. Oman oon ostanu Saksasta ja ei maksanut kolmea sataa euroa. Aktivilevitin on ulkopuolinen, mitotettu 3000l:an asti ja on magneettiventtiili. Oon ostanu myös controllerin siihen ja pH on stabiili sillä.
Magneettiventtiilin säästö perustuu siihen, että se katkaisee syötön yöksi. Controllerin kanssa mä en katkaise yöksi syöttöä, mutta ei sitä hiilidioksidia kuitenkaan yöllä edes mene, kun ei ole käyttäjiä.
Äkkiseltään mulla maksais CO2 kertakäyttöpulloilla 80 euroa kuussa ja nyt se maksaa 7.5 euroa. Kauppa se on joka kannattaa. Kauppiaat myy ihan mitä sattuu olemaan myynnissä itsellä, se on heidän leipää.
Tuli mieleen se juttu kun ihmettelit miksi kysytään suodattimia kaapistoon, eli voi tehdä matalemman kaapiston jos tulee Eheim 2217. Eheim 2080 vaatiikin jo normaalia korkeamman kaapiston.
Magneettiventtiilin säästö perustuu siihen, että se katkaisee syötön yöksi. Controllerin kanssa mä en katkaise yöksi syöttöä, mutta ei sitä hiilidioksidia kuitenkaan yöllä edes mene, kun ei ole käyttäjiä.
Äkkiseltään mulla maksais CO2 kertakäyttöpulloilla 80 euroa kuussa ja nyt se maksaa 7.5 euroa. Kauppa se on joka kannattaa. Kauppiaat myy ihan mitä sattuu olemaan myynnissä itsellä, se on heidän leipää.
Tuli mieleen se juttu kun ihmettelit miksi kysytään suodattimia kaapistoon, eli voi tehdä matalemman kaapiston jos tulee Eheim 2217. Eheim 2080 vaatiikin jo normaalia korkeamman kaapiston.
-
Nardimai
- Member

Vielä jaksan vääntää..
Miksi niissä ohjeissa yleensä sitten puhutaan liian pienistä kuplamääristä ja mitä kaikkia keinoja käytetään oikean määrän löytymiseen? Laitatko linkkiä sinne saksalaiseen putiikkiin ja jotain ehdotuksi muista levittimistä. Taidan tosiaan perua sen Ferplastin.
ostin niinhin suodattimiin mutkakappaleet, jotka kääntää vesihanat alaspäin (sen ylemmän).
ostin niinhin suodattimiin mutkakappaleet, jotka kääntää vesihanat alaspäin (sen ylemmän).
Mika Litja
Mulla ei tarvi 2217 mitään mutkakappaleita ja sehän lähtee vinossa suodattimen päältä. Taitaa olla 69cm kaapin sisäkorkeus muutenkin.
pH controlleri jolla saat pidettyä stabiilina , mutta tulee kalibroida kerran kuussa
http://www.ebay.de/itm/PH-CONTROLLER-PH ... 2a1cb3b549
Tuo setti on mulla CO2 systeeminä, mutta siinä on 16//22 letkuliitännät ja sulla on 12/16
Siinä on vaihdettavat letkunpäät ja tässä on 12 mm letkuille päät
On siellä muitakin settejä, ihan mitä itse haluaa. Tuo Controlleri on eri paikasta.
19.95 on postikulut tulee DHL kotiin ja saa seurantanumeron, siis CO2 laitteille.
pH controlleri jolla saat pidettyä stabiilina , mutta tulee kalibroida kerran kuussa
Tuo setti on mulla CO2 systeeminä, mutta siinä on 16//22 letkuliitännät ja sulla on 12/16
Siinä on vaihdettavat letkunpäät ja tässä on 12 mm letkuille päät
On siellä muitakin settejä, ihan mitä itse haluaa. Tuo Controlleri on eri paikasta.
19.95 on postikulut tulee DHL kotiin ja saa seurantanumeron, siis CO2 laitteille.
Laitoin kuvan niin näät miltä näyttää asennettuna. Tuon pystyy vielä purkamaan ja puhdistamaan. Ylhäällä korkki ja siitä auki, pitää vain muistaa laittaa tiiviste paikoilleen. Tuo on ihan hyvä, ei mee kaasua paljon hukkaan, joskus saattaa tulla kupla ohi.
-
Nardimai
- Member

No näyttää pätevältä. Tästä tuli nyt kinkkisempi juttu kuin luulin ja maksaa..
Mika Litja
-
Nardimai
- Member

http://www.aquaristic.net/aquarium-co2-plant/ Mä taidan ottaa tuolta sen missä on magneettiventtiili messissä. Tota ainakin jossain kehuttiin.
Mika Litja
On tuossa munkin setissä kaikki mukana mm. magneettiventtiili, eikä tuota controlleria tarvi välttämättä.
Hyvä kai tuo aquaristikin settikin on, paitsi levitin on varmaan tehottomampi. Asiakaspalvelu on hyvä ainakin, vastaa nopeasti. Itsellekkin tekis mieli tilata yks CO2 pullo ja nyt näyttää olevan. Hiilidioksidia voi laittaa 2 kuplaa sekunnissa huoletta. Laittasin kasvittomaan altaaseenkin CO2 lisän ja controllerin, olis pH sen mitä haluais ja levät ei tykkäis.
-
Nardimai
- Member

Miten se controlleri toimii? Selitäppä hiukan. (sinne meni tilaus) Peruutin sen ferplastin sähköpostilla. Olen maksanut koko akvaariopaketista käsirahan (1500€), kai se peruuttaminen silti onnistuu? Tosin ihmettelen miks mulle myytiin hiilari joka valmistajankin mukaan riittää max 500 litraan?
Mika Litja
Säädetään haluttu pH ja laitetaan magneettiventtiilin pistoke kontrollerin pistorasiaan. Eli tuo kontrolleri avaa ja sulkee magneettiventtiilin tarvittaessa.
Pitäähän se tietenkin aluksi kalibroida ja kerran kuukaudessa jatkossa.
ph/set kytkimestä pH asentoon ja kalibroimaan.
Mä oon käyttäny Tippatesti purkkia kalibrointiin, 7 ml pohjalle pH 7 liuosta ja anturi sinne, sit vaan säätää meisselillä CAL ruuvista pH 7 kohalle.
ph 4 liuosta purkkiin ja huuhtelu välillä anturillekkin ja säätää SLOPE ruuvista pH4.
pH/set kytkin set asentoon ja haluttu pH-arvo säädetään SET säätimestä meisselillä, sit vaan pH/set kytkin pH asentoon ja kun anturi on altaassa se näyttää sen hetkisen pH:n
Magneettiventtiilin topseli siihen controllerin pistorasiaan. Sitten on vielä yksi kytkin, jolla valitaan milloin kontrollerin pistorasiasta tulee virtaa, joko halutun pH arvon yläpuolella tai alapuolella. Tässä tapauksessa yläpuolella. Muistaakseni a-high ja a- low lukee katkasijassa. Asento on A-HIGH
ph/set kytkimestä pH asentoon ja kalibroimaan.
Mä oon käyttäny Tippatesti purkkia kalibrointiin, 7 ml pohjalle pH 7 liuosta ja anturi sinne, sit vaan säätää meisselillä CAL ruuvista pH 7 kohalle.
ph 4 liuosta purkkiin ja huuhtelu välillä anturillekkin ja säätää SLOPE ruuvista pH4.
pH/set kytkin set asentoon ja haluttu pH-arvo säädetään SET säätimestä meisselillä, sit vaan pH/set kytkin pH asentoon ja kun anturi on altaassa se näyttää sen hetkisen pH:n
Magneettiventtiilin topseli siihen controllerin pistorasiaan. Sitten on vielä yksi kytkin, jolla valitaan milloin kontrollerin pistorasiasta tulee virtaa, joko halutun pH arvon yläpuolella tai alapuolella. Tässä tapauksessa yläpuolella. Muistaakseni a-high ja a- low lukee katkasijassa. Asento on A-HIGH
-
Sisso
- Advanced Member

Mä olin ihan huipputyytyväinen tohon Aquaristiknetin settiin mutta setin levitin ei tosiaan riitä kuin max 300-litrasiin. Kokeilin sitä ja vähän häiritsi sen pitämä sihinä/suhina/mikälie ja se, että akva oli suuri Vichyvesipullo, siis täynnä mikrokuplaa. Mulla oli se niin, että osa suodattimen ulostulosta puhalsi alas levittimeen estäen kuplien karkaamisen pintaan. Ei riittänyt siltikään. Vaihdoin tilalle aktiivilevittimen samalla kuplanopeudella, hetken kuluttua kalat oli huutamassa armoa jonka jälkeen olen ollut Hyvin Vakuuttunut siitä, että aktiivilevitin ON tehokkaampi... Vaikken mä sitä ollut epäillytkään.
Kaasu ei ole sen kummempi aine kuin mikään muuukaan: isompaan vesimäärään tarvitaan enemmän kaasua, siis enemmän kuplia. Todennäköisesti lähempänä totuutta ton kokoisessa pytyssä on joku 3 kuplaa sekunnissa, jos riittää sekään. Kaasun riittävyyteen vaikuttaa akvan koon lisäksi ennen kaikkea valon määrä, mutta hiukan myös kasvisto, siis lajit sekä tavoite pH jos hiilaria käytetään sen laskemiseen. Korkea KH pyrkii estäään pHn tipahtamista, joten korkean kHn vedessä joudutaan syöttämään kaasua enemmän veteen kuin malatalan KHn vedessä jotta pH nöyrtyy laskemaan. Matalassa KHssa (3 tai alle) vaarana on pHn äkillinen romahtaminen. Hiilarin käytöstä ja turvallisuudesta on ollut täällä paljon juttua, kandee etsiä vanhoja ketjuja. Sen kanssa kannattaa olla alussa oikeasti tarkkana koska monta juttua, lähinnä ulkomaisilta foorumeilta, olen lukenut kun se on asennuksen jälkeen jätetty valvomatta ja kun on palattu...Kaik män.
Miksi mainostetaan liian pitkiä riittämisiä? No siksi kun mainoslauseet on tietysti laskettu kauppiaalle ja valmistajalle edullisimmalle tavalle mikä kyllä sinänsä voi pitää paikkansa. Vähässä valossa riittää hyvin 1/3-1/4 siitä määrästä kuin monimetallin kanssa. Näyttää paljon paremmalta kun mainoksessa lukee "....riittää 4kk" kuin että "...riittää 1kk". Kyllä tälläkin alalla puhutaan maksavalle asiakkaalle silmät suut täyteen potaskaa. Tai jätetään kertomatta yhtä ja toista.
Kaasu ei ole sen kummempi aine kuin mikään muuukaan: isompaan vesimäärään tarvitaan enemmän kaasua, siis enemmän kuplia. Todennäköisesti lähempänä totuutta ton kokoisessa pytyssä on joku 3 kuplaa sekunnissa, jos riittää sekään. Kaasun riittävyyteen vaikuttaa akvan koon lisäksi ennen kaikkea valon määrä, mutta hiukan myös kasvisto, siis lajit sekä tavoite pH jos hiilaria käytetään sen laskemiseen. Korkea KH pyrkii estäään pHn tipahtamista, joten korkean kHn vedessä joudutaan syöttämään kaasua enemmän veteen kuin malatalan KHn vedessä jotta pH nöyrtyy laskemaan. Matalassa KHssa (3 tai alle) vaarana on pHn äkillinen romahtaminen. Hiilarin käytöstä ja turvallisuudesta on ollut täällä paljon juttua, kandee etsiä vanhoja ketjuja. Sen kanssa kannattaa olla alussa oikeasti tarkkana koska monta juttua, lähinnä ulkomaisilta foorumeilta, olen lukenut kun se on asennuksen jälkeen jätetty valvomatta ja kun on palattu...Kaik män.
Miksi mainostetaan liian pitkiä riittämisiä? No siksi kun mainoslauseet on tietysti laskettu kauppiaalle ja valmistajalle edullisimmalle tavalle mikä kyllä sinänsä voi pitää paikkansa. Vähässä valossa riittää hyvin 1/3-1/4 siitä määrästä kuin monimetallin kanssa. Näyttää paljon paremmalta kun mainoksessa lukee "....riittää 4kk" kuin että "...riittää 1kk". Kyllä tälläkin alalla puhutaan maksavalle asiakkaalle silmät suut täyteen potaskaa. Tai jätetään kertomatta yhtä ja toista.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
Nardimai
- Member

Kiitoksia kaikille neuvoista. Mullahan on se ongelma, että olen välillä 3-4 vuorokautta töissä putkeen ja silloinhan voi tapahtua mitä vaan. Akvaario on kuitenkin ainoa elollinen jota voin kotona lemmikkinä pitää. Controlleri on varmasti melkein pakkohankinta tämänkaltaiseen talouteen? Mikä Levitin Sissolla itsellään on. Akva tulee kuukauden päästä ja tässä on vielä aikaa tuhlata loputkin säästöt 
Mika Litja
-
Sisso
- Advanced Member

No mähän pistin parisen kuukautta sitten mäjelle kaksi 2kg settiä ja jätin kotiin vain toi mainitsemani SodaStream-setin varmuuden varoiksi. Tämä oli seurausta valomäärien tiputtamisesta (pitkä tarina....sisältää paljon valitusta tekniikasta) jolloin hiilarilla ei ollut enää samanlaista virkaa. Levittimet olen tavannut tehdä itse koska olen ollut melkoisen pettynyt muutamaan kokeiltuun kaupalliseen tuotteeseen, mutta koska meillä on isommissa pytyissä mattosuoadattimet, en ole voinut kokeilla noita paluuputkeen liitettäviä levittimiä. Noista joistain meidän TSI-levittimistä löytyy kuvia täältä http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=201599. Tossa SS-setissä on nyt levittimenä täysin huoltovapaa tsydeemi: keraaminen ilmastinkivi syöttää kaasua alhaalta ja osa sisäsuodattimen puhalluksesta puhaltaa sinne alas kiveen estäen kaasun vapaan karkaamisen pintaan. Mutta tää on vaan 3-satasessa, toimii kaiketi jotenkin ok kasveista päätellen. Muissa akvoissa mennään nestehiilellä ja laskujeni mukaan se tulee jopa halvemmaksi, tai suht samoihin riippuen pytystä, kuin kaasun käyttö jos lasketaan vain kaasun hinta (meilläpäin 2kg täyttö 10e) eikä painesysteemien hankintakustannuksia lainkaan.
Tuohon aktiivilevittimeen ois voinu sisälle laittaa vielä jotain vettäläpäisevää materiaalia johon CO2 kuplat tarttuu ja josta ne liukenee veteen. Kuplat pysyy pieninä eikä yhtenä suurena. Mulla itsellä on muovista sorvinlastua ja useissa on biopalloja.
Mä kokeilisin tuollaista atomizeria
http://www.ebay.co.uk/itm/UP-Inline-CO2 ... 43af91dff7
Sama Hong Kongista , menee postissa enemmän aikaa tai ei
http://www.ebay.de/itm/Up-aqua-Co2-diff ... 4162f30722
Mä kokeilisin tuollaista atomizeria
http://www.ebay.co.uk/itm/UP-Inline-CO2 ... 43af91dff7
Sama Hong Kongista , menee postissa enemmän aikaa tai ei
http://www.ebay.de/itm/Up-aqua-Co2-diff ... 4162f30722
-
Nardimai
- Member

Tossa on imukuppi? Eikös tuo ole silti ulkopuolelle asennettava? Vaikuttaa aika pieneltä mitenkähän tossa ne kuplat käyttäytyy?
Mika Litja
-
Nardimai
- Member

Mä kypsyttelen allasta ainakin kuukauden pelkillä kasveilla, niin nään miten se ph suurinpiirtein käyttäytyy. Ostan varmaan sen controllerinkin. Tää projekti muuten kuivaa tilin suht tehokkaasti..
Mika Litja
Tuo tulee altaaseen menevään putkeen ja se syöttää veteen kaasun pieninä kuplina. sen voi kiinnittää akvaarioón noilla imukupeilla. Minusta tuo on siisti ja kompakti. Itse oon huomannu tuon vasta ja on ollu jo nykynen systeemi. Varmaan tulee pieniä kuplia veteen, mutta suihkuputki tulee olla veden alla ja ohjaa vielä vitauksen pohjaa kohti.Nardimai kirjoitti:Tossa on imukuppi? Eikös tuo ole silti ulkopuolelle asennettava? Vaikuttaa aika pieneltä mitenkähän tossa ne kuplat käyttäytyy?
-
Nardimai
- Member

Kokeiluahan tää on, mutta en halua sitä "vichy" efektiäkään altaaseen.
Mika Litja
Silloin kun kasvit yhteyttää on kuplia joka paikassa. Kala hipaisee kasvia ja tulee kuplia veteen vielä lisää. Melkein kuohahtaa, siinä kun pystyy laskeen mikä kupla on mitäkin. Veden pintakin on vaahdossa kuplista.
-
Sisso
- Advanced Member

Niin siis kasvithan yhteyttää aina paitsi yöllä. Runsas valo yhdessä riittävän määrän hiilaria kanssa saa ne tuottamaan yhteyttämisen sivutuotteena happea niin paljon, ettei se enää liukene veteen mikä ilmenee niiden "kuplimisena". Jos valoa on vähemmän, kasvit ei kupli vaikka olisi hiilari. Kupliminen sinänsä ei ole tavoiteltavaa eikä edes tarpeellista eli ei kannata hätääntyä jos kasvit ei kupli jos kasveilla näyttävät asiat muutoin olevan hyvin. Vedenvaihdon jälkeinen kupliminen EI ole yhteyttämiskuplimista, miksi sitä joskus erheellisesti luullaan.