Kuinka nuorina lehtikalat pariutuvat?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Kuinka nuorina lehtikalat pariutuvat?

Viesti Kirjoittaja 007 »

Eli mua ihmetyttää tuo, kun ostin noin puolitoista viikkoo sitten pikku parven (5 kpl) nuoria lehtikaloja, ensimmäisinä päivinä kaikki viisi uivat toistensa kanssa yhdessä, muutamaa päivää myöhemmin yksi musta laikukas lehtikala oli "potkaista veks" porukasta ja enää 4 kpl oli toistensa kanssa ja nyt tänään huomasin, että loputkin lehtikset on kanssa potkittu porukasta ja jäljellä on vaan kaksi raitaista lehtistä (pari?)ja ne oleilevat koko ajan vain toistensa kanssa ja muut lehtikalat ärhennellään tai ajetaan pois ja nyt ne muut kyhjöttävät jossain kasvipuskien takana ja vaan tämä raitainen pari lipuu etualalla omistaen koko akvan, tosin ruoka-aikaan antavat muidenkin tulla esille syömään.
Lehtikseni ovat nyt n. 6cm nokasta pyrstöön.

Eli kysyisin teiltä joilla on asiasta kokemusta niin kuinka nuorina/minkä kokoisina lehtikalat pariutuvat ja hylkäävät porukastaan muut kaverinsa ja onko tässä minun tapauksessa kyse juuri siitä pariutumisesta?

Kiitos jo etukäteen jos joku osaa/viitsii vastata. :)
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuinka nuorina lehtikalat pariutuvat?

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

En osaa sanoa minkäikäisinä tai minkäkokoisina lehtikalat pariutuvat, mutta kyllä minä kokemuksesta sanoisin että siitä juuri sinun tapauksessasi on kyse :)

Nuorina uiskentelevat tosiaan isona parvena ja sen jälkeen parin muodostuttua, parivaljakko kyllä pitää huolen, etteivät muut pääse häiritsemään näiden rakkausasioita, erityisesti koiras ajaa muut kaverit pois.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Kuinka nuorina lehtikalat pariutuvat?

Viesti Kirjoittaja Amos »

Omista lehtikalanpoikasistani ensimmäiset pariutuivat puolen vuoden iässä. Olivat tuolloin noin kymmensenttisiä. Kaupasta ostamiesi kalojen ikää voi olla vaikea arvioida, koska niitä on voitu pitää niukalla ruokinnalla, minkä vuoksi ne eivät ole kasvaneet kovin nopeasti.
1000, 100 ja 10 litraa
Ihuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 18:51, 19.05.2012

Re: Kuinka nuorina lehtikalat pariutuvat?

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Lehtikalat viihtyvät myös aikuisena isossa akvaariossa, isommassa ja löyhässä parvessa.
Ensin meillä oli 5 lehtistä, ja sitten saatiin lahjoituksena kaksi, niin heti meno rauhottui, ja uroksetkin sulassa sovussa uiskentelevat, meilläkin yksi pari yritti miekkalehteä putsata, mutta kun parvi lähti, oli pakko parven mukaan kiiruhtaa, ettei yksin olisi jäänyt.

Ja niin, meillä lehtarit jo yli vuoden ikäisiä (:
Harrastus tauolla
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka nuorina lehtikalat pariutuvat?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla ovat kesällä teineinä ostetut neljä lehtikalaa edelleenkin pääosin parvessa. Välillä kutevat ja silloin ulkopuoliset kaksi saavat kyllä kyytiä jos eksyvät lähelle. Tosin mun mielestä nämä vaihtelee kumppaniaan. Ovat vielä keskenkasvuisia mutta en pidä mitään kiirettä niiden erottamisessa kun menevät vielä nelistään, varsinkin kun ei ole varmaa paria.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Ihuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 18:51, 19.05.2012

Re: Kuinka nuorina lehtikalat pariutuvat?

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Meilläkin yksi samainen uros kutenut pienemmässä kahden eri naaraan kanssa, mutta ei hätää, nyt on jo kolmas menossa, ja tällä kertaa näyttäisi että pariksi jäävät, kai se on lehtistenkin kanssa niin monimutkaista kuin ihmistenkin kanssa [;)]
Harrastus tauolla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”