Tupsulevästä eroon?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tupsulevästä eroon?

Viesti Kirjoittaja Blue »

Erään toisen keskustelun innoittamana päätin kysäistä että pääseekö tuosta tupsulevästä millään eroon? Jos tässä nyt vesiarvoja tarvitaan, niin aina mitattaessa nitriitti on ollut 0, nitraatti <12,5 mg, ph 6,5-7. kokonais- ja karbonaattikovuutta en tarkalleen muista, toinen viiden paikkeilla ja toinen 3, en muista kummin päin. Altaan tilavuus on 100 l ja lamppuna 1 akvaariolle tarkoitettu putki. Välillä oli 2-putkinen jossa 30W kasvivalo ja tavallinen. Vettä vaihdan pari kertaa kuukaudessa 1/3-1/2 (liian harvoin, tiedän) ja lämpötila on ehkä 27 astetta. kesällä oli välillä yli 30, ties kuinka paljon mutta kun mittari loppui 8O

Tupsulevää on ollut koko ajan, sitä ilmestyy varsinkin hitaasti kasvavaan punarotalaan. Että mistäs mahtaisi johtua ja saako moista ärsytystä pois? Auttaako pimennys? kuulemma leväbarbit saattavat syödä tupsulevää, mutta eihän tuommoiseen mikään levis mahdu. Onko muita vaihtoehtoja?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Tupsulevät tulee nyppiä kaikki pois hyvin ja huolella, muutoin joudut desinfioimaan koko akvaarion, jos valtaavat sen. Partamonnikin saattaa syödä tupsulevää. Myös nuolimonnit (otot, otocinclus sp.) syövät niitä.
Leväbarbi ei tuohon mahdu.

Myrkkyjä tupsulevään ei ole, koska kuuluvat punaleviin ja punalevän rakenne on niin lähellä kasveja, että punaleviä ei voi myrkyttää - muuten menisivät kasvitkin saman tien..

Hiilidioksidin lisäys ilmeisesti näyttää myös ehkäisevän jollain tapaa levien kasvua, koska tupsulevä viihtyy hapekkaassa vedessä.

Ainakin vettä on syytä vaihtaa kerran viikossa 1/2, ehkä parikin kertaa vähän vähemmän.

Toivottavasti kasvivalo ei ole nimensä mukainen kasvivalo, viherkasveille tarkoitettu, vaan akvaariossa käytettävät putket tyyliin 10000K (joita monesti kutsutaan myös kasvivaloiksi).
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hmm.. mahtaa ison lampun "kasvi"putki olla joku sylvanian aquastar tai vastaava, toinen vaikuttaa ihan tavalliselta. Nyt akvaarion päällä on philipsin aquarelle 18W. Tupsulevää on ollut oikeastaan enemmänkin, n. vuosi sitten, mutta jossain vaiheessa se vähentyi. Nyt sitä kasvaa hiekassa pieniä tupsuja, ja juuri tuossa punarotalassa. Ennen myös ruusumiekan lehtien reunoissa oli tupsuja, mutta jostain syystä on hävinnyt, liekö kasvi sitten kasvanut paremmin kesän aikana.

Tupsut ovat muuten väriltään todella tumman vihreitä.. tuli vaan mieleen että eikös ole jotain partalevääkin, joka näyttää samalta?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

No, siis, tupsulevät kasvavat "tupsuina" samasta kohden, ei partalevän tai turkkilevän tavoin. Näyttää sellaiselta kuin lyhkäsiä lankanpätkiä sidottaisiin yhteen ja vain lankanpäät jäteään tupsuksi. On vain jotain sentin pituista. Partalevä on pidempää ja haarautuu osittain(?).

Punalevät voi koittaa tunnistaa siten, että kastaa alkoholiin, jolloin nimensä veroinen punainen sävy pitäisi näkyä. En tiedä, miten toimiva koe on.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

aqua2002 kirjoitti:Partamonnikin saattaa syödä tupsulevää. Myös nuolimonnit (otot, otocinclus sp.) syövät niitä.
Oletko nähnyt partisten tai varsinkin nuolimonnien syövän tupsulevää, vai mistä olet moista kuullut? Minun käsitykseni mukaan ainoat tupsulevän hävittäjät kalapuolella ovat levikset ja jotkut nokkamonnit. Näistä on silminnäkijöiden havainnot.
aqua2002 kirjoitti:Myrkkyjä tupsulevään ei ole, koska kuuluvat punaleviin ja punalevän rakenne on niin lähellä kasveja, että punaleviä ei voi myrkyttää - muuten menisivät kasvitkin saman tien..
On olemassa myrkky. En ole testannut sitä, mutta saman sarjan rihmalevämyrkky toimii loistavasti. Kyseessä on Zoomedica Frickhinger - sarjan myrkky.
Lisäksi minusta tuo "rakenne lähellä kasveja", kuulostaa siltä, että olet sotkenut tupsulevät rihmalevään. Rihmalevät ovat leviksi hyvin kehittyneitä, joten niiden elinvaatimukset ovat hyvin lähellä kasvien vastaavia ja niitä on siksi vaikea torjua.

Tupsulevää voit yrittää torjua lisäämällä vedenvaihtoja, lisäämällä hiilidioksidia, lisäämällä nopeakasvuisia kasveja ja lyhentämällä valastusaikaa 10 tuntiin (jos on nyt yli sen) tai tilapäisesti jopa 9 tuntiin/ vrk. Ja nypi tosiaan näkyvät levät pois, mutta yritä olla vahingoittamatta kasveja sitä tehdessäsi, sillä olen havainnut tupsulevän tarttuvan herkästi vahingoittuneisiin kasvinosiin (esim repeytynyt miekkakasvin lehti).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Oletko nähnyt partisten tai varsinkin nuolimonnien syövän tupsulevää, vai mistä olet moista kuullut?
Ööh, nytpä heitit pahan... Leväbarbi niitä ainakin popsii jossain määrin, mutta jostain olen lukenut, että otot ja partamonnitkin niitä saattaisivat myös popsia, otot ilmeisesti täpläleviä.
On olemassa myrkky. En ole testannut sitä, mutta saman sarjan rihmalevämyrkky toimii loistavasti. Kyseessä on Zoomedica Frickhinger - sarjan myrkky.
Mistähän tuota saa ja onko nettisivua? Vähän vaikea kuvitella, että punalevän tappoon löytyisi joku myrkky, kun itse Tetra toteaa, että punaleviin ei ole olemassa myrkkyjä, jotka eivät vahingoittaisia samalla kasvejakin.

Jos ja kun hiilidioksi lisää, on syytä tarkkailla sen määrääkin vedessä.

Jotain yleisesti punalevästä:
http://www.thekrib.com/Plants/Algae/red-algae.html
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Niin ja eikös kirjallisuudessa mainita, että myös nuoret palettikalat nyppivät tupsuleviä. Näin olen ainakin lukenut.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Mielenkiintoista... Löytyi piiiitkän etsinnän jälkeen tällainen, kun osasin yhdistää Marin antaman firman/tuotteen(?) nimen ZMF:ksi: http://www.tetra.de/cgi-bin/db2www.exe/ ... 40&ps_id=0
ja erityisesti maininta "No damage to aquatic plants "

Mutta jokainen koittaa omalla vastuullaan... Tätä samaa tuotetta muuten löytyy Suomestakin.

Jos Blue päädyt kokeilemaan ZMF:n tuotetta, kertoisitko sitten täällä, että auttoiko ja miten kävi kasveille.
Anne_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anne_ »

aqua2002 kirjoitti:Hiilidioksidin lisäys ilmeisesti näyttää myös ehkäisevän jollain tapaa levien kasvua, koska tupsulevä viihtyy hapekkaassa vedessä.
Enpä tiedä mitä näillä asioilla on tekemistä keskenään, sillä hiilidioksidi lisättynä akvaarioon tuskin sentään happea korvaa, onneksi [;)]
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

aqua2002 kirjoitti:
Mari kirjoitti:Oletko nähnyt partisten tai varsinkin nuolimonnien syövän tupsulevää, vai mistä olet moista kuullut?
Ööh, nytpä heitit pahan... Leväbarbi niitä ainakin popsii jossain määrin, mutta jostain olen lukenut, että otot ja partamonnitkin niitä saattaisivat myös popsia, otot ilmeisesti täpläleviä.
Partikset syövät lähinnä viherleviä ja otot niiden lisäksi myös piilevää.
Sillä kysyin, kun en ole koskaan kuullut näiden koskeneen tupsulevään.
aqua2002 kirjoitti:
Mari kirjoitti:On olemassa myrkky. En ole testannut sitä, mutta saman sarjan rihmalevämyrkky toimii loistavasti. Kyseessä on Zoomedica Frickhinger - sarjan myrkky.
Mistähän tuota saa ja onko nettisivua? Vähän vaikea kuvitella, että punalevän tappoon löytyisi joku myrkky, kun itse Tetra toteaa, että punaleviin ei ole olemassa myrkkyjä, jotka eivät vahingoittaisia samalla kasvejakin.
Eli olit löytänytkin nettisivun tuosta. Kyseistä tuotetta löytyy ihan akvaariokaupoista ainakin Vantaalla Siniriutassa olen nähnyt. Tetra toteaa noin siksi, ettei sen omissa valikoimissa ole sellaista myrkkyä... :roll: Myyhän se Easy Balanceakin, joten en noihin kaupallisten yhtiöiden "informaatioon" paljoa luottaisi.
Tuota ZMF: n myrkkyä uskallan ehdottaa siksi, että olen itse omakohtaisesti kokeillut sitä rihmalevämyrkkyä, eikä se ainakaan vahingoittanut herkempiäkään kasveja. Mutta toki kannattaa kokeilla aina ensin kaikki muut keinot ennenkuin turvautuu myrkkyihin!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vilkku
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilkku »

Meillä partamonni ei koskenutkaan tupsulevään.

Akvaario kaupassa tarjosivat meille tuota myrkkyä, josta Mari kerroit. Kauppias kuitenkin kertoi, ettei myrkky tehoa. Ei sitten sitä edes kokeiltu.

Meillä tupsulevä oli niin kovin kasvien lehdissä kiinni, ettei sitä saannut rapsuttamalla pois. Tuli helpommaksi leikata ne kasvien lehdet irti, jossa tupsulevää oli. Tupsulevän aikana vähensimme kalojen ruokintaa ja vaihdoimme vettä kahdesti viikossa. Näin meillä siitä päästiin eroon.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

maketzu kirjoitti:Niin ja eikös kirjallisuudessa mainita, että myös nuoret palettikalat nyppivät tupsuleviä. Näin olen ainakin lukenut.
Saattavat nyppiäkin, mutta eivät niin varmasti että niitä tuota varten kannattaisi hankkia. Ja palettikala 100 litraisessa... [}:)]
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Saattavat nyppiäkin, mutta eivät niin varmasti että niitä tuota varten kannattaisi hankkia. Ja palettikala 100 litraisessa...
Ei ne olekaan leväbarbin veroisia, en sillä tarkoittanut. Sen verran kait nyppivät että häiritsevät siltä osin levän kasvua.
En kehoittanutkaan ottamaan/hankkimaan [;)]
Mainitsin asiasta noin yleensä.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minusta kannattaisi vaihtaa Philipsin Aquarelle pois jos on ongelmia punalevien kanssa.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

maisu kirjoitti:Minusta kannattaisi vaihtaa Philipsin Aquarelle pois jos on ongelmia punalevien kanssa.
Jaa? Mihin tämä mielipiteesi aquarelleistä perustuu? Aquarelleja olen käyttänyt useammassakin altaassa yksin ja yhdistettynä eikä minulla ainakaan ole ollut ongelmia kyseisen putken kanssa. Itseasiassa ainoa allas jossa minulla on tähän mennessä koskaan esiintynyt tupsulevää nährävissä määrin ei ole nähnyt näitä aquarellejä kuin huoneen toiselta puolen. Leväbarbeja en ole koskaan pitänyt. Sittemmin tästäkin altaasta näyttäisi tupsut lähteneen kaikkoamaan epäloogisesti valoa ja suodatusta lisäämällä, juu itsekin ihmetyttää.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Huh, onhan täällä ehdotuksia. No niin, ensinnäkin 2 partistani ei luultavastikkaan syö tupsulevää.. tai mistäs tiedän kun en ole seurannut.. mutta tuskin. Mitään muitakaan kaloja en tällä hetkellä akvaariooni pysty ottamaan, mutta kun saan sen 200 litraisen niin sitten ehkä. Mahtuukohan 2 levistä 200 litraiseen? Palettikalaa en ottaisi muutenkaan missään tapauksessa.

Olen tähän asti nyppinyt pahiten levääntyneet kasvien osat irti, mutta mitenkäs tuo hiekka? Voisihan tuota myrkkyä kokeilla sitten kun on se uusi akvaario johon voin siirtää vahingoittumattomat kasvit turvaan. Vai leviääkö levä niiden kautta myös uuteen akvaarioon?

Valaistusaika on nyt hurjat 15 tuntia, koska pikkuveli ruokkii kaloja, eikä muista jos valot ovat sammuneet. Haittaako sitten jos kalat saavat ruokaa vaan kerran päivässä? Tai jos ne ruokkii valojen jo sammuttua? Siitä ei kyllä taida olla suurempaa hyötyä, jos kalat "nukkuvat"..

Minua myös ihmetyttää että miksi ei saisi käyttää philipsia aquarellea? Siksikö että se on vähän halvempi? Ei mulla ainakaan ole siitä mitään huonoja kokemuksia.

Niin, eikös se suodatuksen lisääminen lisää tupsulevää? Ainakin tupsuja kasvaa iloisesti suodattimen puhallusaukon suulla. Mahtaakohan tulla leväräjähdys kun vaihdan nykyiset kaksi surruuttajaa yhteen tehokkaampaan?
S.M.R
Member
Member

Minulla

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Minulla on ollut nyt kohta 1kk leväbarbia,eikä isoihin tupsuihin ole koskettu,mutta uudet tupsut jotka on pieniä se kyllä syö.
Nyt vain pitäisi nuo isot tupsut repii pois niin ei uusia tulisi mutta katto nyt illoin kerkiää.

Minulla parttikset syö myös tupsulevää,joten ei aguan kertoma juttu puppua ole [;)]

Ainakaan täälä päin,kai joillain on parttikset niin laiskoja,että ei jaksa syödä.

Vaan ei minulla ole enää tupsujen kanssa ongelmaa joten,,, 8)
-S.M.R-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Blue kirjoitti:Valaistusaika on nyt hurjat 15 tuntia, koska
Vaikkei tuosta tupsulevien kannalta varmaankaan kauheasti merkitystä niin melkein silti suosittelisin vähentämään vuorokautista valaisuaikaa parilla - kolmella tunnilla.
Blue kirjoitti:Haittaako sitten jos kalat saavat ruokaa vaan kerran päivässä? Tai jos ne ruokkii valojen jo sammuttua? Siitä ei kyllä taida olla suurempaa hyötyä, jos kalat "nukkuvat"..
Riippuu kaloistasi. Jotkut syövät pimeällä, jotkut ei. Mitä lajeja sinulla on?
Blue kirjoitti:Minua myös ihmetyttää että miksi ei saisi käyttää philipsia aquarellea? Siksikö että se on vähän halvempi? Ei mulla ainakaan ole siitä mitään huonoja kokemuksia.
Enpä usko, että maisun kommentti liittyi lampun hintaan vaan johonkin sen ominaisuuteen. Kun ei mitään perusteluja saanut liitteeksi niin menee arvailun puolelle...oisko hällä sitten tupsulevään liittyviä huonoja kokemuksia yhdistettynä altaaseen jossa aquarellit tai jotain.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Holzig kirjoitti:
Blue kirjoitti:Valaistusaika on nyt hurjat 15 tuntia, koska
Vaikkei tuosta tupsulevien kannalta varmaankaan kauheasti merkitystä niin melkein silti suosittelisin vähentämään vuorokautista valaisuaikaa parilla - kolmella tunnilla.
Blue kirjoitti:Haittaako sitten jos kalat saavat ruokaa vaan kerran päivässä? Tai jos ne ruokkii valojen jo sammuttua? Siitä ei kyllä taida olla suurempaa hyötyä, jos kalat "nukkuvat"..
Riippuu kaloistasi. Jotkut syövät pimeällä, jotkut ei. Mitä lajeja sinulla on?
Blue kirjoitti:Minua myös ihmetyttää että miksi ei saisi käyttää philipsin aquarellea? Siksikö että se on vähän halvempi? Ei mulla ainakaan ole siitä mitään huonoja kokemuksia.
Enpä usko, että maisun kommentti liittyi lampun hintaan vaan johonkin sen ominaisuuteen. Kun ei mitään perusteluja saanut liitteeksi niin menee arvailun puolelle...oisko hällä sitten tupsulevään liittyviä huonoja kokemuksia yhdistettynä altaaseen jossa aquarellit tai jotain.
Kaloina on ihan tavallisia lajeja, neon- ja kardinaalitetroja, kuparimonnisia, sini-, helmi- ja kääpiörihmakala, kirsikkabarbeja ja 2 partamonnia. En ole ikinä tullut kokeilleeksi syövätkö pimeällä. Valaistusaikaa kannattanee kuitenkin lyhentää aamusta, koska toistaiseksi pikkuveli hoitaa ruokinnan, eikä aina muista aamulla antaa ruokaa. ehkäpä 11-23 olisi tässä tilanteessa sopiva valaistusaika?
Annu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Annu »

Jos sinulla on ajastin, niin akvassa voi olla "pimeä hetki" myös kesken päivää. Jaat sen 10 tuntia niin, että pikkuveljesikin ehtii nähdä laatikon valoissa... [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”