Perhosten sukupuoli?
Valvoja: Moderaattorit
Perhosten sukupuoli?
Miten ihmeessä saan varmuuden perhoskirjoahventen sukupuolesta, kun ne molemmat vaikuttavat naarailta, ja kutevat ja niiden kalusto näyttää ihan samalta. Ne molemmat kutevat samanlaisia "palleroita" ja niiden värierot on todella pienet. Toisella on paljon pidempi piikki selkä evässä, joten sen voisi luulla olevan uroskin...?
Tarvitsee tietää, kun allas on niin pieni (63l) ettei siihen kovin montaa yksilöä sovi. Vai olisiko järkevää ottaa yksi "varma" uros ja tarkkailla tilannetta?
Tarvitsee tietää, kun allas on niin pieni (63l) ettei siihen kovin montaa yksilöä sovi. Vai olisiko järkevää ottaa yksi "varma" uros ja tarkkailla tilannetta?
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Juu, ei todellakaan noin pieneen kahta urosta, muuten tiedossa on vain tappeluita.Paitsi, että perhoskirjoahvenet eivät ole haaremikaloja, vaan elävät pariskunnittain, eli 2 + 2. Tosin 63 litraiseen mieluusti vain yksi
pari.
Itse kannatan enemmän tuota 1+2 haaremia, niin uroksen ahdistelut jakaantuvat vähän tasaisemmin.
Olen paininut saman sukupuolenmääritysongelman kanssa omien timanttikirjoaffenteni kanssa. Jostain luin, että peräreikiä tähystelemällä olisi mahdollista sukupuoli määrittää, mutta taitanee jäädä minulta tekemättä.
Mutta asiaan. Sendie tuossa puhuu kahdesta ensimmäisestä selkäevästä. Eli kuinkas monta niitä selkäeviä ahvenilla keskimäärin mahtaa olla? Vaikka kuinka tihrustan, niin näillä timanttikirjoilla ei kyllä ole kuin yksi selkäevä. Korjatkaa toki, mikäli olen metsässä.
Otto S.
Mutta asiaan. Sendie tuossa puhuu kahdesta ensimmäisestä selkäevästä. Eli kuinkas monta niitä selkäeviä ahvenilla keskimäärin mahtaa olla? Vaikka kuinka tihrustan, niin näillä timanttikirjoilla ei kyllä ole kuin yksi selkäevä. Korjatkaa toki, mikäli olen metsässä.
Otto S.
-
- Elite Member
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Perhoskirjoahvenneideillä on sinisiä pisteitä kyljen mustan laikun ympäristössä, pojilla ei. Lajin koiraat jopa kutevat mieluusti kahden naaraan kanssa yhtä aikaa eli 1+2 olisi minunkin ehdotukseni.
Timanttikirjoahvenista pystyin aikanaan omistani erottamaan kyllä koiraat ja naaraat mutta mitään muistikuvaa siitä miten sen tein ei enää ole. Viimeksi kaupoissa tarkkailemani yksilöt ovat olleet niin paljon värikkäämpiä kuin aiempi kanta etten ainakaan värin perusteella lähtisi ihan heti yrittämään, joskin olin huomaavinani potentiaalisilla koirailla jonkin oranssin kuvion kidusten lähellä. Käytöksestähän voi sitten päätellä paljon enemmän.
-maisu-
Timanttikirjoahvenista pystyin aikanaan omistani erottamaan kyllä koiraat ja naaraat mutta mitään muistikuvaa siitä miten sen tein ei enää ole. Viimeksi kaupoissa tarkkailemani yksilöt ovat olleet niin paljon värikkäämpiä kuin aiempi kanta etten ainakaan värin perusteella lähtisi ihan heti yrittämään, joskin olin huomaavinani potentiaalisilla koirailla jonkin oranssin kuvion kidusten lähellä. Käytöksestähän voi sitten päätellä paljon enemmän.
-maisu-
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hei!Mutta asiaan. Sendie tuossa puhuu kahdesta ensimmäisestä selkäevästä. Eli kuinkas monta niitä selkäeviä ahvenilla keskimäärin mahtaa olla? Vaikka kuinka tihrustan, niin näillä timanttikirjoilla ei kyllä ole kuin yksi selkäevä. Korjatkaa toki, mikäli olen metsässä.
Kirjoahvenilla on kaksi selkäevää, joista etummainen on piikkiruotoinen ja taempi pehmeäruotoinen (vrt. kotimainen ahven ja kiiski) Pehmeät ruodot ovat haaraisia nivelruotoja. Osalla kirjoahvenia selkäevät ovat kasvaneet kokonaan yhteen, mutta eivät kaikilla Esim. Cichla-suku, jonka selkäevät ovat osittain erillään, kuten ahvenella. Selkäevien ruotoja tarkastelemalla evät ovat erotettavissa toisistaan.
www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Sorry, Janika, et saakaan kalaa! Ne on sopeutuneet toisiinsa oikein hyvin, eivätkä tappele ollenkaan. Uusi kala on varmasti uros, mutta toinen omistani vaikutti alkuun olevan myös uros, käyttäytyi sen verran miehekkäästi. Joka tapauksessa hyvin menee, eivät kinaa ja poikasia on taatusti luvassa, eilen jo intoilivat!