Vedenvaihdoista

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Cf
Junior Member
Junior Member

Vedenvaihdoista

Viesti Kirjoittaja Cf »

Olen tässä ihmetellyt tällä palstalla pyöriessäni mainittuja vedenvaihtovälejä. Kun itse aloitin akvaarioharrastukseni (13 vuotta sitten), sanottiin, että reilu 100-litraiseen akvaarioon pitäisi vaihtaa vesi kerran kuussa. Koska kaikki näytti toimivan niin, en ole pitänyt tarpeellisena vaihtaa vettä sen useammin nytkään. Kasvit rehottavat, lippukirjot kutevat ja muutkin kalat näyttävät viihtyvän erinomaisesti.

Tällä forumilla ihmeteltiin, kun sanoin vaihtavani 40-litraiseenkin akvaariooni vettä vain puolentoista-kahden viikon välein. Ja vesiarvot ovat silti erinomaiset. Periaatteekseni onkin ilmeisesti muotoutunut se, että kun akvaario on kerran saatu toimimaan, se saa rullata omalla painollaan ja minä yritän olla sorkkimatta sitä yhtään tarpeellista enempää...

Olenko nyt siis paha ja kieroutunut ihminen, joka ei välitä kaloistaan kotilonp-n vertaa? Kaivanko verta nenästäni uskaltamalla tunnustaa tämän häpeällisen tosiseikan? Ja... olenko ainoa lajiani? Josko joku voisi kertoa, miksi kaloilleni olisi vaihdettava vettä joka viikko, kun itse en siihen näe tarvetta.
zoe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zoe »

Olen ihmetellyt aivan samaa asiaa. Olen itse harrastanut akvaarioita melkein koko pienen ikäni ja mieleeni on joskus iskostunut tuo sama kerran kuussa-vaihtoväli. Itse olen valinnut kultaisen keskitien; vaihdan vettä 210 litraiseen n. kaksi kertaa kuussa. Tosin akvassani on aika paljon porukkaa. Jos kaloja olisi vähemmän, vaihdot olisi varmaan kerran kuussa.

Vesiarvot ovat olleet ihan kunnossa ja kalat voineet hyvin sekä kasvit kasvaneet.

Lainasin juuri kirjastosta Akvaarion vuosikirjan-97. Siinä oli maininta erään jutun yhteydessä "vanhan veden kannattajista" eli akva-harrastajista, jotka eivät juuri koskaan vaihda vettä akvaansa ja kaikki arvot pysyvät kohdallaan. Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä kyseisestä asiasta.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Jos vesi pysyy hyvänä, typpiyhdisteitä ei ole ja ph on sallituissa hyvissä kaloille sopivissa rajoissa, käytännössähän tämä tarkoittaa kalojen minmaalista ruokintaa sekä erittäin vähäistä kalastoa litratilavuuteen verratuna. Ei silloin ole syytäkään vettä vaihtaa useammin kuin kerran 3-4 viikossa.

Ennen oli akvaristeilla tosiaan niinsanottu "vanhavesi teema" koko talvena ei vettä vaihdettu ollenkaan, korkeintaan haihtuneen veden tilalle lisättiin hyvinseisotettua vettä. Pohjaa lapottiin rättien, riepujen ja kaikenmaailman vanujen läpi ja näin puhdistettu vesi kaadettiin takaisin akvaarioon. Syy tähän vedenvaihtamattomuuteen oli se kun "kalat kuolivat jos vettä vaihtoi" syy oli se että kalat olivat sopeutuneet ph:n alhaisuuteen ja typpiyhdisteisiin ja jos vettä vaihdettiin kaloja kuoli nopeaan ph:n liian nopeaan nousuun.
Korostettakoon että silloin ei tunnettu vesitestejä.

Olen itse aloittanut akvaarioharrastuksen vuonna 1970 ja silloinkin asia tehtiin niin että vettä vaihdettiin vain kerran kuukaudessa "hiukan" alle 1/3 osa ja vaihtovesi seisotettiin vähintäin 2 vuorokautta ennen akvaarioon laittoa. Joka kevät tehtiin akvaarion perus siivous ja pesu jolloin kalat haavittiin 10 litran Riihimäen lasipurkkiin, akvaario tyhjennettiin kokonaan ja pestiin, sorat pestiin kaikki huolellisesti sekä keitettiin päälle. Hiekat pesun ja keiton jälkeen takaisin akvaarioon, sitten akvaario täytettiin vähintäin kaksivuorokautta seisoneella kraanavedellä, karsitut kasvit istutettiin takaisin ja kalat laitettiin perään viimeisenä. Ja olipa akvaariota taas kiva katsoa kun se oli aivan puhdas, kalatkin "näyttivät iloisilta" uivat paljon ja vilkkaasti puhtaassa vedessä. Tietenkään -70 luvulla ei mootorisuodattimia ollut. Tai jos oli niin ei ainakaan minull, ilmapumppu sentään oli.

Tälläistä oli akvaristiikka vuonna kivi ja nuijja, nyt se on tietysti jo hiukan helpompaa kun tietoa on saatavissa helposti ja välineet sekä tietotaito on lisääntynyt. Mutta totuuden nimissä on sanottava että ennen oli kalakanta kestävämpi kuin tänäpäivänä.

Että näin ennen...
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

1/3 kerran viikossa on hyvä perussääntö, koska suurin osa akvaristeista pitää altaassa aivan liikaa kaloja, liian vähän kasveja ja liian huonoa suodatusta.

Jos haluaa alkaa leikkimään, niin silloin pitää mitata vesiarvoja ja katsoa sillä kaikkiin altaisiin erikseen sopiva vedenvaihtoväli. Koska tärkeintä on ne vesiarvot, ei se vedenvaihtoväli.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Ennen oli akvaristeilla tosiaan niinsanottu "vanhavesi teema" koko talvena ei vettä vaihdettu ollenkaan, korkeintaan haihtuneen veden tilalle lisättiin hyvinseisotettua vettä. Pohjaa lapottiin rättien, riepujen ja kaikenmaailman vanujen läpi ja näin puhdistettu vesi kaadettiin takaisin akvaarioon. Syy tähän vedenvaihtamattomuuteen oli se kun "kalat kuolivat jos vettä vaihtoi" syy oli se että kalat olivat sopeutuneet ph:n alhaisuuteen ja typpiyhdisteisiin ja jos vettä vaihdettiin kaloja kuoli nopeaan ph:n liian nopeaan nousuun.
Korostettakoon että silloin ei tunnettu vesitestejä.

Ymmärtääkseni tähän hommaan liittyi sellainen ongelma, että uusia kaloja oli hirmuisen vaikea sopeuttaa. Pitkän ajan kuluessa sopeutuneet kalat pysyivät kyllä hengissä, mutta uusille tulokkaille olosuhteet olivat helposti liikaa.

t. Kati
Cf
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cf »

Meillä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa uusien kalojen totuttamisen kanssa. Ja vesiarvot ovat siis hyvät. Ei nitriittiä, vähän nitraattia, pH, dH ja KH vakaat ja halutulla tasolla...
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

No enhän mä sitten täysin pihalla ole...meilläkin on ollut semmonen aika että vettä ei akvaariosta usein pois otettu, eikä lapottukaan kuin silloin tällöin. Uutta vettä heitettiin haihtuneen tilalle, ja suursiivous oli kerran vuodessa edellämainituin tavoin...

Mä ihmettelinkin nyt että mistä oon semmoset tiedot saanu, mutta näköjään se oli yleinen luulo silloin. Nykyäänhän lappoan joka vedenvaihdon yhteydessä ja vettä vaihdan 20-30% viikossa.

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Vähäisilläkin vedenvaihdoilla saattaa vesiarvot näyttää näennäisesti hyviltä.
Esim. pelkkä typpiyhdisteiden kartoitus ei kuitenkaan kerro ihan kaikkea.
Mitenkä otamme huomioon kalojen erittämät hormoonit? Entä muut veteen joutuvat aineet
joita tavallinen akvaristi ei käytännössä voi tai ymmärrä mitata?

Itse kannatan vahvasti runsaita, usein tapahtuvia vedenvaihtoja jos käytettävissä on
olemassa kohtuullista vaihtovettä.

-Holzig-
Cf
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cf »

Kuinka sitten otamme huomioon kloorijäänteet ja raskasmetallit yms. mömmöt, joita vesihanasta saattaa joka viikko akvaarioon tupsahtaa? Ja mitenkäs... eikö kalojen ja kasvien hyvinvointi ole se ensisijainen mittari hormonien ja muiden käsittämättömien aineiden suhteen?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

quote:
Kuinka sitten otamme huomioon kloorijäänteet ja raskasmetallit yms. mömmöt, joita vesihanasta saattaa joka viikko akvaarioon tupsahtaa?
Ja mitenkäs... eikö kalojen ja kasvien hyvinvointi ole se ensisijainen mittari hormonien ja muiden käsittämättömien aineiden suhteen?

Kukin saa perustella ja arvioida mahdollisia uhkia. Olen minä elänyt joitain vuosia sitten kaudet jolloin vettä vaihdettiin vähemmän joten osaan hieman verrata kalojen käyttäytymistä ja kasveistakin jotain osaan päätellä. Runsaat ja useat vedenvaihdot siis nyt kuitenkin meilläpäin osoittautuneet varsin toimivaksi vaihtoehdoksi. Jos jollakulla allas toimii, kasvit ja kalat viihtyvät paremmin kuin minulla jollain toisella tavalla niin mikäs minä kiistämään. 80-luvulle en kuitenkaan ihan heti aio palata vaikka joskus nostalginen mieliala valtaakin esim. nähdessä pohjasuodattimen.

-Holzig-
Cf
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cf »

Tässä on ehkä sen verran kerrottava omista kokemuksistani, että olen kokeillut reilun vuoden ajan veden vaihtamista tiheämmin. Huolimatta veden seisotuksista ja kaikesta mahdollisesta, mikä akvaario-oppaiden mukaan tehtiin, seuraukset olivat ei-toivottuja. Punalevien invaasio yhtenä esimerkkinä. Akvaariossa ei ole leväbarbeja, eikä niille ole ollut tarvettakaan sen jälkeen, kun palasin harvempaan vedenvaihtoväliin.

En nyt kehota ketään muuttamaan hyväksi havaittua hoitorutiiniaan mihinkään. Kunhan kyselen mielipiteitä ja kokemuksia (& perusteluja, tietysti).
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Punaleväinvaasio? Miten liität punalevät vedenvaihtojen piikkiin teoriassa? Anna kun arvaan...Vedessäsi oli kunnollisista vedenvaihdoista johtuen vähemmän bakteereita kuluttamassa happea, jolloin happipitoisuus pääsi nousemaan tasolle jossa sitä riitti punalevillekin. Sähkönjohtavuutta ja vedenvaihtojen yhteyttä syyseurauksineen en nyt tässä yhteydessä jaksa enää alkaa selittämään.

-Holzig-
Cf
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cf »

En selitä millään, Holzig hyvä. Toteanpa vain, että kun vettä on vaihdettu kerran kuussa, ei levien kanssa ole pulmia, mutta koko sen ajan, kun vettä vaihdettiin tiheämmin, oli nimenomaan punalevä todellinen riesa. En ala edes arvailemaan, kuinka juttu toimii... Fakta nyt on vain se, että akvaarioni näyttää toimivan paremmin harvemmilla vedenvaihdoilla.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Jani »

Cf:quote:En selitä millään, Holzig hyvä. Toteanpa vain, että kun vettä on vaihdettu kerran kuussa, ei levien kanssa ole pulmia, mutta koko sen ajan, kun vettä vaihdettiin tiheämmin, oli nimenomaan punalevä todellinen riesa. En ala edes arvailemaan, kuinka juttu toimii... Fakta nyt on vain se, että akvaarioni näyttää toimivan paremmin harvemmilla vedenvaihdoilla.

Aika jännä juttu. Mulla taas asia on päinvastoin: jos vaihdan vettä vain kerran kahdessa viikossa--->punalevien hyökkäys.

Aikoinaan miekkasvini miltei tuhoutuivat punalevien alla mutta sitten aloin vaihtamaan vettä 2 krt/vko ja punalevät menivat sen sileän tien
Leppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Entä mittaatteko vesijohtoveden arvoja ennen kuin vaihdatte akvaarion vettä? Helsingin vesi esim. ilmoittaa omilla sivuilleen johtoveden ph:n (8,3 -8,5) ja kovuuden (3,4 dh), mutta esim. nitriittitavoitearvoja ei ilmoiteta missään. Lisäksi putkisto voi kaiketi alue- tai talokohtaisestikin muuttaa vesilaitoksen lähtoarvoja.

Kysymykseni juontaa siitä, että tuli vähän mokattua uusien ruokapellettien kanssa, annoin siis liian reilun annoksen, ja nitriitit hyppäsivät 0,3:een. Vaihdoin vettä ja ihmettelin kun arvot eivät parantuneet juuri mihinkään. Mittasin johtoveden nitriitit ja sain tulokseksi 0,2 mg/l. Eli välitön uusi vedenvaihto ei tuone apua tilanteeseen. Pitänee turvautua bakteerivalmisteisiin, jos niillä saisi autettua tilannetta...
anu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja anu »

Mulla on tuttu joka vaihtaa veden kerran vuodessa ja sen akvaarion vesi on tosi kirkasta ja puhtaan näköstä. Tosin sen kalat on mun mielestä alimittasia. Mulla oli joskus 4 marmorilehtikalaa ja vietiin ensin toiset 2 sille koska meidän akvaario olikin niille liian pieni. Muutamaa kuukautta myöhemmin (kalat oli sillon n. 5 kk vanhoja) Veimme loputkin sille koska ne kasvoivat yli ja oli siinä näky! Meidän akvaariossa kasvaneet kalat olivat ainakin 15 cm ja ne muut jotka aiemmin vietiin oli vaan 5 cm!!!
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

quote:
Mulla on tuttu joka vaihtaa veden kerran vuodessa ja sen akvaarion vesi on tosi kirkasta ja puhtaan näköstä. Tosin sen kalat on mun mielestä alimittasia. Mulla oli joskus 4 marmorilehtikalaa ja vietiin ensin toiset 2 sille koska meidän akvaario olikin niille liian pieni. Muutamaa kuukautta myöhemmin (kalat oli sillon n. 5 kk vanhoja) Veimme loputkin sille koska ne kasvoivat yli ja oli siinä näky! Meidän akvaariossa kasvaneet kalat olivat ainakin 15 cm ja ne muut jotka aiemmin vietiin oli vaan 5 cm!!!

Kun vettä ei vaihdeta riittävästi, nousee nitraatin määrä altaassa. Nitraatti taas hidastaa/(pysäyttää) kalojen kasvun.

T:Ville
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Tuli tosta, että joskus yritin mitata ph:n suoraan kraanavedestä, mutta testi muuttui sähkönsiniseksi, ja sinistähän ei testini väreistä löydy, joten johtuuko se kloorista vai mistä? Meilläkin vesilaitoksen mukaan ph on yli 8, mutta akvaariossa se on n 6,8.

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

quote:
Mulla on tuttu joka vaihtaa veden kerran vuodessa ja sen akvaarion vesi on tosi kirkasta ja puhtaan näköstä.

Mahtaiskohan se myydä tuota vettä? Et viitsisi kysyä?

-Holzig-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”