Tätä kysymystä on varmaan monesti täällä kysytty, mutta joka tapauksessa
Minkälaisen ruokavalion olette huomanneet parhaaksi kiekkojen kasvun ja hyvinvoinnin kannalta. Olen vasta aloittanut kiekkoharrastuksen ja olen hieman sekaisin kaikesta tarjonnasta mitä akvaariokaupat pursuavat. Kiekkoni ovat punaturkooseja (4kpl) suomessa viljeltyjä. Syövät hyvin kuivaruokaa. Olen tarjonnut niille myoskin pakaste surviaisia. Vesi suorastaan pärskyy kun niin innolla niita syövät
Lähinnä olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia esim. Räkmixin käytöstä. Ruokinnan tiheydestä ja muista mielenkiintoisista havannoista mitä olette tehneet harrastuksenne aikana
Kiitokset vastauksista jo etukäteen.
Lähinnä olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia esim. Räkmixin käytöstä. Ruokinnan tiheydestä ja muista mielenkiintoisista havannoista mitä olette tehneet harrastuksenne aikana
Olen itse tarjonnut räkmixiä puolisen vuotta kiekoille ja ihan hyvin tuntuu kelpaavan. Itse asiassa mulla kiekot ei oikein ole innostunut surviaisesta tai minkäänsortin kuivaruokaoista, ne menee huomattavasti vähemmällä innolla alas kuin esim räkmix tai sydänmössö.
Itse annan kiekoille ruokaa 3 krt päivässä, enempi on turhaa kun ei vatsaan yksinkertaisesti mahdu eikä ruoansulatus kerkeä sulattaa. Yleensä kaikki kolme ateriaa on erinlaisia, järjestys ja ruoat vähän vaihtelee,tosin räkmixiä tulee tarjottua lähes joka ilta.
Täydellinen ruokavalio on kyllä mielenkiintoinen kysymys, kun se ei välttämättä ole sitä mitä kaloille altaassaan tarjoaa eikä se kyllä välttämättä ole yhtä kuin luonnollinen ruokavalio. Kyllähän ihmisen täydellisestä dieetistäkin on vähän eri tulkintoja...
Kyllä se näin on kuin Espoon Bangladeshissä asuva Jusa edellä kertoi.
Räkmix on varmasti hyvä ruoka, lisäksi laadukkaita kuivaruokia sekä surviaista, artemia salina, mustat hyttysentoukat jne pakasteet herkkuina kerran pari viikossa, illalla viimeisenä ruokana.
Kasvavat kalat tarvitsevat useammin ruokaa kuin aikuiset = aineenvaihdunta nopeampaa, samoin kulutus, kasvu vaatii enemmän energiaa. Tähän ruokintojen määrään lukumäärällisesti ei ole mitään erillistä ohjetta vaan lähinnä käytäntö näyttää ja ohjaa sopivat määrät ja kerrat ruokinnassa. Vedelaadun on kumminkin pysyttävä hyvänä.
Unoda naudansydän ruoka, lämminveristen liha vaikka kasvattaakin kaloja hyvin on haittapuolena kalojen sisäelimien, maksa, munuaiset, sydän jne rasvoittuminen joka lyhentää kalojen ikää. Nyrkkisääntönä voi pitää että kalassa pääsääntöisesti on se ravinto vitamiinit sekä ravinteet jota kala hyvinvoidakseen tarvitsee akvaariossakin elääkseen. Miksi emme silloin käyttäisi kiekkokaloilla kotimaista muikkua tai särkeä pääravinnonlähteenä. Tietysti siihen on hyvä pakastuksessa tapahtuvien vitaamiinien väljähtymisen vuoksi syytä dumpata hiukan lisävitamiineja sekä kalkkia ja fosforia ja jotakin vihreää esim pinatti, herne, spirulinalevä jne sekä sideaineeksi joko kananmunan keltuaista tai liivatetta, tai molempia. Jokainen voi reseptinsä muokata vapaasti itselleen sopivaksi.
Tosta muikusta ja särjestä. Käyn tossa kotikonnuilla Särkisalossa (Kemiön kupeessa oleva pikkuinen saari) melkeen joka viikonloppu. Koko suku kalastaa, eli Itämeren kalaa ois tarjolla mullekin hurumykke (no muikkua ei tietenkäänmutta särkeä ym.). Voiko käyttää kiekonmössöruoan raaka-aineena? Jossei, niin dioksiinipitoisuuksien (vai mitä se olikaan) vai suolan takia vai..? Itämeressä ei tota suolaa kyllä hirveen hirveesti taida olla (vrt. vaikka Atlanttiin). Tällainen kysymys nousi lähinnä vain sen takia, kun Timppa käyttää tuota 'järvikala'-nimitystä.
Kalan suolapitoisuuksissa ei juuri ole eroja jos et niitä sukusi kellarista tiinusta ota. Dioksiini ei ole ongelma ellet aio syödä akvaariokalojasi noin 100 g viikossa elämäsi jokaisena päivänä.
Jos kalaa on paljon niin näe hieman vaivaa ja käytä vain fileet, näin saat siistimpää mössöä. Mulla kiekot eivät pitäneet silakan ja hauen filepaloista mutta syövät mielellään kirjolohen/lohen paloja. Kuten Timppa mainitsi, muikku on oikein hyvää kamaa. Särjessä oudoksuttaa (minua) isot suomut. Kokeile silakkaa ja kerro meille maistuiko kaloille. Se olisi halpaa ja aina tarjolla siisteinä fileinä.
En suosittele särjen käyttöä ainakaan pääraaka-aineena.Tein särjestä 10 kiloa ruokaa.Ei kelvannut,arvaa hatuttiko?
Olen tarjonnut muikusta tehtyä pöperöä ja se meni kuin kuumille kiville.En tiedä mikä siinä etoo kiekkoja,mutta en aio käyttää särkeä enää.
Tuosta mössön tekemisestä tulikin kyssäri mieleen:
Olen aikoinaan väsännyt kiekoille sydänmössöä ja nyt tunnen piston sydämessäni joka kerta kun kalojani sillä ruokin. Sitten väsäsin räkmixiä Jukka Järven sivulla olleen ohjeen mukaan. Seos kumminkin hajoaa veteen kuin pieru saharaan (sydänmössö pysyy hyvin kasassa) ja kiekot eivät pikku hitusia suostu syömään.
Eli voiko jälkeenpäin lisätä liivatteen määrää räkmixiin esim sulattamalla pakastelevyt ja sekoittamalla lisää liivatetta? Eihän toki liivatetta voi määrättömästi ravintoon lisätä mutta tarttis tehdä jotain.
Ja jos esim teen tuota muikkumössöä niin mikä olisi pomminvarma liivatteen määrä jotta kakku ei hajoa nanosekunnissa veteen joutuessaan?
Sitten väsäsin räkmixiä Jukka Järven sivulla olleen ohjeen mukaan. Seos kumminkin hajoaa veteen kuin pieru saharaan (sydänmössö pysyy hyvin kasassa) ja kiekot eivät pikku hitusia suostu syömään.
Saman huomasin minäkin, ja epäilinkin jo hetken että olin tulkinnut ohjetta jotenkin väärin. Huomasin tosin, että jotkin palaset pysyvät hieman paremmin kasassa kuin toiset, eli olisinko sittenkin sekoittanut tuon massan huonosti.
Sekoittaminen ei varmaankaan ollut mulla ongelman lähteenä sillä käytän mössöjen hienontamiseen ja sekoitukseen braunin vatkaimeen liitettävää astiaa jossa on pohjalla vinhasti pyörivä 2 teräinen leikkuri. Tulee niin maan perusteellisen pienirakeista mössöä ja hyvin sekoittuu. Tällä laitteella onnistui sydänmössö yli odotusten mutta tuo räkmix meni puihin. Mikähän lie meni vikaan sitten?
Sekoittaminen ei varmaankaan ollut mulla ongelman lähteenä sillä käytän mössöjen hienontamiseen ja sekoitukseen braunin vatkaimeen liitettävää astiaa jossa on pohjalla vinhasti pyörivä 2 teräinen leikkuri. Tulee niin maan perusteellisen pienirakeista mössöä ja hyvin sekoittuu. Tällä laitteella onnistui sydänmössö yli odotusten mutta tuo räkmix meni puihin. Mikähän lie meni vikaan sitten?
Mulla ei vastaavaa ongelmaa. Käytin liivatajauhetta (ei kuulemma kestä pakastamista...) ja pidin räkmixiä vuorokauden jääkaapissa ennen pakasteeseen siirtämistä. Erittäin hyvin pysyy kasassa.
Mulla ei vastaavaa ongelmaa. Käytin liivatajauhetta (ei kuulemma kestä pakastamista...) ja pidin räkmixiä vuorokauden jääkaapissa ennen pakasteeseen siirtämistä. Erittäin hyvin pysyy kasassa.
Jaaa-a. Kuitenkin samaa jauhetta käytin sydänmössössä ja se on maannut pakasteessa yli puoli vuotta ja hyvin palat pysyy kasassa. Oiskohan tullu laitettua vaan liian vähän sitä liivatetta? Voiskohan sitä lisätä jälkeenpäin? Ottaa koteloon jos menee 4 isoa levyä räkmixiä ihan harakoille. Tosin se maistu kyllä aika hyvälle jospa söisin sen sitten itse, räkmix-lettuja tai jotain...
Eli voiko jälkeenpäin lisätä liivatteen määrää räkmixiin esim sulattamalla pakastelevyt ja sekoittamalla lisää liivatetta? Eihän toki liivatetta voi määrättömästi ravintoon lisätä mutta tarttis tehdä jotain.
Kyllähän sen voi, mutta vitamiinit vain tuppaa "väljähtymään", jos sulattaa ja pakastaa uudelleen.
Itsellänikin meni eka satsi "uusiksi", kun tuli lukihärö ja pistin liivatetta liian vähän.
Viimeksi muokannut pehis, 01:59, 06.09.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liivatejauheen pakkaskestosta en sano mitään, mutta sitä olen käyttänyt sitomaan kananmunankeltuaisten kanssa yhdessä naudansydänmössössä missä viimeisinä aikoina oli suhteessa lihaa kalaanverratuna. 1 osa lihaa 3 osaa kalaa ja hyvin meni kaupaksi kaloille, sekä pysyi massa akvaariossa kasassa, maistui kalolle sekä kesti pakastuksen. Laiskana miehenä käytin muikkua kun en kaloja jaksa siivota ollenkaan.
'Ruokamössö' pysyy paremmin kasassa, jos ei pistä kaloja (siis ruoaksi tarkoitettuja ) ja katkarapuja tehosekoittimessa ihan velliksi, vaan käyttää lihamyllyä.
Laittaa ruoan muutanan kerran läpi, niin tulee sopiva koostumus, ja kaikki viimeisetkin ruodon palaset jäävät myllyyn.
'All animals are equal but some animals are more equal than other.'
Seuraava sekoitukseni tulee olemaan tällainen. En siis ole tätä vielä tehnyt, mutta ainesosista osaa on jo kokeiltu ja vitamiinit on tässä pitkälle harkittu. Samaten aineiden saatavuus on ongelmatonta:
Muikkua. Päät pois ja muikut lihamyllyn läpi.
Ruusunmarjajauhoa tai Tyrnimarjajauhoa. Hienoksi jauhettuna.
Vehnälese. Hienoksi jauhettuna.
Paprika. Tuore paprika jauhettuna.
Kananmunan keltuainen.
Pinaatti. Tuore pinaatti jauhettuna
Kalanmaksaöljyä.
Sekoitetaan ja survotaa hienoksi mössöksi ja annetaan
vetäytyä jääkaapissa reilut vuorokauden.
Jos saan suolattomana, ryyditän tätä vielä ravuilla, simpukoilla tai mädillä. Nämä tosin ovat jo ns hekkupalalistalla pakasteessa niin kuin surviaisetin.
Voipi olla aika hajoavaa. Mittasuhteet tietysti vaikuttavat, mutta tuossa ei olem itään hyvin sitovaa. Pidä käsillä paksua kaurapuuroa tai sitten gelatiiniakin voi kokeilla.
Juu, kiitos Jouni. Tuota itsekin olen aprikoinut että riittääkö kananmuna ja vuorokauden seisotus. Toisaalta saattaa tuota kokeilla niinkin, että vehnä ja tyrni on rakeisempana. Liivatetta en suostu käyttämään mutta kyllä vinkit kelpaa.
Voipi olla aika hajoavaa. Mittasuhteet tietysti vaikuttavat, mutta tuossa ei olem itään hyvin sitovaa. Pidä käsillä paksua kaurapuuroa tai sitten gelatiiniakin voi kokeilla.
Hei!
Mikäs tässä gelatiinissa nyt sitten on ongelmallista. Meinaan tehdä uuden annoksen räkmixiä ja jopa lisätä liivatteen määrää ellei joku perustele, miksi ei pitäisi. Tehköön sen pian ja korjaan sitten ohjetta sivuillani, mikäli _perusteltua aihetta_ on.
Omat perusteluni eivät ole liivatteen esteeksi - mutta itse ainetta vierastan koska:
Se ensinnäkin epäonnistuu helposti.
Se tiedetään huonosti sulavaksi.
On peräisin naudasta ja myös itselleni on arvoitus aineen hajoaminen kalan ruuansulatuksessa.
On yhtä kaikki erittäin vieras ruoka-aines kalalle jonka ruokavalio on vaihtolämpöisiä niin kaloja kuin hyönteisiäkin sekä hedelmiä ja kasvinosia.
Eli enempi niin kuin eettisesti yritän löytää toisen ratkaisun.
Se ensinnäkin epäonnistuu helposti.
Se tiedetään huonosti sulavaksi.
On peräisin naudasta ja myös itselleni on arvoitus aineen hajoaminen kalan ruuansulatuksessa.
On yhtä kaikki erittäin vieras ruoka-aines kalalle jonka ruokavalio on vaihtolämpöisiä niin kaloja kuin hyönteisiäkin sekä hedelmiä ja kasvinosia.
Nyt menee mielenkiintoiseksi:
Jouni kirjoitti:
"Liivatteen (gelatiini, proteiinia) sulavuus on kaloilla erittäin hyvä.
Agar-agar on taas sulamatonta hiilihydraattia kuten moni muukin sideaine kuten guar-kumi, karrageena tai karboksimetyyliselluloosa (CMC). Liivatetta voisi mutu-tuntumalta laittaa ainakin 2% ilman mitään ongelmia. En tiedä paljonko ohjeissa liivatetta on kun määrä ilmoitettu millilitroina. Gelatiinin lisäksi on muitakin sulavia sideaineita (esim. gluteeni ja munvalkuaisjauho)." http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?c ... 0000035088
Siis näin, mutta ei tietenkään minkäänlaista perustelua!
Menee minullakin ihmettelyksi!