Hyvä EHEIM ulkosuodatin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Hyvä EHEIM ulkosuodatin?

Viesti Kirjoittaja Jani »

Muutin juuri 600 L altaani uuteen kotiin. Tuloksena kuollut kultajuovapleko ja hermojen menettäminen Fluval 403 suodattimen käynnistämisessä/epävarmuudessa.
Olen nyt tilaamassa/ostamassa (sattuisko jollain oleen myynnissä) esim Eheim 2228 kanisteria. Tehoa pitää olla yli 1000 l/h. Onko jotain muuta mallia jota suosittelette?
En haluaisi ostaa lämmittimellä varustettua mallia sillä mitä enemmän liikkuvia ja osia ja tekniikkaa, sitä helpommin kampe hajoaa käsiin.

Kiitoksia kommenteista jo etukäteen...asialla on tulenpalava kiire ja päätös on tehtävä tänään. Allas pyörii tällä hetkellä vain toisella Fluvalin 403:lla ja Fluval 4 sisäsuodattimen avulla.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Olen nyt tilaamassa/ostamassa (sattuisko jollain oleen myynnissä) esim Eheim 2228 kanisteria. Tehoa pitää olla yli 1000 l/h. Onko jotain muuta mallia jota suosittelette?
Mä tykkään tosta 2260 pytystä vaikka onkin ulkomitoiltaan hieman suurempi kuin 2028/29. Pumppu on sen verran tehokas että antaa myöhemmin mahdollisuuksia valutussuodattimen/parvekelattikko ym. TSI- värkkäilyjen kehittelyyn. Aika varmatoiminenkin eikä maksa Saksassa paljoa sen enempää kuin 2028/29 pytyt joissa molemmissa on huomattavasti pienempi suodatinkammion tilavuus. Ainoa miinus on se pari kertaa vuodassa koittava puhdistusoperaatio, siihen kun menee ainaskin kymmenen minuuttia...

Kuka tykkää mistäkin...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:

[ Ainoa miinus on se pari kertaa vuodassa koittava puhdistusoperaatio, siihen kun menee ainaskin kymmenen minuuttia...

Kuka tykkää mistäkin...

Ehe hehe. Bangladeshin poika murjas vitsin. Muistan kun aikoinani Eheim 2260 suodatinta pesin montatuntia ***** myöten märkänä kylpyhuoneessa. Suodatin on sinäänsä hyvä ja huoltovälikin sattui minulla ainoastaan noin 8 kk välein. Mutta suodattimen pesupäivinä oli huumori vähissä...

"Eikös insinöörin pitäisi ratkoa
ongelmia, eikä kehittää niitä"
Jani
Advanced Member
Advanced Member

Olen nyt päätymässä EHEIM 2028 tai 2229. ELikkä tuo jälikmmäinen on se märkä/kuiva suodatin. Molemmissa on varmaan puolensa. Voisihan sitä ostaa toisen 2028 ja toisen 2229. Oispahan molemmat vehkeet. Ja eikös siinä märkä/kuivassa ole venttiili esim CO2 lisäykselle?

Vois olla hyvä laite tuo 2229. Onkohan siitä kellään kokemuksia? Joku mainitsi että voi pitää ääntä sillä sehän tyhjenee välillä ja virtaus on kaksisuuntainen (aaltoefekti).Toisaalta jos ei tunnu hyvältä se kuivasuodatusosan käyttö, sen voi aina ohittaa ja suodatin muuttuu tavalliseksi 2228ski. Hmmmm...,mitähän tässä tekisi??? Auttakaa äkkiä päätöksen tekemisessä. Ois tarkoitus tilata tänään....
kkm
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kkm »

quote:
Olen nyt päätymässä EHEIM 2028 tai 2229. ELikkä tuo jälikmmäinen on se märkä/kuiva suodatin. Molemmissa on varmaan puolensa. Voisihan sitä ostaa toisen 2028 ja toisen 2229. Oispahan molemmat vehkeet. Ja eikös siinä märkä/kuivassa ole venttiili esim CO2 lisäykselle?

Hmmmm...,mitähän tässä tekisi??? Auttakaa äkkiä päätöksen tekemisessä. Ois tarkoitus tilata tänään....

Mielestäni tuo/nuo ei välttämättä ole tarpeeksi tehokas 600l altaaseen. Itsellä on 412l Eheim 2228 ja riittää just ja just. Menee aika likaiseksi 5-6kk (joka on kuitenkin puhdistusväli). Lisäksi jos tarkoituksesi on pitää plekoja, niin tehokkaampi voisi olla järkevämpi ratkaisu. Eli mahdollisesti se Eheim 2260, jolloin jos joskus isompi allas alkaa himottamaan niin ei tarvitse enää vaihtaa suodatinta kun se olisi jo valmiina.

Uuteen 530l altaaseeni ajattelin itse laittaa Eheim 2028 JA joko toisen ulkosuodattimen (tuliterä Eheim 2026 odottaa kaapissa soveltuvaa kohdetta) tai sitten tehokkaan sisäsuodattimen.

Eli jos kyseessä olisi minun 600l niin laittaisin joko 2x 2028 tai sitten tuon 2260 (plus mahdollisen sisäsuodattimen).

--
Kirsi
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Eli jos kyseessä olisi minun 600l niin laittaisin joko 2x 2028 tai sitten tuon 2260 (plus mahdollisen sisäsuodattimen).

Jep, samoilla linjoilla. Mulla on 630-litraisessa 2260 ja 2012 (kai, semmonen iso pickuppi).

t. Kati
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
[Ehe hehe. Bangladeshin poika murjas vitsin. Muistan kun aikoinani Eheim 2260 suodatinta pesin montatuntia ***** myöten märkänä kylpyhuoneessa. Suodatin on sinäänsä hyvä ja huoltovälikin sattui minulla ainoastaan noin 8 kk välein. Mutta suodattimen pesupäivinä oli huumori vähissä...

Hammasharjalla hyvää tulee,vai...

Itse en ole ikinä saanut yli 20 minuuttia ton pesuun saanut vierähtämään, mutta taitaa noita pesutapoja olla useita Noh, toisaalta onhan se 8 kuukauttakin suhteellisen pitkä aika.

Jani näyttää päätyvän ainakin sfnetin perusteella päätyvän 2 kpl 2028/29 suodattimiin. Janina kyllä vielä harkitsisin toisen korvaamista 2260:llä. Onko liian iso, vai mättääkö muotoilu
Jani
Advanced Member
Advanced Member

Hehehh...design mättää ;) Tilasin 2 x 2028 ja mulla on vielä sisäsuodattimena Fluval 4. Ei voi kovin paljoa lisätä tehoja koska kiekot on kohta vaakalennossa muuten
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

quote:Ei voi kovin paljoa lisätä tehoja koska kiekot on kohta vaakalennossa muuten
Ei minulla vaan... Minulla on kiekot 500 l altaassa (pit. 190 cm, kork. 60 cm syv. 43 cm) ja siinä on suodattimina Eheimin 2028 ja 2260. Suihkuputken pituutta on vaan jatkettu reilusti ja se on suunnattu takalasista eteenpäin.

T: Mari
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

quote:
Muutin juuri 600 L altaani uuteen kotiin. Tuloksena kuollut kultajuovapleko ja hermojen menettäminen Fluval 403 suodattimen käynnistämisessä/epävarmuudessa.
En haluaisi ostaa lämmittimellä varustettua mallia sillä mitä enemmän liikkuvia ja osia ja tekniikkaa, sitä helpommin kampe hajoaa käsiin.

Kiitoksia kommenteista jo etukäteen...asialla on tulenpalava kiire ja päätös on tehtävä tänään. Allas pyörii tällä hetkellä vain toisella Fluvalin 403:lla ja Fluval 4 sisäsuodattimen avulla.

Otan osaa kultajuovasi osalta

2228 on hyvä suodatin huollon helppouden puolesta yms. Lopun määräävät materiaalit, ja sehän yleensä tuohon on Ehfisubstraattia+ ne pari mekaanista levyä, jotka mukanakin jo tulevat.
Siinä tullaankin toiseen asiaan, että jos on paljon sottaavia kaloja, niin mekaaninen suodatus saattaa tukkeentua äkkiä. Patruunat ovat tosin sen verran ohuet, että niistä pääsee tukkiintuneenakin aika paljon vettä läpi ja niiden tukkiintumisen huomaa yleensä vasta suodattimen puhdistuksen yhteydessä. Itselläni on Fluval 403 seurana täytteenään pelkästään mekaaniseen suodatukseen tarkoitettuja materiaaleja.
hsjp_0
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hsjp_0 »

quote:
suodattimen puhdistuksen yhteydessä. Itselläni on Fluval 403 seurana täytteenään pelkästään mekaaniseen suodatukseen tarkoitettuja materiaaleja.

Mikähän materiaali on tarkoitettu "pelkästään mekaaniseen suodatukseen"? Ja jos ei nyt sitten kuitenkaan pelkästään, niin mitä sinä käytät tuohon tarkoitukseen?

Teemu

Edit: Lainaus laitettu kuntoon. --Kaizu
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

quote:
quote:
suodattimen puhdistuksen yhteydessä. Itselläni on Fluval 403 seurana täytteenään pelkästään mekaaniseen suodatukseen tarkoitettuja materiaaleja.

Mikähän materiaali on tarkoitettu "pelkästään mekaaniseen suodatukseen"? Ja jos ei nyt sitten kuitenkaan pelkästään, niin mitä sinä käytät tuohon tarkoitukseen?

Teemu

Okei. Osasto " ,<====8 ] "
Kyllähän ne bakteerit niihinkin tarttuu, mutta joitakin materiaaleja nyt enemmän kutsutaan mekaanisiksi suodatusmateriaaleiksi, koska ne ovat biologisen suodatuksen kannalta esim. sintrattua lasia huonompia, mutta ovat sensijaan paljon parempia keräämään akvaariovedestä kaikkea roskaa ja p*skaa.

Itselläni käytössä ovat olleet hyväksihavaittuja alimmassa korissa Seran karkea biofibres, keskimmäisessä korissa Seran hieno biofibres, ja ylimmässä korissa kaksi Fluvalin omaa vaahtomuovipatruunaa. Vanun käytöstä luovuin, koska se meni täysin tukkoon kuukaudessa, vaikka sitä oli vain puolet ylimmästä korista.

Biofibresit keräävät uskomattoman määrän sottaa, ja ovat suodatinta pestettä varsin huoltajaystävällisiä.

Yksikään plekoistani ei ole edes puuplekoja, joten täytyy osoittaa hämmästykseni niille, joilla on niitä + kenties vielä muita plekoja samassa altaassa.
Nimittäin tuossa on mekaanisesta suodatuksesta huolehtimassa vielä hiekkasuodattimen esisuodattimena toimiva vaahtomuovipatruuna + kaksi Seran sisäsuodatinta suurin piirtein samankokoisilla patruunoilla, ja noita kolmea pitää pestä vähintään kahden viikon välein...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”