Fluvalin ilmavaivat

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Fluvalin ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

On tuossa 403 Fluval ulkosuodatin, jota olen pitänyt mekaanisena suodattimena sen suuren pumpputehon vuoksi. Ongelma on, että aina vaan lorisee, eli suodattimessa on ilmaa, ja vaikka kuinka sitä heiluttelee, niin ilmeisesti sitä ilmaa jostakin sinne tulee lisää aina vaan. Aluksi epäilin Fluvalin hanoja, koska niistä on valitettu ennenkin. Vaihdoin imupuolelle Eheimin hanan, ja tämä aluksi tuntuikin auttavan. Nyt on kuitenkin jo aika pitkä aika hanan vaihdosta, ja edelleenkin vaan suodatin kohisee ja lotisee. Moottoriosan säiliöön tiivistävä O-rengas on vaihdettu vähän aikaa sitten, joten sitäkään ei mielellään epäilisi. Ideoita?
klaus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja klaus »

Monesti liian heppoisen suunnittelun tulos on, että itse kanavat eivät vastaa moottorin nimellistä tehoa.

Kokeileppa ensin rasvata maltillisesti vaseliinilla kaikki, etenkin imupuolen letkuliittimet ja liitokset. Jotta ilma ei mistään väkisin imeydy purkkiin.

Tarkista myös, ettei työntöpuolen vaste ole liian suuri. Tukkeutumia, liian korkealla oleva letku tai liian pieni halkaisija.

Myös roskat aivan moottorin tai imun alla saattavat präpättää.

Koita sitten vielä täyttäessäsi syöttää käsipelillä tankki ja letku täyteen vettä imupuolelta sitä aina välillä ravistaen. Ja lopuksi laita imupuolen letku akvaarioon ilman kuplia sen pää sormella sulkien.

Myös magneetin, akselin tai vastaavan mekaaninen vika aiheuttaa tuon, mutta sen toki vesimäärässä huomaa.
Mirkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Meillä on Fluval 303 ja se käyttäytyi täsmälleen samalla tavalla kuin sinun suodattimesi. Vika ei löytynyt letkuista, eikä niiden kiinnityspuristimista (tekninen sana hukassa..) vaan muovisesta rupellista kannessa, luukun alla. Se pääsi liikkumaan epävakaasti vatkaten kuplia veteen ja välillä otti kiinni laitoihin.

Auttoi, kun laittoi pieniä prikkoja rupellin tankoon, jolloin loppui epäsäännöllinen meteli ja ilmakuplat. Eikä ollut rupellin sekä kotelon puhdistuksesta haittaa.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

quote:
*snip*

Auttoi, kun laittoi pieniä prikkoja rupellin tankoon, jolloin loppui epäsäännöllinen meteli ja ilmakuplat. Eikä ollut rupellin sekä kotelon puhdistuksesta haittaa.

Niin mihin tarkkaanottaen laitoit nämä prikat, siihen tankoon propellin ylä- ja alapuolille vai (ainakin Eheimissa olevien) kumisten osien, jotka pitävät akselia paikoillaan, paikalle?

Tästä voisi nimittäin olla soveltaen hyötyä mun Eheimin kanssa

-Sami-
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mulla on Fluval 303 suodatin. Olen huomannut että putsauksen jälkeen jos täyttää ihan täyteen suodattimen(liruttaa letkuista piripintaan), kyseinen ilmaongelma katoaa lähes täysin. Mutta jos letkuihin jää ilmaa se ei tahdo tulla ulos vaan jää pyörimään ropelliin ja "pörisee" päiväkausia. Ei tietenkään kokoajan vaan aina välillä muistuttaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”