Silikonit uusiksi ja sora hiekkaan
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Silikonit uusiksi ja sora hiekkaan
Olen ostamassa 250 litraista akvaariota ja siihen pitäisi uusia vähän silikoneja ja aion myös vaihtaa siinä olevan soran hiekkaan. Siinä on valmis bakteerikanta ja otan kasveja myös mukaan(kaloja en). Eikös silikoni yleensä kuivu noin kaksi päivää? Miten siis menettelen? Annanko suodattimen(ulkosuodatin)pörpöttää saavissa,jossa on sitä sen altaan vettä sen aikaa kun allas kuivuu?
Vielä siitä hiekan pesusta(josta on varmasti puhuttu paljon täällä ennenkin),että mikä on se helpoin tapa pestä hiekka?
Riittääkö se rautakaupan 40 kg säkki 250 l. ?
Vielä siitä hiekan pesusta(josta on varmasti puhuttu paljon täällä ennenkin),että mikä on se helpoin tapa pestä hiekka?
Itselläni on myös tarkoitus viikonlopun aikana vaihtaa sora hiekkaan.
Laitan kaiken mahdollisen veden mitä saan saaveihin ja ulkosuodattimen pörisemään yhteen saaveista.
Jostain ole lukenut, että ulkosuodattimen bakteerikanta tippuu useamman tunnin seisokin aikana. En ole varma muistanko nyt ihan oikein ja että sinne tulee "myrkyllisiä" happoja.
Silikooni kuivuu aivan hyvin parissa päivässä huoneen lämmössä.
250l akvaan riittää hyvin 40kg hiekka.
Laitan kaiken mahdollisen veden mitä saan saaveihin ja ulkosuodattimen pörisemään yhteen saaveista.
Jostain ole lukenut, että ulkosuodattimen bakteerikanta tippuu useamman tunnin seisokin aikana. En ole varma muistanko nyt ihan oikein ja että sinne tulee "myrkyllisiä" happoja.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Silikooni kuivuu aivan hyvin parissa päivässä huoneen lämmössä.
250l akvaan riittää hyvin 40kg hiekka.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
hiekan määrä
Minä laitoin tuota Optirocin hiekkaa 200 cm altaaseen (pohjamitat siis 200x50 cm) 3 säkkiä. Määrä oli mielestäni liian vähän. Eli laita sinä altaaseesi 2 säkkiä...hyvä tullee ![Smile [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: hiekan määrä
Puuttumatta sen kummemmin aiheeseen, kannattaa otta hiekkasäkin koostakin hiukan selvää ja parempi olisi kun puhuttaisiin kiloista.Jani kirjoitti:Minä laitoin tuota Optirocin hiekkaa 200 cm altaaseen (pohjamitat siis 200x50 cm) 3 säkkiä. Määrä oli mielestäni liian vähän. Eli laita sinä altaaseesi 2 säkkiä...hyvä tullee
Minulla oli viimeisimmässä akvaariossani pohjapinta ala 210 x 70 cm ja siinä hiekkapuhallus hiekkaa raekoko 0.5-1.2 mm 110 kg joka oli mielestäni riitävästi.
Esimerkkinä Hiekkatuotteen hiekkapuhallus hiekkaa saa 40 kg säkeissä kun taas Optiroc:kin hiekkasäkit ovat tietääkseni 25 kg säkeissä.
Trv. Timppa
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Re: Silikonit uusiksi ja sora hiekkaan
Hei!Wille kirjoitti: Vielä siitä hiekan pesusta(josta on varmasti puhuttu paljon täällä ennenkin),että mikä on se helpoin tapa pestä hiekka?
Pesin eilen säkin (25 kg) Optirocin hiekkaa ja otin aiheesta kuvia sivulleni:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/alo ... a/pesu.htm
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Re: hiekan määrä
Niin tähän haluisinkin lisätietoja siitä että minkä kokoisia pussukoita sinulla ne olivat 40kg vai 25kg? Eli suosittelitko minulle 80kg vai 50kg?Jani kirjoitti:Minä laitoin tuota Optirocin hiekkaa 200 cm altaaseen (pohjamitat siis 200x50 cm) 3 säkkiä. Määrä oli mielestäni liian vähän. Eli laita sinä altaaseesi 2 säkkiä...hyvä tullee![]()
Kiitos Jukka!! Tuo oli todella selventävä infopaketti kaikille tämän ongelman kanssa painiskeleville. Saanko kysyä kauanko meni pestä tuo hiekka? (miinustaen sen ajan jonka käytit kuvaamiseenjarvij kirjoitti: Wille kirjoitti:
Hei!

Lähiaikoina minullekkin tuo homma lankeaa, tosin pihatöinä ajattelin sen tehdä.

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Minulla on kyllä Jukka senverran herkkä hipiä, eikä erillistä vesimaksua että saan kai käyttää hiekanpesussa lämmintä vettä...jarvij kirjoitti:Hei!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
järvij: olipa yksityiskohtainen selostus hiekanpesusta! Luulisi sen nyt kaikilta onnistuvan. Miksi muuten haluat seisottaa vettä 2-3 minuuttia huuhtelun jälkeen? Minä ainakin kaataisin vedet pois heti huuhtelun jälkeen, jolloin pölymäinen hieno hiekka lähtisi pois. Ei kai sitä haluta kuitenkaan akvaarioon?
Juhani
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Hei!juhani kirjoitti:järvij: olipa yksityiskohtainen selostus hiekanpesusta! Luulisi sen nyt kaikilta onnistuvan. Miksi muuten haluat seisottaa vettä 2-3 minuuttia huuhtelun jälkeen? Minä ainakin kaataisin vedet pois heti huuhtelun jälkeen, jolloin pölymäinen hieno hiekka lähtisi pois. Ei kai sitä haluta kuitenkaan akvaarioon?
Kun kaadoin heti, niin hiekkaa meni mukana! Se kaikkein hienoin tauhka menee kyllä viemäriin odottelunkin jälkeen, mutta hiekkaa en halunnut viemäriin päästää. Loppujen lopuksi vatiin jäi kirkasta vettä. Jos viemärin tukkiutumisesta ei ole väliä, niin ei tarvinne odottaa yhtään

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
jarvij kirjoitti:
Hei!
Pesin aikoinaan hiekat kuten hienossa kuvasarjassa kerrot.
Pesu onnistui mainiosti ja hiekasta tuli puhdasta

Mutta mutta. Seuraavan kerran suihkussa käytyäni huomasin hiekkaa
hiuksissani ja hiuspohjassa

Ensikesänä vaihdan hiekan suurimpaan akvaani (vajaa 500l). Hiekan pesen kylläkin järven rannalla ja hiekkana ompi paikallisen
hiekkakuopan hiekka. Toivotaan kuumaa ja aurinkoista kesäkuuta.
Pablo
Hiljaisuus on katoava luonnonvara
Hiljaisuus on katoava luonnonvara
Ihan vaan kertauksen vuoksi (ja vastauksen uupumisen), riittääkö 160litraseen purkkiin 2x25kg tai 1x40kg 0.5-1.2mm hiekkaa?
Jostain joskus olen lukenut että 4.5litraa kohden pitäisi olla 1kg hiekkaa, tosin tämä ohje taisi olla sorasta...
Ja vielä mielipiteen saa ilmaista kumpi olisi parempaa 0.1-0.6mm vaiko 0.5-1.2mm?

Jostain joskus olen lukenut että 4.5litraa kohden pitäisi olla 1kg hiekkaa, tosin tämä ohje taisi olla sorasta...
Ja vielä mielipiteen saa ilmaista kumpi olisi parempaa 0.1-0.6mm vaiko 0.5-1.2mm?

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Tämä nyt on näitä iäisyyskysymyksiä. "Toinen tykkää äidistä, toinen tytärestä, joku molemmista."oppo kirjoitti:Ihan vaan kertauksen vuoksi (ja vastauksen uupumisen), riittääkö 160litraseen purkkiin 2x25kg tai 1x40kg 0.5-1.2mm hiekkaa?
Ostaisin sinuna yhden 40 kilon säkin ja pesisin sen, laittaisin akvaarioon ja katsoisin silmämääräisesti "ihan itse" milloinka on tarpeeksi hiekkaa, jos ei riitä ostaisin 25 kilon säkin kaveriksi. Minä sanon omana mielipiteenäni että 40 kilossa 160 litran akvaarioon on jo liikakin hiekkaa.
Ehdottomasti 0.5-1.2 mm raekoko on paras. Tuota "lentohiekkaa" 0.1-0.6 olen itse käyttänyt vain corydoras monnisten poikasia kasvattaessani, suodatuksen ollessa ilmapumpputoiminen. Olen kokeillut sitä ja esim voimakas suodattimen virtaus liikuttelee sitä niin että se pyrkii kasaantumaan jonnekkin niin että osa akvaarion pohjalasista on näkyvissä.