Hunaja vai kääpiö?
Valvoja: Moderaattorit
Hunaja vai kääpiö?
Aikomukseni oli siis hankkia hunajarihmakalapariskunta. Sellaisia tuli eräässä liikkeessä sitten vastaan, tai ainakin luulin niiden olevan hunajarihmoja. Kauppiaskin sanoi, että joo on ne niitä. Olivat kaikki saman värisiä, joten otin kuitenkin kaksi, suunnittelin hankkivani tyttökaverit sitten kun niitä on saatavilla. Kotona sitten vertasin niitä akvaariokirjojeni kuviin, ja epäilykset heräsivät.
Kuvissa Hunajarihmakoiras on ehkä vähän suiponmallinen ja kaksivärinen (pään seutuvilla vaaleaa, muuten hunajanvärinen). Omani ovat malliltaan enemmän kääpiorihman näköisiä, ja vaalean oranssin värisiä (appelsiini?). Eli ovatko hunajarihmat kaikki samannäköisiä, vai onko minua huijattu? Kivojahan ovat kuitenkin, mutta kumma on jos kauppias ei tiedä mitä myy. Kun kuitenkin alunperin halusin hunajarihmat.
Kuvissa Hunajarihmakoiras on ehkä vähän suiponmallinen ja kaksivärinen (pään seutuvilla vaaleaa, muuten hunajanvärinen). Omani ovat malliltaan enemmän kääpiorihman näköisiä, ja vaalean oranssin värisiä (appelsiini?). Eli ovatko hunajarihmat kaikki samannäköisiä, vai onko minua huijattu? Kivojahan ovat kuitenkin, mutta kumma on jos kauppias ei tiedä mitä myy. Kun kuitenkin alunperin halusin hunajarihmat.
Saattavat olla kääpiörihman värimuunnoksia. Hunajarihman kyllä erottaa niistä, varsinkin koiras kotiuduttuaan muuttaa vatsansa väriä mustemmaksi ja kututouhuissa vatsa on sysimusta. Tämän lisäksi hunajakoiraalla selkäevän reuna on melko keltainen.
Mistä ostit kalasi? Näin juuri viimeviikolla niin hunajarihmiksen näköisiä kääpiöitä, että meinasin mennä lankaan.
mik
Muokattu - mik on 12/02/2002 08:38:14
Mistä ostit kalasi? Näin juuri viimeviikolla niin hunajarihmiksen näköisiä kääpiöitä, että meinasin mennä lankaan.
mik
Muokattu - mik on 12/02/2002 08:38:14
Omasta kokemuksesta tiedän, että ainakin omilla kaloillani oli ruumiinrakenteet erilaisia. Kääpiöt on vankkarakenteisia, hunajat melko siroja ja pienenpiä.
Hunajarihmakalat on kyllä todella herkkiä, itselläni ei kauaa mennyt kun tupsahti urokselle reikätautia. Vesiarvot ja muut olivat mielestäni kunnossa, jostain sille vaan stressi tuppaaantui. Kääpiörihmakalapariskuntaa pidin 2 vuotta 128-litraisessa, ja kun se alkoi vuotaa, annoin tuon parin ensin evakkoon kaverin akvaarioon, mutta sinneppä kotiutuivat niin, että jäivät.
Hunajarihmakalat on kyllä todella herkkiä, itselläni ei kauaa mennyt kun tupsahti urokselle reikätautia. Vesiarvot ja muut olivat mielestäni kunnossa, jostain sille vaan stressi tuppaaantui. Kääpiörihmakalapariskuntaa pidin 2 vuotta 128-litraisessa, ja kun se alkoi vuotaa, annoin tuon parin ensin evakkoon kaverin akvaarioon, mutta sinneppä kotiutuivat niin, että jäivät.
Ne pojat on ostettu Ruotsin puolelta. Kävin naapurikaupungin tarjonnan tsekkaamassa, siellä olikin enemmän hunajarihmakaloja myynnissä ja kyllä ne samoilta näyttivät. Eli tuskin kaikki myyjät voivat olla väärässä. Kuvissa vaan olivat tosiaan erinnäköisiä, naaraskin ihan erivärinen (harmahtava). Ostin sitten tyttökaverit, jotka ovat myös oranssit, mutta hailakamman sävyiset ja vatsassa on tummempaa. Vieläkin on pieni epäilyksen siemen, mutta olivat mitä vaan niin ainakin samaa lajiketta. Mutta kertoilkaa vaan lisää te jotka tiedätte niistä enemmän!
Vieläköhän tätä joku vilkaisee? Ei ne tosiaan mitään hunajarihmakaloja ole, nyt kun olen päässyt näkemään niitä. Kyllä rassaa välillä kun kaupoissa myydään kaloja millä nimillä sattuu. Erityisesti rassaa, kun myydään täysin väärillä nimillä. Kun olisin halunnut niitä hunajarihmoja. No en minä vieläkään tiedä mitä ne virallisesti ovat. Oranssirihmakaloina niitä yhdessä kaupassa myytiin, mutta eipä taida sekään olla virallinen lajinimike
. Kuvaa ei ole vieläkään. Miten ihmeessä muut on saaneet niin upeita kuvia kaloistaan? Mun kuvissa näkyi vain epämääräisiä väriläiskiä.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Digitaalikamera
Lainaa ihmeessä jostain digitaalikamera jos vain mahdollista! Sillä on hyvä näpsiä kuvia fisuista ja tulokset näkee heti. Kuvien pilalle menemistäkään ei tarvitse pelätä, sillä voit vaan kylmästi deletoida huonot kuvat.
Akvaarion kuvaamisessa on tärkeää, että kuvaat viistosti sivulta/ylhäältä/alhaalta päin. Tämä estää salamavalon näkymisen kuvassa. Ilman salamaakin kannattaa koettaa kuvata, niinkin kuvaaminen onnistuu hyvin jos vain akvaariossa on muuten hyvä valaistus.
Akvaarion kuvaamisessa on tärkeää, että kuvaat viistosti sivulta/ylhäältä/alhaalta päin. Tämä estää salamavalon näkymisen kuvassa. Ilman salamaakin kannattaa koettaa kuvata, niinkin kuvaaminen onnistuu hyvin jos vain akvaariossa on muuten hyvä valaistus.
Saanen kitistä ja pyytää että immeiset laittaisivat tietoihinsa mistä päin ovat että esim. tässäkin tapauksessa tietäisi missä päin suomea/maailmaa on kääpiöotä myyty hunajina jne.

Saanen siis tiedustella mistä ostit nämä kalat?? Ja koska? Itsekkin olen näitä katsellut ja olisi mukavaa ennakkoon tietää että jossain liikkeessä myydän erheellisesti väärillä nimillä vääriä kaloja. En liikettä syytä, sillä ihminen on erehtyväinen etc. etc.katsu
Minullekin on käynyt niin, että olen ostanut hunajarihmakaloja, mutta saanut kääpiöitä.

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Juuh tuo paikkakunta riittää minulla mainiosti. Turha liikkeiden maineen mustaaminen on todellakin turhaa ja kaikille osapuolille ikävää. Kiitos tiedosta. Mietin vain että jos tampereen suunnalla on jotain tuommoista hämminkiä niin pitää olla tarkkana...myyjien ja ostajien.katsu
Jyväskylästä ostin. Muutamat myyjät täällä ovat hyvinkin asiantuntevia, mutta tämmöinen erehdys nyt pääsi sattumaan. Muuten olen ollut tyytyväinen kyseiseen liikkeeseen, en tiedä saako täällä sanoa nimeä, joten en sano.

Minä ostin eilen hunajarihmakaloja eräästä tampereen liikkeestä. Olen ainakin vielä vahvasti siinä uskossa että ne ovat hunajia. 1+2 yhdistelmän ostin, heti alkoivat kutupuuhia tehdä kun olivat tunnin akvaariossa olleet.
Ja ovat kyllä todella kauniita kaloja!!
Niin mutta kysymykseen... Tulevatko hunajat toimeen kuutamorihmakalojen kanssa? Ja riittäisikö näille molemmille lajeille 240litranen allas? Muuna kalastona: tiikerinuoliaisia, piikkisilmiä, partamonni, leväbarbeja, raitakorupleko, taistelukala pariskunta.

Niin mutta kysymykseen... Tulevatko hunajat toimeen kuutamorihmakalojen kanssa? Ja riittäisikö näille molemmille lajeille 240litranen allas? Muuna kalastona: tiikerinuoliaisia, piikkisilmiä, partamonni, leväbarbeja, raitakorupleko, taistelukala pariskunta.

Olen siis vieläkin epätietoinen tästä asiasta.oppo kirjoitti: Niin mutta kysymykseen... Tulevatko hunajat toimeen kuutamorihmakalojen kanssa? Ja riittäisikö näille molemmille lajeille 240litranen allas? Muuna kalastona: tiikerinuoliaisia, piikkisilmiä, partamonni, leväbarbeja, raitakorupleko, taistelukala pariskunta.

Ongelmia ei välttämättä ole tämän yhdistelmän puolesta - sen sijaan niitä voi ilmetä kalastosi taistelukalojen ja hunajarihmojen kanssa. Kyllä ongelmaksi voi koitua kalastosi sisältämät tikrut millä vauhtia voi riittää liiaksi rauhalliselle hunajarihmalle.oppo kirjoitti:Tulevatko hunajat toimeen kuutamorihmakalojen kanssa? Ja riittäisikö näille molemmille lajeille 240litranen allas?
Hunajarihmalle sopisi kalakaveriksi pienemmät kalat ja sinulla tuppaa olemaan aika lahnoja allas täysi. Kyllä minä sinuna valitsisin vaikkapa huulirihman mieluummin joka on vähemmän pelokas- joskin silläkin voi olla taiston kanssa erimielisyyksiä - joskin tuonkokoisessa altaassa vähemmän todennäköistä että ne edes ikinä tapaavat toisiaan

Vikana on sekin että hunajasta ole paljon iloa suuremmissa altaissa- se on pahimmillaan niin ujo ja pelokas ettet näe sitä kertaakaan saatikka tiedä onko se elossakaan- siksi tämä kala sopii huomattavasti kivuttomammin pienempiin altaisiin

Mutta arvelulla tämä vastaus on kirjoitettu ja minä en edes yritä kuuluttaa tätä asiaa kirkossa.

Taistelukaloista tuskin tulee olemaan haittaa, koska niitä tämän päivän jälkeen on jäljellä vain naaras, koska uros on saanut jostain suuhunsa vammoja ja on erittäin huonovointinen ja näistä syistä olen päättänyt lopettaa sen (ennenkuin se kuolee pilkkutautiin, joka nyt on päällä). Ja ainakaan mitään kommelluksia näiden välillä ei ollut kun kaikki olivat vielä täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Tiikereistäkään ei ole ollut nähdäkseni harmia.Rääkky kirjoitti:Ongelmia ei välttämättä ole tämän yhdistelmän puolesta - sen sijaan niitä voi ilmetä kalastosi taistelukalojen ja hunajarihmojen kanssa. Kyllä ongelmaksi voi koitua kalastosi sisältämät tikrut millä vauhtia voi riittää liiaksi rauhalliselle hunajarihmalle.oppo kirjoitti:Tulevatko hunajat toimeen kuutamorihmakalojen kanssa? Ja riittäisikö näille molemmille lajeille 240litranen allas?
Hunajarihmalle sopisi kalakaveriksi pienemmät kalat ja sinulla tuppaa olemaan aika lahnoja allas täysi. Kyllä minä sinuna valitsisin vaikkapa huulirihman mieluummin joka on vähemmän pelokas- joskin silläkin voi olla taiston kanssa erimielisyyksiä - joskin tuonkokoisessa altaassa vähemmän todennäköistä että ne edes ikinä tapaavat toisiaan
Vikana on sekin että hunajasta ole paljon iloa suuremmissa altaissa- se on pahimmillaan niin ujo ja pelokas ettet näe sitä kertaakaan saatikka tiedä onko se elossakaan- siksi tämä kala sopii huomattavasti kivuttomammin pienempiin altaisiin
Mutta arvelulla tämä vastaus on kirjoitettu ja minä en edes yritä kuuluttaa tätä asiaa kirkossa.- kunhan maalailen piruja seinille
Huulirihma on kyllä varmasti mukava kala muttei miellytä minua. Ja olen saanut sellaisen käsityksen että kuutamorihmakalat olisivat kovin säyseitä. Ja nuo meidän hunajat ovat olleet kyllä kovastikkin esille, ei mitään ujoutta ole havaittavissa, kutemaan ovat ryhtyneet tai ainakin kovasti sitä yrittävät.
Mutta suuri kiitos arveluistasi, nekin auttoivat.
Yhteenvetona tästä vastauksesta voisin sanoa että: ehkä menevät, ehkä ei, akvaarion sisustus ja kalojen luonteet ratkaisevat. Mieti vielä..