Edullista lämmitystä akvaarioon.
Valvoja: Moderaattorit
Edullista lämmitystä akvaarioon.
Tuossa on monesti valitettu avoimen altaan tai ison altaan lämmityskuluja. Mutta tuli mieleen, josko siihen voisi sähkön lisäksi käyttää muutakin vaihtoehtoa.
Jos otetaankin lämmitys keskuslämmityksestä, niin saadaan samalla helposti lämmityskulut pois, koska lämpö kuitenkin tulee huoneistoon mutkan kautta. Mikäli vielä taloyhtiöstä tulee lämmitys kaukolämmöstä, niin sitä edullisempaa. Jos taas itse maksaa öljyt tms, niin silloin säästö jää pienemmäksi. Tällöinhän lämmön öljy/sähkö suhde vaan muuttuu.
Idea siis lyhykäisyydessään: Termostaatti akvaarioon ja läpöelementiksi vaikka pieni patteri tai vaikka kupariputkenkierukka. Jos jotenkin vielä saa järjestetyksi letkut, niin miksei. Epäkäytännöllinen siirtää, mutta kukapa sitä isoa pyttyä muutenkaan siirtää kovin usein. Tai voipa kait tuon lämmityksen laittaa ulkopuollekin.
Riskinä varmaan on kyllä vesikierron vuoto, mutta eikö se ole kuitenkin aika pieni. Hajoaahan noita sähkölämmittimiäkin joskus.
Jos otetaankin lämmitys keskuslämmityksestä, niin saadaan samalla helposti lämmityskulut pois, koska lämpö kuitenkin tulee huoneistoon mutkan kautta. Mikäli vielä taloyhtiöstä tulee lämmitys kaukolämmöstä, niin sitä edullisempaa. Jos taas itse maksaa öljyt tms, niin silloin säästö jää pienemmäksi. Tällöinhän lämmön öljy/sähkö suhde vaan muuttuu.
Idea siis lyhykäisyydessään: Termostaatti akvaarioon ja läpöelementiksi vaikka pieni patteri tai vaikka kupariputkenkierukka. Jos jotenkin vielä saa järjestetyksi letkut, niin miksei. Epäkäytännöllinen siirtää, mutta kukapa sitä isoa pyttyä muutenkaan siirtää kovin usein. Tai voipa kait tuon lämmityksen laittaa ulkopuollekin.
Riskinä varmaan on kyllä vesikierron vuoto, mutta eikö se ole kuitenkin aika pieni. Hajoaahan noita sähkölämmittimiäkin joskus.
Re: Edullista lämmitystä akvaarioon.
Hmm. Kuinkahan paljon tässä on mahdollista säästää? Mäkun olen luullut, ettei akvan lämmittämiseen juuri mene rahaa.Vikstmik kirjoitti:Tuossa on monesti valitettu avoimen altaan tai ison altaan lämmityskuluja. Mutta tuli mieleen, josko siihen voisi sähkön lisäksi käyttää muutakin vaihtoehtoa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
No jos purkin koko on xxx litraa ja lämmityksen hoitaa valaisin niin luultavasti säästöä ei tule suuntaan taikka toiseen. Mutta esimerkin omaisesti mulla 300W lämmitin on 24/vrk päällä eikä sekään meinaa riittää. Pelkästään sillä tulee lompakkoon kiva 185 Euron lovi vuodessa. (Karkeassa laskelmassa ei ole otettu huomioon mahdollisia kesähelteitä ym ym. :arrow: kommentoida saa jos jaksaa)dsl kirjoitti:Hmm. Kuinkahan paljon tässä on mahdollista säästää? Mäkun olen luullut, ettei akvan lämmittämiseen juuri mene rahaa.
Jos on vuokralaisena akvaarioiden kera niin todellakin kannattaa hakeutua siihen asuntoon missä ei juokse sähkö eikä vesilasku kulutuksen mukaan

Pitäähän sitä hieman kommentoida.jusa kirjoitti: Mutta esimerkin omaisesti mulla 300W lämmitin on 24/vrk päällä eikä sekään meinaa riittää. Pelkästään sillä tulee lompakkoon kiva 185 Euron lovi vuodessa. (Karkeassa laskelmassa ei ole otettu huomioon mahdollisia kesähelteitä ym ym. :arrow: kommentoida saa jos jaksaa)
En tosin tiedä paljon Bangladeshissa on sähkön kWh hinta mutta
kallista se ainakin tuntuu olevan 8)
Nopeesti pari yhteen laskua tehdessäni sain 300W lämmittimen
kuluttamaan noin 100 Euroa. Sähkönhinnan ollessa 4senttiä/kWh ja lämmittimen ollessa 24h/vrk päällä.
Mietin myös 300W lämmittimen tehon riittämättömyyttä 500 litrasessa.
Huonelämpötilan ollessa +21 ja akvaarioveden haluttu lämpötila jos on +30, niin hyvin pitäisi riittää 0.5W/vesilitra.
Tosin päälilasin käyttämättä jättäminen lisää lämpöhäviötä akvaariosta.
Vastaus on "yksinkertainen" Jusa asuu "Espoon Banglsdeshissä" ja siellä sähkö maksaa saman kuin espoossakin...Hesze kirjoitti: Pitäähän sitä hieman kommentoida.
kuluttamaan noin 100 Euroa. Sähkönhinnan ollessa 4senttiä/kWh ja lämmittimen ollessa 24h/vrk päällä.
Mietin myös 300W lämmittimen tehon riittämättömyyttä 500 litrasessa.
Huonelämpötilan ollessa +21 ja akvaarioveden haluttu lämpötila jos on +30, niin hyvin pitäisi riittää 0.5W/vesilitra.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Toinen asia on että Jusa harrastaa kiekkokaloja, joidenka optimilämpötila vedelle on 28-30 c.
Voin sanoa itse omaltakohdaltani että 300W lämmitin + loppu akvaariotekniikka vie varmasti tuonverran kuin Jusa sanoo rahaa. Minulla oli melkein 5 vuotta 900 litrainen kiekkokala-akvaario ja sähkölaskut (kattaen koko talouden, keskuslämmitys, ei sähkö) ~ 4500-4800 mk/vuosi. Laskeskelin tästä akvaarion kulutukseksi noin 1800-2000 mk/vuosi.
Missähän päin itse asut kun saat sähkön 4senttiä/kWh. Jyväskylässä sähkö maksaa tuplasti enemmän, noin 8senttiä/kWh kaikkine kuluineen. Hinnassasi ei taida olla sähkönsiirtomaksua mukana?Hesze kirjoitti:Pitäähän sitä hieman kommentoida.jusa kirjoitti: Mutta esimerkin omaisesti mulla 300W lämmitin on 24/vrk päällä eikä sekään meinaa riittää. Pelkästään sillä tulee lompakkoon kiva 185 Euron lovi vuodessa. (Karkeassa laskelmassa ei ole otettu huomioon mahdollisia kesähelteitä ym ym. :arrow: kommentoida saa jos jaksaa)
Minulla on kotona n. 3000l 28-30 asteista "kiekkovettä". Altaissa on tiiviit kansilasit ja styroksi vuoraukset altaiden ympärillä, poislukien etulasi.

T:Ville
www.espoonsahko.fiHesze kirjoitti:Pitäähän sitä hieman kommentoida.
Kuten sanoin laskelma oli karkea, en jaksanut alkaa laskeen yösähköä erikseen vaan laskin lonkalta muistaakseni 42 p/kWh hinnalla.
Tosin näyttää toi sähkö olevan Espoossa aika hyvän hintaista, mutta ei hätää sähkö ja vesi sisältyy vuokraan

Mulla ei ole kansilaseja eikä kyllä tule olemaankaan niin kauan kuin en itse joudu sähköstä ja vedestä pulittamaan pennin hyrrää. Käytännössä lämmitin jaksaa 2*250W monimetallivalaisimen (joka on n. 10 cm vedenpinnasta) kanssa nostaa päivisin lämpötilan sihen 28C-29C paikkeille, öisin lämpötila laskee +27C. Lämmitimen termostaatti on ruuvattu siihen +30 asteeseen ja merkkivalo palaa yötä päivää.'Hesze kirjoitti: Mietin myös 300W lämmittimen tehon riittämättömyyttä 500 litrasessa.
Juuri näin :idea:juhani kirjoitti: Itse asun sähkölämmitteisessä ok-talossa ja lohduttelen itseäni sillä, että se raha mikä menee akvaarion lämittämiseen, säästyy taas talon lämmityskuluissa. No, kesällä ei taloa lämmitetä, mutta silloin sähkö on kyllä muutenkin halpaa.
Tuli tosiaan katsottua hieman liian pikaisesti viimeistä sähkölaskua. Tarkemmin katsottuna maksaahan se sähkö tosiaan 7senttiä/kWh
Eli Jusa olit aivan oikeassa laskiessasi pikaisesti lämmityksestä aiheutuvat kulut,nyt kun asia on tarkistettu useampaan otteeseen
Ja minä kun luulin että akvaarioharrastus ei kävisi kovin paljoa kukkaron päälle
Eli Jusa olit aivan oikeassa laskiessasi pikaisesti lämmityksestä aiheutuvat kulut,nyt kun asia on tarkistettu useampaan otteeseen

Ja minä kun luulin että akvaarioharrastus ei kävisi kovin paljoa kukkaron päälle

-
- Junior Member
Hesze kirjoitti: Ja minä kun luulin että akvaarioharrastus ei kävisi kovin paljoa kukkaron päälle

Pitäis alkaa kiristelemään vyötä...
Your signature is too long