Kaikki vastaa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Riutta-akvaarion perustamisesta...

En harkitse perustamista
29
54%
Perustan riutta-akvaarion
25
46%

Ääniä yhteensä: 54

Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kaikki vastaa

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Olisi mielenkiintoista hieman "profiloida" lukijakuntaa, joten tässäpä kysely.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kaikki vastaa

Viesti Kirjoittaja dsl »

Tatu Vaajalahti kirjoitti:Olisi mielenkiintoista hieman "profiloida" lukijakuntaa, joten tässäpä kysely.
KUten aina, niin nytkin monivalinnoissa on se ongelma, ettei välttämättä ihan sopivaa vaihtoehtoa ole. a) en harkitse perustamista ja b) perustan... väliin olisi sopinut ainakin mulle joku vaihtoehto. Ts. Meripurkki vois ehkä joskus olla kiva. Laitoin, etten harkitse, vaikka se onkin hieman jyrkkä. En katsonut vielä tuloksia, joten ei niistä mitään.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Totta, ajattelin juuri itsekkin samaa. Toisaalta, jos vaihtoehtona on "Harkitsen ehkä jokus" tai "Meripurkki vois ehkä joskus olla kiva", sen informaatio arvo on aika mitätön. Samaahan voi sanoa vaikka miljoonan mersusta, vaikka todennäköisyys olisi olematon :)
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Tatu Vaajalahti kirjoitti:Totta, ajattelin juuri itsekkin samaa. Toisaalta, jos vaihtoehtona on "Harkitsen ehkä jokus" tai "Meripurkki vois ehkä joskus olla kiva", sen informaatio arvo on aika mitätön. Samaahan voi sanoa vaikka miljoonan mersusta, vaikka todennäköisyys olisi olematon :)
Totta. Lähinnä mainitsin, kun taas kerran huomas, että noita on tosi vaikea suunnitella siten, että niistä saisi toimivia, kaikki mahdollisuudet kattavia, mutta kuitenkin tietoatuottavia.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Minulta taas puuttui vaihtoehto. "Olen harkinnut hankkimista ja perustamista useita vuosia mutta hankinta on liian kallis." Ei tosin pidä minunkohdalla aivan tarkkaan paikkaansa, olisin kyllä sellaisen saannut kiekkokalojen viljelyllä hankittua asevelihintaan kaikkine varusteineen, mutta silloin ei kiekkokaloilta jäänyt aikaa. Olen kyllä asiaa harkinnut aivan tosissaan jo vuosikausia. Mutta riutta-akvaarion perustamiskustannukset kaikkine laitteineen on tosiasiassa pohjaton kaivo rahalle, eli jos käy niin kuin kiekkokaloista olen sanonnut, "että ne menevät jäseniin kuin mummoilla bingo." Ei tekniikassa riutta-akvaariolle taida kattoa löytyä.

Mutta ehkä vielä jonakin päivänä omistan riutta-altaan minäkin ja pääsen vuorostani kyselijän rooliin tänne suolavesipuolelle... :twisted:

Jätin äänestämättä.

Trv. Timppa
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Vastasin: En harkitse

Todellisuudessa olen kuola valuen katsellut meriakvaarioita aina kun vain kuvia tai livenä jossain nään.

Kalat ovat hienompia ja muutenkin pidän ulkonäöstä. Puhumattakaan kaikista kivoista nilviäisistä.

Mutta mutta, raha ei kasva puussa ja ehkä pieni epävarmuus vaivaa.
Tilaa ei nykyisessä asunnossa ole tarpeeksi useammalle lootalle ja haluan pitää nykyiset kalat.

Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa.....toivottavasti.
Visio: Iso omakotitalo ja merivesiakvaario, väh. 1000L. Akvaario seinän välissä, huolto toisesta huoneesta ja olohuoneen seinässä taulukehykset jossa näkyy etulasi
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Timppa kirjoitti:Mutta riutta-akvaarion perustamiskustannukset kaikkine laitteineen on tosiasiassa pohjaton kaivo rahalle.
No, en tiedä minkälaisella kukkarolla olet liikkeellä, mutta 200 litraiseen riutta-akvaarioon maksaa hyvä vaahdotin ja 10000k polttimolla 250W monimetallivalaisin yhteensä about 650 EUR. Tähän sitten tietysti lisäksi pumput maun mukaan ja pikkutilpehööri. Eli ei sinne kaivoon kovin syvälle tipu.

Suurin menoerä tulee elävästä kivestä, em. 200 l akvaarioon esim. 40kg maksaa about 720 EUR.
Eli tekniikka + elävät kivet yhteensä 1370 EUR ja lisäksi pienempiä menoeriä (pumput + testit jne)

Eihän tuolla rahalla saa edes kunnollista(1) tietokonetta tai digikameraa!

Kaikki harrastukset tietysti maksaa. Toinen oma harrastukseni on valokuvaus ja niissä ympyröissä pari tuhatta euroa on pikkuraha.

(1) Jokainen tietysti määrittelee sanan "Kunnollinen" merkityksen itse... ;)
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Tatu Vaajalahti kirjoitti:Kaikki harrastukset tietysti maksaa. Toinen oma harrastukseni on valokuvaus ja niissä ympyröissä pari tuhatta euroa on pikkuraha.
Ja kun harrastetaan niin sitten kanssa harrastetaan :mrgreen:

Itsellä poistui oikeastaan viimeinen este riutan hankkimiseen, ja tarkoitus olisi pistää allas kasaan kunhan vain rahatilanne sallii (ei vain haluta aloittaa alta 300 litran purkista). :roll:
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Tatu Vaajalahti kirjoitti:
No, en tiedä minkälaisella kukkarolla olet liikkeellä, mutta 200 litraiseen riutta-akvaarioon maksaa hyvä vaahdotin ja 10000k polttimolla 250W monimetallivalaisin yhteensä about 650 EUR. Tähän sitten tietysti lisäksi pumput maun mukaan ja pikkutilpehööri. Eli ei sinne kaivoon kovin syvälle tipu.

Suurin menoerä tulee elävästä kivestä, em. 200 l akvaarioon esim. 40kg maksaa about 720 EUR.
Eli tekniikka + elävät kivet yhteensä 1370 EUR ja lisäksi pienempiä menoeriä (pumput + testit jne)

Eihän tuolla rahalla saa edes kunnollista(1) tietokonetta tai digikameraa!

Kaikki harrastukset tietysti maksaa. Toinen oma harrastukseni on valokuvaus ja niissä ympyröissä pari tuhatta euroa on pikkuraha.

(1) Jokainen tietysti määrittelee sanan "Kunnollinen" merkityksen itse... ;)
Olen akvaarioharrastuksessa pitkään kiekkokaloja harrastettuani, sitä mieltä että ainakaan tekniikassa ei kannata tinkiä. Ei ole järkeä perustaa kallista riutta-allasta kaikkine elämineen "muutaman tonnin pilipalivehkeillä" (keirtovesi pumput, lamput, vaahdottimet, otsonattori, suolat, käänteisosmoosi, aaltokone, ajastimet jne. Taisi tulla lueteltua jo muutsmankymmenentuhannen entisen markan lista.) Ennen säästää rahat kasaan, tai hankkii pikkuhiljaa varastoon tarvikkeita, laittamatta riuttaa toimintaan ennenkuin kaikki välttämätön on kasassa. Ja toisaalta "jos" riutta-altaan laittaisin se olisi kerralla suurempi kuin 200 litraa.

Mielipiteitä on niin monia kuin on ihmisiäkin, minun mielipiteeni on että jos laitetaan, laitetaan kerralla kunnon tavarasta tekniikka. Väärässä paikassa säästäminen voi tulla kalliksi.

Tiedän jonkinverran merivesipuolenkin laitteistojen & tekniikan hinnoista, olen kyllä niitä salaa seurannut. Ehkä joskus, tai sitten ei. Syyhy kyllä olisi kova, mutta toistaiseksi on tyydyttävä vaan raapimaan sitä.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Timppa kirjoitti: Olen akvaarioharrastuksessa pitkään kiekkokaloja harrastettuani, sitä mieltä että ainakaan tekniikassa ei kannata tinkiä.
Täsmälleen. Siksi laskinkin hinnan laatuvehkeillä, Tunzen 3115/2 vaahdotin ja ab:n monimetallivalaisin.
Ei ole järkeä perustaa kallista riutta-allasta kaikkine elämineen "muutaman tonnin pilipalivehkeillä" (keirtovesi pumput, lamput, vaahdottimet, otsonattori, suolat, käänteisosmoosi, aaltokone, ajastimet jne. Taisi tulla lueteltua jo muutsmankymmenentuhannen entisen markan lista.)

Taisi tulla lueteltua aikamoinen lista tarpeettomia laitteita. Otsonisaattori on paitsi tarpeeton myös vaarallinen paitsi akvaarion eliöille myös mahdollisesti hoitajalleen. UV valoa ei riutta-akvaarioon pidä missään nimessä mennä laittamaan, aaltokone ei ole missään nimessä pakollinen ja ajastimen saa muutamalla kympillä.

Jos nyt väen väkisin haluat uskoa, että riutta-akvaarion tekniikka maksaa tolkuttomasti, niin mikäs minä olen estämään. Kaikille muille totean, että älkää nyt tuota tekniikan hintaa pelätkö. Kyllä siihen altaaseen saa rahaa uppoamaan, mutta se menee kyllä pääasiassa muualle kuin tekniikkaan.
Ennen säästää rahat kasaan, tai hankkii pikkuhiljaa varastoon tarvikkeita, laittamatta riuttaa toimintaan ennenkuin kaikki välttämätön on kasassa. Ja toisaalta "jos" riutta-altaan laittaisin se olisi kerralla suurempi kuin 200 litraa.
200 litraa on oiva koko ekaksi riutaksi. Onhan se tietysti selvää, että tekniikan hinta nousee sitä mukaa, mitä suurempaa allasta haluaa. Mutta jos rahat ei riitä, mikäs ihme järki on haluta suurempaa allasta kuin mihin on varaa?

Riutan voi aivan hyvin perustaa vaikkapa 50 litran akvaarioon ja juuri äskettäin eräällä toisella keskustelupalstalla eräs harrastaja esitteli oman 5 litran meriakvaarionsa jonka tekniikka käsittää ilmapumpun.

Tuon teknisten laitteiden sekamelskan aika loppui jo yli viisi vuotta sitten eli ehkäpä kannattaa päivittää tiedot modernin riutta-akvaarion hoito- ja perustamistavoista.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Tatu Vaajalahti kirjoitti:Tuon teknisten laitteiden sekamelskan aika loppui jo yli viisi vuotta sitten eli ehkäpä kannattaa päivittää tiedot modernin riutta-akvaarion hoito- ja perustamistavoista.

Hkä olet oikeassa, että kannataa päivittää aivonsa uusimpaan tietoon. Tuo ennen lukemani on vain jäännyt kummitelemaan takaraivoon niin pahasti että "sahanjauhokoppa" ei sisäistä uutta tietoa niin nopeasti.

Ei ole niinkään kauan aikaa kun Markus Derjatin (tulikohan nimi oikein) kertoi AM lehdessä juuri tuosta tekniikan kalleudesta ja se on jäännyt takaraivoon soimaan lujaa. Mutta parempi näinpäin, että tulevat uudet riutta-akvaristit saavat päivitettyä tietoa.

"Ehkä suolapuolta on ruettava seuraamaan muutenkin kuin satunnaisesti, että pysyisi ajanhermolla."
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Timppa kirjoitti:Ei ole niinkään kauan aikaa kun ...
Ei ole niinkään kauan aika kun tavaran tilaaminen ulkomaailta oli tabu ja esim. Tunze maksoi Suomessa lähes kolme kerta enemmän kuin nyt.

Tässä yksi mielestäni toimiva kokoonpano: vaahdottaja Tunze 3115, lamppu Bresslein Aquastar 1 250W 10000K, pumput AquaBee 2000/1 ja 3000 ja lämmitin yht. n. 650 €, 200l allas ja ala-allas maun mukaan.

Jos halutaan n. 400-500 l allas niin vaahdottaja Tunze 3130, lamppu 2x 250W ja yksi AquaBee 3000 lisää, eli yht. n. 1050 €

Vähän aikaa sitten oli myynnissä kuukausitolkulla täydellinen ja toimiva 330l riutta-paketti hintaan n. 550 € sis. allas, ala-allas, jalusta, lamput, pumput, vaahdottaja.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hieman tuloksista...

Hienoa, että noinkin moni vastanneista aikoo perustaa riutta-akvaarion! Mitä enemmän harrastajia, sitä paremmat valikoimat ja mitä paremmat valikoimat sitä.... jne jne.

Merkillistä kuitenkin on se, että noinkin moni ei aio perustaa riutta-akvaariota? Olisi mielenkiintoista tietää hieman syitä tähän? Raha, tila ja aika varmaan kiilaa kärkeen? Ehkä jopa kielitaidon puute?
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tatu Vaajalahti kirjoitti: Merkillistä kuitenkin on se, että noinkin moni ei aio perustaa riutta-akvaariota? Olisi mielenkiintoista tietää hieman syitä tähän? Raha, tila ja aika varmaan kiilaa kärkeen? Ehkä jopa kielitaidon puute?
Tila ja raha ovat todellakin minun syyni.
Jos molempia löytyis niin varmasti kokeilisin jotain 200-300 litrasta riuttaa.
Tai miksi ei jopa isompaakin.

Nykyinen makea 400 litranen saa tyydyttää akvaario harrastuksen tuoman mielihyvän siihen asti kunnes joskus (toivottavasti) saa isomman asunnon.

Täytyy kyllä myöntää että pieni kyllästyminen makean puolella on tapahtunut ja kiinnostus riuttaan kasvaa kokoajan.
homer
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja homer »

ealex wrote:
Vähän aikaa sitten oli myynnissä kuukausitolkulla täydellinen ja toimiva 330l riutta-paketti hintaan n. 550 € sis. allas, ala-allas, jalusta, lamput, pumput, vaahdottaja.

Ostinkohan minä juuri sen 330l allas paketin ?

Elävää kiveä yms. siinnä ei tietenkään tullut mukana...
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

HillyBilly kirjoitti:Täytyy kyllä myöntää että pieni kyllästyminen makean puolella on tapahtunut ja kiinnostus riuttaan kasvaa kokoajan.
Tässä juuri tulee parhaiten riutta-akvaarion etu makeanveden akvaarioon verrattuna esiin: yhden kiven pinnalla elää enemmän eliöitä sekä määrällisesti että lajikirjoltaan kuin makeanveden akvaarion omistaja näkee elinaikanaan. Ja nämä siis kehittyvät "itsestään" elävästä kivestä. Sen lisäksi tietysti erikseen ostetut eläimet edustavat paljon suurempaa valikoimaa. Ja vaikka pitäisi pelkästään kaloja, on merikalojen monimuotoisuus moninkerroin suurempi. Ei pitäisi kyllästyä kovin nopeasti.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mä olen kyllä monasti miettinyt sitäkin vaihtoehtoa että nykyiset kalat pois ja merivettä tilalle. Mutta kun ensinnäkään en ymmärrä mitään suolavedestä ja mulle on kerrottu että se on vaikeaa ja akvaariota ei voisi jättää viikoksikaan yksin.

Jotta harrastajat voisivat kertoa miten te järjestätte lomanne.
Käykö joku katsomassa altaanne perään vai jätättekö oman onnen nojaan esim. viikoksi ?

Ihan vaan mielenkiinnolla kyselen kun kuitenkin vähän kiinnostaa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

HillyBilly kirjoitti:Mä olen kyllä monasti miettinyt sitäkin vaihtoehtoa että nykyiset kalat pois ja merivettä tilalle. Mutta kun ensinnäkään en ymmärrä mitään suolavedestä ja mulle on kerrottu että se on vaikeaa ja akvaariota ei voisi jättää viikoksikaan yksin.

Jotta harrastajat voisivat kertoa miten te järjestätte lomanne.
Käykö joku katsomassa altaanne perään vai jätättekö oman onnen nojaan esim. viikoksi ?

Ihan vaan mielenkiinnolla kyselen kun kuitenkin vähän kiinnostaa.
Meriallas on ollut vasta muutaman kuukauden joten en ehkä ole ihan oikea henkilö antamaan vastausta, mutta esitän oman mielipiteen.
Kiekko-allas oli ennen meriallasta 6 vuotta ja en näe mitään syytä miksi meriallasta ei vois pitää yhtä pitkään yksin kun kiekkoallasta, ruokinta-automaatti kelpaa hyvin myös merialtaassa, täytyy vaan varmistaa että vaahdottajan kuppi on tarpeeksi iso, muuten menee kaikki tavara joko lattialle tai sitten ala-altaaseen ja sieltä akvaarioon.
Kiekkoaltaan kanssa oli minulla perustamisvaiheessa enemmän onkelmia kun riutta-altaassa.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Miten toi ala-allas. Onko se pakollinen varuste?

Vai onko sen tarkoitus se että vesitilavuus saadaan siten isommaksi?

Joo, mä tiedän että kirjallisuus olis ihan hyvä tietolähde mutta kun en ole vielä päättänyt kuinka vakavissani olen meriveden kanssa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

HillyBilly kirjoitti:Miten toi ala-allas. Onko se pakollinen varuste?

Joo, mä tiedän että kirjallisuus olis ihan hyvä tietolähde mutta kun en ole vielä päättänyt kuinka vakavissani olen meriveden kanssa.
Minulla ei ole ala-allasta käytössä, eikä se mitenkään pakollinen ole, mutta suurin osa kyllä käyttää semmoista.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

HillyBilly kirjoitti:Miten toi ala-allas. Onko se pakollinen varuste?

Ei ole pakollinen, mutta ihan kätevä. Se lisää tilavuutta, sinne saa kaiken tekniikan piiloon ja vaimotkin tykkää kovasti jos kaapisto missä se ala-allas sijaitsee on ääni eristetty. :D
homer
Member
Member

Minun tulevassa systeemissä on reikä altaan kyljessä ja siitä lähtee silikonilla saumattu putki veden pinnalle, josta vesi sitten valuu putkea pitkin ala-altaaseen ja sieltä pumpulla vaahdottimeen ja sielta altaaseen...
TanTan
Member
Member

Miksi en vastannut tahdon.

Viesti Kirjoittaja TanTan »

...ja sitten on olemassa meitä aloittelijanplanttuja, jotka mokeltaa jo ihan tarpeeksi perusmakeanveden akvaarion kanssa kaikesta hyvästä tahdostaan huolimatta.

Merivesiallas on ainakin minun kuvitelmissani jotain todella hienoa ja vaativaa, eli näine rähmäkäpälineni en lähde eläviä olentoja tappamaan. Kokemusta pitäisi minun nähdäkseni löytyä. Oletan että te suolanharrastajat olette aloittaneet "tavallisilla akvaarioilla"?

Tietysti haaveet on haaveita, kunhan tästä vähän kasvaa ja tilikin menee edes tuonne plussan puolelle, niin ehkä sitten.

Aih ja voih vielä minäkin joskus osaan!

:D

t.
Parasta ihmisessä on koira.
homer
Member
Member

Täytyy vähän tarkentaa. Kyseessä on minun ihan ensimmäinen riutta-akvaario projekti.

Toivottavasti saan paljon hyviä neuvoja, etten onnistu tappamaan jo elävääkiveäni. (kunhan se vain ensin saapuu maahan :)

Jos vaikka syksymmällä pääsisin siirtymään koralleihin...
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Esim. mulla on ollu aikasemmin makeenvedenkaloja, kilpikonnia ja nyt merivesiallas. Meriveden kanssa oli aluksi ongelmia, kun ei ollut mitään tietolähdettä. Surffasin vain nettiä ja sieltä löysin ihmisten kotisivuja yms. joista katoin mallia. Juuri ennen tilauksen saapumista sain The Modern Reef Aquarium 1&2 kirjat.

Mulla ei ollu oikein mitään paikkaa mistä kysyä neuvoa ja kaikki piti opetella itte. Tulinkin kyllä tehneeksi muutaman huonon valinnan, mutta kunhan vain otti asioista selvää ennenkuin teki mitään, homma hoitui hyvin.

Tässä harrastuksessa on vain todella tärkeätä ottaa asioista selvää ja etenkin edetä rauhassa.

Muistan kun olin saksasta tilaamassa vaahdotinta, en tiennyt ollenkaan mikä on ala-allas. Kaikki vain kertoi sivuillaan minkälainen sumppu niillä on. Oikeesti, olin ihan paiseissa, että onks se pakollinen tms ;) . Noh, ei sitä sitten tullut hankittua ja hyvin on mennyt ilmankin. Sinne olisi kyllä kiva laittaa tavaroita piiloon.

Vuosi sitten kun kävin siniriutassa kysymässä mitä akvaarion perustaminen maksaisi, päädyimme hyvinkin alimitoitettuun systeemin ja hinnaksi tuli 10 000 mk. Jostain kumman syystä tämäkin hinta on noussut pikkuhiljaa n. 4000 euroon. Halvaksi ei tule, mutta ostin tavarat pikkuhiljaa. Pahiten rasitti eläväkivi johon meni n. 9000 mk. Se kuukausi syötiin näkkileipää ;) Silloin kun kivet tuli, jännitti kyllä kun ei oikein osannut odottaa ollenkaan mitä niissä laatikoissa oli!

Mutta yhteen vetona, akvaarion perustaminen ja hoito vaatii jonkun verran työtä, mutta onnistuu hyvin kun on joku tämän kaltainen paikka mistä voi käydä kysymässä neuvoa. (tekee useamman ihmisen neuvoista keskiarvon ja noudattaa sitä omalla vivahteellaan)

Hill Billy, tervetuloa joskus käymään kattomassa mun systeemiä (muistaakseni säkin asuit Hyvinkäällä). Aika vaatimaton se vielä on. Soita tai sovitaan täällä etukäteen, niin ehdin ainakin siivota likaset vaatteet olkkarin lattialta :)

---------------

Hmmm.. ja nyt mulla on sellainen olo, että yritän hirveesti guruttaa kun puutun joka aiheeseen. Mulla ei kuitenkaan oo mitään faktatietoo ja haluan, että kaikki ottaa mun ajatukset vain vinkkeinä/keveinä neuvoina. Haluun vaan jakaa sitä tietoo muille, mitä tän reilun puolenvuoden aikana on kertynyt. Jostain syystä vain pidän tästä harrastuksesta ja toivoisin muille paljon yhtä hyviä hetkiä sen kanssa kuin mitä mulla on ollut!

Aamen :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”