Laadukasta tulisuu-kantaa

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Erik P
Starting Member
Starting Member

Laadukasta tulisuu-kantaa

Viesti Kirjoittaja Erik P »

Löytyyköhän nykyään mistään laadukasta tulisuukantaa? Usein kaupoissa näkee melko harmaita yksilöitä. Tottahan se on että värit kaupan altaissa usein ovat eri kuin kotona jne, mutta minusta tuntuu että nämä Singaporesta tuodut kalat ovat aika kaukana luonnonmuodosta. Onko mielipiteitä, kokemuksia tai vinkkejä mistä löytää hyviä tulisuita - luonnosta pyydettyjä olisi kiva kokeilla.

Tässä tietenkin on oiva mahdollisuus kaupata omia valioyksilöitä tai heidän jälkikasvua jos jollakin tällaista on :)

ErikP
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Tänää ostin itselleni ensimmäiset tulisuut. Luin samalla opuksesta että viljelyn tuloksena värit lähtee... Se on sääli. Mut en muuten osaa auttaa....
oletus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja oletus »

Itse olen kuullut vähän ristiriitaista tietoa tulisuiden haalistumisesta viljelyn tuloksena.
Olin ostamassa tässä taannoin vanhempieni kotiin tulisuita (kun kauniin siroja ovat), niin lueskelin netistä tietoja ja siellä kerrottiin että viljelyn tuloksena "punaisuus" on haalistunut.
Kunnes törmäsin uudehkoon kirjoahven kirjaan, ja siellä kerrottiin päinvastaisesti, että viljelyn avulla saadaan kirkkaammat kidusröyhelöt.
Saattoi olla myöskin toistepäin tuo netti/kirja tieto.

Mutta tosiasia on, että mikään kala ei ole niin hieno akvaariokauppojen pienissä akvaarioissa, kuin kotona omassa isommassa akvaariossa, siellä ainakin minun tulisuuni ovat kuin kotonaan. Olen myös huomannut tämän oskareissa ja plekoissa.
Tietenkin tulisuut tulevat sitä komeammiksi mitä vanhemmaksi.
Tartaros
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tartaros »

elo kirjoitti:Mutta tosiasia on, että mikään kala ei ole niin hieno akvaariokauppojen pienissä akvaarioissa, kuin kotona omassa isommassa akvaariossa, siellä ainakin minun tulisuuni ovat kuin kotonaan.
Asiaan luultavasti vaikuttavat se, että kaupassa kalat ovat useiden muiden kalojen kanssa, stressaantuneina, hivenen väärässä ympäristössä, melkein ilman kasveja ja jatkuvan koputtelun ja häirinnän kohteena. Ilmankos siinä ollaan sitten pelokkaita, eikä uskalleta ottaa voimakasta väritystä pintaan.

Tietysti myös sekä kaupan, että kodin akvaarion vesiarvot vaikuttavat asiaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”