Suodatin 250-275 l akvaarioon

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hemmo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Suodatin 250-275 l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Hemmo »

Hankintalistalla olisi n. 250-275 l akvaario.

Löytyisikö mielipiteitä siihen, millainen suodatin tämän kokoiseen olisi ideaalinen? Ilmeisesti ulkosuodatin?

Kalastosuunnitelma pitää sisällään 8+ yksilön corydoras-parvi, 3 rihmakalaa, keltabarbeja 6+, 2 partista ja sitten ajattelin jotain "vilkasta" parvea, tetroja tms. Tämä siis alustava suunnitelma.

Sitten kysyisin vielä noista akvaarion mitoista. Onko noihin mittoihin yleisesti olemassa mitään korkeampaa matemaattista logiikkaa vai onko ne mitat yleensä vain sellaisia mikä nyt harrastajan olohuoneeseen sattuu sopimaan?
Itse olin ajatellut tuollaista 110x50x50, tai sitten 100x50x50.
Ja yhtenä vaihtoehtona on vielä 45cm syvä.
Eli onko nuo esimerkit ok?
KAri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KAri »

quote:
Hankintalistalla olisi n. 250-275 l akvaario.

Löytyisikö mielipiteitä siihen, millainen suodatin tämän kokoiseen olisi ideaalinen? Ilmeisesti ulkosuodatin?

Ulkosuodatin ehdottomasti (+ mahdollisesti pikkusisäsuodatin lisäksi). Ideaalisesta en osaa sanoa, mutta Eheimin puoleen _hyvissä_ suodattimissa kallistuisin.
Eheimin Pro/II, joka tarkoitettu 300+ kokoiseen akvaan on sopiva. 2226/7 olisivat Promalleista sopivat. Katso myös Eccot ja "normaalit". Tuo 2227 vaatisi kaverikseen mielellään sisäsuodattimen.

quote:

Sitten kysyisin vielä noista akvaarion mitoista. Onko noihin mittoihin yleisesti olemassa mitään korkeampaa matemaattista logiikkaa vai onko ne mitat yleensä vain sellaisia mikä nyt harrastajan olohuoneeseen sattuu sopimaan?
Itse olin ajatellut tuollaista 110x50x50, tai sitten 100x50x50.
Ja yhtenä vaihtoehtona on vielä 45cm syvä.
Eli onko nuo esimerkit ok?

Itselläni on 100*50*50 ja se on ihan OK. "Säästämällä" syvyydessä saat akvaan lisää pituutta ja näyttävyyttä. Syvyys taas antaa osalle kaloista tiettyä turvaa ja vapauksia sisustukseen.

-KAri-
Hemmo
Junior Member
Junior Member

Ensiksi kiitos KArille vastauksesta.
Haluaisin kuitenkin jatkaa tästä aiheesta.
Kiertelin viikonloppuna Turun akvaarioliikkeitä ja keskustelin kahden myyjän kanssa tästä suodatin valinnasta.
Molemmat olivat kovasti sitä mieltä, että ulkosuodatin tämän kokoisessa akvaariossa on "turha" kapistus. Ja molemmat olivat sitä mieltä, että yksi sisäsuodatin hoitaa homman. No, toinen myyjä kyllä sanoi perään että se on ihan maku asia.

Mutta sitten tämän toisen myyjän kommentti pisti kyllä ihmettelemään vielä jälkeenkin päin. Myyjä maalaili kauhukuvia siitä, että mitäs sitten jos letkut pettää tms. ja sitten on tupa täynnä vettä?!

Näin vielä maallikko tasolla, ulkosuodattimiin nähden, haluaisinkin kommentteja näiden toiminnasta. Näin pienellä tietämyksellä järkeiltynä täytyyhän tuon hintaluokan laitteissa jo olla tämä "turvallisuus" puoli otettuna huomioon?
KAri
Junior Member
Junior Member

quote:
Ensiksi kiitos KArille vastauksesta.
Haluaisin kuitenkin jatkaa tästä aiheesta.

Molemmat olivat kovasti sitä mieltä, että ulkosuodatin tämän kokoisessa akvaariossa on "turha" kapistus. Ja molemmat olivat sitä mieltä, että yksi sisäsuodatin hoitaa homman. No, toinen myyjä kyllä sanoi perään että se on ihan maku asia.

Vielä lisää omia kommenttejani. Sisäsuodatin on _roskankerääjä_, ulkosuodattimella saat mukaan myös biologisen suodatuksen. Biologisella suodatuksella akvaariosi vesi pysyy puhtaanpana. Samoin ulkosuodattimen huoltoväli on kuukausia vs. sisäsuodattimen pari viikkoa.

Olen juuri laittamassa Eheimin 2224:ni 128 litraiseen, jossa tällä hetkellä pelkkä sisäsuodatin (poistuu).

Periaatteessa kyllä ulkosuodatin on "riski", sillä jos letkut pettää, niin on mahdollista että vettä tulee lattialle. Riski on kuitenkin minimaalisen pieni, mikäli tekee letkuliitokset kunnolla ja seuraa letkujen kuntoa määräajoin (puolen vuoden välein).

Itse en 250+ litraiseen edes miettisi (pelkkää) sisäsuodatinta. Sisäsuodattimella saat kaapattua sen "näkyvän lian", mutta _oikeasti_ haitallinen "lika" jää akvaan.

Ughh, olen puhunut - KAri

Ps. Kokonaissuodatustarve riippuu paljon kalastosta ja kasvistosta
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

quote:
Sisäsuodatin on _roskankerääjä_, ulkosuodattimella saat mukaan myös biologisen suodatuksen. Biologisella suodatuksella akvaariosi vesi pysyy puhtaanpana. Samoin ulkosuodattimen huoltoväli on kuukausia vs. sisäsuodattimen pari viikkoa.

Tuo nyt on kyllä aivan huuhaata. Kyllä sekä ulko- että sisäsuodattimet toimivat molemmat sekä mekaanisina että biologisina suodattimina.

Itse olen kovasti sisäsuodattimien kannalla, mutta yli 150-litraisiin laittaisin kyllä jo ulkosuodattimenkin. Omassa 250 l akvaariossani on vuosien varrella ollut käytössä mitä moninaisempia suodatinyhdistelmiä. Ulkosuodatin 2213 (440 l/h) ei riittänyt, Fluval 4:n (1000 l/h) kanssa oli hiinä ja hiinä. Viimevuosina olen käyttänyt kahta Fluvalia (yht. 2000 l/h) joissa on molemmissa ollut vaahtomuovia ja Siporaxia. Nyt laitoin altaan juuri uudelleen toimintaan ja aion ainakin aluksi testata "viemäriputkisuodatinta"; toinen Fluval4 puhaltaa ihan normaalisti mutta toisen ulostulosta suihkuputki vie veden viemäriputkesta rakennettuun takalasin yläosassa roikkuvaan putkeen joka on täytetty Siporaxilla ja vaahtomuovipaloilla. Saa nähdä miten toimii, suodatuspinta-ala ainakin lisääntyy roimasti.

-maisu-
KAri
Junior Member
Junior Member

quote:
quote:
Sisäsuodatin on _roskankerääjä_, ulkosuodattimella saat mukaan myös biologisen suodatuksen. Biologisella suodatuksella akvaariosi vesi pysyy puhtaanpana. Samoin ulkosuodattimen huoltoväli on kuukausia vs. sisäsuodattimen pari viikkoa.

Tuo nyt on kyllä aivan huuhaata. Kyllä sekä ulko- että sisäsuodattimet toimivat molemmat sekä mekaanisina että biologisina suodattimina.

-maisu-

OK, myönnän - tuo oli lähinnä karrikoitua. Onhan sisäsuodattimessakin biologisia ominaisuuksia, mutta pienen suodatusmateriaalitilavuuden johdosta se jää vaan huomattavan pieneksi. "Desejä vs. litroja" normaalisti. Toisaalta onhan noita sisäsuodattimiakin isoja, eivät vaan todellakaan mitään komistuksia akvaan, mutta sehän onkin täysin eri asia

-KAri-

Ps. Viestissäsi ei ilmennyt, miksi Maisu olet sisäsuodattimien kannattaja?
Maisu
Elite Member
Elite Member

quote:

Puhdistuksen helppouden ja nopeuden vuoksi. Ja onpa tullut joskus ulkosuodattimen kanssa sellainenkin äkkiherätys että varpaat ovat kastuneet kun ne laittanut aamulla parketille. Nykyään minulla on yksi ulkosuodatin ja toinen harkinnassa.

-maisu-
KAri
Junior Member
Junior Member

quote:
quote:

Puhdistuksen helppouden ja nopeuden vuoksi. Ja onpa tullut joskus ulkosuodattimen kanssa sellainenkin äkkiherätys että varpaat ovat kastuneet kun ne laittanut aamulla parketille. Nykyään minulla on yksi ulkosuodatin ja toinen harkinnassa.

-maisu-

OK, puhdistuksen nopeudesta ja helppoudesta voi olla montaa mieltä - varmaankin suuresti kiinni millaiset ulko-/sisäsuodattimet omistaa. Itselläni olevat Eneimin Pro-mallit ovat kyllä helppoja puhdistaa, muunkinlaisia ulmosuodattimia tosin löytyy
Pikkualtaissa, alle 100 litraa sisäsuodattimet ovat fiksuin valinta (vaikkakin ulkosuodattimen suuremmalla suodatuspinnalla saisi pienen vesimäärän pysymään helpommin hyvänä)

Kuten jo edelläkin kirjailin on ulkosuodattimessa oma riskinsä, minusta tosin minimaalinen, mikäli huolehtii letkujen kunnosta.

Omalta osaltani jätän asian käsittelyn tähän. Omassa altaissani suosin ulkomalleja, sisämallit pääasiassa roskankeräykseen/ vedenkierrätykseen.

-KAri-
Maisu
Elite Member
Elite Member

Minun ulkosuodattimeni on Eheimin 2228. Vaikkei sen puhdistaminen sinänsä vaikeaa olekaan (tein sen ensimmäisen kerran itse viime viikolla, toinen puhdistus puolentoista vuoden sisällä) niin näinkin sisäsiisti ihminen kuin minä saa siinä kyllä kylpyhuoneen aika uskomattoman näköiseksi. Amme tai suihkukaappi olisi hyödyllinen ulkosuodattimen käyttäjille. :-)

-maisu-
Maisu
Elite Member
Elite Member

quote:
Nyt laitoin altaan juuri uudelleen toimintaan ja aion ainakin aluksi testata "viemäriputkisuodatinta"; toinen Fluval4 puhaltaa ihan normaalisti mutta toisen ulostulosta suihkuputki vie veden viemäriputkesta rakennettuun takalasin yläosassa roikkuvaan putkeen joka on täytetty Siporaxilla ja vaahtomuovipaloilla. Saa nähdä miten toimii, suodatuspinta-ala ainakin lisääntyy roimasti.

Tuli muuten hieno vaikka itse sanonkin. :-) Viemäriputkisuodatin on nyt siis toiminnassa ja naamioituu kauniisti näkymättömäksi mustaa taustaa vasten. Kun joku vielä keksisi sille vähän myyvemmän nimen niin siitähän tulisi pian maailmanmenestys. :-)

-maisu-
Hemmo
Junior Member
Junior Member

quote:
Kun joku vielä keksisi sille vähän myyvemmän nimen niin siitähän tulisi pian maailmanmenestys. :-)

Viemäriputkisuodatin kuullostaa kyllä ihan myyvältä!

Mutta voisitko vähän täsmentää, kun minulle ei täysin auennut tämä sinun "keksintösi"? Eli kuinka paksusta putkesta on kyse? Ja paljonko arvelet siitä sitten tulevan suodatin tilavuutta? Ja onko putki ihan tavallinen, umpinainen (= vesi menee toisesta päästä sisään ja toisesta ulos) putki? Eikä mikään salaojatyyppinen?
Maisu
Elite Member
Elite Member

Olisikohan halkaisijaltaan 8-10 cm tuo putki jota käytin ja pituus n. 70-75 cm. Se on siis vaakasuorassa, ja alapintaan on porattu rivistö n. 7 mm reikiä joista vesi poistuu. Yläpinnassa on millisiä reikiä hajanaisesti jotta hommeliin pääsisi ilmaa jos käytettäisi pumppuna pienitehoisempaa suodatinta kuin minulla nyt. Putken sisällä on suihkuputki ja päädyt on tukittu pyöreillä vaahtomuovilevystä leikatuilla kappaleilla.

Kyllä tuollaisella pari litraa saa lisää suodatustilavuutta lähes ilmaiseksi ja jokainenhan voi itse laskea paljonko vastaava putki tekisi litroja esim. 150 cm pituisena isommassa altaassa. Tunzellahan on näitä vaakasuoraan ylös taakse sijoitettavia suodattimia miljonäärikerholaisille soveltuvaan hintaan, ja ajattelin ottaa tuon tilan testimielessä suodatuskäyttöön hieman edullisemmin. Tämä nyt on vasta ensimmäinen prototyyppi.

-maisu-

Muokattu - maisu on 26/02/2002 13:18:07
Hemmo
Junior Member
Junior Member

Tämä alkoi jonkin verran kiinnostamaan, koska tuo myyjän ulkosuodattimen vesivahinkovaara varoittelu sai (ainakin) avopuolisoni (korostan, ei minua ) vastustamaan ulkosuodatinta meidän talouteen.

Ei sinulla maisu sattuisi mitään "teknistä piirrustusta" olemaan tälle ko. laitteelle?
Mainitset, että viemäriputken sisällä on suihkuputki. Onko tuon suihkuputken tarkoitus vain viedä vesi tuonne viemäriputkeen vai?
Maisu
Elite Member
Elite Member

quote:
Ei sinulla maisu sattuisi mitään "teknistä piirrustusta" olemaan tälle ko. laitteelle?
Mainitset, että viemäriputken sisällä on suihkuputki. Onko tuon suihkuputken tarkoitus vain viedä vesi tuonne viemäriputkeen vai?

Teknistä piirrustusta ei ole, ja kyllä, suihkuputken tarkoitus on viedä vesi tasaisesti viemäriputkeen.

-maisu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Pikkualtaissa, alle 100 litraa sisäsuodattimet ovat fiksuin valinta -

En aivan välttämättä allekirjoita tuota. Sisäsuodattimet ehkä halvin ja yksinkertaisin valinta, mutta fiksuin valinta pieneen altaaseen on kunnollinen suodatus. Tässä puuhassa ulkosuodatin kyllä pieksää sisävastaavat.

-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member

Hiuukan laskeskeltuani tulin siihen lopputulokseen, että laitan isoimpaan akvaariooni "viemäriputkisuodattimen" kokoa 150cm x halk. 12cm. Sellainen pesee mennen tullen kaikki kaupalliset ulkosuodattimet massan tilavuudessa ja hinnassakin, kun ainoa isompi kustannus syntyy massoista.

-maisu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Tuo maisun ehdottama ratkaisu kuulostaa jotenkin kasvi/valutussuodattimen
laihialaisversiolta vaikka varmaan sinäänsä ihan toimiva. Melkein samalla vaivalla, jos
tyhjältä pöydältä lähtisi rakentelutielle, hommaisi kunnon kiertovesipumput tai ulkosuodattimet
hoitamaan kierrätyksen vähän isompiin laatikostoihin.

-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member

Valutussuodattimiin useimmilla ei kuitenkaan ole varaa/halua ostaa parhaita mahdollisia massoja ja siten niiden etu pienempiin, kunnollisilla aineilla täytettäviin suodattimiin jää mielestäni niin pieneksi ettei kerrostaloasunnossa ole järkevää pitää moisia rumistuksia. Minä tähtään tässä pienikokoiseen, tehokkaaseen suodattimeen joka ei tule järjettömän hintaiseksi, sillä mitään varsinaista tarvetta minkäänmoiseen lisäsuodatukseen minulla ei ole ja voin kokeilla erilaisia ratkaisuja kaikessa rauhassa.

Onkos muuten kukaan vielä kokeillut sitä uutta keraamista Siporaxin kaltaista materiaalia suodattimessaan?

-maisu-
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Tähän aiheeseen liittyen, minulla olisi kaupan erittäin vähän käytetty Fluval 403, suodatusteho jotain 1200 L / tunti. Olen siirtynyt merivesiakvaarioihin ja myyn suodattimen tarpeettomana halvalla pois. p. 050-5430727.
-Mikko
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

quote:
Valutussuodattimiin useimmilla ei kuitenkaan ole varaa/halua ostaa parhaita mahdollisia massoja ja siten niiden etu pienempiin, kunnollisilla aineilla täytettäviin suodattimiin jää mielestäni niin pieneksi ettei kerrostaloasunnossa ole järkevää pitää moisia rumistuksia.

Ymmärrän kyllä hyvin, että pääkaupunkiseudun neliöhinnoilla täytyy katsella tarkasti miten tavaransa sijoitelee. Ymmärrän myös miksi maisu olet erityisen tarkkana tuon suhteen.

Liekö valutussuodattimien yleisellä rumuudella jotain tekemistä sen kanssa, että ne joilla on kykyjä sellaisia rakennella eivät välttämättä kuulu siihen innokkaimpaan sisustajaryhmään. Sen kuitenkin tiedän, että puolitoistametristä viemäriputkea on aika hankala yrittää piilottaa akvaarion sisälle kauniisti. Vaan saattaa toki onnistua. En epäile kykyjäsi. Aika tyylikkään oloisia ulkoisiakin valutussuodattimia olen onnistunut silloin tällöin bongaaman.

Kasvisuodattimesta lienee vielä helpompi saada kämpän viihtyisyyttä lisäävä. Eikä vaadi suodatinmateriaaleiltakaan ihan sitä vihokalleinta toimiakseen hyvin.

quote:
Minä tähtään tässä pienikokoiseen, tehokkaaseen suodattimeen joka ei tule järjettömän hintaiseksi,

Pienikokoinen 1,5 m x 12 cm viemäriputki akvaarion sisällä. Heh. Ettei vaan kävisi omenapuujuurakkoefektiä. Näyttävät niin pieniltä ennenkuin niitä alkaa sovittamaan altaan sisälle.

Kun nyt kerran haluat ja aiot ilmeisesti puheittesi mukaan käyttää parhaita suodatusmassoja eli siporaxia niin edullisuus on tietysti aina suhteellista. Hätäisesti päässälaskettuna tuohon putkistoosi mahtuisi...ööh...n. 17 l siporaxia vai kusiko matikkani taas?

Noh, mutta toisaalta suodatin, johon saa noin paljon sipoa sisälle, ei oikein voi olla toimimatta jollain tasolla.

-Holzig-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”