Pistiasta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suski
Member
Member

Pistiasta

Viesti Kirjoittaja Suski »

Sain tosi kauniin pistiamättään ystävältäni, joka varoitteli kasvin leviämisestä. Ajattelin tuolloin, että eihän siinä mitään, jos lisääntyy, niin sitten karsitaan aina silloin tällöin. :roll: Nyt on tilanne karannut käsistä, pinta kasvaa viikossa umpeen, jos en poista miltei kaikkea viikon välein. 8O

Olen yrittänyt haavia kaikki pois, mutta pistia on alkanut jossain vaiheessa tehdä sellaista tosi pientä lehdykkää, jota aina jää akvaarioon, niin että taas on vähän päästä pinta täynnä. [}:)] Kypsä! Mitä teen? (retorinen kysymys, tuskin kukaan voi mua auttaa...)
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Eikös se ole vaan hyvä että kasvit kasvaa. :) Saat varmaan kaikki pois jos haavit pienetkin pois, mutta tuohan voi olla tehokas keino poistaa ylimääräisiä ravinteita altaasta. Jostain luin että tuon tyyppistä menetelmää käytetään jossain etelän maissa apuna jäteveden puhdistuksessa. Siellä käytetty kasvi taisi olla vesihyasintti.
KAri
Junior Member
Junior Member

Re: Pistiasta

Viesti Kirjoittaja KAri »

Suski kirjoitti: Olen yrittänyt haavia kaikki pois, mutta pistia on alkanut jossain vaiheessa tehdä sellaista tosi pientä lehdykkää, jota aina jää akvaarioon, niin että taas on vähän päästä pinta täynnä. [}:)] Kypsä! Mitä teen? (retorinen kysymys, tuskin kukaan voi mua auttaa...)
Duoda, duoda, ettet olisi vaan saanut Pistian mukana "bonuksena" mukaan myös limaskaa. Se sopisi paremmin tuohon "pienilehdykkäisen" määritelmään.
Pistia sinänsä on myös nopeaa kasvamaan, mutta ei ole limaskan voittanutta :D

-KAri-
Kawai
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

HEH! Ja minä kun tuossa yhdessä välissä jo etsin pistiaa/limaskaa paikallisista akvaliikkeistä. Mutta kun vihdoin löysin, niin yrittivät ottaa siitä hintaa, niin tuumin sitten, että ilmankin jostakin saa. :) Aikoinaan mulla oli sitä 360-litraisessa ja ei se nyt mikään julma vaiva ollut ainakaan minun mielestä. Rihmakalat tykkää kun on jotakin pinnalla.

Älä nyt ihan vielä kaikkea poista (jos saisitkaan), niin piipahdan hakemaan jätesäkillisen, kun seuraavan kerran Turkkusseen päin tulen. Kuitenkin siellä aina silloin tällöin tulee käytyä täältä Porista... Ihan jo töidenkin takia.

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Se pikkulehdykkä on sellaista milli kertaa milli kokoista, josta roikkuu yksi juurihaituva alas.

Yksi tutuista juuri varasi tämän viikon satsin, hänen kalansa kuulemma syövät sitä! Sanoin vaan että tätä kyllä piisaa, tulee ruokinta halvaksi noin. :roll:

Mietin tässä juuri että kannattaiskohan viedä seuran huutokauppaan, vai buuaavatko minut ulos? :mrgreen: Toinen, mitä en välttämättä uskalla viedä epäsuosioon joutumisen pelosta on intianvesitähdikki...Luulen, että pitemmän aikaa akvaarioiden kanssa touhunneet suorastaan hylkivät noita miljoonakasveja!
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Kawai
Member
Member
Viesti:

Suski kirjoitti:Mietin tässä juuri että kannattaiskohan viedä seuran huutokauppaan, vai buuaavatko minut ulos? :mrgreen: Toinen, mitä en välttämättä uskalla viedä epäsuosioon joutumisen pelosta on intianvesitähdikki...Luulen, että pitemmän aikaa akvaarioiden kanssa touhunneet suorastaan hylkivät noita miljoonakasveja!
No en mä ainakaan! :D Ilmoittelen hetimmiten, kun tiedän olevani tulossa sinne päin, niin tiedän varata pistia/vesitähdikkitohtorille ajan. Saan kuitenkin yleensä varoituksen ihan hyvissä ajoin, joten sen puoleen ei ole hätää. Pahimmassa tapauksessa saattaa tosin mennä keskelle kesää, mutta välikös tuolla...?!

-K-
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Suski, se pienilehdykkäinen kasvisi todellakin on pikkulimaska. Meillä oli kans sitä joskus ja se villiintyi ihan samalla tavalla. Monet kalat syövät sitä. Sen pois saaminen akvasta on melko epätodennäköistä. Meillä se kuitenkin onnistui, joten suosittelen yrittämään, jos se on välttämätöntä.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
vicky
Junior Member
Junior Member

suosittelen myös

Viesti Kirjoittaja vicky »

Kyllä siitä eroon pääsee. Mulla sitä tuli kasvien mukana aqua-kaupasta kahteen eri altaaseen (250 ja 500 l) ja moneen eri otteeseen. Ja joka kerta on eroon päästy. Roikutaan altaan reunalla tunnnista pariin ja nypitään niitä p...een pistioita sormin tai pinsetein, ja ensimmäisellä yrittämällä on joka kerta niistä päästy eroon, sitkeys palkitaan, ovat muuten varsinainen maan vaiva!

vicky
Kerri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kerri »

Pikkulimaskalta vaikuttaa tuo pienempi kasvi. Tosin itselläni oli pienilehtistä pistiaa, jota kaupassa sanottiin osuvasti pikkupistiaksi. Sen lehdet ovat limaskaan verrattuna kuitenkin selvästi isommat ja harmaahtavan vihereät ja juuriakin on yleensä enemmän kuin yksi.

Itse olen päässyt limaskasta eroon kauhomalla pienellä purkilla sitä pinnalta pois vedenvaihdon yhteydessä. Vielä sitä on hiukan joidenkin pintaan asti kasvavien kasvien joukossa, mutta voiton puolella ollaan. Samaassa hotakässä kyllä hävisi tuo edellä mainittu pikkupistiakin. Myös kova virtaus pinnalla tuntuu auttavan.

Niille henkilöille vinkiksi, jotka haluavat pikkulimaskaa akvaarioihinsa: sitä löytyy lähes joka rapakosta ihan luonnostakin, myös kalattomista sellaisista. Itse keräsin viime kesänä kasviretkellä näytteitä isolimaskasta ja muutamasta versosta on nyt kasvanut kunnon yhdyskunta. Jos limaskaa ottaa luonnosta kannattaa käyttää hiukan maalaishenkilön järkeä eikä ottaa niitä kaikkein p...semmista paikoista ja huuhdella kasvit hyvin ennen altaaseen laittoa.
Kawai
Member
Member
Viesti:

Itse toimisin samoin kuten muutoinkin lapotessani vettä ja haluan ilkeästä "pintamöhnästä" eroon: Laitan lyhyehkön pohjanpuhdistusputken letkun jatkoksi ja valutan putkeen pinnalta vettä, jolloin mukana menee pinnalta kaikki kasvinpalat, ravinteikas pintakerros jne jne. Todella kätevää, eikä tarvitse erikseen pinsettien tahi purnukoiden kanssa kikkailla. :D

Mitenkähän tähänkin yhdistäis sukkahousut, niin sais niksi-pirkka -version? [;)]

-K-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Deirdre kirjoitti:Pikkulimaska. Sen pois saaminen akvasta on melko epätodennäköistä. Meillä se kuitenkin onnistui.
Minä liityn myös 'epätodennäköisyyksiä' uhmaavaan kerhoon muutamasta altaasta sen hävitettyäni. Ei se nyt niin kovin vaikeaa ole nyppiä.
Vicky kirjoitti:Roikutaan altaan reunalla tunnnista pariin ja nypitään niitä p...een pistioita sormin tai pinsetein, ja ensimmäisellä yrittämällä on joka kerta niistä päästy eroon, sitkeys palkitaan, ovat muuten varsinainen maan vaiva!
Siis pikkulimaskasta varmaan edelleen kyse. Ihan noin kiusallisen pientä pistiaa en ole vielä tavannut vaikka joitakin varsin kitukasvuisia yksilöitä olen joissakin paikoissa tavannut. Hyvin viihtyvä pistiahan kasvaa halkaisijaltaan reilusti 30 senttiseksi.
Kawai kirjoitti:ravinteikas pintakerros...
Mitä hän tällä tarkoittaa? Jotain mahdollisesti pinnalla esiintyvää mähnää joka liittyy vaikkapa riittämättömään veden pintakiertoon ja liikaruokintaan vai johonkin muuhun?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Kawai
Member
Member
Viesti:

Holzig kirjoitti:Mitä hän tällä tarkoittaa? Jotain mahdollisesti pinnalla esiintyvää mähnää joka liittyy vaikkapa riittämättömään veden pintakiertoon ja liikaruokintaan vai johonkin muuhun?
"Hän" tarkoittaa tällä ainakin omassa akvassani veden pinnalle Tetra Ministä jäävää pientä kerrosta. Ihan tuhannesosanonmetrin paksuinen se lie on, mutta silmin etenkin pimeällä havaittaessa, kun vain akvan valo on päällä.

Pintavedenkierto altaassani tosin on heikko. Olen siitä varsin tietoinen. Mutta kuten olen jo puolelle maailmaan ehtinyt julistamaan, Eheim 2028 on jo postissa ja matkalla tänne päin. [;)]

-K-
kristiina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kristiina »

Itselleni meinasi tulla sellainen ongelma että kyseinen pikkulimaska otti ja väheni. Lopulta jäljellä oli pari pientä hassua, jotka lopulta suuren suostuttelun jälkeen, ottivat ja lisääntyivät :) Sama juttu isomman limaskan (vai mikä se nyt onkaan nimeltään) kanssa. Syynä tähän lienee se, että hommasin sinne pistiaa tai ainakin luulen että se on sitä. Ja kyseinen kelluke kasvoi huimaa vauhtia ryöstäen tilan pienemmiltään. Että voi siitä limaskasta näinkin päästä eroon :D

-kris
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

kristiina kirjoitti:Sama juttu isomman limaskan (vai mikä se nyt onkaan nimeltään) kanssa.
Isommalla tarkoitat ehkä isolimaskaa, jonka joku saattaa muistaa myös nimellä Spirodela polyrhiza.
Jussian
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jussian »

Meikäläisen pistia on rauhoittunut leviämistään huomattavasti, kun poistin kaikki pienet taimet pois ja annoin muutaman kasvaa hieman isommiksi yksilöiksi. Isompina ovat komeamman näköisiä ja saa jopa helpommin pysymään jotakuinkin halutuilla paikoillakin (juuristaan muiden kasvien sekaan vaan).

En tiedä kuvittelenko, mutta väitän, että se leviäminen on hitaampaa kun todella antaa muutaman yksilön kasvaa isommaksi. Ainakin näyttävät komeilta isoina.
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Jussian kirjoitti:En tiedä kuvittelenko, mutta väitän, että se leviäminen on hitaampaa kun todella antaa muutaman yksilön kasvaa isommaksi. Ainakin näyttävät komeilta isoina.
Minä olen nyppinyt yleensä säännöllisesti viikottain kaikki pienet alle 10 senttiset pistiat pois. Lisääntymistyyli on meillä kuitenkin muotoutunut varsin kausiluontoiseksi, että joskus on kausia jolloin tehdään vain jykeviä taimia joista kasvaa sellaisia 30 sentin halkaisijaltaan olevia ja välillä tehdään noita pienempiä prujuja. Varmaan siinä jokin vaikuttava tekijä on, lannoitusta ja hiilidioksidimäärää ym. miettinyt, mutta mitään varmaa ratkaisua en ole keksinyt. Muutama kuukausi sitten lisätessäni pari lisäputkea, joissa muistaakseni 10000 K putket jonka jälkeen pistiat häiriintyivät ja kasvu alkoi hieman hiipumaan niin, että saattaa olla, että joudun jonkinlaisia muutoksia tekemään mikäli haluan edelleen totutun isoja pistioita.
Raita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raita »

Jos haluatte kaiken limaskan pois niin kokeilkaa ottaa siivilä(rautainen tai muovinen) käyttöön, ja siihen kaavitte kaiken limaskan :)

Ei lähde vettä tai muuta mukaan !
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minulla hävisi kunnollisella pintaveden kierrätyksellä ja huolehtimalla siitä, ettei mikään vedenalainen kasvi päässyt venymään pintaan ja näin muodostamaan ns. tyvenkohtaa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Kaupasta tuli kasvien mukana minullekin jokun limaskan hitunen mutta ei ne ole suostuneet kasvamaan kuin yhdessä nurkassa missä pintaveden virtaus on pienin. Voisikohan tuo kova virtaus vaikuttaa niitten ravinteiden saantiin? Akvaario on kohtuullisen tuore ja kasvilannoitteena on vain InitialSticksejä. Argentiinan vesirutto elää mutta ei kukoista, eli vedessä ei ravinteita taida kauheasti olla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”