Olen yrittänyt haavia kaikki pois, mutta pistia on alkanut jossain vaiheessa tehdä sellaista tosi pientä lehdykkää, jota aina jää akvaarioon, niin että taas on vähän päästä pinta täynnä.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Duoda, duoda, ettet olisi vaan saanut Pistian mukana "bonuksena" mukaan myös limaskaa. Se sopisi paremmin tuohon "pienilehdykkäisen" määritelmään.Suski kirjoitti: Olen yrittänyt haavia kaikki pois, mutta pistia on alkanut jossain vaiheessa tehdä sellaista tosi pientä lehdykkää, jota aina jää akvaarioon, niin että taas on vähän päästä pinta täynnä.Kypsä! Mitä teen? (retorinen kysymys, tuskin kukaan voi mua auttaa...)
No en mä ainakaan!Suski kirjoitti:Mietin tässä juuri että kannattaiskohan viedä seuran huutokauppaan, vai buuaavatko minut ulos?Toinen, mitä en välttämättä uskalla viedä epäsuosioon joutumisen pelosta on intianvesitähdikki...Luulen, että pitemmän aikaa akvaarioiden kanssa touhunneet suorastaan hylkivät noita miljoonakasveja!
Minä liityn myös 'epätodennäköisyyksiä' uhmaavaan kerhoon muutamasta altaasta sen hävitettyäni. Ei se nyt niin kovin vaikeaa ole nyppiä.Deirdre kirjoitti:Pikkulimaska. Sen pois saaminen akvasta on melko epätodennäköistä. Meillä se kuitenkin onnistui.
Siis pikkulimaskasta varmaan edelleen kyse. Ihan noin kiusallisen pientä pistiaa en ole vielä tavannut vaikka joitakin varsin kitukasvuisia yksilöitä olen joissakin paikoissa tavannut. Hyvin viihtyvä pistiahan kasvaa halkaisijaltaan reilusti 30 senttiseksi.Vicky kirjoitti:Roikutaan altaan reunalla tunnnista pariin ja nypitään niitä p...een pistioita sormin tai pinsetein, ja ensimmäisellä yrittämällä on joka kerta niistä päästy eroon, sitkeys palkitaan, ovat muuten varsinainen maan vaiva!
Mitä hän tällä tarkoittaa? Jotain mahdollisesti pinnalla esiintyvää mähnää joka liittyy vaikkapa riittämättömään veden pintakiertoon ja liikaruokintaan vai johonkin muuhun?Kawai kirjoitti:ravinteikas pintakerros...
"Hän" tarkoittaa tällä ainakin omassa akvassani veden pinnalle Tetra Ministä jäävää pientä kerrosta. Ihan tuhannesosanonmetrin paksuinen se lie on, mutta silmin etenkin pimeällä havaittaessa, kun vain akvan valo on päällä.Holzig kirjoitti:Mitä hän tällä tarkoittaa? Jotain mahdollisesti pinnalla esiintyvää mähnää joka liittyy vaikkapa riittämättömään veden pintakiertoon ja liikaruokintaan vai johonkin muuhun?
Minä olen nyppinyt yleensä säännöllisesti viikottain kaikki pienet alle 10 senttiset pistiat pois. Lisääntymistyyli on meillä kuitenkin muotoutunut varsin kausiluontoiseksi, että joskus on kausia jolloin tehdään vain jykeviä taimia joista kasvaa sellaisia 30 sentin halkaisijaltaan olevia ja välillä tehdään noita pienempiä prujuja. Varmaan siinä jokin vaikuttava tekijä on, lannoitusta ja hiilidioksidimäärää ym. miettinyt, mutta mitään varmaa ratkaisua en ole keksinyt. Muutama kuukausi sitten lisätessäni pari lisäputkea, joissa muistaakseni 10000 K putket jonka jälkeen pistiat häiriintyivät ja kasvu alkoi hieman hiipumaan niin, että saattaa olla, että joudun jonkinlaisia muutoksia tekemään mikäli haluan edelleen totutun isoja pistioita.Jussian kirjoitti:En tiedä kuvittelenko, mutta väitän, että se leviäminen on hitaampaa kun todella antaa muutaman yksilön kasvaa isommaksi. Ainakin näyttävät komeilta isoina.