Zebrasoma Flavescens & Xanthurum

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Zebrasoma Flavescens & Xanthurum

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Pitkällisen jahkailun jälkeen ostin eilen purppura välskärin keltasen _kaveriksi_. Lopputulos OK, mutta tie oli kivinen.
Poimin kalan kuljetuspussista haavilla ja kun olin laittamassa sitä altaaseen, kala sätkäs haavissa niin, että jäi molemmista kylkipiikeistä haaviin kiinni. Raukka sai roikkua haavissa kiinni muutaman minuutin ennenkuin sain sen siitä irti. (Välskärin iho tuntuu hienolta sametilta!)
Akvaariossa oli jonkin moista möhennystä keltasen ja purppuran välillä, mutta päivässä se on jo vähentynyt pieneksi härnäämiseksi. Ainakin vielä oon toiveiks harmoonisesta yhdessäelosta. (vaan noin 6 reikää kummallakin kyljissä ;) )

Purppuran luonne tuntuu olevan paljon tasasempi ku keltasen (ei esim. pelkää mua vaikka oon lasin takana, keltanen on hieman varovainen)...
Purpuura vain [sensuroitu] keltaselle, keltanen hyökkää aina päälle. Noh,kaipa tämäkin on reviirin valloitus/puolustusrituaali...

Todella makeita kaloja kyllä molemmat!
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Pieni update tähän.

Ton edellisen viestin kirjottamisen jälkeen tilanne muuttu ihan täysin. Seuraavana päivänä tappeleminen oli ihan hirveetä. Kunnon möyhennystä kesti kakspäivää ja etenkin keltanen oli todella pahoilla naarmuilla! Taistotanssi välskäreillä on aika komeeta katottavaa, mutta kun molemmilla on verestäviä haavoja kyljissä niin ei jostian syystä nauti siitä hirveesti! Alko epätoivo ja itku tulla, mutta pikkuhiljaa kalat alko kuitenkin sietään toisiaan.

Kalojen sopeutumiseen autto merkittävästi se, että muutin hieman kivien järjestystä ja tein isomman luolan toiseen päähän akvaariota. Lisäksi rakensin kevyen näkösuojan yhestä isosta kivestä, levämagneetista ja kahesta letkunpalasta akvaarion puoleenväliin ;) (autto oikeesti!)

Nyt kun on pian menny viikko, kalat pystyy jo syömään levää vierekkäin. Pientä nahistelua vieläkin, mutta lähinnä vain muodon vuoksi. Haavat kyljissäkin on jo melkein sulkeutunut ja parantunut. Todella nopeeta toi paraneminen ihmisiin verrattuna!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”