Leväongelma

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jenny
Junior Member
Junior Member

Leväongelma

Viesti Kirjoittaja jenny »

Nyt on ihmeitä sattunut...

Työpaikan akvaariossa ei ole koskaan kasvit kasvanut kunnolla. Niinpä olin fiksu tyttö ja kävin ostamassa kasveille niitä juurilannoite tabletteja ja uuden lampun.

Kasvit eivät vieläkään kasva, mutta sen sijaan on tullut kahta eri levää. Toinen on vihreää tupsumaista ja toinen ruskeata. Näitä ei ole koskaan ollut missään akvaariossani ja olen vähän ihmeissäni! :?

Neuvot olisivat erittäin tervetulleita. Esim mitkä levät on kyseessä ja miten saisin kasvit kasvamaan. Akvaarioon on kuollut jo iso tupsu vesisuosikkia ja nyt on menossa miekkalehti. Ainoa joka pärjää on keihäslehti.

Akvaario on 80l ja vaihdan vettä kerran viikossa 30l. Lamppu on 18w ja se on päällä 8t päivässä ja välillä 10t ( pitää hankkia ajastin! ). Vedenkovuutta en ole testanut vähän aikaan,mutta pitäisi olla vähän kovempaa kuin kraanavesi, koska minulla on siellä kalkkikivi. Kyseessä on tanjajika järven allas, mutta kun kalamme tykkäävät piileskellä kasveja suojissa etenkin kutuaikana.

Kiitos neuvoista! :)
Anne_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anne_ »

Mitään varmaa ohjetta en sano mutta kerron omasta kokemuksestani.

Tetran pohjalannoitetabletit (vihreässä litteässä pahvirasiassa) olen todennut huonoiksi. Olen saanut niitä laittamalla vain punalevän kasvamaan ja lisäksi ne liukenevat liian nopeasti. Pohjalannoitteena olen ryhtynyt käyttämään JBL:n isoja kuulia jotka kestävät pohjassa todella kauan (kuukausia, ei päiviä kuten edellämainitut) ja niitä käyttäessä en ole saanut levää riehaantumaan.

Leväsi saattaa olla punalevää jota minullakin on ollut ärsyttäviä määriä, sen leviäminen loppui kun lakkasin käyttämästä nestemäisenä lannoitteena PMDD:tä (rautaversio) ja siirryin Tropican MasterGrowhon ja vaihdoin tilapäisesti kasviputken tavalliseen.

Valaisimesi kuullostaa minun korviini aika tehottomalta, saattaa olla että kasvit kaipaisivat enemmän valoa kasvaakseen ja valon puuttuessa jää lannoitekin käyttämättä jolloin levä pääsee riehumaan vapaasti.

Sinuna miettisin toisen valaisinputken lisäämistä, poistaisin mekaanisesti kaiken levän mitä mahdollista, lopettaisin lannoittamisen toistaiseksi ja alkaisin tarkkaan harkituilla lannoitteilla (aluksi puolet ohjeannostuksesta ja vedenvaihtojen yhteydessä pikkuhiljaa lisäten) tarkkailemaan tilannetta niin että jos levä intoutuu kasvamaan liikaa rajoittaisin heti lannoitusta ja ehkä vaihtaisin koko lannoitemerkin toiseen.

Olen omassa altaassani huomannut myös sen että levä kasvaa hämärämmässä kuin suurinosa kasveista, joten jos altaan valaisuaika jää kovin lyhyeksi (minulla alle 10 tuntia/vrk) kasvejen kasvu hidastuu ja levät saavat helpommin yliotteen. Lannoitteiden ohjemääriin kannattaa suhtautua myös suurella varauksella koska lannoitteen tarve riippuu monista asioista eikä vähiten valaistuksesta joten aloittaisin aina puolikkaasta annostuksesta pikkuhiljaa lisäten ja tarkkaillen. Huomaa myös että osa kasveista ottaa ravinteet juurillaan pohjasta ja osa muilla osillaan vedestä, joten älä lannoita väärää paikkaa vaan valitse lannoitetyyppi ja käyttösuhde kasvien mukaan. Jos kasvit eivät hyödynnä lannoitetta jää ravinteet luonnollisesti levien käyttöön.

Tällaisia ajatuksia herätti kysymyksesi ja disclaimerina vielä että mielipiteitä ja kokemuksia on taatusti yhtä paljon kuin on akvaristeja. Näillä keinoilla minä vaan olen vasta päässyt leväepidemiasta eroon (sekä tupsumaisesta lähes mustasta että laseihin tulleesta liukkaasta punertavasta).

Anne
jenny
Junior Member
Junior Member

Kiitos vinkeistäsi!
Olipa paljon asioita joita en ollut tullut ajatelleksi. Sitä lamppua osasin epäillä, mutta uuden hankkiminen on aina kallista puuhaa eikä uskalla niin paljon pomolta pyytää... Täytyy pitää ainakin aluksi ne valaistusajat pidempinä ja toivoa että se auttaisi.

Hyvä tietää, että se tetran lannoite ei ole niin hyvää. Olen käyttänyt sitä 3:ssa altaassa ja kaikissa on tullut vähän levää, mutta ei tällä tavalla. Taidanpa kokeilla sitä suosittelemaasi ensi kerralla.
Kiitos vinkeistä ja hyvää kesän jatkoa!
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

jenny kirjoitti: Neuvot olisivat erittäin tervetulleita.
Miten saisin kasvit kasvamaan. Akvaarioon on kuollut jo iso tupsu vesisuosikkia ja nyt on menossa miekkalehti. Ainoa joka pärjää on keihäslehti.

Akvaario on 80l ja vaihdan vettä kerran viikossa 30l.Kyseessä on tanjajika järven allas.
Muutamia kirjoitusasutäydennyksiä: vedensuosikki, miekkakasvi ja tanganjika.

Tanganjika-altaaseen ei kovin moni kasvilaji istu ja nuo pari ensin mainitsemaasi ei minusta ole ihan niitä ideaalisimpia kovan veden kasveja, joten siinäkin saattaa olla osansa.

Mitä kaloja sinulla siellä? Jotain kotilokutijoita?
Anne_ kirjoitti: PMDD:tä (rautaversio) ja siirryin Tropican MasterGrowhon ja vaihdoin tilapäisesti kasviputken tavalliseen.
Mitä tarkoitat rautaversiolla? Miten se poikkeaa Tropican reseptistä?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Anne_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anne_ »

Holzig kirjoitti:
Anne_ kirjoitti: PMDD:tä (rautaversio) ja siirryin Tropican MasterGrowhon ja vaihdoin tilapäisesti kasviputken tavalliseen.
Mitä tarkoitat rautaversiolla? Miten se poikkeaa Tropican reseptistä?
En ole nyt omien PMDD-pullojeni ja reseptin äärellä joten en uskalla sanoa mikä ainesosa se takuuvarmasti on jonka monet jättävät pois. Itseasiassa Tropican reseptistäkään minulla ei ole tietoa, tuo oli vaan yksi muutos jonka tein levän kanssa tuskaillessani ja huomasin selvän eron levän kasvussa kun lopetin oman PMDD-satsini käytön. Jotakin eroa niissä taatusti oli, en tosin tiedä mitä kaikkea, ja toisaalta nuo kasviasiat ovat sellaisia mystisiä asioita että kannattaa kokeilla omakohtaisesti (ja allaskohtaisestikin) eikä luottaa muilta oppimaan yhdistelmään takuuvarmana pelastajana.

-------------------

Yksi asia jonka unohdin mainita täysin on se että jos auringonvalo pääsee paistamaan altaaseen on kaikki yritykset levää vastaan melkoisen epätoivoista yrittämistä. Ihan ensimmäisenä allas pois auringon tavoittamattomista!

(Unohdin mainita tämän koska pidin sitä niin itsestäänselvänä, mutteihän se toki sitä ole [;)] )

Anne
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Anne_ kirjoitti: En ole nyt omien PMDD-pullojeni ja reseptin äärellä joten en uskalla sanoa mikä ainesosa se takuuvarmasti on jonka monet jättävät pois. Itseasiassa Tropican reseptistäkään minulla ei ole tietoa, tuo oli vaan yksi muutos jonka tein levän kanssa tuskaillessani ja huomasin selvän eron levän kasvussa kun lopetin oman PMDD-satsini käytön.
Tuo Tropican MG:hän siis kun periaatteessa on ihan samalla reseptillä kuin suomalaisten PMDD:kin, joten oletan muiden muutosten olleen päävaikuttajia. Tuo reseptihän ei tosiaankaan ole täydellinen, mutta turha siitä kai alkaa puhumaan, kun siitä jo ollut aikaisemmin joidenkin kanssa keskustelua.

Puuttuvalla osasella tarkoittanet kun amerikoissa on PMDD-reseptissä nitraatteja ym. ja suomalaiset harvemmin näitä uskaltavat laittaa mukaan.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
jenny
Junior Member
Junior Member

ups..

Niinhän noita kirjoitusvirheitä taisikin tulla muutama. Kuten myös paha tapa kirjoittaa kaikki pienellä!

No, mutta asiaan. Vähän epäilin, että ongelman osa syynä voi olla kovempi vesi, mutta en usko et se niin kovaa on. Pitää kokeilla jotain noita kovan veden kasveja ja hoitaa valaistus asiat ja huonot lannoitteet pois. Ehkä sitten olisi parempi onni noiden kanssa. Ensin on pakko kyl päästä tuosta levästä eroon kun sitä tulee viikossa jo todella paljon!

Kaloina minulla on viirikirjoahvenet, jotka aina välillä antaa kasveille kyytiä, ainakin pesää tehdessä! Mutta kyl tuo on jostain muusta kuin kaloista johtuvaa kun kasvit kellastuvat jo heti alkuun.

Mutta eiköhän tuo tuosta nyt kun tietää mistä lähteä liikkeelle.

Kiitos!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hupsan! Viirikirjoahvenet 80 l purkissa? Siinä saattaa olla leväsi todellinen syy, ylikansoitettu allas-> liian ravinnepitoinen vesi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jenny
Junior Member
Junior Member

viireistä...

En kyllä oikein usko, että se olisi ylikansoitettu kun ei siellä ole kuin 2 aikuista. Nyt on kylläkin poikasiakin, mutta ei se viime kerrallakaan levääntynyt. Täytyy myöntää, että pleko on kyl hiukan laiskan puoleinen siivoamisessa eikä leväbarbit selvinyt yön yli kun joutuivat jo viirejen ruuaksi.
No, mutta eiköhän tuo tuosta hoidu!
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ville »

Millainen vedenkierto ja suodatus työpaikkasi akvaariossa on?
Junior Member
Junior Member

Siinä on vanhanmallinen eheimin suodatin, joka on mielestäni sopiva jopa yli 100l akvaarioihin. Se kyl huolehtii hienosti vedenkierrosta. Pesen sen joka kolmas kerta pari päivää vedenvaihdon jälkeen, että kyllä täytyy myöntää ettei se aina ole mahdollisimman tehokas. Tuon kotoa ensi viikolla pienemmän suodattimen toiselle puolelle ja myös toisen lampun, nin katsotaan miten käy. Tänään lisäsin sinne uusia kasveja ja otin kaiken näkyvän levän pois. Ehkä se tuosta. Ainakin toivottavasti. Ehkä se vauva-plekokin auttaa asiaan.. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”