Akvaarion teko
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion teko
Onko kenellä tietoa, miten akvaariokäyttöön tarkoitettu silikoni tarttuu filmivanerin pintaan? Ajattelin että josko käyttäisin kyseistä materiaalia akvaarion tekoon, kun sitä löytyy multa varastosta´eri paksuisina ja kokoisina levyinä.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
quote:Pinnan pitää olla karhea, eli jos vanerissa on kiiltävä pinta niin se pitää karhentaa esim. hiomapaperilla ja sitten puhdistaa.
Siis hetkinen ja niinkuin mitä?
Sitä samaa silikoniahan käytetään lasien liimaamiseen, eikä niitä laseja
ainakaan minun tietääkseni karhenneta mitenkään. Ettet vain olisi nyt
sotkenut asioita ja puhuisitkin jostain ihan muusta aineesta?
Puhdistuksesta olen samaa mieltä ja mainitsemasi asetoni käy siihen hyvin.
T: Mari
quote:
Luulisi tarttuvan melko hyvin jos pinta on ok. Pinnan pitää olla karhea, eli jos vanerissa on kiiltävä pinta niin se pitää karhentaa esim. hiomapaperilla ja sitten puhdistaa. Itse olen käyttänyt asetonia. Meinasitko tehdä vanerilaatikon jossa etuseinä lasia?
Minäkin hieman epäilen tuota karhentamista. Tiivistäminen saattaa onnistua, mutta ei vanerilaatikko silikonilla kasassa pysy. Ositteesta http://www.bostik.fi löytyy lisätietoa yhden valmistaja tuotteesta, teknisiä tietoja-->Tiivistemassat-->Lasisilikoni.
T:Ville
Luulisi tarttuvan melko hyvin jos pinta on ok. Pinnan pitää olla karhea, eli jos vanerissa on kiiltävä pinta niin se pitää karhentaa esim. hiomapaperilla ja sitten puhdistaa. Itse olen käyttänyt asetonia. Meinasitko tehdä vanerilaatikon jossa etuseinä lasia?
Minäkin hieman epäilen tuota karhentamista. Tiivistäminen saattaa onnistua, mutta ei vanerilaatikko silikonilla kasassa pysy. Ositteesta http://www.bostik.fi löytyy lisätietoa yhden valmistaja tuotteesta, teknisiä tietoja-->Tiivistemassat-->Lasisilikoni.
T:Ville
No eipä kestä ei. Kun kasaan allasta, niin tottakai laitan liimaa levyjenväliin ja varmistan liitokset messinkiruuveilla. Mutta liitokset täytyy myös muistaa varmistaa vuotamattomuuden takia, joten siksi kysyinkin kestääkö akvaariokäyttöön tarkoitettu silikoni filmivanerin pinnassa kiinni.
Vanereista omaan puualan koulutuksen ja töitäkin olen tehnyt ja tulen tekemmän niiden parissa, joten tietoa löytyy.
Vanereista omaan puualan koulutuksen ja töitäkin olen tehnyt ja tulen tekemmän niiden parissa, joten tietoa löytyy.
Karhentamista ajattelin siksi että joskushan filmivanerin pinta on kiiltävä ja voisi olla että silikoni tarttuu paremmin kiinni karheaan pintaan. Esimerkiksi pyöränkumia paikatessahan karhennetaan pinta. Itse olen kantapään kautta oppinut että esim silikoni ja muovi pysyvät huomattavasti paremmin kiinni toisissaan jos muovin pintaa on hieman karhennettu.
Niin ja toki silikoni vain tiivisteeksi.
Niin ja toki silikoni vain tiivisteeksi.
Jaa tehdään akvaarioita vaneristakin? Entäs jos on mahdollista rakentaa kiinteä akvaario? Tehdäänkö se betonista ja miten huolehditaan vesieristyksestä, sen kai pitäisi olla uima-allasluokkaa?
Entä käytetäänkö nykyään akvaarioissa tavallista vai laminoitua lasia? Oma rakentamiskokemukseni on noin 35 vuoden takaa ja silloin käytettin ruostesuojattua ja maalattua kulmarautakehystä, johon tavalliset lasit tivistettiin ns. kuivumattomalla lasikitillä (joka kyllä vuosien mittaan kuivui ja alkoi päästää vettä ohi).
Entä lämmitys,olisiko hyvä asentaa pohjavaluun lattialämmityskaapelit ja termostaattiohjaus? Onko kellä kokemusta tämmöisistä?
Olen muutaman vuoden pitänyt nuoliaisia käytettynä ostamassani ja peruskorjaamassani alumiiniprofiiliakvaariossa ja nyt on alkanut muhia ajatus puroakvaariosta, johon etulasille tlisi mittaa noin 2,4 m.
Edit: Aseteltu vähän helpommin luettavaan muotoon. --Kaizu
Entä käytetäänkö nykyään akvaarioissa tavallista vai laminoitua lasia? Oma rakentamiskokemukseni on noin 35 vuoden takaa ja silloin käytettin ruostesuojattua ja maalattua kulmarautakehystä, johon tavalliset lasit tivistettiin ns. kuivumattomalla lasikitillä (joka kyllä vuosien mittaan kuivui ja alkoi päästää vettä ohi).
Entä lämmitys,olisiko hyvä asentaa pohjavaluun lattialämmityskaapelit ja termostaattiohjaus? Onko kellä kokemusta tämmöisistä?
Olen muutaman vuoden pitänyt nuoliaisia käytettynä ostamassani ja peruskorjaamassani alumiiniprofiiliakvaariossa ja nyt on alkanut muhia ajatus puroakvaariosta, johon etulasille tlisi mittaa noin 2,4 m.
Edit: Aseteltu vähän helpommin luettavaan muotoon. --Kaizu
-
- Senior Member
quote:
quote:Pinnan pitää olla karhea, eli jos vanerissa on kiiltävä pinta niin se pitää karhentaa esim. hiomapaperilla ja sitten puhdistaa.
Proto ja Mikko tarkoittivat tosiaan sen vanerin pinnan karhentamista, eikävätkä lasin.
Muutenkin varmaan tarkoittivat vaneriallasta, joka on tehty vesivanerista liimalla ja messinkiruuveilla kooten. Kulmat sitten tiivistetään silikonilla. Ainoastaan Etuseinän lasi liimataan silikonilla vähän niin kuin vanerista tehtyyn kehykseen altaan sisäpuolelle. Ainakin tämän vanerin ja lasin väliin jäävä alue saattasi olla viisasta karhentaa silikonin tarttumisen varmistamiseksi.
http://www.garf.org/140.gallon.html
eräs teko-ohje
><(((*> ><((((*> ><((*>
Proto ja Mikko tarkoittivat tosiaan sen vanerin pinnan karhentamista, eikävätkä lasin.

Muutenkin varmaan tarkoittivat vaneriallasta, joka on tehty vesivanerista liimalla ja messinkiruuveilla kooten. Kulmat sitten tiivistetään silikonilla. Ainoastaan Etuseinän lasi liimataan silikonilla vähän niin kuin vanerista tehtyyn kehykseen altaan sisäpuolelle. Ainakin tämän vanerin ja lasin väliin jäävä alue saattasi olla viisasta karhentaa silikonin tarttumisen varmistamiseksi.
http://www.garf.org/140.gallon.html
eräs teko-ohje
><(((*> ><((((*> ><((*>
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Ja minä tarkoitin, että silikoni tarttuu sileään pintaan, eikä
tarvitse siis karhennusta enempää vanerin, kuin lasinkaan kohdalla.
Käsittääkseni muuten tuo vaneriallas pitäisi vuorata sisältä
lasikuidulla tms. Pelkkä vaneriliitosten tiivistäminen silikonilla ei
riitä. Jos vanerin pintaan tulee pienikin naarmu (plekot!) se alkaa
imeä sisuksiinsa vettä ja...
-
- Senior Member
quote:
Selvä pyy. Tiosaalta tuskinpa asiallisesta karhennuksesta varsinaista haittaakaan on.? Jossain mittakaavassahan karhennuksen johdosta liitettävän pinnan ala kasvaa.
quote:
Varmasti pitää paikkansa. Molempaa tapaa on kuitenkin näkynyt käytettävän. En ole aivan varma, mutta käsitykseni mukaan silti pelkästään pitävyyden takia tuota sisäpinnoitusta ei välttämättä ei nykyisillä vesivanereilla tarvittaisi.? (edellyttäen muiden toimenpiteiden huolellisuuden?)
Heh, niin voihan siinä tosiaan olla sekin vaara, että pleco alkaa pitää allastaan ravintonaan.
><(((*> ><((((*> ><((*>
Selvä pyy. Tiosaalta tuskinpa asiallisesta karhennuksesta varsinaista haittaakaan on.? Jossain mittakaavassahan karhennuksen johdosta liitettävän pinnan ala kasvaa.

quote:
Varmasti pitää paikkansa. Molempaa tapaa on kuitenkin näkynyt käytettävän. En ole aivan varma, mutta käsitykseni mukaan silti pelkästään pitävyyden takia tuota sisäpinnoitusta ei välttämättä ei nykyisillä vesivanereilla tarvittaisi.? (edellyttäen muiden toimenpiteiden huolellisuuden?)
Heh, niin voihan siinä tosiaan olla sekin vaara, että pleco alkaa pitää allastaan ravintonaan.

><(((*> ><((((*> ><((*>
Keijo Kyöttilä Särkänniemen akvaariosta suositteli aikoinaan vesivaneria suurten akvaarioiden tekoon.Tärkeintä on muistaa välitukien teko akvaarion päälle- puukin rupea pullistelemaan veden painosta.
Muistaakseni hän neuvoi että sisäpinta pitäisi lakata?Käykö liimapuulevy akvaarion tekoon, jos sen lakkaa hyvin sisäpuolelta?
Vesivaneri on ruman näköistä ja jos akvaario tulee näkyvälle paikalle eikä kellariin niin mikä olisi parhain keino tehdä siitä näyttävämpi?Riittääkö pelkkä ulkoseinän maalaaminen vai onko muita verhoilukeinoja?
Catfish blues
Muistaakseni hän neuvoi että sisäpinta pitäisi lakata?Käykö liimapuulevy akvaarion tekoon, jos sen lakkaa hyvin sisäpuolelta?
Vesivaneri on ruman näköistä ja jos akvaario tulee näkyvälle paikalle eikä kellariin niin mikä olisi parhain keino tehdä siitä näyttävämpi?Riittääkö pelkkä ulkoseinän maalaaminen vai onko muita verhoilukeinoja?
Catfish blues
Hyvät kanssa akvaristit, älkää sortuko tähän materiaaliin akvaarion rakentamisessa! Kaveri kertoi rakentaneensa akvaarioita vanerista ja lasista, kuulemma muuten hyviä, mutta ajan myötä vedet tuli pihalle. Syynä oli puun eläminen kosteissa olosuhteissa. Vanerihan on puuta, puuviiluista ristikkäin liimattua levyä. Ja totta on, ettei vaneria saa täysin eristettyä vedeltä, joten se "elää" kosteuden mukaan ja silikonit ei siinä paljoa kestä, jolloin saumat pettää ja vedet ovat pitkin lattiaa.
Tästä asiasta viisastuneena päätin rakentaa sen ison altaa lasista ja kehykset tehdä rosterista tahi alumiinista.
Tästä asiasta viisastuneena päätin rakentaa sen ison altaa lasista ja kehykset tehdä rosterista tahi alumiinista.