Piikkiplekot

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Piikkiplekot

Viesti Kirjoittaja maketzu »

AM 1-2/2002 oli juttua piikkiplekoista.

Onko joku kokeillut näitä omassa akvaariossa ja mitä lajeja? Miten ovat sopeutuneet? Minkä kokoisessa akvaariossa olette pitänyt?

Aattelin tässä, että jos piikkiplekoista löytyisi joku sopiva laji 322 litraiseen akvaariooni. Kun Pertti Rassin mukaan ne kasvavat melko isoiksi mutta jos sattuisi olemaan joku pienehkö laji joka sopisi.
Lorditar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lorditar »

Minulla on 388-litraisessa n. nelivuotias n. 15cm harmaapiikkipleko (Pseudacanthicus spinosus).
Aivan mahtava nasuliini, todella aktiivinen, kaunis, herttainen, helposti sopeutuva
(tätä lajia oli ainakin pari viikkoa sitten muuten Turun Akvaariossa tarjolla), syö kädestä... :)
Olen tosin muilta kuullut piikkiplekoista aivan päinvastaista, täydellistä päiväpassiivisuutta ym. :|
Ehkä tämä minun yksilöni on vain sitten luonnonoikku? 8O
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Onko ketään muuten kokeillut L65 eli hopeapiikkiplekoa? Jää Pertti Rassin AM:n Monnikulmassa 20 cm:n pintaan.
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kokeilunhalu tyssäsi n. 4cm pitkien kalojen 130 euron kpl hintaan.Kalat ovat maailmalla edelleenkin harvinaisia ja niitä on myynnistä tietääkseni vielä Helsingin seudulla.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Harvinaisiahan ja kalliitahan ne ovat tiettävästi 8O

Mutta toivottavasti Pertti Rassi saa tuotua näitä piikkiplekoja ensi kevään suurhuutokauppaan, jolloin voisi huutaa ja saada edullisemmin [;)]

Edit: Poistettu ylimääräisiä hymiöitä. Pehis
Viimeksi muokannut maketzu, 21:44, 10.08.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Mulla on viidettä vuotta L114 kasvamassa. Sintillä on nyt mittaa n. 15cm (ostettaessa se oli tulitikun mittainen, tingattu hinta oli 200mk ja kilohinta tähtitieteellinen [;)] )

Otus elää tavallisessa 250 l ahven/tetra/sateenkaarikala/monni/ym yhteisössä. Suodatuksesta huolehtii 2x eheim 2048 ja Fluval 403 eli vesi liikkuu...

Aluksi skitsoilin varmaan vuoden vedenvaihtojen ja ruuan kanssa, mutta nyttemmin tilanne on normalisoitunut... Aluksi vaihdoin 50-80 l 1-2 päivän välein ja ruokin otusta kesäkurpitsalla ja vihernapeilla, nykyään vaihtojen välillä voi joskus mennä parikin viikkoa..

Ko yksilö on rauhallinen itseään pienempiä plekoja (joku peckoltia ja L027) ja selkäuimareita kohtaan , mutta purjeplekon kanssa välit olivat huonot joten purjepleko vaihtoi kotia...

Postasin sintin kuvan (L114) newsseihin sfnet.tiedostot

Kari
nigel-90
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nigel-90 »

minulla on helmipiikkipleko, joka on ollut minulla noin puoli vuotta.
ostettaessa se oli noin 15cm ja on kasvanut ehkä sentin verran.
Kala oli aluksi hiukan arka mutta nykyään tulee jo aika paljon esille ja
syö kaikenlaista ruokaa. :D
hinta oli ostettaessa n.55e
en ole varma tämän kalan aikuiskoosta, mutta oletan että se jää noin 20senttiin.
pleko uiskentelee 600l kiekko/pleko akvaariossa.
Viimeksi muokannut nigel-90, 19:00, 13.12.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raaka-Arska
Member
Member

verkkopiikki

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Itselläni oli noin 12cm L-114 ja se oli helppohoitoinen, mutta kutukiihkoiset crenicicla menezesini tappoi sen. :cry:
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Verkko- ja tulipiikki

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minulla uiskentelee altaassani L25 ja L114. L114 on suht äkäinen muille plekoille ja altaan ehdoton kingi. Onneksi se ei jahtaa muita plekoja järjestelmällisesti, vastaan tullessa ja piilopaikoissa voipi tulla konflikteja. Herralla on nääs tapana vaihdella välillä maisemaa ja kaapata muitten piiloja itselleen.

L25 on myös aika territoriaalinen. Kauhulla odotan, kun se kasvaa maksimimittojen tietämille ja alkaa haastamaan L114sta. Voipi pölinä käydä kun 40-45 cm L25 ja 35 cm L114 ottavat yhteen. Tällä hetkellä L114 on reilu 20 cm ja L25 n. 18 cm. Allas on liian pieni (600 L) mutta kun tarve vaatii, allas vaihdetaan tuplasti isompaan. :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”