Onko maassamme oikeata Sateenkaari (kirjokala
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
) gurua? Minulle osui kaupasta mukaan ns. purppurasateenkaarikalan naaras. Niitä saa erittäin harvoin, jaotin riskin ostaessani kalaa joka ei vastannut mielikuvaani G.Incisuksen naaraasta Mutta se onkin raidallinen tummahkolla keskiraidalla (ei kovinkaan selkeä raita, siis). Muuten sen väritys on hyvinkin naarasmaisen harmaa ja raidat vaihtelevat vaaleanpunaisesta vaaleansiniseen. Evissä jonkun verran punertavaa väriä. Muuten se on rakenteeltaan hyvinkin Incisuksen näköinen (evät sun muut) mutta se on toiseen naaraaseen verrattuna syvempivartaloinen ja hieman kookkaampi. Sen lisäksi sen "nokka" kaartuu aivan himpun verran alas ennen suuta, kun muiden kalojen "nenänvarsi" on suora. Urokset eivät ole lähennelleet tätä naarasta ollenkaan, vaikka se on minulla ollut jo yli puoli vuotta, kun toista naarasta kyllä ahdistellaan.
Kysymys siis kuuluu: onko todellakin olemassa tällaista raidallista muunnosta Glossolepiksestä? Ja mistä se on peräisin, siis onko se vankeudessa risteytetty "sekasikiö"?? Ja jos se ei ole Glossolepis Incisus, niin mikä se on??
Valitettavasti minulla ON kuva kyseisestä yksilöstä, mutta ei osoitetta mihin sitä laittaa. Voin mailata kuvan kiinnostuneille!!