Ehdotuksia leväonkelmien poistamiseen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

rambi
Advanced Member
Advanced Member

Ehdotuksia leväonkelmien poistamiseen

Viesti Kirjoittaja rambi »

Ruskean levän onkelmat eivät näytä loppuvaan millään, nyt on noin 40 päivää ollut levää eikä ole mihinkään suuntaan muuttunut, levä kattaa kokonaan kiven, kotilot tai harja poistavat sen hetkessä, mutta vuorokaudessa on tilanne taas sama, en ole ainoa kyseisen onkelman kanssa mutta harvemmin onkelma on näin paha.

Tarkoitus oli ostaa uusi valaisin, vanhan sain myytyä ja nyt olen miettinyt vakavasti harrastuksen lopettamista ennen kun sijoitan rahaa uuteen valaisimeen. Myyntilista hintoineen on jo kaiken varalta valmiina julkaistavaksi, mutta annan itselle vielä muutaman päivän miettimisajan.

Tavallaan voisin aloittaa kaiken alusta ja "oikein" kun ei valaisinta ole tällä hetkellä käytössä ja allas voisi kypsyä rauhassa ennen valaisimen tuloa (kivikoralleille olen etsimässä sijaiskotia, kunnes uusi valaisin tulee (syyskuussa). Jos lopetan on korallit myyntilistan kärjessä kun ei ne sinivalolla pitkälle potki.

Eli nyt sitten ehdotuksia, altaassa on 35 kg kiveä (siinä on paljon rapuja, muutamia pieniä matoja, vähemmän pieneliöitä mitä oli vanhassa kivessä paljon enemmän kun nykyisessä uutena ostetussa kivessä), pohjalla noin 4-6cm korallihiekkaa, siinä ei silmällä näkyvää elämää. Jos aloittaisi kaiken nollasta, niin mitä heitän pois ja mitä ostan lisää, kannattaako nykyinen leviä suosiva vesi vaihtaa kokonaan vai osittain? Miten parhaiten pieneliöstöä altaaseen tuhoamaan ruskeeta levää, kun RO laitteesta ei ole ollut hyötyä leväonkelmien poistamiseen, niin pitäiskö korvata uusi vesi kokonaan hanasta ym.ym...

Lyhyesti kysyttynä miten "aloitan" että leväonkelmat eivät jää ikuisesti silmieni iloksi?

Tekniikka pitäisi olla ihan kunnossa joten siitä en usko onkelmien johtuvan.

Siltä varalta että lopetan niin jos joku on erityisesti kiinnostunut tekniikasta\elävästä mitä minulta löytyy, voisi laittaa vaikka postia niin voin tarjota maililla ennen kun laitan listan webbiin.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Todella sääli kyllä jos pistät pillit pussiin...

Edit:

Ihan ekana kannattaa miettiä, että ruokitko tosiaan nyt liikaa? Myllerätkö liikaa? vai pääseekö ravinteita muuten vaan jostain likaa altaaseen? Parastahan olisi jos selviytyisi jotenkin muuttamalla rutiineja

Mun mielestä kannattaisi yrittää esim. seuraavaa:
(Eli antaisi altaan reilun kuukauden käynnistyä rauhassa uudelleen)

Putsaa allas hyvin:
- Anna kivien olla niinkuin on, mutta lapolla putsaa hiekkapohja. Kivistä voisi esim. kädellä kevyestu huiskuttaa irtilähtevän moskan pois pohjalle ennen hiekan puhdistamista. Tämä kuitenkin pahemmin allasta mylläämättä. Tällä voisi saada ravinnetta pois altaasta mitä sinne on kertynyt.

Vedenvaihdot:
- Veden vaihtoja aluksi esim. 4 10% vaihtoa RO yhtävahvalla ja lämpimällä suolavedellä peräkkäisinä päivinä. Tuo 4 vaihtoa voisi viedä altaan myllerryksen jälkeiset mahdolliset veden pilaantumiset pois.
- Tämän jälkeen esim. 10% vedenvaihto kerran viikossa.

Ruokinta:
- Eläimille sopivasti ruokaa jatkuvasti, ruokitko esim. nyt liikaa?

Altaanhoito:
- Pinnantasaaja toiminnassa ROvedellä ja sopivalla määrällä kalkkia.
- PH, NO testit kerran viikossa. Tripple Bufferia ja veden vaihtoa lisää jos arvot ei kohdalla.
- Ei muutoksia altaan sisältöön / tekniikkaan / eliöstöön
- Aluksi valojakso hieman lyhyemmäksi kuin normaali (voisi vähentää levää).

Mutta jos hermot menee nykyseen ja haluut 100% uudelleenkäynnistyksen, myyt elävät eläimet pois, putsaat olemassa olevan kiven 100%, ostat uutta kiveä, laitat pohjan paikalle, kivet päälle ja annat kypsyä parikuukautta. Nykynen kivi on kyllä puhdistamisen jälkeen vähintään hyvää peruskiveä. En kuitenkaan tiedä saavutetaanko tällä muutakuin enemmän työtä.
mrWave
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mrWave »

Itse hommasin merivesialtaan kesäkuussa 2001. Alkuun kaikki meni suht hyvin. Lokakuun lopussa alkoi tulla ruskeaa levää ja vähän ajan kuluttua kaikki peittyi sen alle. Tein veden vaihtoja ja imuroin levää pois ohuella letkulla, mutta kaikki oli taas sen peitossa seuraavana päivänä. Vesiarvot (PH, KH, Ca, No2, No3, Po4) olivat kokoajan kuitenkin ok, silikaatti arvoista ei tietoa. Marraskuun lopussa sain RO-yksikön, siihen asti olin käyttänyt ionivaihdettua vettä. Tuntui ettei millään toimilla ollut mitään vaikutusta levän vähenemiseen. Tammikuun alkupäivinä levän tulo lakkasi ja levä hävisi kokonaan pois parissa päivässä.

Joten älä pistä vielä hanskoja naulaan, vaan odota kärsivällisesti, minun kohdallani se ainakin kannatti, vaikka välillä tuntuikin tosi toivottomalta.
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

rambi: ikävä kuulla että altaassasi on ongelmia.

Itselläni on allas ollut toiminassa n. 1.5 kk ja levää ei ole hirveästi. Ilmeisesti tämä ongelma on vasta edessä päin. :(
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Vanhassa altaassa meni ruskea levä suht nopeasti pois, oli vihreä rihmalevä pohjalla ja silloin ostin RO laitteen, pikkasen on käynyt mielessä että olisko se laite mennyt tavallaan rikki kun alussa tiedämättömyydestä laitoin sen läpi lämmintä vettä mitä ei saisi laittaa, nyt olen uudessa altaassa kaiken veden laittanut\vaihtanut RO laitteella ,tulisko siitä huonompaa vettä kun suoraan hanasta jos se on jotenkin rikki.
Kaloja olen ruokkinut viimeisen 1,5 kuukauden aikana joka toinen päivä kerran, kivet on ollut rauhassa ,hienoa hiekkaa lisäsin hiljattain, joten pohja ei ole kovin rauhassa ollut ja kun koralliahven kaivele 6cm koloja läpimitalta jopa 10 cm pohjalle niin ei se pohja kovin rauhassa pysty muhimaan.
Olen ajatellut seuraavaa mahd. jatkamisen varalle, kivet pois altaasta, hiekkaa 20 kg lisää (onko järkevä laittaa), kivet takaisin altaaseen, uutta kiveä lisää (pitäiskö uusi kivi laittaa hiekan päälle vai siirtyykö eliöitä myös korkeammalta hiekkaan), 70 % uutta vettä tilalle suoraan hanasta (en luota RO laitteen toimivuuteen), valoa tarvivat korallit on jo menossa "hotelliin", vaahdottaja päälle, sinivalo päällä, hqi päälle joskus 2-3 viikon kuluttua.
Kiven laadulla on varmaan suuri merkitys, viimeksi ostamassa uudessa kivessä en ole huomannut mitään elämää, mistä sen kaupassa tietää onko kivi hyvä vai huonolaatuista? Siihen auttaisi elävän hiekan tai starter kitin hankkiminen mutta näillä leveysasteilla mahdoton tehtävä.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

proto kirjoitti:rambi: ikävä kuulla että altaassasi on ongelmia.

Itselläni on allas ollut toiminassa n. 1.5 kk ja levää ei ole hirveästi. Ilmeisesti tämä ongelma on vasta edessä päin. :(
Minulla alkoi ruskean levän onkelma muutamassa päivässä uuden altaan perustamisestä joten siinä mielessä näyttää sinulla paljon paremmalta, vihreä levä tulee sinulle vielä melko varmasti mutta se ei ole niin ruma ainakin silmälle kun ruskea.
Laitatko veden suoraan hanasta ?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

rambi kirjoitti:Vanhassa altaassa meni ruskea levä suht nopeasti pois, oli vihreä rihmalevä pohjalla ja silloin ostin RO laitteen, pikkasen on käynyt mielessä että olisko se laite mennyt tavallaan rikki kun alussa tiedämättömyydestä laitoin sen läpi lämmintä vettä mitä ei saisi laittaa, nyt olen uudessa altaassa kaiken veden laittanut\vaihtanut RO laitteella ,tulisko siitä huonompaa vettä kun suoraan hanasta jos se on jotenkin rikki.
Jollakin pääkaupunkiseudulla on varmastikkin TDS mittari, niin käy mittaamassa hanavesi ja RO vesi hänellä...
rambi kirjoitti: Kaloja olen ruokkinut viimeisen 1,5 kuukauden aikana joka toinen päivä kerran,
Kalat varmaan tykkäisi jos saisi jokapäivä aamulla ja illalla pikkusen määrän... (Itse kanssa ruokin chromiksia joka toinen päivä (vähän) kunnes huomasin, että ne todellakin kärsivät ruuan puutteesta... Sitten kun aloin ruokkimaan niitä joka päivä ne alko voimaan paremmin.)
rambi kirjoitti:kivet on ollut rauhassa ,hienoa hiekkaa lisäsin hiljattain, joten pohja ei ole kovin rauhassa ollut ja kun koralliahven kaivele 6cm koloja läpimitalta jopa 10 cm pohjalle niin ei se pohja kovin rauhassa pysty muhimaan.
En usko, että koralliahven häiritsee, mutta se, että laitat hiekkaa vanhan hiekan päälle, tappaa allejäävän hiekan pintakerroksen bakteereja jotka ei pärjää syvällä hiekassa. Tästä tulee ravinteita kun bakteerit kuolee ja siitä, että bakteeri kanta ei oo käsittelemässä muusta elämästä tulevaa jätettä täydellä teholla.
rambi kirjoitti: Olen ajatellut seuraavaa mahd. jatkamisen varalle, kivet pois altaasta, hiekkaa 20 kg lisää (onko järkevä laittaa), kivet takaisin altaaseen, uutta kiveä lisää (pitäiskö uusi kivi laittaa hiekan päälle vai siirtyykö eliöitä myös korkeammalta hiekkaan)
Jos tuon meinaat vielä joskus tehdä, niin kannattaa se tehdä melkein nyt, eikä sotke uudestaan balanssia kun homma on taas kunnossa.
rambi kirjoitti: , 70 % uutta vettä tilalle suoraan hanasta (en luota RO laitteen toimivuuteen), valoa tarvivat korallit on jo menossa "hotelliin", vaahdottaja päälle, sinivalo päällä, hqi päälle joskus 2-3 viikon kuluttua.
RO on kyllä hyväjuttu... Itse iljettää laittaa hanavettä (Ja oon vähän kuin huomannut, että lisää levän määrää lasissa) tarkista toimiiko se vehje.

Tietty voisit kyllä ostaa parikiloa uusia kiviä, mutta uskoisin, että niistä tulee vanhaan kiveen tarpeeksi siemenelämää.
proto
Junior Member
Junior Member

Joo suoraan hanasta. Kivenä on 25 kg sulta ostettua ja n. 8-10 kg uutta. Elämää on karkeassa korallihiekassa mielestäni melko paljon. Aika mielenkiintoista oli se että kun ostin uudet kivet oli hiekka vähän levättynyt. Kun laitoin yhden uusista kivistä pohjalla hävisi levä sen alta täysin muutamassa päivässä. Onkohan syynä valon puute vai syökö äyriäiset yms. pikkuelukat levän pois niin tehokkaasti. Hiekka nimittäin meni ihan valkoiseksi.

En tiedä olisiko tämä ihan hatusta heitettyä, mutta olisiko mahdollista, että pikkueläinten määrä voi olla minulla niinkin korkea koska minulla ei ole yhtään kaloja. Eli kalat söisi niitä jolloin niitä ei olisi tarpeeksi syömässä levää? Ehkä vähän aikaista päätellä mitään, mutta noin yleisesti ottaen tämä voisi olla totta.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Onko kellään TDS mittaria ?
Kaikki hiekka mikä on valolta piilossa pysyy myös minulla valkoisena.
Tarkoitus on kyllä tehdä heti se vedenvaihto ja mahdollinen hiekan lisäys +kivet (jos niitä nyt jostain saa), pitäiskö kuitenkin antaa nykyisten kivien olla siinä missä ne on ja lisätä uutta päälle (nykuinen rakennelma on suunniteltu siten että uutta kiveä mahtuisi reilusti päälle )tai sitten se reilu hiekan lisäys ja kaikki sisältä uusiksi, sitten uusi vesi altaaseen ,miten vaikuttaa pelkän sinivalon käyttö muutamana viikkona, kuoleeko uuden kiven asukkaat vai pärjäävätkö ne siinä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

rambi kirjoitti: Kaikki hiekka mikä on valolta piilossa pysyy myös minulla valkoisena.
Joo, levä tarttee valoa, että kasvaa.
rambi kirjoitti: Tarkoitus on kyllä tehdä heti se vedenvaihto ja mahdollinen hiekan lisäys +kivet (jos niitä nyt jostain saa), pitäiskö kuitenkin antaa nykyisten kivien
olla siinä missä ne on ja lisätä uutta päälle (nykuinen rakennelma on suunniteltu siten että uutta kiveä mahtuisi reilusti päälle )
Joo, hyvä suunnitelma. Kimille pitäisi olla tulossa tässä kuussa uutta kiveä.
rambi kirjoitti: tai sitten se reilu hiekan lisäys ja kaikki sisältä uusiksi, sitten uusi vesi altaaseen ,miten vaikuttaa pelkän sinivalon käyttö muutamana viikkona, kuoleeko uuden kiven asukkaat vai pärjäävätkö ne siinä.
Voithan laittaa hiekkaakin lisää (kannattaa ehkä puhdistaa se pohjahiekka ensin, kun ne elukat kuolee siitä kuitenkin).
Se, että osa kivistä jää hiekan alle ei sinällänsä haittaa. Tulee rakennelmasta tukevampi, mutta jonkun mielestä näin menee kiveä hukkaan...

Eiklöhän elukat kitkuttele tuon ajan sinivalolla. Plankton konsentraattia voi tietty pikkusen ruokkia niille.

(Odotettavissa tästä liikkeestähän sitten on täysin uusi kypsyminen ja mahdolliset kunnon levän kasvut)

Edit: Poistettu toinen samanlainen viesti ja korjattu lainaus selkeämmäksi. Pehis
rambi
Advanced Member
Advanced Member

amon kirjoitti:

(Odotettavissa tästä liikkeestähän sitten on täysin uusi kypsyminen ja mahdolliset kunnon levän kasvut)

Ei se levä enä tästä huonommaksi voi mennä. :mrgreen:
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

amon kirjoitti:Eiköhän elukat kitkuttele tuon ajan sinivalolla. Plankton konsentraattia voi tietty pikkusen ruokkia niille.
Olen asiasta toista mieltä. Itse makuutin ensimmäisiä kiviä Kimillä pimeässä altaassa pari viikkoa (koska tavarat olivat myöhässä Saksasta) ja tänä päivänäkään niihin ei ole oikein alkanut kasvaa mitään. Nähtävästi niistä ehti kuolla symbioosilevä valon puutteen vuoksi. Sinulla ravut, madot yms. öttöset ei varmastikaan kuole mutta zooxanthellae tarvitsevat kuolevat koska zooxanthellae tarvitsee valoa. Minulla tämä ensimmäinen satsi oli 50 kg. Seuraavat 40 kg olivat 'tuoreita' kiviä ja niissä kasvaa paljon erilaista kasvustoa.
Onneksi ensimmäisen satsin kivet ovat kasan pohjimmaisena ja osa hiekan sisällä.

Siis, ehdottomasti olisi saatava lisää valoa altaaseen - vaikka tavallisista loisteputkista tms.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mikael kirjoitti:
amon kirjoitti:Eiköhän elukat kitkuttele tuon ajan sinivalolla. Plankton konsentraattia voi tietty pikkusen ruokkia niille.
Olen asiasta toista mieltä. Itse makuutin ensimmäisiä kiviä Kimillä pimeässä altaassa pari viikkoa (koska tavarat olivat myöhässä Saksasta)
....
Siis, ehdottomasti olisi saatava lisää valoa altaaseen - vaikka tavallisista loisteputkista tms.
Joo, oon ittekin sitä mieltä, että olisi PAREMPI jos olisi enemmän valoa, mutta isän altaassa kokeiltiin pitää valoja pois vissiin n. 3 viikkoa aluksi ja lopputulos oli kokolailla sama kuin minulla valojen kanssa.

Toisaalta isällä on vähemmän elämää pohjassa, mutta se on ihan marginaalisen ohut ja pumput pitää sitä kokoajan liikkeessä.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä :) Sain kivikorallit hoitoon, juuri putsasin kevyesti kivestä levän poi, poistan vielä reilusti vettä ja laitan uutta tilalle. Kalat jäivät altaaseen kun niitä ei mahdollisten sairauksien takia sijoittanut muualle, täytyy sitten tästä eteenpäin katsoa mihin suuntaan hommat menee. Kiitos kaikille tavaroista tarjouksen tehneille, ilmoitan heti jos harrastus kuitenkin loppuu.

Kiveä on tulossa Siniriuttaan elokuussa ehkä jo ensi viikolla (luvat on Kimillä jo kunnossa). Siitä satsista täytyy sitten ostaa lisää jos homma jatkuu. Ilman valoa ne jouduvat kyllä olemaan kun valaisimen toimitus menee syyskuulle, paitsi jos ostaisin 250w eikä 400 w valon, mutta ehkä siinä tulisi heti taas paha virhe.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

rambi kirjoitti: Ilman valoa ne jouduvat kyllä olemaan kun valaisimen toimitus menee syyskuulle, paitsi jos ostaisin 250w eikä 400 w valon, mutta ehkä siinä tulisi heti taas paha virhe.
En ymmärrä miksi myit pois vanhan valaisimen ennen uuden saapumista?! 8O
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Mikael kirjoitti: En ymmärrä miksi myit pois vanhan valaisimen ennen uuden saapumista?! 8O
Pääasiassa sen takia kun en tiennyt mitä vanhasta maksetaan ja varmempi ostaa uusi kun vanha on myyty ja rahat lompakossa.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Kannatta kypsyttää akvaario heti oikealla valaisimella, muuten se joutuu kypsymään uudestaan kun valaisin vaihdetaan. Alussa voi pitää hiukan lyhyempi valonjakso.

Mielestäni elävä kivi kärsii aivan liika, jos sitä pidetään huonossa valossa. Siinä kasvavat korallit taas kärsivät myös silloin kun valo myöhemmin muuttuu.

Minä luopuisin kaikista ruokittavista kaloista, vuokoista ja elukoista jotka kärsivät levästä ja hankkisin sopivia levänsyöjiä. Astraea spp. kotilot ovat mielestäni helppoja ja hyviä kypsymisajan levänsyöjiä.

Vaahdottajan kanssa täytyy olla tarkkana, Tunzella on sellainen "huono puoli" että sen sisäpintoja tai nousuputkea pääsee liian helposti koskettamaan sormilla ja silloin vaahdottajan teho heikkene jopa muutamaksi päiväksi.

Vettä minä vaihtaisin alkuun n. 40% muutaman päivän välein, ei mitään 10% vedenvaihtoja 8).
rambi
Advanced Member
Advanced Member

ealex kirjoitti:Kannatta kypsyttää akvaario heti oikealla valaisimella, muuten se joutuu kypsymään uudestaan kun valaisin vaihdetaan. Alussa voi pitää hiukan lyhyempi valonjakso.

Mielestäni elävä kivi kärsii aivan liika, jos sitä pidetään huonossa valossa. Siinä kasvavat korallit taas kärsivät myös silloin kun valo myöhemmin muuttuu.

Minä luopuisin kaikista ruokittavista kaloista, vuokoista ja elukoista jotka kärsivät levästä ja hankkisin sopivia levänsyöjiä. Astraea spp. kotilot ovat mielestäni helppoja ja hyviä kypsymisajan levänsyöjiä.

Vaahdottajan kanssa täytyy olla tarkkana, Tunzella on sellainen "huono puoli" että sen sisäpintoja tai nousuputkea pääsee liian helposti koskettamaan sormilla ja silloin vaahdottajan teho heikkene jopa muutamaksi päiväksi.

Vettä minä vaihtaisin alkuun n. 40% muutaman päivän välein, ei mitään 10% vedenvaihtoja 8).
Kaloja on 3 kpl koraliahvenia ja keltavälskäri, täytyy pitää niitä kovalla laihdutuskuurilla kun ei niitä mihinkään pois saa. Astera kotiloita ottaisin miellellään lisää mutta mistä...., eilen vaihdoin vettä n.50%, onneksi oli Siniriutta vielä illalla auki muuten olisi tullut makeanveden allas kun suola loppui kesken :roll: .
Täytyy olla varovainen Tunzen käsittelyssä , en ole vielä sormia sisälle työntänyt mutta puhdistuksessa täytyy olla tarkkana (sen verran hyvä puhdistus setti oli mukana että ei sormia tartte sisälle työntää [;)] .
Eilen kävin illalla kovan keskustelun Saklsalaisen nettikaupan kanssa, sieltä saa valaisimen viikossa joten homma on tilausta vaille, myös koralleja lupasi lähettää jos semmoisia tarvii, siellä oli jotain xxx maan kiveä hintaan 9,50 kilo, kivikoralleja hintaan 35.- ja hän arvioi rahtihinnaksi 3 euroa kilo, mutta kun ei harrastuksen jatkamisesta ole vielä varmuutta niin keskustelu jäi vielä kesken.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

rambi kirjoitti: Eilen kävin illalla kovan keskustelun Saklsalaisen nettikaupan kanssa, sieltä saa valaisimen viikossa joten homma on tilausta vaille, myös koralleja lupasi lähettää jos semmoisia tarvii, siellä oli jotain xxx maan kiveä hintaan 9,50 kilo, kivikoralleja hintaan 35.- ja hän arvioi rahtihinnaksi 3 euroa kilo, mutta kun ei harrastuksen jatkamisesta ole vielä varmuutta niin keskustelu jäi vielä kesken.
Mika kauppa koralleja myy ?
rambi
Advanced Member
Advanced Member

simppu kirjoitti:

Mika kauppa koralleja myy ?
En nyt muista osoitetta kun olen töissä, keskustelu loppui illalla klo 23 (kauppias halusi kai välillä nukkua [;)] ), niin pikkasen jäi asiat vielä epäselvikisi, kyseli missä on lähin lentokentta ja sanoi että Stuttgardin (miten se nyt kirjoitetaan) lentoasemalle toimittavat 3 minuutissa tavarat liikkeestä. Katselin Finnairin sivuja niin sinne olisi syyskuun loppuun tarjous meno-paluu reilu 300 euroa, päivän reissulla voisi hakea mukavasti tavaraa ja maistaa paikallista olutta.
Hyvä puoli siinä liikkeessä oli se että kun tilaus on yli xxx määrän euroja niin rahtikulut on 0 euroa, esim. valaisimen kun sieltä tilaan niin kuluja ei tule ja hinta sama kun esim. aquaristic.netissä.
Viimeksi muokannut rambi, 09:29, 15.08.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

ealex kirjoitti:10% vedenvaihtoja 8).
10% on mun suurin astia missä voin tehdä vettä :)

Missä muuten teette vetenne jos vaihdatte enemmän kerralla, vai teettekö vain monta vaihtoa peräkkäin?
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Valaisimesta vielä, se on selvä että yhdellä polttimolla valaisin tulee mutta 250 w vai 400 w, ilmeisesti 400 w ??
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jos kysyt onko oltava valoa 250W vai 400W kulma-altaaseesi niin voin sanoa, että itselläni on hiukan pienempi kulma-allas kuin sinulla ja siinä on valoa 2x400W.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Mikael kirjoitti:Jos kysyt onko oltava valoa 250W vai 400W kulma-altaaseesi niin voin sanoa, että itselläni on hiukan pienempi kulma-allas kuin sinulla ja siinä on valoa 2x400W.
Onko sinulla 2 erillistä valaisinta vai molemmat on yhdessä, jos on samassa niin miten olet saanut sen sijoiteltua siten että valoa ei mene ohi altaan, minulla vanhalla valaisimella oli polttimot melkein altaan reunojen kohdalla ja nyt sitten kun Tunzen keräilykuppi on aika iso niin toinen valosta meni suoraan sen päälle, sen takia olen vaihtamassa valaisinta.
Ja valaisin minkä tilaan on tarkoitettu 1000 x 1100 altaalle normaalisti ne on syvyys suunassa 60 cm.
proto
Junior Member
Junior Member

Mikael: mikä on altaasi pinta-ala jolle valo tulee? Aika tiukka valonmäärä tuo 2 x 400w. 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”