Kokemuksia netistä/ohjelmista?
Valvoja: Moderaattorit
Kokemuksia netistä/ohjelmista?
Kun täällä tulee paljon oltua ja olen huomannut että monet näillä sivuilla olevat ovat aika "guruja" tietokoneiden kanssa ja uskoisin että heillä on kokemuksia esim. netistä imuroitavista ohjelmista.
Veikkaisin että täällä myös ollaan paljon asiallisempia kuin jossakin muussa "keskustelussa".
Mites on, onko ollut ongelmia esim. palomuurien ja virusohjelmien kanssa vai toimiiko ne niinkuin pitääkin? Onko kyseiset ohjelmat jo siten vanhoja, että ne on jo hakkeroitu ja niiden läpi pääsee?
Entä muut ohjelmat?
Mites se kuuluisa musiikki?
Olenko ymmärtänyt oikein että esim. kaapelin kautta nettiin meno on turvallisempaa kuin puh.linjojen? Onko kaapelin kautta jo sen serverissä palomuuriohjelmat ja suojaukset?
Uskaltaako netissä esim.Saksaan maksaa luottokortilla ettei joku vaan hakkeroi sitä luottokortin numeroa ja vinguta sitä sitten.
Veikkaisin että täällä myös ollaan paljon asiallisempia kuin jossakin muussa "keskustelussa".
Mites on, onko ollut ongelmia esim. palomuurien ja virusohjelmien kanssa vai toimiiko ne niinkuin pitääkin? Onko kyseiset ohjelmat jo siten vanhoja, että ne on jo hakkeroitu ja niiden läpi pääsee?
Entä muut ohjelmat?
Mites se kuuluisa musiikki?
Olenko ymmärtänyt oikein että esim. kaapelin kautta nettiin meno on turvallisempaa kuin puh.linjojen? Onko kaapelin kautta jo sen serverissä palomuuriohjelmat ja suojaukset?
Uskaltaako netissä esim.Saksaan maksaa luottokortilla ettei joku vaan hakkeroi sitä luottokortin numeroa ja vinguta sitä sitten.
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
Aika laajoja aiheita mietiskelet. 
Jos tarkoitat ohjelmallisia palomuureja niin kyllähän ne toimii, esim. ilmainen ZoneAlarm on varsin helppo ja hyvä. Eikö voi valittaa F-Protistakaan joka viruksilta suojaa, mutta sehän ei ilmainen olekaan.
Eiköhän noiden palomuurien läpi pääse, mutta ideahan niissä on että suojattu kone ei edes näy muualle verkkoon ja voidaan valita mikä liikenne pääsee sisään ja ulos.
Ei se kaapeli automaattisesti sen turvallisempi taida olla, ehkä ennemminkin päinvastoin kun usein on kiinteä osoite käytössä ja linjat aina auki. Mutta suojauksen taso niin kaapelissa kuin modeemissa riippuu palveluntarjoajasta jos ei itse ole valmis omalle koneelleen asentamaan asiaan hoitavia ohjelmia.
Luottokortin hakkerointi lienee varsin epätodennäköistä, lisäksi monilla kaupankäyntiä harrastavilla saiteilla on käytössä SSL salaus, jolloin ainoastaan kauppias saa lähetetyistä tiedoista selkoa.
Jos tarkoitat ohjelmallisia palomuureja niin kyllähän ne toimii, esim. ilmainen ZoneAlarm on varsin helppo ja hyvä. Eikö voi valittaa F-Protistakaan joka viruksilta suojaa, mutta sehän ei ilmainen olekaan.
Eiköhän noiden palomuurien läpi pääse, mutta ideahan niissä on että suojattu kone ei edes näy muualle verkkoon ja voidaan valita mikä liikenne pääsee sisään ja ulos.
Ei se kaapeli automaattisesti sen turvallisempi taida olla, ehkä ennemminkin päinvastoin kun usein on kiinteä osoite käytössä ja linjat aina auki. Mutta suojauksen taso niin kaapelissa kuin modeemissa riippuu palveluntarjoajasta jos ei itse ole valmis omalle koneelleen asentamaan asiaan hoitavia ohjelmia.
Luottokortin hakkerointi lienee varsin epätodennäköistä, lisäksi monilla kaupankäyntiä harrastavilla saiteilla on käytössä SSL salaus, jolloin ainoastaan kauppias saa lähetetyistä tiedoista selkoa.
No sitä tulee mietittyä vaikka mitä
ja joskus ihan liian paljon... 
Mä vaan olen niin arka näiden koneiden kanssa ja harmittaisi ihan pirusti jos köyhältä menisi kone pilalle tai sekaisin jonkun ohjelman takia.
Olen esim. löytäny mikrobitin sivuilta sen av-guard virusohjelman, joka ainakii mulla toimii hyvin, mutta voiko siihen luottaa, sitä en tiedä.
Se zone-alarm tuntuu ihan ok ja sitten se joku ohjelma joka estää niiden pop-up mainosten tunkeutumisen koneelle. On muuten ihme miten joskus joku mainos pyörii koneessa vaikka kuinka sitä poistaisi.
Ja jotenkin kuitenkin kiinnostaisi uusia ohjelmia ja päivityksiä, mutta sitten se menee miettimiseksi että uskaltaisiko vai ei...
Mä vaan olen niin arka näiden koneiden kanssa ja harmittaisi ihan pirusti jos köyhältä menisi kone pilalle tai sekaisin jonkun ohjelman takia.
Olen esim. löytäny mikrobitin sivuilta sen av-guard virusohjelman, joka ainakii mulla toimii hyvin, mutta voiko siihen luottaa, sitä en tiedä.
Se zone-alarm tuntuu ihan ok ja sitten se joku ohjelma joka estää niiden pop-up mainosten tunkeutumisen koneelle. On muuten ihme miten joskus joku mainos pyörii koneessa vaikka kuinka sitä poistaisi.
Ja jotenkin kuitenkin kiinnostaisi uusia ohjelmia ja päivityksiä, mutta sitten se menee miettimiseksi että uskaltaisiko vai ei...
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
Itse otin juuri viikon alussa AVG:n käyttöön, syrjäyttäen McAfeen vastaavan. McAfeessä kun tuppasi olemaan resursseja turhaan käyttävä ominaisuus. Kaikki tuntemani käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä.
Palomuurikin on käytössä, toivottavasti auttaa.
-K-
Palomuurikin on käytössä, toivottavasti auttaa.
-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Helppo tapa välttyä viruksilta on käyttää yhden hiirinäppäimen konetta, maccia. Viruksia kyllä tulee, mutta ovat suunniteltu puremaan PC:tä, joten jäävät macciympäristössä meilin hännäksi tehottomana koodipätkänä
Meillä siis ei pahemmin ole tarvetta viruksentorjuntaan, löytyy erillinen ohjelma (Virex) jonka läpi voi ajaa koneelle tulevia tiedostoja, mutta aika laiska olen sitä käyttämään.
Palomuuri on itsestäänselvyys, siitä kun näkee kuinka usein koneita yrittää tunkeutua meidänkin kotikoneisiin, niin en jättäisi sitä alas ollenkaan. Vaikka eivät saisi pahemmin mitään tehtyä meidän koneille, niin tuntuu inhottavalta että joku kävisi sorkkimassa meillä
Palomuuri on itsestäänselvyys, siitä kun näkee kuinka usein koneita yrittää tunkeutua meidänkin kotikoneisiin, niin en jättäisi sitä alas ollenkaan. Vaikka eivät saisi pahemmin mitään tehtyä meidän koneille, niin tuntuu inhottavalta että joku kävisi sorkkimassa meillä
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Viruksista sen verran, että loogisesti ajatellen uusi virus on tuntematon virustorjuntaohjelmille niin kauan kuin ohjelman tekijä tekee päivityksen virustietokantaan uudesta viruksesta. Mutta käyttäjä itse usein vastaa päivityksen hausta kotikoneelleen joko käsin tai määrittelee ohjelmaan hakuajat virustietokannan päivitykselle. Mainostamatta F-Securea, sieltä tippuu päivityksiä ihan kiitettävään tahtiin.Mites on, onko ollut ongelmia esim. palomuurien ja virusohjelmien kanssa vai toimiiko ne niinkuin pitääkin? Onko kyseiset ohjelmat jo siten vanhoja, että ne on jo hakkeroitu ja niiden läpi pääsee?
-
Kreivi nolla
- Starting Member

testi linkki
Hei
Tässä on kaikille halukkaille linkki, jos haluatte testata palomuurinne/koneenne turvallisuuden. Oma koneeni on turvassa. Kannattaa ajaa molemmat ensin Test my shield ja sitten Probe my ports.
Sivusto on englannin kielinen.
Ohjelma testaa yleisempiä portteja kuten FTP (21), Telnet (23), POP3 (101) sekä Net BIOS (139) ja ilmoittaa tämän jälkeen turvallisuustason jollain kolmella eri luokalla.
OPEN! tarkoittaa, ettei turvallisuudesta ole tietoakaan ja melkein kuka vain pääsee koneelle, Closed tarkoittaa että portti vastaa mutta portti on silti suljettu. Jos portin jälkeen perässä lukee Stealth!, on portti turvallinen eikä turvallisuusriskejä ole.
https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Tässä on kaikille halukkaille linkki, jos haluatte testata palomuurinne/koneenne turvallisuuden. Oma koneeni on turvassa. Kannattaa ajaa molemmat ensin Test my shield ja sitten Probe my ports.
Sivusto on englannin kielinen.
Ohjelma testaa yleisempiä portteja kuten FTP (21), Telnet (23), POP3 (101) sekä Net BIOS (139) ja ilmoittaa tämän jälkeen turvallisuustason jollain kolmella eri luokalla.
OPEN! tarkoittaa, ettei turvallisuudesta ole tietoakaan ja melkein kuka vain pääsee koneelle, Closed tarkoittaa että portti vastaa mutta portti on silti suljettu. Jos portin jälkeen perässä lukee Stealth!, on portti turvallinen eikä turvallisuusriskejä ole.
https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Itse asiassa näin ei ole, sillä edellyttäisi, että jokaiselle virukselle, troIjalaiselle yms. löytyisi siitä tieto. Virustorjuntaohjelmat tunnistavat "epäilyttävät" "lisät" erilaisilla keinoilla. No, en tiedä niistä sen tarkemmin, kun en ole virustehtailija...Mirkku kirjoitti:Viruksista sen verran, että loogisesti ajatellen uusi virus on tuntematon virustorjuntaohjelmille niin kauan kuin ohjelman tekijä tekee päivityksen virustietokantaan uudesta viruksesta.
Haavoittuvuustestauksia, joita itse käytän silloin tällöin:
http://www.grc.com (shields up, josta jo kerrottiin)
http://scan.sygate.com
http://www.symantec.com -> vulnerability tms...
http://privacy.net/analyze/
http://stealthtests.lockdowncorp.com/
Käytän Symantecin Norton Internet Securityä, jossa siis antivirus ja palomuuri samassa. Ei tietenkään korvaa erillistä palomuurikonetta, mutta parempi kuin ei mitään.. Ongelmia ei ole ollut, ei hidasta konetta, toimii niin kuin pitääkin.japa kirjoitti:Mites on, onko ollut ongelmia esim. palomuurien ja virusohjelmien kanssa vai toimiiko ne niinkuin pitääkin? Onko kyseiset ohjelmat jo siten vanhoja, että ne on jo hakkeroitu ja niiden läpi pääsee?
Ko. ohjelmaan tulee päivityksiä tiuhaan tahtia. Vuoden ilmainen liveUpdate päivitys (joko automaattinen tai sitten itse napsauttelet päivitysnäppäintä), jonka jälkeen joutuu maksamaan uudesta vuodesta. Visalla muutaman euron luokkaa, pankkisiirrolla kalliimpi
On juuri päinvastoin. Kaapeli tarjoaa nopean tiedonsiirron, joka houkuttaa hakkereita toisin kuin hitaat puhelinyhteydet. Lisäksi ip on enemmän tai vähemmän kiinteä, itselläni ei ole kiinteä ip, mutta eipä se tuosta ole vaihtunut sitten vuoden yksi ja kaksi miksikään...Olenko ymmärtänyt oikein että esim. kaapelin kautta nettiin meno on turvallisempaa kuin puh.linjojen? Onko kaapelin kautta jo sen serverissä palomuuriohjelmat ja suojaukset?
Joillakin laajakaistan tarjoajilla on palomuuri yms. verkossaan, mutta ei läheskään kaikilla ja niillä joilla ei ole, ei sitä saa tai saa maksua vastaan.
Netistähän saa tietysti ilmaisia palomuurisoftia kuten zonealarm ja ilmaisia viruksentorjuntaohjelmia, mutta käyttäköön niitä kuka haluaa. ZA toimii kuulemma ihan moitteettomasti (itselläni sotki koko käyttiksen -> käyttis uusiksi
Palomuurin ja virustorjunnan lisäksi on tietysti tärkeää päivittää itse käyttöjärjestelmääkin, jotta uhkat minimoidaan. Tunnetusti IE/Windows on sveitsiläisen reikäjuuston veroinen, joten windowsUpdatea kannattaa muistaa käyttää...
Mitä tulee F-Securee, oli se joskus todella hyvä ohjelma. Silloin kun vielä DOS oli kaikkien koneessa
Mitä itse olen jonkun verran lukenut, niin jotkut ovat valitelleet sitä, että f-secure ei löydä tai pysty poistamaan viruksia, kun ovat asentaneet Nortonin on homma pelannut. Varmaan tässäkin on tapauksia puoleen jos toiseen... Siis pelkkää kuulopuhetta, enkä ole oikea henkilö arvioimaan noita kahta keskenään. Testejä löytyy esim. Mikrobitiltä, jossa Symantec on pessyt F-securen mennen tullen... Symantec on joissakin testeissä ainoana tunnistanut testin kaikki virukset. No, joo... Se myyntipuheesta, kun palkkiotakaan en siitä saa...
Ei ssl:stä ole mitään hyötyä, jos koneeseen on jo murtauduttu tai koneessa on virus, joka varastaa tietoja... Konehan voidaan ohjata myös toiseen osoitteeseen...Janda kirjoitti:Luottokortin hakkerointi lienee varsin epätodennäköistä, lisäksi monilla kaupankäyntiä harrastavilla saiteilla on käytössä SSL salaus, jolloin ainoastaan kauppias saa lähetetyistä tiedoista selkoa.
Viimeksi muokannut VilleJ, 14:13, 30.08.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin liikenteenhän se salaakin, toiseen osoitteeseen ohjauksesta ei sinänsä ole iloa koska avain jolla esim luottokortin tunnus voidaan purkaa on vain palveluntarjoajalla. Jos se taas onnistutaan viemään niin se on voi voi.aqua2002 kirjoitti:Ei ssl:stä ole mitään hyötyä, jos koneeseen on jo murtauduttu tai koneessa on virus, joka varastaa tietoja... Konehan voidaan ohjata myös toiseen osoitteeseen...
-
What Ever! ;)
- Junior Member

F-Securesta ja Symantecin AntiViruksesta puheenollen päätin huomauttaa, että ohjelmista saa niin sanotut "trial"-versiot seuraavista osoitteista:aqua2002 kirjoitti:Mitä itse olen jonkun verran lukenut, niin jotkut ovat valitelleet sitä, että f-secure ei löydä tai pysty poistamaan viruksia, kun ovat asentaneet Nortonin on homma pelannut. Varmaan tässäkin on tapauksia puoleen jos toiseen... Siis pelkkää kuulopuhetta, enkä ole oikea henkilö arvioimaan noita kahta keskenään. Testejä löytyy esim. Mikrobitiltä, jossa Symantec on pessyt F-securen mennen tullen... Symantec on joissakin testeissä ainoana tunnistanut testin kaikki virukset. No, joo... Se myyntipuheesta, kun palkkiotakaan en siitä saa...
S.A.: http://nct.digitalriver.com/0001/
F-S.: http://f-secure.com/download-purchase/list.shtml
F-Securen käyttöaika on 30 vuorokautta, Antiviruksesta en ole varma.
Itse asiassa näin ei ole, sillä edellyttäisi, että jokaiselle virukselle, troIjalaiselle yms. löytyisi siitä tieto. Virustorjuntaohjelmat tunnistavat "epäilyttävät" "lisät" erilaisilla keinoilla.
Sama asia. Tietenkään jokaista virusta ei voida yksilöidä omaan kategoriaansa ja sille kohdistaa päivitystä. Mutta jokaisesta viruksesta voidaan löytää yhteneväisyyksiä muiden jo tunnettujen virusten toimintaan. Mitä tulee virusohjelmien paremmuuteen, niin jokaisella käyttäjällä on omat suosikkinsa.uusi virus on tuntematon virustorjuntaohjelmille niin kauan kuin ohjelman tekijä tekee päivityksen virustietokantaan uudesta viruksesta.
Mikropilttiä en ole lukenut, mutta muistelen että jossain MikroPC:n testissä joku ilmaisohjelma voitti Nortonin selkeästi. Pitää etsiskellä, jos vielä sattuisi olemaan tallella...aqua2002 kirjoitti:Testejä löytyy esim. Mikrobitiltä, jossa Symantec on pessyt F-securen mennen tullen... Symantec on joissakin testeissä ainoana tunnistanut testin kaikki virukset.
Joo, ja jossain testissä Norton voitti selkeästi, oli mm. käyttäjäystävällisin. Siinä asiassa samaa mieltä, ainakin jos F-secureen vertaa...Pehis kirjoitti:Mikropilttiä en ole lukenut, mutta muistelen että jossain MikroPC:n testissä joku ilmaisohjelma voitti Nortonin selkeästi. Pitää etsiskellä, jos vielä sattuisi olemaan tallella...
Itsellä kokemuksia sekä Nortonista, että McAfeestä. Norton on hidas kuin...mikä. McAfee käyttää omituisella tavalla tietokoneen resursseja. F-Prot on suomalaisten suosima, kenties jopa täkäläisissä testeissä. Mitä käyttäjäystävällisyyteen tulee, AVG on asentamistani sitä kaikkein eniten. Torjuntaprosentista ei ole hajuakaan, joten vastaväitteisiin jätän kommentoimatta.Reetu kirjoitti:Joo, ja jossain testissä Norton voitti selkeästi, oli mm. käyttäjäystävällisin. Siinä asiassa samaa mieltä, ainakin jos F-secureen vertaa...
Uskoisin, että kaikki yritykset, jotka valmistaa ko. ohjelmia, seuraavat hyvinkin tarkkaan toistensa touhua ja alaa yleensäkin. Etenkin nykyisin kun noista em. testejäkin järjestetään tuhka tiheään. Täten luotan kyllä omaan AVG:henkin ihan siinä missä muihinkin itsellä aiemmin olleisiin. Testiä en ole ko. softasta lukenut, enkä myöskään mitään artikkelia missään lehdessä. Ihmisiltä vain käyttökokemuksia.
Mutta kuten joku aiemmin threadissa mainitsi, makuasioita pitkälti. Yks tykkää äitistä, toinen tyttärestä..
-K-
-
Kreivi nolla
- Starting Member

update nopeus
Aika tasaväkisiä kaikki maksulliset virus ohjelmat ovat normaali käytössä, mutta ero tulee silloin, kun jokin uusi virus havaitaan ja siihen täytyy saada suojaus.
Muinoin suomessakin TV:ssä uutisoitu virus, joka lähetti itsestään kopioita käyttäjän sähköpostin osoitelistan osoitteisiin, aiheutti vipinää virus torjunta puolella. Työpaikkassani oli hiljattain vaihdettu virus torjunta ohjelmaa, PC-tuen mielestä huonoon suuntaan. Olin samaa mieltä, sillä muilta ohjelmisto taloilta päivitys oli tullut aamulla klo 7:00 saatavilla, meillä käytössä oleva sai oman päivityksensä levitykseen 15:00 aikoihin.
Tuollainen ei ole hyväksi torjunta ohjelman maineelle. Mutta mitäpä pikkuinen suomen konttori mahtaa, kun komennot tulevat kansainväliseltä taholta.
Muinoin suomessakin TV:ssä uutisoitu virus, joka lähetti itsestään kopioita käyttäjän sähköpostin osoitelistan osoitteisiin, aiheutti vipinää virus torjunta puolella. Työpaikkassani oli hiljattain vaihdettu virus torjunta ohjelmaa, PC-tuen mielestä huonoon suuntaan. Olin samaa mieltä, sillä muilta ohjelmisto taloilta päivitys oli tullut aamulla klo 7:00 saatavilla, meillä käytössä oleva sai oman päivityksensä levitykseen 15:00 aikoihin.
Tuollainen ei ole hyväksi torjunta ohjelman maineelle. Mutta mitäpä pikkuinen suomen konttori mahtaa, kun komennot tulevat kansainväliseltä taholta.
Mitä luottokortin numeroon tulee niin sehän ei ole millään tavalla salaista tietoa toisin kuin esimerkiksi pankkiautomaatin tunnusluku jonka avulla voi rahaa nostaa ilman muita varmenteita. Luottokortin numero on yksilöivä asiakastieto kuten ihmisen kotiosoite, jonka lisäksi tarvitaan asiakkaan suostumus (käytännössä allekirjoitus) ostoksen veloittamiseen.
Luottokorttia kannattaa käyttää sen verran hillitysti että pystyy sen laskuerittelystä katsomaan mitkä veloitukset on aiheellisia ja mitkä eivät. Mikäli sellainen harvinaisuus kuin aiheeton veloitus laskulla näkyisi, kannattaa siitä ilmoittaa luottokorttiyhtiölle, esim. Visan tapauksessa Luottokunnalle. Tässä maailmassa ei onneksi vallitse sellainen sääntö että tekaistun ostajan pitäisi todistaa että ei ole ostanut, vaan laskuttajan tulee voida todistaa että on ostettu. Muutoin helpoin tie miljonääriksi olisikin jakaa aiheettomia laskuja ihmisten postiluukuista.
En tarkoita ettei kannattaisi katsoa missä luottokortin numeroaan jakaa, mutta urbaani legenda ja hysteria siitä että kortin numeron antaminen olisi jollain tavalla vaarallista on yhtä hupaisaa kuin autojen rekisterinumeroiden peittäminen kun niiden kuva laitetaan internetiin.
Luottokorttia kannattaa käyttää sen verran hillitysti että pystyy sen laskuerittelystä katsomaan mitkä veloitukset on aiheellisia ja mitkä eivät. Mikäli sellainen harvinaisuus kuin aiheeton veloitus laskulla näkyisi, kannattaa siitä ilmoittaa luottokorttiyhtiölle, esim. Visan tapauksessa Luottokunnalle. Tässä maailmassa ei onneksi vallitse sellainen sääntö että tekaistun ostajan pitäisi todistaa että ei ole ostanut, vaan laskuttajan tulee voida todistaa että on ostettu. Muutoin helpoin tie miljonääriksi olisikin jakaa aiheettomia laskuja ihmisten postiluukuista.
En tarkoita ettei kannattaisi katsoa missä luottokortin numeroaan jakaa, mutta urbaani legenda ja hysteria siitä että kortin numeron antaminen olisi jollain tavalla vaarallista on yhtä hupaisaa kuin autojen rekisterinumeroiden peittäminen kun niiden kuva laitetaan internetiin.
Re: update nopeus
Joissakin tapauksessa tuollainen aikaero saattaa johtua pelkästään maapallon luonnollisesta pyörimisilmiöstä, mistä seuraa ilmiö, jota kutsutaan nimellä aikaero.Kreivi nolla kirjoitti:Muinoin suomessakin TV:ssä uutisoitu virus, joka lähetti itsestään kopioita käyttäjän sähköpostin osoitelistan osoitteisiin, aiheutti vipinää virus torjunta puolella. Työpaikkassani oli hiljattain vaihdettu virus torjunta ohjelmaa, PC-tuen mielestä huonoon suuntaan. Olin samaa mieltä, sillä muilta ohjelmisto taloilta päivitys oli tullut aamulla klo 7:00 saatavilla, meillä käytössä oleva sai oman päivityksensä levitykseen 15:00 aikoihin.
ATK-ylläpitoihmsten näkemykset ovat jolloinkin vähintäänkin sanottuna "mielenkiintoisia". Nimimerkillä "Heitä 5 vuotta edellisessä työpaikassa läheisestikin seurannut." Mielipiteet tuntuvat välillä painottuvan investointisuunnitelmien mukaan, välillä joltakin kolleegalta kuullun jutun pohjalle ja loppuina kertoina sitten välille "pomo haukkui" ja "vaimo ei an***ut". Ylipäätään voisi sanoa, että asiat eivät ole hyvin ja jos maallikko yrittää ehdottaa jotakin niin se on todennäköisesti surkea ehdotus jo syntyessään. Toivottavasti ylläpitoihmiset eivät joka paikassa ole samanlaisia.
Sitä keskustelua en ole vielä nähnyt tässä yhteydessä, että jonkinmoinen osa viruksista on suoraan kytköksissä Micr$notin (aka Microsoft)tuotteisiin. Mikäli niinkin yleisessä levityksessä olevan tuotteen käyttäjien joukkoon saa ujutettua viruksen, niin kiva. Yksi vaihtoehto tälle on käyttää muita tarjolla olevia tuotteita. Itselläni on käytössä sähköpostia varten Eudora. Enpä ole huomannut osoitteistoviruksia sinne puolelle ilmaantuneen.
-K-
Melkeinpä edellä käydyt keskustelut saivat mut vaan enempi huolestumaan
Kokeilin niitä testejä ja jotkut testit ei vaan sanoneet mitään(menivät jumiin) ja toiset taas antoivat ihan hyviä tuloksia.
Ja ainakii mulle jäi aika epäilevä olo niiden testien toimivuuteen.... olisko niillä kuitenkii vaan tarkoitus myydä?
AVG ohjelmasta on ainakii www.download.com sivuilla juttua ja sitä on aika paljon kehuttu, mutta eilen oli uusi virusvaroitus netissä ja päivitin ohjelmani ja kävin viruslistan läpi ja siinä ei ainakaan ole kyseistä virusta viellä huomioitu. Joissakii muissa ohjelmissa näkyy se jo olevan huomioitu.
Kävin myös AVG valmistajan sivuilla ja sieltä kokeilin viimeistä päivitystä ja ilmeisesti se onnistu mutta eipä sitä sieltäkään löytyny varoitettuja uusia viruksia tunnistavaa ohjelmaa.
Itselläni oli joskus muinoin f-securen "kallein,paras ja hienoin ohjelma" jonka sain hieman "vahingossa" suurelta yritykseltä kun sain tämän koneen heidän uusiessa koneita ja se ohjelma toimi mutta eipä sit ottanu päivittyäkseen ja sit kun vaihdoin AVG:hen niin heti eka skannauksella se poisti pari seuranta ohjelmaa jotka ilmeisesti seurasivat mun netti käyttäytymistä ja sen mukaan työnsivät jotain mainoksia.
Miten muuten kun joskus avaan koneen niin esim. netin koti sivu on muuttunu tai sit tämä kone vaan työntää johonkii kansioon jotain ohjelmaa(mainosta tai jotain sivun nettisivun latausta) ja se ei ota poistuakseen vaan aina poistettaessa kone ilmoittaa että cannot delete or make sure that disk not are full jne..
Siellä download.comissa näkys olevan aika paljon mielenkiintoisia ohjelmia ja tekis mieli imuroida kaikki koneelle mutta oliskohan se liiallista "suojelua" ja nytkin meinaa kone jumia jos kaksi ohjelmaa pyörii samanaikaisesti.
Jos joku käy kyseisillä sivuilla niin katselkaa niitä ohjelmia ja kertokaa mielipiteitänne.
Zonealarmia olen nyt käyttäny jotain viikon verran ja sen mukaan on koneeseeni jo ollu melkoisesti yritystä! Mitenkähän se on mahdollista vai ottaako se jokaisen päivityksen ja sisäänkirjoutumisen huomioon?
-------------------
Viellä lisää edellisiin. Imuroin sieltä downlodista sellaisen ad-aware ohjelman jonka pitäisi poistaa kaikki sellaiset ylimääräiset pop-up mainokset ja jos jonkun mukana on ujutettu jotain muita ohjelmia mukaan niin myös ne pois. Nyt kun avaan koneen ja jos käytän kyseistä ohjelmaa heti aukaisun jälkeen niin joka kerta sillä on poistettavan aina samat 19 ohjelmaa, mistähän hitosta nekii tulee vai onkohan ne jotain koneen aukasuun käytettäviä ohjelmia? Mutta ei se kuitenkaan poista sitä yhtä ja samaan mainosta joka mainostaa jotain median imurointi ohjelmaa ja joka kerran se alapalkkiin ilmestyy kun kone aukaistaan.
Luotto/pankkikorteista sen verran että sillä pelkällä kortin numerolla voi tehdä sellainen joka pääsee maksulaitteen ääreen niin pahaa jälkeä.
Ei tietenkään kenenkään joka on jonkinmoisella kassalla töissä ole järkeä tehdää vääryyttä mutta jos se numero kulkeutuu ulkomaille tai esim joku sieppaa sen numeron netistä.
Kokeilin niitä testejä ja jotkut testit ei vaan sanoneet mitään(menivät jumiin) ja toiset taas antoivat ihan hyviä tuloksia.
Ja ainakii mulle jäi aika epäilevä olo niiden testien toimivuuteen.... olisko niillä kuitenkii vaan tarkoitus myydä?
AVG ohjelmasta on ainakii www.download.com sivuilla juttua ja sitä on aika paljon kehuttu, mutta eilen oli uusi virusvaroitus netissä ja päivitin ohjelmani ja kävin viruslistan läpi ja siinä ei ainakaan ole kyseistä virusta viellä huomioitu. Joissakii muissa ohjelmissa näkyy se jo olevan huomioitu.
Kävin myös AVG valmistajan sivuilla ja sieltä kokeilin viimeistä päivitystä ja ilmeisesti se onnistu mutta eipä sitä sieltäkään löytyny varoitettuja uusia viruksia tunnistavaa ohjelmaa.
Itselläni oli joskus muinoin f-securen "kallein,paras ja hienoin ohjelma" jonka sain hieman "vahingossa" suurelta yritykseltä kun sain tämän koneen heidän uusiessa koneita ja se ohjelma toimi mutta eipä sit ottanu päivittyäkseen ja sit kun vaihdoin AVG:hen niin heti eka skannauksella se poisti pari seuranta ohjelmaa jotka ilmeisesti seurasivat mun netti käyttäytymistä ja sen mukaan työnsivät jotain mainoksia.
Miten muuten kun joskus avaan koneen niin esim. netin koti sivu on muuttunu tai sit tämä kone vaan työntää johonkii kansioon jotain ohjelmaa(mainosta tai jotain sivun nettisivun latausta) ja se ei ota poistuakseen vaan aina poistettaessa kone ilmoittaa että cannot delete or make sure that disk not are full jne..
Siellä download.comissa näkys olevan aika paljon mielenkiintoisia ohjelmia ja tekis mieli imuroida kaikki koneelle mutta oliskohan se liiallista "suojelua" ja nytkin meinaa kone jumia jos kaksi ohjelmaa pyörii samanaikaisesti.
Jos joku käy kyseisillä sivuilla niin katselkaa niitä ohjelmia ja kertokaa mielipiteitänne.
Zonealarmia olen nyt käyttäny jotain viikon verran ja sen mukaan on koneeseeni jo ollu melkoisesti yritystä! Mitenkähän se on mahdollista vai ottaako se jokaisen päivityksen ja sisäänkirjoutumisen huomioon?
-------------------
Viellä lisää edellisiin. Imuroin sieltä downlodista sellaisen ad-aware ohjelman jonka pitäisi poistaa kaikki sellaiset ylimääräiset pop-up mainokset ja jos jonkun mukana on ujutettu jotain muita ohjelmia mukaan niin myös ne pois. Nyt kun avaan koneen ja jos käytän kyseistä ohjelmaa heti aukaisun jälkeen niin joka kerta sillä on poistettavan aina samat 19 ohjelmaa, mistähän hitosta nekii tulee vai onkohan ne jotain koneen aukasuun käytettäviä ohjelmia? Mutta ei se kuitenkaan poista sitä yhtä ja samaan mainosta joka mainostaa jotain median imurointi ohjelmaa ja joka kerran se alapalkkiin ilmestyy kun kone aukaistaan.
Luotto/pankkikorteista sen verran että sillä pelkällä kortin numerolla voi tehdä sellainen joka pääsee maksulaitteen ääreen niin pahaa jälkeä.
Ei tietenkään kenenkään joka on jonkinmoisella kassalla töissä ole järkeä tehdää vääryyttä mutta jos se numero kulkeutuu ulkomaille tai esim joku sieppaa sen numeron netistä.
Katso, mitä muistinhallinta sanoo.. Mikähän käyttis sulla olikaan? Win98:ssa voi olla probleemana, että se ei osaa vapauttaa muistia, kun sitä ei enää tarvita. M$:n sivuilta löytyy päivitys muistaakseni tähän.... nytkin meinaa kone jumia jos kaksi ohjelmaa pyörii samanaikaisesti.
Tarkoitat siis mitä? Palomuuri ilmoittaa porttiskannauksesta ulkoapäin? No, tavallista ja suurin osa taustahälinää, sitten vasta kannattaa olla todella huolissaan, jos palomuuri alkaa ilmoittelemaan ulospäin menevästä liikenteestä ilman, että sinä saat sen aikaiseksi.Zonealarmia olen nyt käyttäny jotain viikon verran ja sen mukaan on koneeseeni jo ollu melkoisesti yritystä! Mitenkähän se on mahdollista vai ottaako se jokaisen päivityksen ja sisäänkirjoutumisen huomioon?
Jos koneessa on virus ennen antiviruksen asennusta, ohjelma voi korruptoitua, eikä tunnista viruksia. Kannattaa siis katsoa sitä palomuurin lokia, yrittääkö joku sovellus nettiin..
Tuli mieleen, että olethan varmasti poistanut ne?Nyt kun avaan koneen ja jos käytän kyseistä ohjelmaa heti aukaisun jälkeen niin joka kerta sillä on poistettavan aina samat 19 ohjelmaa,
Eli säädäpäs se palomuuri ilmoittamaan jokaisesta nettiin pyrkimisestä ja hyväksymiseen kauttasi, jotta näet, mitä koneellasi tapahtuu. http://www.markusjansson.net :stä löytyy ohjeita ZA:n säätämiseen. En tiedä, miten hyvät ovat, kun en itse omista ZA:ta...
EDIT. Muistui mieleen, että sellainen ohjelma kuin RamBooster vapauttaa myöskin muistia, jos muistinhallinnan kanssa on ongelmia...
Viimeksi muokannut VilleJ, 11:01, 05.09.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No mutta, sehän juuri on tarkoitus! http://www.satirewire.com/news/0103/outlook.shtmlKawai kirjoitti:Sitä keskustelua en ole vielä nähnyt tässä yhteydessä, että jonkinmoinen osa viruksista on suoraan kytköksissä Micr$notin (aka Microsoft)tuotteisiin.
Mhm, ja mikä käyttis oli kyseessä? Tuo käyttis-uusiksi-ratkaisu kun kuulostaa kovasti windowsille tyypilliseltä fixiltä....aqua2002 kirjoitti:ZA [Zone Alarm] toimii kuulemma ihan moitteettomasti (itselläni sotki koko käyttiksen -> käyttis uusiksi) ja ilmaiseksi varsin hyvä.
Mitä tulee ZoneAlarmiin, niin omassa käytössäni se on osoittautunut ihan käteväksi. Tosin aluksi sitä saa ihmetellä, että miksi ihmessä se ja se ohjelma haluaa leikkiä serveriä, yms. ZA:n Pro-versio on luonnollisesti monipuolisempi kuin se ilmaisversio, mutta ilmaisversio riittää varmaankin useimmille kotikoneille. Höh, onhan se, mitä nyt olen huomionut, monissa firmoissakin käytössä (läppäreissä), kun ei Pro-versiota viitsitä ostaa.
Virusskannereihin en ota sen enempää kantaa, sillä omien (rajallisten) kokemusteni perusteella olen huomannut, että kullakin on hyviä ja huonoja puolia. F-Securea olen eniten käyttänyt - ja jos samassa koneessa on F-securen real-time-protection + all files päällä (paranoid-tyyliin) sekä .Net helppitiedostoineen, niin johan rupeaa rasittamaan....
Hahahaha! Aika hyvä.Cory kirjoitti:No mutta, sehän juuri on tarkoitus! http://www.satirewire.com/news/0103/outlook.shtml(artikkeli in English)
Tutkittuani lähemmin virustorjuntaohjelmia, niiden testejä jne jne päädyin imuroimaan netistä Nortonin Antivirus 2003:sen. Joten päivisin höyhenenkevyt AVG rullaa taustalla ja öisin Norton tutkii joko vain C-aseman tai sitten kerran viikossa koko kovalevyn. Joten tämä huomioitakoon aiemmin lähettämäni viestin sisältöön lisäyksenä.
Muutoin tyytyisin todennäkösesti pitämään ainostaan Nortonin, mutta se on armottoman hidas joissakin tilanteissa. En tiedä onko näin kaikkialla. Pitäisikö suu- ja sorkkataudin pelossa ostaa uusi, nopeampi tietokone tai päivittää nykyistä, että kaikki toimisi nopeasti ja moitteettomasti?
Itselläni on myös yllä mainittu Ad-Aware. Hyvä softa. Kerran kuussa suurinpiirtein käytän sitä ja aina sieltä jotakin löytyy. Joskus kyllä tulee tarkistettua varmuuden vuoksi tietokone em. ohjelmalla surffailtuani "epäilyttävillä" ohjelmistolataussivustoilla.
-K-