Tonkijalla nuppi turvoksissa

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anne_
Junior Member
Junior Member

Tonkijalla nuppi turvoksissa

Viesti Kirjoittaja Anne_ »

Annoin äsken kyhmytonkija-altaaseen sunnuntain kunniaksi herkkuruokaa vähän reippaammalla otteella ja ihmettelin kuinka yksi ei syönyt ollenkaan. Kala oli aivan keltainen, suu liimaantuneena kiinni, pää aivan turvoksissa ja kiduskannet hälyttävän näköisesti auki.

Mietin että näinköhän sunnuntaiaamupäivänä kevyt nupin turvotus olisi aivan normaaliakin, mutta eikö siinä tilassa ruokahalun pitäisi olla yleensä parhaimmillaan [;)]

Tarkemman tarkastelun alla hautajaisjärjestelyjä suunnitellessani huomasin että kovin on aggreessiiviseksi tuo pari viikkoa lähinnä kasvipöheikössä piileskellyt yksilö heittäytynyt. Vielä tarkemman tarkastelun alla huomasin että kaverillahan on kita täynnä pienempiä veikkosia, kai siinä rupeaa vähemmästäkin nuppia turvottamaan kun porukkaa meinaa tupata ulos silmistä ja korvistakin :D

Katsotaan miten tilanne tästä etenee. Kertokaa muut kokemuksia suuhautojien perheenlisäysoperaatioista, minä olen tässä seuraajan roolissakin aivan keltanokkia ja niin ovat kyllä tuossa puuhassa keskenkasvuiset kalanikin.
Anne_
Junior Member
Junior Member

No eipä ole paljon kommentteja tai kokemuksia tippunut, kommentoinpa tässä sitten itse itselleni [;)]

Eilen näin ensimmäisen kerran pilkahduksen uimataitoisesta poikasesta. Kyseinen naaras ei malta pysytellä juurankonkoloissa tai kasvipöheikössä vaan on päättänyt valita reviirikseen altaan etuosaan jätetyn uimatila-alueen. Riitaahan siitä siis syntyy kun juuri sillä alueella kaikki kalat tykkäävät eniten risteillä.

Eilen illalla kyseinen naaras otti toisen naaraan kanssa yhteen sillä voimakkuudella että poikanen mulskahti sen suusta pihalle. Poikanen oli harmaa ja mitättömän näköinen, ehkä vajaan sentin mittainen. Naaras nappasi sen kitaansa välittömästi joten en kovin tarkkoja havaintoja ehtinyt tekemään. Sen havainnon kuitenkin että jos se lähiaikoina päästetään uiskentelemaan vapaasti se päätyy muiden kalojen ruokalistalle armotta kokonsa puolesta. Olen sitä mieltä että hengissä on vain tämä yksi ainoa poikanen, joten saattaahan olla että naaras pitää sitä suussaan aika reippaan kokoiseksi kun kerran mahtuu... Mene ja tiedä.
Anne_
Junior Member
Junior Member

Kommentoin jälleen itse itselleni että nyt on jo toinen naaras samassa siunatussa tilassa.

Eikö tosiaan kenelläkään ole jakaa kokemuksia suuhautojien lisääntymisyrityksistä? Vai onko se alan piireissä niin yleistä tyyliin "miljoonakalamainen käyttäytyminen" ettei aihetta edes jaksa kommentoida?

Netistä löytämieni satunnaisten kirjoitelmien mukaan koiraan pitäisi aktiivisesti osallistua tonkijoiden perheenperustamispuuhiin. Omalla koiraallani kun on tuo 3 naaraan haaremi se vähät välittää poikasia pitävästä naaraasta, päinvastoin, ja keskittyy sensijaan seuraavan naaraan liehittelyyn. Johtuukohan tonkijoiden nuoresta iästä vai onko kyseessä ainutlaatuinen häntäheikki?

Kasvaneet ovat melkoista vauhtia tänä aikana, ainoastaan poikasia pitävä naaras jää aina muiden kasvusta jälkeen koska sen ruokailu jää aika surkealle mallille viikoiksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”