Eheim 2012?
Valvoja: Moderaattorit
Eheim 2012?
Olen ajatellut rakentaa 180-200 litraisen akvaarion. Riittääkö tuo Eheimin 2012 siihen? Pitäisi sopia 100-200 l akvaarioihin. Sellainen on nyt tilattu, mutta aloin miettimään että jos se onkin liian pieni?
No, omassa 200-litraisessani on sama pörisijä, mutta myös toinenkin sisäsuodatin.
Saatat selvitä pelkästään tuolla, jos kaloja on vähän, mutta epäilen kuitenkin... Siinä kun on pieni suodatustilavuus. Kahdessa on se hyvä puoli, että voi pestä vuoroittain, jolloin suodattimen puhdistusväli pitenee. Itse pesen kahden viikon välein vuoroin, jolloin suodatin pörisii aina 4vko ennen puhdistusta.
Esim. mulla on 55 litraisessa 2010, joka speksien mukaan riittäisi 160-litraiseen.
Saatat selvitä pelkästään tuolla, jos kaloja on vähän, mutta epäilen kuitenkin... Siinä kun on pieni suodatustilavuus. Kahdessa on se hyvä puoli, että voi pestä vuoroittain, jolloin suodattimen puhdistusväli pitenee. Itse pesen kahden viikon välein vuoroin, jolloin suodatin pörisii aina 4vko ennen puhdistusta.
Esim. mulla on 55 litraisessa 2010, joka speksien mukaan riittäisi 160-litraiseen.
En lähtisi yrittämään ilman ulkosuodatinta sisäsuodattimien olemattoman biologisen suodatustehon vuoksi. Mutta tyylejä ja makujahan on monia kuten palstoilla näkee
Minulla 2010 on 40-litraisen suodattimena kun bakteerien kasvualustana toimivat lisäksi hiekka, pikkujuurakot ja runsas määrä kasveja. Ja kaksisenttisiä kaloja on 6 kpl.
Edit: Tietysti jos lukisi tarkemmin niin huomaisi ettemme puhu edes samasta mallista, mutta ohjetta tuolle muutaman sentin pidemmän suodatinpatruunan omaavalle 2012:lle tuon kokoisessa altaassa en lähtisi muuttamaan![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Minulla 2010 on 40-litraisen suodattimena kun bakteerien kasvualustana toimivat lisäksi hiekka, pikkujuurakot ja runsas määrä kasveja. Ja kaksisenttisiä kaloja on 6 kpl.
Edit: Tietysti jos lukisi tarkemmin niin huomaisi ettemme puhu edes samasta mallista, mutta ohjetta tuolle muutaman sentin pidemmän suodatinpatruunan omaavalle 2012:lle tuon kokoisessa altaassa en lähtisi muuttamaan
Re: Eheim 2012?
Mulla oli kyselemäsi suodatin 100 litraisessa. Asukit ja varsinkin minä olemme kaikki tyytyväisiä tilalle tulleeseen 2224 ulkosuodattimeen. Virtausta siinä oli alkuun ehkä liikaa; osa kaloista oli hämillään. Mutta se hyvä puoli, mistä minä pidän, on, ettei masiinaan ole tarvinnut 4 kk aikana koskea kertaakaan.Blue kirjoitti:Olen ajatellut rakentaa 180-200 litraisen akvaarion. Riittääkö tuo Eheimin 2012 siihen? Pitäisi sopia 100-200 l akvaarioihin. Sellainen on nyt tilattu, mutta aloin miettimään että jos se onkin liian pieni?
Ulkosuodatin maksaa enemmän kuin sisäsuodatin, mutta maksaa käyttömukavuudessa itseään takaisin kerran kuukaudessa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
No voi *!! Täytyy kai sitten laittaa tuo tuleva suodatin vaan 100-litraiseeni.. tai sitten pidän sitä isommassa siihen asti kunnes kaloja tulee enemmän. Mitenkäs nuo ulkosuodattimet edes toimii? Olen tuon 100-litraisen kanssa lätrännyt varmaan 7 vuotta, ja siinä on nyt sera ja fluval 2, joten eipä ole kauheasti kokemusta muista kuin sisäsuodattimista.
Harmittavaa. Olisitpa ottanut asian esille viikko sitten.Blue kirjoitti:No voi *!! Täytyy kai sitten laittaa tuo tuleva suodatin vaan 100-litraiseeni.. tai sitten pidän sitä isommassa siihen asti kunnes kaloja tulee enemmän. Mitenkäs nuo ulkosuodattimet edes toimii?
Mutta kuitenkin... Kyllä, suosittelen minäkin tuon pienemmän suodattimen laittamista siihen 100-litraiseen. Ulkosuodattimet ovat hyvin helppoja ymmärtää. Yhtä letkua pitkin vesi menee lappoperiaatteella suodattimen pohjalle, josta se pikkuhiljaa nousee suodatinmassojen läpi yläosaan, mistä sitten moottori pumppaa sen takaisin altaaseen. Altaassa on sitten poistoputki, sellainen kovamuovinen putki, jossa on reikiä yhdellä sivulla. Sen saa sitten suunnata tarpeen mukaan joko site, että poistuva vesi menee pinnan suuntaisesti tai - kuten esim. minulla - johonkin toiseen suuntaan, ettei akvaariosta tule yhtä suurta pyörrettä.
Suodatinmassoista voi tietysti olla montaa mieltä, mutta uskoisin, että valtaosa forumin jäsenistä yhtyy mielipiteeseeni siitä, että Ehfimech ja Ehfisubstrat ovat hyviä suodatinmassoja. Ehfimech menee suodattimen pohjalle, missä se kerää suurimmat roskat ja ä-ät. Ehfimechin päälle tulee sitten tuo Ehfisubstrat. Se on erittäin huokoista ainetta ja sen pinnalla on bakteeriston hyvä kasvaa ja voida hyvin. Siihen tämän aineen suodatusteho perustuukin, eikä niinkään siihen, että vain roskat kerätään suureen säiliöön talteen.
Käytännössä ulkosuodattimet ovat sisäsuodattimia paljon helppohoitoisempia (huom. kirjoittajan mielipide) siksi, että niitä tarvitsee puhdistaa sisäsuodattimia paljon harvemmin. Itselläni esimerkiksi on 250-litraisessa akvaariossani Aquaristikshopista toukokuussa hankittu Eheim 2028, jonka silloin olen laittanut pörisemään enkä sen koommin ole koskenut muutoin kuin pölyjenpyyhkimismielessä. Aion puhdistaa sen siinä vaiheessa, kun virtaus alkaa heiketä. Kukaan ei tiedä koska se tapahtuu tuolla vähäisellä kalamäärällä.
Suosittelen kuitenkin suurempaan akvaarioon ulkosuodatinta. Vaikka se uusi sisäsuodatin tulee pian postissa, älä hankkiudu eroon vanhoista sisäpörröttimistä, koska niitä voi sitten laittaa ulkosuodattimen lisäksi suurempaan akvaarioon keräämään "irtomoskaa".
Tässä hieman jotakin. Vanhat ja viisaat varmasti kertovat lisää kokemuksia, neuvoja ja suosituksia.
-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
Kuullostaa monimutkaiselta tuo ulkosuodatin näin "superlonisuodattimia" käyttävän korvissa, mutta eiköhäs se siitä
. Täytyypä seuraavaa tilausta odotellessa kasata vähän rahaa josko sellaisen ulkosuodattimen saisi hankittua. En toki heitä vanhojakaan menemään, ihan hyvin ne varmaan toimisivat, mutta kun akvaario on rankasti ylikansoitettu niin menevät suodattimet väkisinkin äkkiä tukkoon. No onneksi pian tulee uusi, toivottavasti on sitten hyvä kun on kerran oikein Eheim
Ai muuten, uudesta tilauksesta puheenollen serkkuni ilmoitti tänään haluavansa myös uuden suodattimen. Vähän myöhässä, mutta.. ehkä sitten seuraavaan tilaukseen ehtii
Ai muuten, uudesta tilauksesta puheenollen serkkuni ilmoitti tänään haluavansa myös uuden suodattimen. Vähän myöhässä, mutta.. ehkä sitten seuraavaan tilaukseen ehtii
Simppeli juttu se on, usko pois. Letku suodattimeen, toinen takaisin, imaisu/painallus, hetki odottelua ja käyntiin vain.Blue kirjoitti:Ai muuten, uudesta tilauksesta puheenollen serkkuni ilmoitti tänään haluavansa myös uuden suodattimen. Vähän myöhässä, mutta.. ehkä sitten seuraavaan tilaukseen ehtii
Jeps. odotellaan nyt ensimmäiset tavarat ja tasaillaan tilit, niin katsellaan sitten. Jos esimerkiksi tilaat ulkosuodattimen saksasta, niin sen tilaaminen yksistäänkin "haukkuu jo hintansa". Jos vielä serkku saa siinä samalla oman suodattimen, niin sen parempi. Kaikkeahan ei kimpalla tarvi tilata. Systeemi tuolla Aquaristikshopissa on sen verran simppeli, että sen haltsaa kuka tahansa ja ilman luottokorttiakin maksu onnistuu.
-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr