Onko kohtalotovereita?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sade
Senior Member
Senior Member

Onko kohtalotovereita?

Viesti Kirjoittaja Sade »

Omistan 100 litraisen. Kova hinku olisi saada isompi ja paljon paljon paljon lisää akvaarioita mutta ei kun ei (ennen kuin muutat omaan kämppään ja jäkäti jäk...). Itkun pillitys ja niin edelleen.
Onko siis kohtalotovereita? Sellaisia jotka haluaisivat isomman/lisää akvaarioita, mutta asuinkumppanit/rahatilanne/tila ei anna myöten?
Otan osaa. Kirjottakaa kokemuksianne...
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Onhan täällä.

Mutta väkisellä otan isomman altaan meille, tulisipa mitä tahansa. Itku ja hammastenkiristys.

Ekana tulee vastaan äiti sitten rahatilanne. Mutta kyllä tästä selvitään :)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Muistan hyvin kun taannoin asuin kotona vanhempien luona. Oli se 128 -litrainen mikä oli, eikä ollut keskustelua muusta. Itse halusin vaikka mitä, lupasin säästää rahat itse jne, mutta ei. Se oli "niin paljon isompi vaiva". Suhteutettuna siihen että silloin oli "standardi vedenvaihtoväli" kerran kuussa ja siitäkin tuli lipsuttua, ja minähän sitä allasta hoidin itse kymmensvuotiaasta saakka... Kun kynsisammakot (äitini älynväläys) kasvoivat ja rupesivat napsimaan miljoonakaloja, saivat sakut asua sangossa puolisen vuotta ennenkuin niille hankittiin muoviterraario ja pikkuruinen suodatin. Kun hankin ensimmäiset Sateenkaarikalat Millisten sijalle jo ennenkuin muutin (joo, se OLI liian pieni allas), niin voivoteltiin että ovat varmaan niiiin kovin vaikeahoitoisempia kuin miljoonakalat... :roll:

Nytkin kun oma harrastus kukkii ihan omassa kämpässä on uusien altaiden hankinta niin suuri järkytys vanhemmilleni, että oikein pitää miettiä miten esittäisi asian että niitä on nyt kolme ja suurin on 540 litraa. Ja yhtä lisää vielä harkitaan... toivoo vain ettei sydäri iskisi :?

Ei se vanhempien asenne aina helly, ja kait niillä on syynsä sanoa ei. Ja oikeuskin, vaikka kuinka ottaisi päähän. Kaikki eivät ymmärrä akvaarioharrastuksen päälle.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Huk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Huk »

Nojuu, en nyt ihan kohtalotoveri ole oikeastaan, sillä minulla on 300, 90 ja 40 litraiset, joista 40 on karanteeni yms. käytössä :mrgreen:

Mutta tottakai haluaisin isomman! Tai oikeastaan tahtoisin merivesialtaan.

Mutta eihän minulla ole noihin rahaa, eikä vanhemmat kyllä enää uutta tai isompaa osta, eikä se kyllä edes mihinkään pianon tai sohvan paikalle pääsisikään, omaan huoneeseen kun ei mahdu...
Raita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raita »

Itse kuulun ihan tähän nuorimpaan harrastajaluokaan, huomenna tulee täyteen vasta 13 mutta tietoa ja innostusta(varsinkin sitä ;)löytyy senkin edestä.

Itselläni on tällähetkellä 86 litrainen, ja olen jo kauan haaveillut 200-240 litraistesta akvaariosta, lehtikaloja ajatellen. Vanhemmat ovat kuitenkin olleet kokoajan vähän vastaan.

Nyt sitten synttärit ovat tulossa ja selailin tässä Keltaistä Pörssiä ja näytin jotakin ilmoituksia vanhemmilleni. Toinen sitten sanoi, että "Jos päätät hommata isomman, niin kannattaa myydä tuo vanha.."Olin vähän ällikällä lyöty, mutta lupaus on lupaus ja nyt sitten ettiskelen tuota 180-240 litraista akvaariota..

Minulla näin 8O
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Joo, kyllähän sitä meikäpoikakin haluaisi lisää akvaarioita ja isoja vielä, mutta kun ei raha ja tila anna myötä.
juusoL
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Sama täällä että vanhemmat ei anna ostaa lisää altaita.Vanhemmat keksii teko syitä etten saisi ostaa akvaarita ja mäkäkmämämä.Grrrr!!!!
Mulla on 165litrainen. mutta tulevaisuudessa omassa kämpässä tulee olemaan monta allasta tai sitten kerraalla 1000litrainen ja ehkä vielä200litrainen.

Paitsi siihen menee vasta kymmenisen vuotta varmaan enemmäkin että on 1000litrainen
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Juu, sama tilanne oli meilläkin, ihan turha puhuakkaan isommasta altaasta. Nyt kun asun omassa kämpässä, saan tietysti ottaa niin ison akvaarion, kuin huvittaa, mutta eipä ole rahaa opiskelijalla. Isää olen yrittänyt saada tekemään 200-litraista, mutta se on kuulemma niin iso.. ISO :roll: ? No saas nähdä tuleeko akvaariota, itse tekeminen on ainut vaihtoehto. Lamppukin olisi valmiina ja suodatin kolahtaa postista hetkenä minä hyvänsä, mutta mutta.. Jään odottelemaan :|
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mulla on 5 akvaariota, kaks isointa alle ja päälle 300l. Haluaisin merivesiakvaarion, 1500 litraisen mihin saisin oikein ison pallokalan ja sellaisen akvaarioseinän viljelyyn yms.

Opintolainat on mennyt akvaarioihin. Puolustukseni on se että akvaariot on mun harrastus, toiset ratsastaa tai lumilautailee yms, ja ne harrastuksetkin imee rahaa. Kannattaa huomauttaa vanhemmille että pitäähän sitä jotain harrastaa, ja tässä oppii biologiaa ja kemiaa yms...

Itselläni esteenä ei ole vanhemmat, ne ei valita mitä nyt isä liiasta sähkönkulutuksesta ja sähköturvallisuudesta....
Poikaystävä ei millään tajua että MIKSI mä tarvitsen kokoajan lisää akvaarioita, eihän mulla muka ole niille tilaakaan.

Tilaahan mulla olis vielä ainakin parille tuhannelle litralle, ei mua haittaa jos vieraat ei pääse istumaan tai syön sängyssä :)
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minäkin hain opintolainaa kun tilasin ison satsin akvaariokamaa saksasta ja tietysti kaikkeen muuhunkin sitä rahaa menee. Vanha akvaario on ihan liian pieni jo siellä oleville kaloille, mutta eipä se ketään muita meillä liikuta kuin minua itseäni. Täytyy toivoa, että ihan kalojen takia saan sen suuremman tankin. Sitä varten en kyllä uskalla opintolainaa ottaa, ei taitaisi iskä ymmärtää. Nytkin tilasin tavarat saksasta salaa :mrgreen:

Onneksi poikaystävä ymmärtää ainakin sen verran, että haluaa valita jonkun kalan tulevaan akvaarioon [;)]
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Onneksi poikaystävä ymmärtää ainakin sen verran, että haluaa valita jonkun kalan tulevaan akvaarioon
Vai vielä valita. Minä laittaisin poikaystäväni maksamaan sen kalan (tai sen parven) :mrgreen:
maiju
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maiju »

Itse sain, jos itse maksan, ostaa reilu 300 litrasen. Ja kesällä se tulikin (vaikkei vanhemmat tajunnut, et se "noin iso on!") Suurempi ei taida tulla kysymykseenkään, mutta kun sitten joskus oman kämpän hankkii niin ehkä sillon. Ja eihän yhden "lisäakvaarion" hankinnasta ole vielä sovittu mitään. :D
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

aqua2002 kirjoitti:
Onneksi poikaystävä ymmärtää ainakin sen verran, että haluaa valita jonkun kalan tulevaan akvaarioon
Vai vielä valita. Minä laittaisin poikaystäväni maksamaan sen kalan (tai sen parven) :mrgreen:
Ehkä laitankin [;)] ja kalan valinnassa on tiettyjä rajoituksia, ei kultakalaa eikä muutakaan "sopivaa" :roll:
Sade
Senior Member
Senior Member

...

Viesti Kirjoittaja Sade »

Mä en saa toista sitten millään, vaikka maksaisinkin sen ite ja entinen lähtis isomman tieltä :cry:. Mutta kunhan tästä vähän kasvan ja saan rahaa niin sitten on kyllä meidän vanhemmilla kova työ jos haluaa pitää mut aisoissa (se ei tuu onnistumaan, nimittäin). Toivottavasti.
Itekin täytin oon 13 joten vielä on pitkä (liian pitkä) matka siihen että saan oman kämpän... :(
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Tuttu tilanne. Minullakin olisi suuria suunnitelmia vaikka mistä, mutta 25 neliön opiskelijakämppä, jossa on tasan se yksi akvalle sopiva nurkka kieltämättä asettaa harrastukselle rajoitteita :|
katsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja katsu »

Tilanpuute vaivaa juu. Mietin juuri minkä huonekalun heivaan pellolle uuden akvaarion tieltä :D
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

katsu kirjoitti:Tilanpuute vaivaa juu. Mietin juuri minkä huonekalun heivaan pellolle uuden akvaarion tieltä :D
Meillä televisio nostettiin juuri katon rajaan altaan tieltä :mrgreen: No hyvä ratkaisu, töllöäkin on nyt kivempi katsella sohvalta makoillen. 8)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Mari kirjoitti:Meillä televisio nostettiin juuri katon rajaan altaan tieltä No hyvä ratkaisu, töllöäkin on nyt kivempi katsella sohvalta makoillen.
Aijaijaijai... Niska tulee kipeäksi jo pelkästä ajattelemisesta. No, tapansa kullakin 8)

Meillä noin kolme kuukautta uudellen alkanutta akvaarioharrastusta on tuonut talouteen kolme akvaariota. Silti mielessä keikkuu päälimmäisenä reilu tonninen, johon saisi siirrettyä kiekot nykyisestä 540 litraisesta ja palautettua sen takaisin vain alle 5cm kaloja sisältäväksi.

Hyvin suuressa altaassa on vain se ongelma, että hoito on jo hankalaa kun pohjalle ja varsinkin takakulmaan alkaa olla vaikea ylettyä. Ei sillä, kyllä minä suon Aijalle ihan mielelläni Miss Märkä T-paita -osallistumisen näin kotioloissa... Voin jopa auttaa ottamaan märän paidan pois sitten lopuksi. Köh, lipesipähän taas vähän aiheesta.

Toisaalta Aija sai kamalan hingun merivesitankkiin tuttavapariskunnalla ja minulla heiluu ajatuksissa vähän väliä liejuryömiöille sisustettu rämeikkö. Tila estää jonkin verran, raha estää huomattavan paljon. Tietääkö kukaan, onko eläinsuojelusäätiötä, joka lahjoittaisi rahaa kalojen kotien hankkimiseen ja sisustamiseen?
Raita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raita »

Jos tietäisin, olisin leiriytynyt jo kuukausi sitten makuupussissa sinne ovelle ;)
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Hmmm, kyllä muuten tilaa löytyisi vielä uhdelle 300 litraiselle löytyisi ja ehkä myös rahat siis käytettyyn. Sitten tekeekin jo tiukkaa.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Tilaa olisi yhdelle 200 litraselle ja rahakin olisi vain "järjestely" kysymys(käytetty halvalla).
Taitaa enemmänkin olla kysymyksessä laiskuus.
Ehkäpä sitten kun nykyistä ei tarvitse enää "kehittää" vaan on ns. täydellinen.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

katsu kirjoitti:Tilanpuute vaivaa juu. Mietin juuri minkä huonekalun heivaan pellolle uuden akvaarion tieltä :D

Siipan. Ja johan mahtuu harrastevälineet taloon.Kaupanpäällisiksi iänikuinen marmatus harrastuksista hiljenee. [}:)]
TanTan
Member
Member

Eipä mulla vaan...

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Meikä ei silloin kersana saanut ostaa sitä ensimmäistäkään akvaariota, saatika sitten isompia!

Mutta oma asunto, omat rahat ja omat huvit, ei ole vanhemmilla ollut pitkään aikaan mitään sanomista, paitsi että taasko-sulla-on-uusi! Ja sehän ei vaikuta mihinkään.

Ja raha-asiat on vain järjestelykysymyksiä... helppoa tämä opiskelijaelämä [;)] . Kuka akvaristi-opiskelija muka syö säännöllisesti? :mrgreen:

t.
Parasta ihmisessä on koira.
Jii
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jii »

Nii-i ei sitä meikäläinenkään tenavana saanut koiraa, enkä sitä akvaariota jota hinguin urakalla, joten nyt tilanne on korjattu sitten kolmen akvaarion voimalla. Taannoin alkoi kyllä itseäkin hymyilyttämään iskän kommentti kun oli kuullut että hankin uuden isomman altaan ja hävitän pienimmän pois, oli vaan tuumannut äitille että nytpä vitsin murjasit... :o Vaan omatpa on rahani ja tilani joten ei onneksi enää kenelläkään ole sanomista mihin ne käytän.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”