Eikös nämä sukupuolen vaihdokset ole yleensä legendaa? Onko noille tieteellistä tukea mistään?amon kirjoitti:Eiks oo niin, että vuokossa asuu parvi koiraita. Näistä suurin/vahvin vaihtaa sukupuolensa naaraaksi. Sitä en tiedä kuinka monta koiraista on sukukypsiä. Sitten kun taas naaras kuolee, koiraista valikoituu seuraava "kuningatar".
Vuokkokala
Valvoja: Moderaattorit
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Kyllähän se ihan faktaa on, aika monetkin fisut tuota harrastaa ja jotkut vielä useampaan kertaan elämänsä varrella.dsl kirjoitti: Eikös nämä sukupuolen vaihdokset ole yleensä legendaa? Onko noille tieteellistä tukea mistään?
Pikapikaa löytyi esimerkiksi seuraavat linkit:
http://www.sarkanniemi.fi/oppimateriaal ... lis_05.htm
http://www.abc.net.au/catalyst/stories/s539389.htm
http://www.sciencenews.org/sn_edpik/ls_4.htm
http://www.augsburg.edu/biology/aquaria ... nfish.html
http://www.skin-diver.com/departments/E ... ?theID=269
M
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Sukupuolen vaihdosta esiintyy myös esim. puhdistajakatkoilla. Ne vaihtaa sukupuolta kuorenvaihdon yhteydessä.dsl kirjoitti:Eikös nämä sukupuolen vaihdokset ole yleensä legendaa? Onko noille tieteellistä tukea mistään?amon kirjoitti:Eiks oo niin, että vuokossa asuu parvi koiraita. Näistä suurin/vahvin vaihtaa sukupuolensa naaraaksi. Sitä en tiedä kuinka monta koiraista on sukukypsiä. Sitten kun taas naaras kuolee, koiraista valikoituu seuraava "kuningatar".
TYhmät kysymykset jatkuu. Mitä tarkoittaa aklimointi?amon kirjoitti:Sille ei tietenkään voi mitään, jos menehtyminen johtuu eläimen siirtelyn aiheuttamasta stressistä, kunhan se on akliminoitu oikein ym. Tietysti stressaantunut eläin pitää jättää ostamatta, mutta tätähän ei aina näe.
Hmm. Hassua. Mä en vastusta. Musta vain ei ole niittaamaan isoja ötököitä. Kärpäsiä voisin, muttei ole lätkää. Ne eivät ole ongelma 6 krs korkeudessa.Itse esim. vastustan sisälle joutuneen perhosen/hämähäkin tms. teilaamistakin... Mieluummin näen hieman vaivaa ja heitän sen takas pihalle...
Miten korallit (pehmeät tai kovat) sairastavat?Koralleissa on kyllä se vika, että ne viestivät tilastaan todella huonosti... Sitten kun huomaa eläimen olevan sairas, voi olla jo liian myöhäistä.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Eläimen totuttaminen akvaarion veteen.dsl kirjoitti: TYhmät kysymykset jatkuu. Mitä tarkoittaa aklimointi?
Hyvin hankala huomata ennenkuin eläin on kunnolla sairas.dsl kirjoitti: Miten korallit (pehmeät tai kovat) sairastavat?
Ensimmäisiä oireita on voi olla esim.
- koralli ei avaudu kunnolla. (Ei välttämättä tarkoita, että on kipeä. Voi olla vain tyytymätön paikkaansa. Tyytymättömyys voi sitten kyllä johtaa sairastumiseen)
- värit heikkenee
- loiset
- koralli limottaa, erittää limaa
- kasvaa hitaasti tai ei ollenkaan (Rippuu tietty aina lajista mikä on oikea vauhti. Vesiarvot vaikuttaa tähän)
Vakavempia juttuja:
- koralli menettää kokonaan symbioottisen levänsä.
(Esim. ihan vitivalkoinen vuokko. vuokko voi syödä ihan ok ja elää jonkun aikaa syömällään ravinnolla, mutta kuolee jokatapauksessa piakkoin.) Jos levää on korallissa vielä jäljellä, niin voi palautua.
- Rapid Tissue Necrosis (RTN), korallin kudokset liukenee nopeasti pois. Voi mennä ihan päivässä. Luuranko alkaa näkyä valkoisena ja tämä leviää sitten läpi koko korallin.
- Kudos alkaa kuolla muuten vaan. Alta näkyy taas luuranko, mutta etenee hitaammin. Hyvällä säkällä haavauma voi arpeutua ja kasvaa takaisin umpeen.
- Bleaching, koralli menettää värinsä. Voi johtua liian kovasta valosta tai liian suuresta(> 32c) lämpötilasta .
- Paljaaksi jääneeseen luurankokohtaan kasvaa levä ja se pikkuhiljaa kasvaa korallin yli. Tai sitten levä porautuu korallin luurankoon ja tappaa sen sisäkautta.
- Lähellä oleva koralli, joka pääsee koskettamaan voi vahingoittaa korallia. Tämä esiintyy monasti korallin kudoksen kuplimisena. Riippuu korallista kuinka pahasti sattuu. Jos yhdestä polypistä koostuva LPS, voi kuolla helpostikkin, mutta jos SPS yhden haaran haavottuminen (Usean polypin kuoleminen) ei todennäköisesti vaikuta kokoyhteiskuntaan.
- Loiset voi nakertaa korallin hengiltä. Mulla on jotain ihme valkosta rihma systeemiä, mutta korallit torjuvat sen aina ite. Voi olla esim. sellaisia punaisia pieniä vilistäviä pisteitä acroporan päällä, jotka sitten tappaa korallin. Tähän löytyy muistaakseni joku huulikala, joka voi syödä noi loiset. (Six line Wrasse?)
- Pehmeät korallit voivat erittää veteen kemikaaleja ja häiritä näin kivikoralleja. Itse halua pehmeitä ollenkaan tästä syystä. Voi torjua aktiivihiilellä. Aiheuttaa varmastikkin korallien sulkeutumista ja kasvun hidastumista.
- Helposti käy kyllä vain niin, että koralli ei aukea ja sitten kudos alkaa kuolla jostain kohtaa.
Korallin pelastamiseksi voi miettiä seuraavia:
- Miettii onko koralli sopivalla paikalla valo & virtaus
- Eläimen päälle ei pitäisi kerääntyä roskia, puhalla vaikka ruiskulla roskat pois. Ehkä kääntää kanssa eläintä tai pumppua niin, että virta vie roskat mennessään.
- Tarkista vesiarvot
Tulevatko eri lajien vuokkokalat keskenään toimeen, siis ajatuksena olisi hankkia nykyisen Amphiprion percula kaveriksi joku muu vuokkokala kun sen kaksi kaveria on menehtynyt lyhyessä ajassa ja uutta samanlaista ei välttämättä saa, onko asiasta mitään tietoa. Tuleeko niistä kaverit vai oleskelevat eri puolella allasta ja tappelevat, maroon vuokkokala on muutenkin vihainen niin sitä en ole hankkimassa.
-
Ari
- Junior Member

- Akvaarioseurat: FOMA
Kirjallisuuden mukaan vuokkokalat eivät tule keskenään hyvin toimeen ja niitä suositellaankin pidettäväksi joko pareittain tai yksin. Suvaitsevimpia muita kohtaan ovat A. ocellaris ja nigripes, joista ocellarista voidaan pitää jopa keskenään parvessa. Olen kuitenkin nähnyt valokuvia, jossa eri lajit kaveeraavat samassa vuokossa eli yksilöitähän nekin ovat, mutta itse en riskeeraisi.rambi kirjoitti:Tulevatko eri lajien vuokkokalat keskenään toimeen, ajatuksena olisi hankkia nykyisen Amphiprion percula kaveriksi jokin muu vuokkokala ja uutta samanlaista ei välttämättä saa. Tuleeko niistä kaverit vai oleskelevat eri puolella allasta ja tappelevat, maroon vuokkokala on muutenkin vihainen niin sitä en ole hankkimassa.
A. perculaa pidetään agressiivisena varsinkin vanhempana ja pienestä koostaan huolimatta sen sanotaan pärjäävän jopa huomattavasti suuremmalle Maroonille !
Sitä ihmettelen, ette Perculoita ei Suomesta saa !? Täällä UK:ssa olen saanut niistä sellaisen kuvan, että ne ovat yleisiä ja usein jopa viljeltyjä.
Luettelo lähteistäni muuten löytyy uusilta ARIutta-sivuiltani, joiden 1. version olen viimeinkin saanut julkaistua. Sivuilleni yritän dokumentoida riuttani, joka siis tällä hetkellä on täysin virtuaalinen (sivuiltani löytyy kuitenkin jo riutan ensimmäinen WYSIWYG, josta olen ylpeä).
Kyllä Suomesta vuokkokaloja saa, tai sanotaan että niitä on usein myynnissä, perculan ja ocellariksen sekoittaa helposti jos ei tiedä mitä eroa niissä on, omaa perculaa luulin myös ocellaris vuokkokalaksi (kaupattiin mustana vuokkokalana) mutta kyllä se ihan selvästi on percula. Sinne kauppaan jäi vielä 2 yksilöa mutta ne oli pikkasen huonokuntoisia. Uskoisin että percula ja ocellaris viihtyvät yhdessä kun ovat niin samanlaisia.
Ajattelin Tomato vuokkokalaa (amphiprion frenatus) tai amphiprion clarkii (musta ) jos ne olisi sille sopiva parillinen, mutta en oikein usko tai tiedysti Maroon jos ne kerran molemmat on äkäisiä kaloja.
Täytyy kirjallisuutta (nettiä) lukea ja katsoa tarkemmin miten asiat ovat ja sitä ei taas ikinä tiedä milloin mitäkin vuokkokalaa täältä saa.
Katselin marinedepotliven myytäviä vuokkokaloja niin kyllä ne täytyy pitää saman lajin kanssa pareina ja kaikki vuokkokalat on aika agressiivisia joten täytyy vaan sille etsiä sama parillinen.
Miten siellä Englannissa on tilanne riuttakaupoissa, onko sama meininki kun täällä että kauppa ostetaan tyhjäksi parissa päivässä ja sitten saa katella tyhjää allasta seuraavan kuukauden.
Ajattelin Tomato vuokkokalaa (amphiprion frenatus) tai amphiprion clarkii (musta ) jos ne olisi sille sopiva parillinen, mutta en oikein usko tai tiedysti Maroon jos ne kerran molemmat on äkäisiä kaloja.
Täytyy kirjallisuutta (nettiä) lukea ja katsoa tarkemmin miten asiat ovat ja sitä ei taas ikinä tiedä milloin mitäkin vuokkokalaa täältä saa.
Katselin marinedepotliven myytäviä vuokkokaloja niin kyllä ne täytyy pitää saman lajin kanssa pareina ja kaikki vuokkokalat on aika agressiivisia joten täytyy vaan sille etsiä sama parillinen.
Miten siellä Englannissa on tilanne riuttakaupoissa, onko sama meininki kun täällä että kauppa ostetaan tyhjäksi parissa päivässä ja sitten saa katella tyhjää allasta seuraavan kuukauden.
-
Ari
- Junior Member

Tai juuri päinvastoin eli percula vihoittelee, koska ocellaris on niin saman näköinen !?rambi kirjoitti:Uskoisin että percula ja ocellaris viihtyvät yhdessä kun ovat niin samanlaisia.
Tomato: "never house with other anemonewishes"rambi kirjoitti: Ajattelin Tomato vuokkokalaa (amphiprion frenatus) tai amphiprion clarkii (musta ) jos ne olisi sille sopiva parillinen, mutta en oikein usko tai tiedysti Maroon jos ne kerran molemmat on äkäisiä kaloja.
Clark's: "will attack other anemonefishes and passive tankmates"
Lukemani perusteella odottaisin kyllä sopivaa perculaa vanhan kaveriksi.
Birminghamista olen löytänyt 3 kunnollista riuttakauppaa ja ainakaan suurinta niistä ei osteta tyhjäksi vaan meren elävää löytyy kuin suomalaisista makeanveden kalakaupoista. Myös kuivatavaraa on hyllyillä.rambi kirjoitti: Miten siellä Englannissa on tilanne riuttakaupoissa, onko sama meininki kun täällä että kauppa ostetaan tyhjäksi parissa päivässä ja sitten saa katella tyhjää allasta seuraavan kuukauden.
Ymmärtääkseni hinnat täällä ovat kuitenkin korkeammat kuin Saksassa.
Mutta merikalat alkavat tuntumaan edullisilta, kun käy välillä katsastamassa karppeja (Koi), joita täällä myydään paljon ulkoaltaisiin. Koosta ja väristä riippuen niiden hinnat voivat kohota yli 1000 euron !
No onneksi ei merikaloista ihan 1000 euroa tarvi maksaa , mutta 1000 markkaa on hinnaksi aika monella kalalla.
Se on kyllä hyvä jos kaupassa on jatkuvasti tarjontaa erilaisista kaloista ja koralleista, siinä voi sitten rauhassa miettiä kotona että sopiiko kyseinen kala \ koralli minun riuttaan ja seuraavana päivänä sitten ostoksille.
Täällä joutuu enemmän katselemaan vieressä seisovaa toista riuttaharrastajaa kun tarjolla olevia tuotteita, ettei se vaan sano myyjälle ennen että toi on minun...
Täytyy juu ostaa siihen percula tilaalle, ei niitä voi keskenään sekoittaa.
Se on kyllä hyvä jos kaupassa on jatkuvasti tarjontaa erilaisista kaloista ja koralleista, siinä voi sitten rauhassa miettiä kotona että sopiiko kyseinen kala \ koralli minun riuttaan ja seuraavana päivänä sitten ostoksille.
Täällä joutuu enemmän katselemaan vieressä seisovaa toista riuttaharrastajaa kun tarjolla olevia tuotteita, ettei se vaan sano myyjälle ennen että toi on minun...
Täytyy juu ostaa siihen percula tilaalle, ei niitä voi keskenään sekoittaa.
-
Ari
- Junior Member

Laitoin ARIutta-sivulleni (http://www.birhome.fsnet.co.uk/ariutta/) pari kuvaa lähikaupastani. Siellä voi keskittyä enemmän "tuotteisiin" kuin vieressäseisojiin.rambi kirjoitti: Se on kyllä hyvä jos kaupassa on jatkuvasti tarjontaa erilaisista kaloista ja koralleista.
Vaikuttaa ihan Hakaniemen torin kauppahallilta, lihamyyjät ovat vaan akvaarioita, ihan kuin joku näyttely olisi, ehkä joskus myös täällä...Ari kirjoitti:
Laitoin ARIutta-sivulleni (http://www.birhome.fsnet.co.uk/ariutta/) pari kuvaa lähikaupastani. Siellä voi keskittyä enemmän "tuotteisiin" kuin vieressäseisojiin.
Oli siellä sama Feather Star myynnissä minkä täältä ostin, hinnat ovat Saksan ja Suomen hintojen välissä, kyllä Suomessa on kalleinta tavaraa mutta sille ei taas voi mitään.
-
mikkokoo
- Senior Member

- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Noh, näyttäisi olevan pikkusen erilainen meininki teillä siellä Birminghamissa kuin tänään iltapäivällä Siniriutassa. Sen verran hyvät naurut siitä ruljanssista kyllä sai, että vaikka meni pari sataa elukoihin, niin tuntuu kuin ne olisi saanut 'kaupan päälle'.Laitoin ARIutta-sivulleni (http://www.birhome.fsnet.co.uk/ariutta/) pari kuvaa lähikaupastani. Siellä voi keskittyä enemmän "tuotteisiin" kuin vieressäseisojiin.
Varsinkin kun on eurot käytössä niin ei oikein vielä tajua sitä hintaa, 80.- tuntuu ihan sopivalta mutta jos sen laskee markoiksi niin en tiedä maksaisinko 500 markkaa korallista.
Kauppa kuitenkin käy kuin torilla ja hyvin menee kaikki kaupaksi, eipä ole juuri muitakaan vaihtoehtoja kun itse hakea ulkomailta mutta ei se halvemmaksi tule kun matkakin maksaa ja jos vaikka Indonesiasta itse tilaa niin täytyy perustaa joku toiminimi ja tilata yrityksenä sieltä niin voisi onnistua.
Pitäisi päästää siihen tilaanteeseen että olisi välillä tarjouksia mutta kun kaikki revitään jo laatikosta omaan pussiin niin ei ne tavarat tarjoushyllylle pääse.
Tänään oli joka tapauksessa ihan mielenkiintoinen ilta ja kakkua ja kahvia oli tarjolla.
Kauppa kuitenkin käy kuin torilla ja hyvin menee kaikki kaupaksi, eipä ole juuri muitakaan vaihtoehtoja kun itse hakea ulkomailta mutta ei se halvemmaksi tule kun matkakin maksaa ja jos vaikka Indonesiasta itse tilaa niin täytyy perustaa joku toiminimi ja tilata yrityksenä sieltä niin voisi onnistua.
Pitäisi päästää siihen tilaanteeseen että olisi välillä tarjouksia mutta kun kaikki revitään jo laatikosta omaan pussiin niin ei ne tavarat tarjoushyllylle pääse.
Tänään oli joka tapauksessa ihan mielenkiintoinen ilta ja kakkua ja kahvia oli tarjolla.
Mulle on sitten sattunut ne helpot yksilöt. Vuokot tuntuvat kasvavan ihan riesaksi asti. Viimeisin on paisunut parissa vuodessa lapsen nyrkin kokoisesta melkein puolimetriseksi halkaisijaltaan.rambi kirjoitti:Voi ne vuokot kauan selvitä henkissä, kyse on ihan tapauskohtaisesti mutta yleisesti ottaen niitä pitetään vaikeina akvaariossa, akvaarion täytyy olla täysin kunnossa, levätön ja vesiarvot ok, vuokko vaatii kovan virtauksen ja suolapitoisuudella oli myös merkitystä, en muista tarkkaan enää että oliko se ylä vai alakanttiin keskimääräisestä.