Kiitän ja liitän kirjan viitteeksi.
Tällä hetkelä tosin FTP ei pelaa eli en saa sivuja ulos, mutta kyllä se siitä

Valvoja: Moderaattorit
Neilikkaöljystä keskustellaan myös lemmikkipalstalla:juhani kirjoitti:Kyllä se minulle käy. Kirjallisuusosioon voisit lisätä (mikäli haluat) myös tämmöisen opuksen: Ross & Ross 1999: Anaesthetic & sedative techiques for aquatic animals. Balckwell science, 159 s.Tässä yhteydessä tiedustelen, saanko liittää tämän neilikkaöjly-lopetustavan sivulleni:
Toivottavasti "ei" ratkaise, vaan asia tutkittaisiin tarkoin... Mutta jos kerran asia on noin, kuten Juhani yllä kirjoittaa - soveltuu kalalla kuin kalalle, ei asiassa enää liene paljon murehtimista ja tuota menetelmää voisi jo pitää ns. hyvänä tapana lopettaa kala.Ilmeisesti Markku Varjo ratkaisee neilikkaöljyn kohtalon Suomessa...
10+ ja siipisimppu merkki. Toivotaan että syänidi saataisiin kokonaan pois riutojen elimiöstöä tuhoamasta.juhani kirjoitti:Neilikkaöljyä on käytetty myös elävänä pyydystettävien koralliriuttakalojen pyydystyksessä syanidin sijasta.
Hei!juhani kirjoitti:Minä en ole törmännyt yhteenkään artikkeliin, jossa olisi havaittu mitään varsinaisia haittavaikutuksia neilikkaöljystä. Tarkoitan muutoksia sisäelimissä, kiduksilla jne.
Lisäsin juuri äsken nettisivulleni suomenkielisen artikkelin kalojen nukutuksesta, jossa kerrotaan myös neilikkaöljystä. Artikkeli on julkaistu Suomen kalankasvattajassa numerossa 3/2002.
http://www.cc.jyu.fi/~jpirhon/nukutus.htm
Jos kasvatat hiiriä ja/tai hamstereita, niin suosittelen käyntiä apteekissa.cicely kirjoitti: PS. mikäli kalan lopettaminen ei ole mukavaa, niin kokeilkaapa vaikka hiiri- tai hamsterivauvan lopettamistaPari kertaa on ollut pakko lopettaa näitäkin "hätälopettamisena", kun ovat pahasti loukaneet itsensä tai esim. joutuneet syystä tai toisesta emon tai toisen aikuisen hampaisiin. Sitä tekee ihmeitä, kun on pakko.
En kasvata enää, nuoruuden kotkotuksia. Ensimmäisestä kerralla oli pakko itse vääntää vauvalta niskat nurin (kun ei ollut sinisilmäisenä osannut valmistautua tilanteeseen), sen jälkeen hankinkin sitä eetteriä apteekista. Onneksi ei näitä lopetettavia tullut vastaan kuin ihan vaan muutama tapaus "kasvatusuran" aikana.Reetu kirjoitti:Jos kasvatat hiiriä ja/tai hamstereita, niin suosittelen käyntiä apteekissa.
Kun itse harjoitin kyseistä kasvatustoimintaa, niin lopetin eläimet laittamalla ne tiiviiiseen astiaan johon olin valmiiksi laittanut jo eetteriin kastettua talouspaperia.