Kotisivuja
Valvoja: Moderaattorit
-
mikkokoo
- Senior Member

- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Ilmeisesti Homer on Matkahuollolla töissä koska katsoo tarpeelliseksi puolustella takapuolesta peräisin olevaa palvelun tasoa.
Kommenttini perustuvat omiin kokemuksiin, ei Matkahuollon mainoksiin. Kuten sanoin, itselläni on jäänyt paketit seuraavaan vuoroon vaikka kaikki paperit oli täytetty tuntia ennen vuoron lähtöä (huom, tapauksessa oli käytössä 'pikarahti'). Kaverilla 'hukkui' paketti kahdeksi päiväksi ja kalat kuoli.
Veren kuljetukseen voin sanoa että Matkahuolto kuljettaa verta Suomen Veripalvelulle, ei sairaaloille (tämä ei kuulu aiheeseen, mutta sairaalat tilaavat verensä Veripalvelulta). Veripalvelulla on jatkuvasti ongelmia veripakettien myöhästymisen ja hukkumisen osalta ja sen vuoksi kiireellisemmät tilaukset (tai harvinaisimmat veriryhmät) kuljetetaan muuten kuin Matkahuollon toimesta (tästä ei kannata väitellä sillä vaimo on siellä töissä).
Kommenttini perustuvat omiin kokemuksiin, ei Matkahuollon mainoksiin. Kuten sanoin, itselläni on jäänyt paketit seuraavaan vuoroon vaikka kaikki paperit oli täytetty tuntia ennen vuoron lähtöä (huom, tapauksessa oli käytössä 'pikarahti'). Kaverilla 'hukkui' paketti kahdeksi päiväksi ja kalat kuoli.
Veren kuljetukseen voin sanoa että Matkahuolto kuljettaa verta Suomen Veripalvelulle, ei sairaaloille (tämä ei kuulu aiheeseen, mutta sairaalat tilaavat verensä Veripalvelulta). Veripalvelulla on jatkuvasti ongelmia veripakettien myöhästymisen ja hukkumisen osalta ja sen vuoksi kiireellisemmät tilaukset (tai harvinaisimmat veriryhmät) kuljetetaan muuten kuin Matkahuollon toimesta (tästä ei kannata väitellä sillä vaimo on siellä töissä).
No en ole matkahuollolla töissä, mutta kuljetan kyllä niitä paketteja.
Ja niitä kuljetetaan PALJON.
Aina on mahdollista että joku kolli jää kyydistä tai menee jopa väärään kaupunkiin.
esim. jos joku "urpo" on kirjoittanut osoitekortin epäselvästi.
Sen voin sanoa, että tiedän matkahuollon rahdin kuljettamisesta varmasti enemmän kuin mikkokoo.
Minä en perusta väitettä pariin yksittäiseen tapaukseen vaan vuosien kokemukseen.
Enkä myöskään jonkun "kaverin" kertomiin juttuihin.
Ja niitä kuljetetaan PALJON.
Aina on mahdollista että joku kolli jää kyydistä tai menee jopa väärään kaupunkiin.
esim. jos joku "urpo" on kirjoittanut osoitekortin epäselvästi.
Sen voin sanoa, että tiedän matkahuollon rahdin kuljettamisesta varmasti enemmän kuin mikkokoo.
Minä en perusta väitettä pariin yksittäiseen tapaukseen vaan vuosien kokemukseen.
Enkä myöskään jonkun "kaverin" kertomiin juttuihin.
Miten muuten kasasit tuon akvaarion ? Laitoitko lyhyet sivut pitkien väliin vai päihin ? Mitä lasi laatua käytit ? Paljonko jouduit itse hiomaan lasin reunoja ? Ja vielä viimeiseksi (toistaiseksi) kauanko kesti silikonisauman kuivuminen ?ealex kirjoitti: Kaupallisesti akvaariot tehdään Suomessa niin että silikonia lasiin ja lasit yhteen, itse pidän paksu silikonisauma paljon parempana, silloin lasit eivät pääse toisiinsa koskettamaan vaikka akvaario "vääntyisi" jostain syystä. Saumauksessa käytetään nyrkkisääntöä: sauman paksuus on 1/3 sauman leveydestä, itse tein 2-3 mm paksut saumat, eli lattialle suojamuovi päälle pohjalasi, ympärille sivulasit ja teipillä kiinni, ettei putoa, väliin sopivan paksuiset tikut ja silikonilla saumat täyttämään. Viimeinen vaihe on todella raskas ja vaativa homma, en ihmettele miksei kukaan Suomessa tee tätä kaupallisesti. Saksassa jotkut akvaariovalmistajat mainostavat tekevänsä samantyyppisiä saumoja koneellisesti.
Pitäisi huomenna tehdä tarjous pyyntöjä lasiliikkeisiin ja olisi hyvä tietää mitkä lasilaadut ovat akvaarioissa käyttökelpoisia=kestäviä=vaimon rauhallisena pitäviä. Mitäs kokemuksia ihmisillä on ?
Lyhyet sivut pitkien väliin, pitkiin lasiin kohdistuu suurempi voima, joten näin sauma toimii "oikein päin"simppu kirjoitti:Miten muuten kasasit tuon akvaarion ? Laitoitko lyhyet sivut pitkien väliin vai päihin ? Mitä lasi laatua käytit ? Paljonko jouduit itse hiomaan lasin reunoja ? Ja vielä viimeiseksi (toistaiseksi) kauanko kesti silikonisauman kuivuminen ?
Lasiliikkeestä sain vastauksen että niillä on vain yhtä lasilaatua: "tavallista tasolasia", 12 mm lasi näytti aika vihreältä, joten vein palan lasia akvaariokauppaan vertailemaan, oli täysin samanväristä kuin kaupallisten akvaarioiden lasit. Kun akvaario on käytössä lasin vihreyttä tuskin huoma.
Itse en laseja enää hionnut, vaikka syytä olisi, jos tekisin toisen kerran niin tilaisin lasit koneellisesti sileäksi hiottuina. Myyjä epäilikin että pojat tekisivät hionnan koneella, kun on helpompi, vaikka tilasin vain reunahionnalla, mutta pojat olivat liian "ahkeria"
Silikonin kuivuminen kestää aika kauan, uudesta Bostikin silikonista näkee kuinka se kuivuu. 3-4 viikkoa voisi olla ihan hyvä kuivumisaika 12 mm lasista kasatulle akvaariolle, jos haluaa että se kuivuu kokonaan.
Millä muuten sait nuo silikonisaumat tasaisiksi/homogeenisiksi ? Eikö tuo silikonipursuttimen ulostuleva massa ole aika ohutta nauhaa ? Oliko sulla pohjan ja sivulasienkin välissä kiilat vai pistitikö silikonia pohjalle ja sivulasit sen päälle ?ealex kirjoitti:Lyhyet sivut pitkien väliin, pitkiin lasiin kohdistuu suurempi voima, joten näin sauma toimii "oikein päin"simppu kirjoitti:Miten muuten kasasit tuon akvaarion ? Laitoitko lyhyet sivut pitkien väliin vai päihin ? Mitä lasi laatua käytit ? Paljonko jouduit itse hiomaan lasin reunoja ? Ja vielä viimeiseksi (toistaiseksi) kauanko kesti silikonisauman kuivuminen ?.
Lasiliikkeestä sain vastauksen että niillä on vain yhtä lasilaatua: "tavallista tasolasia", 12 mm lasi näytti aika vihreältä, joten vein palan lasia akvaariokauppaan vertailemaan, oli täysin samanväristä kuin kaupallisten akvaarioiden lasit. Kun akvaario on käytössä lasin vihreyttä tuskin huoma.
Itse en laseja enää hionnut, vaikka syytä olisi, jos tekisin toisen kerran niin tilaisin lasit koneellisesti sileäksi hiottuina. Myyjä epäilikin että pojat tekisivät hionnan koneella, kun on helpompi, vaikka tilasin vain reunahionnalla, mutta pojat olivat liian "ahkeria".
Silikonin kuivuminen kestää aika kauan, uudesta Bostikin silikonista näkee kuinka se kuivuu. 3-4 viikkoa voisi olla ihan hyvä kuivumisaika 12 mm lasista kasatulle akvaariolle, jos haluaa että se kuivuu kokonaan.
Tästähän minä jo kirjoittelin:simppu kirjoitti:Millä muuten sait nuo silikonisaumat tasaisiksi/homogeenisiksi ? Eikö tuo silikonipursuttimen ulostuleva massa ole aika ohutta nauhaa ? Oliko sulla pohjan ja sivulasienkin välissä kiilat vai pistitikö silikonia pohjalle ja sivulasit sen päälle ?
Eli lasien väliin jätin 2-3 mm raot ja täytin niitä silikonilla. Pohjalasi on sivulasien välissä.ealex kirjoitti: Saumauksessa käytetään nyrkkisääntöä: sauman paksuus on 1/3 sauman leveydestä, itse tein 2-3 mm paksut saumat, eli lattialle suojamuovi päälle pohjalasi, ympärille sivulasit ja teipillä kiinni, ettei putoa, väliin sopivan paksuiset tikut ja silikonilla saumat täyttämään.
Vihdoinkin uuden riutta-akvaarion rakentelu alkaa lähestyä päätöstä. Vielä muutama seinä kaappiin ja ovet paikoilleen. Sitten putket paikoilleen ja laitteiden testaus. Jospa ensi kuun lopulla saisi jo elävät kivet akvaarioon.
Preview projektista ja sen kulusta löytyypi sivuilta:
http://www.student.oulu.fi/~nlofgren/aq ... lreef.html
Preview projektista ja sen kulusta löytyypi sivuilta:
http://www.student.oulu.fi/~nlofgren/aq ... lreef.html
Ne "mustat laatikot" tuli lampun mukana, uteliaana tietenkin avasin ne ja kurkkasin sisään. Samoja 400 W muuntajia kun tuo http://www.marinshop.de/ myy (58.52 €) ja mitä olen itsekin ostellut omiin projekteihin. Sytytin (28.71 €) on lamppu osassa, joka roikkuu katossa.Lentsu kirjoitti:Simppu mistä hommasit nuo ballastit ? siis valaisimien elektroniikan ?
Löytyy komponentit Suomestakin.simppu kirjoitti:Ne "mustat laatikot" tuli lampun mukana, uteliaana tietenkin avasin ne ja kurkkasin sisään. Samoja 400 W muuntajia kun tuo http://www.marinshop.de/ myy (58.52 Euroa) ja mitä olen itsekin ostellut omiin projekteihin. Sytytin (28.71 Euroa) on lamppu osassa, joka roikkuu katossa.Lentsu kirjoitti:Simppu mistä hommasit nuo ballastit ? siis valaisimien elektroniikan ?
400W monimetallivalaisimen 'sisäosat'. Ostopaikka Idman Oy/varaosamyynti. Suluissa osan koodi.
- kuristin NK400T (22-01023)
- sytytin Z400K (22-50183)
konkat yht. 45 mikroF
- 20 mikroF (33-67350)
- 25 mikroF (33-67528)
- kanta E40 (23-12148)
- johdin 77SISI (36-07240), 2 metriä riittää
- pohjaheijastin (00-52115)
- lp-pääheijastin (00-52116)
- umpipääheijastin (00-52119)
- lisäheijastin (00-52121)
Hinta yht. hiukan yli 100 euroa. Itse tilasin kahden valaisimen tarpeet. Kuristimet, sytyttimet, konkat ja vielä erikseen ostetun kaksikanavaisen kellokytkimen (akkuvarmistettu) laitoin erilliseen metallikaappiin ja sen sitten akvaarion jalustaan. Kytkennän suoritti asian hallitseva kaverini. Valaisimet ovat akvaarion päällä olevassa katossa ja 2kpl tuulettimia hoitaa jäähdytyksen.
Itse polttimot tulivat muun roinan mukana Saksasta.
Re: Kotisivuja
Aina näitä keskeneräsiä sivuja minulla, mutta laitanpa kuitenkin.rambi kirjoitti:Tänne voitais laittaa kotisivuja riutasta niin näkis mitä eliöitä ym altaasta löytyy. Tein tässä itse nopeasti sivut omasta altaasta, tekstiä ei paljon ole mutta kuvia löytyy. Englanninkielen taito on huono ja jos joku löytää virheitä sivulta niin mailia kiitos.
http://rambi15.tripod.com/
http://www.student.oulu.fi/~nlofgren/aquarium/
Kerro sitten kokemuklsia kun 14.000 k on ollut jonkun aikaa käytössä, jos oikein ymmärsin niin molemmat polttimot tulee olemaan 14.000k, lähinnä levätilanne kiinnostaisi, 20.000 k aiheuttaa enemmän levää lasiin niin olisi mielenkiintoista tietää miten 14 k, kun olen ajatellut semmoisen laittaa myös itelle silloin kun nykyinen poltin on jo väsähtänyt.
Katsokaa näitä sivuja!
http://www.saunalahti.fi/~haaga/
Tahtoo tahtoo tahtooealex kirjoitti:Katsokaa näitä sivuja!
Nämä teidän sivut pitäis kieltää lailla, tai ainakin lisätä varoitusteksti "Voi aiheuttaa jonkinsortin halukkuutta hankkia omakin purkki olohuoneeseen"
Viimeksi muokannut jusa, 13:43, 24.10.2002. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ehdottomasti samaa mieltä Jusan kanssa, tuollainen varoitusteksti on tarpellinen. Minussakin on kytenyt jo vuosikausia merivesiakvaristi sen jälkeen kun näin livenä eräässä nyt jo konkkaan menneessä tamperelaisessa liikkeessä siipisimpun. Ainoa asia mikä minua pitää tuosta harrastus osa-alueesta erossa on riittämätön tietotaito ja se kuuluisa pätäkkä.jusa kirjoitti:Nämä teidän sivut pitäis kieltää lailla, tai ainakin lisätä varoitusteksti "Voi aiheuttaa jonkinsortin halukkuutta hankkia omakin purkki olohuoneeseen"
Tuolla sivulla on kyllä ehdottomasti kaunein riutta mitä olen suomalaisilla sivuilla nähnyt. Vau! Aivan upeat värit, voi luoja.
EDIT: Noita sivuja kuolaillessa, alkaa heräämään todellinen hinku saada tuommoinen meillekkin.
Viimeksi muokannut oppo, 13:57, 24.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Uskon että se on tehty kyllä pienemmällä budjetilla, mutta monien vuosien kokemuksellarambi kirjoitti:Hieno riutta, siihen ei ihan 5000 budjetilla pääse
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Onko markolla joku poikasten kasvatus projekti, vai mikä se plankton vehkeen yhteydessä oleva pienempi kammio on? Maikeimmat isoimmat acroporat. Ei kuvassa ainakaan värillään huimaa, mutta tulee vähän jo fiilistä!
Viimeksi muokannut Kimmo S, 14:01, 24.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.