Kotisivuja

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ilmeisesti Homer on Matkahuollolla töissä koska katsoo tarpeelliseksi puolustella takapuolesta peräisin olevaa palvelun tasoa.
Kommenttini perustuvat omiin kokemuksiin, ei Matkahuollon mainoksiin. Kuten sanoin, itselläni on jäänyt paketit seuraavaan vuoroon vaikka kaikki paperit oli täytetty tuntia ennen vuoron lähtöä (huom, tapauksessa oli käytössä 'pikarahti'). Kaverilla 'hukkui' paketti kahdeksi päiväksi ja kalat kuoli.
Veren kuljetukseen voin sanoa että Matkahuolto kuljettaa verta Suomen Veripalvelulle, ei sairaaloille (tämä ei kuulu aiheeseen, mutta sairaalat tilaavat verensä Veripalvelulta). Veripalvelulla on jatkuvasti ongelmia veripakettien myöhästymisen ja hukkumisen osalta ja sen vuoksi kiireellisemmät tilaukset (tai harvinaisimmat veriryhmät) kuljetetaan muuten kuin Matkahuollon toimesta (tästä ei kannata väitellä sillä vaimo on siellä töissä).
homer
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja homer »

No en ole matkahuollolla töissä, mutta kuljetan kyllä niitä paketteja.
Ja niitä kuljetetaan PALJON.
Aina on mahdollista että joku kolli jää kyydistä tai menee jopa väärään kaupunkiin.
esim. jos joku "urpo" on kirjoittanut osoitekortin epäselvästi.

Sen voin sanoa, että tiedän matkahuollon rahdin kuljettamisesta varmasti enemmän kuin mikkokoo.

Minä en perusta väitettä pariin yksittäiseen tapaukseen vaan vuosien kokemukseen.
Enkä myöskään jonkun "kaverin" kertomiin juttuihin.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

ealex kirjoitti: Kaupallisesti akvaariot tehdään Suomessa niin että silikonia lasiin ja lasit yhteen, itse pidän paksu silikonisauma paljon parempana, silloin lasit eivät pääse toisiinsa koskettamaan vaikka akvaario "vääntyisi" jostain syystä. Saumauksessa käytetään nyrkkisääntöä: sauman paksuus on 1/3 sauman leveydestä, itse tein 2-3 mm paksut saumat, eli lattialle suojamuovi päälle pohjalasi, ympärille sivulasit ja teipillä kiinni, ettei putoa, väliin sopivan paksuiset tikut ja silikonilla saumat täyttämään. Viimeinen vaihe on todella raskas ja vaativa homma, en ihmettele miksei kukaan Suomessa tee tätä kaupallisesti :). Saksassa jotkut akvaariovalmistajat mainostavat tekevänsä samantyyppisiä saumoja koneellisesti.
Miten muuten kasasit tuon akvaarion ? Laitoitko lyhyet sivut pitkien väliin vai päihin ? Mitä lasi laatua käytit ? Paljonko jouduit itse hiomaan lasin reunoja ? Ja vielä viimeiseksi (toistaiseksi) kauanko kesti silikonisauman kuivuminen ?

Pitäisi huomenna tehdä tarjous pyyntöjä lasiliikkeisiin ja olisi hyvä tietää mitkä lasilaadut ovat akvaarioissa käyttökelpoisia=kestäviä=vaimon rauhallisena pitäviä. Mitäs kokemuksia ihmisillä on ?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

simppu kirjoitti:Miten muuten kasasit tuon akvaarion ? Laitoitko lyhyet sivut pitkien väliin vai päihin ? Mitä lasi laatua käytit ? Paljonko jouduit itse hiomaan lasin reunoja ? Ja vielä viimeiseksi (toistaiseksi) kauanko kesti silikonisauman kuivuminen ?
Lyhyet sivut pitkien väliin, pitkiin lasiin kohdistuu suurempi voima, joten näin sauma toimii "oikein päin" [;)].

Lasiliikkeestä sain vastauksen että niillä on vain yhtä lasilaatua: "tavallista tasolasia", 12 mm lasi näytti aika vihreältä, joten vein palan lasia akvaariokauppaan vertailemaan, oli täysin samanväristä kuin kaupallisten akvaarioiden lasit. Kun akvaario on käytössä lasin vihreyttä tuskin huoma.

Itse en laseja enää hionnut, vaikka syytä olisi, jos tekisin toisen kerran niin tilaisin lasit koneellisesti sileäksi hiottuina. Myyjä epäilikin että pojat tekisivät hionnan koneella, kun on helpompi, vaikka tilasin vain reunahionnalla, mutta pojat olivat liian "ahkeria" :?.

Silikonin kuivuminen kestää aika kauan, uudesta Bostikin silikonista näkee kuinka se kuivuu. 3-4 viikkoa voisi olla ihan hyvä kuivumisaika 12 mm lasista kasatulle akvaariolle, jos haluaa että se kuivuu kokonaan.
simppu
Junior Member
Junior Member

ealex kirjoitti:
simppu kirjoitti:Miten muuten kasasit tuon akvaarion ? Laitoitko lyhyet sivut pitkien väliin vai päihin ? Mitä lasi laatua käytit ? Paljonko jouduit itse hiomaan lasin reunoja ? Ja vielä viimeiseksi (toistaiseksi) kauanko kesti silikonisauman kuivuminen ?
Lyhyet sivut pitkien väliin, pitkiin lasiin kohdistuu suurempi voima, joten näin sauma toimii "oikein päin" [;)].

Lasiliikkeestä sain vastauksen että niillä on vain yhtä lasilaatua: "tavallista tasolasia", 12 mm lasi näytti aika vihreältä, joten vein palan lasia akvaariokauppaan vertailemaan, oli täysin samanväristä kuin kaupallisten akvaarioiden lasit. Kun akvaario on käytössä lasin vihreyttä tuskin huoma.

Itse en laseja enää hionnut, vaikka syytä olisi, jos tekisin toisen kerran niin tilaisin lasit koneellisesti sileäksi hiottuina. Myyjä epäilikin että pojat tekisivät hionnan koneella, kun on helpompi, vaikka tilasin vain reunahionnalla, mutta pojat olivat liian "ahkeria" :?.

Silikonin kuivuminen kestää aika kauan, uudesta Bostikin silikonista näkee kuinka se kuivuu. 3-4 viikkoa voisi olla ihan hyvä kuivumisaika 12 mm lasista kasatulle akvaariolle, jos haluaa että se kuivuu kokonaan.
Millä muuten sait nuo silikonisaumat tasaisiksi/homogeenisiksi ? Eikö tuo silikonipursuttimen ulostuleva massa ole aika ohutta nauhaa ? Oliko sulla pohjan ja sivulasienkin välissä kiilat vai pistitikö silikonia pohjalle ja sivulasit sen päälle ?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

simppu kirjoitti:Millä muuten sait nuo silikonisaumat tasaisiksi/homogeenisiksi ? Eikö tuo silikonipursuttimen ulostuleva massa ole aika ohutta nauhaa ? Oliko sulla pohjan ja sivulasienkin välissä kiilat vai pistitikö silikonia pohjalle ja sivulasit sen päälle ?
Tästähän minä jo kirjoittelin: [;)]
ealex kirjoitti: Saumauksessa käytetään nyrkkisääntöä: sauman paksuus on 1/3 sauman leveydestä, itse tein 2-3 mm paksut saumat, eli lattialle suojamuovi päälle pohjalasi, ympärille sivulasit ja teipillä kiinni, ettei putoa, väliin sopivan paksuiset tikut ja silikonilla saumat täyttämään.
Eli lasien väliin jätin 2-3 mm raot ja täytin niitä silikonilla. Pohjalasi on sivulasien välissä.
simppu
Junior Member
Junior Member

Vihdoinkin uuden riutta-akvaarion rakentelu alkaa lähestyä päätöstä. Vielä muutama seinä kaappiin ja ovet paikoilleen. Sitten putket paikoilleen ja laitteiden testaus. Jospa ensi kuun lopulla saisi jo elävät kivet akvaarioon.
Preview projektista ja sen kulusta löytyypi sivuilta:

http://www.student.oulu.fi/~nlofgren/aq ... lreef.html
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Eipä ole Simpulla peukalo keskellä kämmentä!!
Onnea! :D
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Simppu mistä hommasit nuo ballastit? Siis valaisimien elektroniikan?
Beati pauperes spiritu
simppu
Junior Member
Junior Member

Lentsu kirjoitti:Simppu mistä hommasit nuo ballastit ? siis valaisimien elektroniikan ?
Ne "mustat laatikot" tuli lampun mukana, uteliaana tietenkin avasin ne ja kurkkasin sisään. Samoja 400 W muuntajia kun tuo http://www.marinshop.de/ myy (58.52 €) ja mitä olen itsekin ostellut omiin projekteihin. Sytytin (28.71 €) on lamppu osassa, joka roikkuu katossa.
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Cool, nyt kun vielä osaisi saksaa ....
Beati pauperes spiritu
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

simppu kirjoitti:
Lentsu kirjoitti:Simppu mistä hommasit nuo ballastit ? siis valaisimien elektroniikan ?
Ne "mustat laatikot" tuli lampun mukana, uteliaana tietenkin avasin ne ja kurkkasin sisään. Samoja 400 W muuntajia kun tuo http://www.marinshop.de/ myy (58.52 Euroa) ja mitä olen itsekin ostellut omiin projekteihin. Sytytin (28.71 Euroa) on lamppu osassa, joka roikkuu katossa.
Löytyy komponentit Suomestakin.

400W monimetallivalaisimen 'sisäosat'. Ostopaikka Idman Oy/varaosamyynti. Suluissa osan koodi.
- kuristin NK400T (22-01023)
- sytytin Z400K (22-50183)
konkat yht. 45 mikroF
- 20 mikroF (33-67350)
- 25 mikroF (33-67528)
- kanta E40 (23-12148)
- johdin 77SISI (36-07240), 2 metriä riittää
- pohjaheijastin (00-52115)
- lp-pääheijastin (00-52116)
- umpipääheijastin (00-52119)
- lisäheijastin (00-52121)

Hinta yht. hiukan yli 100 euroa. Itse tilasin kahden valaisimen tarpeet. Kuristimet, sytyttimet, konkat ja vielä erikseen ostetun kaksikanavaisen kellokytkimen (akkuvarmistettu) laitoin erilliseen metallikaappiin ja sen sitten akvaarion jalustaan. Kytkennän suoritti asian hallitseva kaverini. Valaisimet ovat akvaarion päällä olevassa katossa ja 2kpl tuulettimia hoitaa jäähdytyksen.
Itse polttimot tulivat muun roinan mukana Saksasta.
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Mikael Tiedätkö lonkalta onko 250W kilkkeet olemassa myös ?
Beati pauperes spiritu
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Lentsu, minulla ei ole tietoa kyseisestä asiasta mutta kurkkasin Idmanin kotisivuille ja siellä näyttäisi olevan teollisuusvalaisimien joukossa 250W versio jonka saa monimetallipolttimolla. Vetäisin sen johtopäätöksen, että pitäisi olla saatavilla.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Suomalaisilla valmistajilla (myös Idmanilla) ei ole suoraan valikoimassa kaksikantaista 250W monimetallivalaisinta, tekevät niitä vain tilauksesta, eli valmistajilta pitäisi löytyä varaosat, mutta tukkureilla niitä ei ole.
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Jepulis, on noita 250W "työmaa" valaisimia tullut tarkisteltua ... Pitänee joskus ihmetelle josko vaikka päivittäisi nykyisiä todella hämäriä valaisimiani :-)
Beati pauperes spiritu
simppu
Junior Member
Junior Member

Re: Kotisivuja

rambi kirjoitti:Tänne voitais laittaa kotisivuja riutasta niin näkis mitä eliöitä ym altaasta löytyy. Tein tässä itse nopeasti sivut omasta altaasta, tekstiä ei paljon ole mutta kuvia löytyy. Englanninkielen taito on huono ja jos joku löytää virheitä sivulta niin mailia kiitos.

http://rambi15.tripod.com/
Aina näitä keskeneräsiä sivuja minulla, mutta laitanpa kuitenkin. :D

http://www.student.oulu.fi/~nlofgren/aquarium/
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kerro sitten kokemuklsia kun 14.000 k on ollut jonkun aikaa käytössä, jos oikein ymmärsin niin molemmat polttimot tulee olemaan 14.000k, lähinnä levätilanne kiinnostaisi, 20.000 k aiheuttaa enemmän levää lasiin niin olisi mielenkiintoista tietää miten 14 k, kun olen ajatellut semmoisen laittaa myös itelle silloin kun nykyinen poltin on jo väsähtänyt.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Katsokaa näitä sivuja!
http://www.saunalahti.fi/~haaga/
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

ealex kirjoitti:Katsokaa näitä sivuja!
http://www.saunalahti.fi/~haaga/
Tahtoo tahtoo tahtoo 8O

Nämä teidän sivut pitäis kieltää lailla, tai ainakin lisätä varoitusteksti "Voi aiheuttaa jonkinsortin halukkuutta hankkia omakin purkki olohuoneeseen"
Viimeksi muokannut jusa, 13:43, 24.10.2002. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Hieno riutta, siihen ei ihan 5000 budjetilla pääse [;)]
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

jusa kirjoitti:Nämä teidän sivut pitäis kieltää lailla, tai ainakin lisätä varoitusteksti "Voi aiheuttaa jonkinsortin halukkuutta hankkia omakin purkki olohuoneeseen"
Ehdottomasti samaa mieltä Jusan kanssa, tuollainen varoitusteksti on tarpellinen. Minussakin on kytenyt jo vuosikausia merivesiakvaristi sen jälkeen kun näin livenä eräässä nyt jo konkkaan menneessä tamperelaisessa liikkeessä siipisimpun. Ainoa asia mikä minua pitää tuosta harrastus osa-alueesta erossa on riittämätön tietotaito ja se kuuluisa pätäkkä.

Tuolla sivulla on kyllä ehdottomasti kaunein riutta mitä olen suomalaisilla sivuilla nähnyt. Vau! Aivan upeat värit, voi luoja.

EDIT: Noita sivuja kuolaillessa, alkaa heräämään todellinen hinku saada tuommoinen meillekkin. :mrgreen: On muuten todella hyvännäköisiä kuviakin. Paljonkohan tuohonkin on uponnut rahaa?!?

8O
Viimeksi muokannut oppo, 13:57, 24.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Vaikuttaa aika asiantuntevalta harrastajalta. :D Tulee sellainen olo ettei tässä merivesihommassa tiedä juuri mistään mitään.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

rambi kirjoitti:Hieno riutta, siihen ei ihan 5000 budjetilla pääse [;)]
Uskon että se on tehty kyllä pienemmällä budjetilla, mutta monien vuosien kokemuksella [;)]. Markon vanha akvaario on esitetty vielä MCRA osassa 3. Tämä uusi akvaario on tehty käytännössä alusta, vanhasta ei tullut kuin vähän elävää kiveä ja vähän korallitikkuja :D, nekin ovat kärsineet muutossa pahasti.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Onko markolla joku poikasten kasvatus projekti, vai mikä se plankton vehkeen yhteydessä oleva pienempi kammio on? Maikeimmat isoimmat acroporat. Ei kuvassa ainakaan värillään huimaa, mutta tulee vähän jo fiilistä!
Viimeksi muokannut Kimmo S, 14:01, 24.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”