Hyvä vai paha rapu ?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Hyvä vai paha rapu ?
Altaan sisustamisessa löytyi kyllä eläväastä kivestä kaikkea kivaa, mutta eniten tässä huolettaa löytämämme rapu. Emme uskaltaneet vielä pistää sitä altaaseen, koska emme olleet varmoja onko se hyvä vai paha rapu. Pituutta ravulla on n. 3 cm. Toinen saksista on isompi ja leveämpi kuin toinen. Miltä tämä kuulostaa ? Voiko huoletta pistää muiden sekaan ?
t:Pia
Re: Hyvä vai paha rapu ?
Tuo ei kertone mitään. Ainakin tavalliset jokiravut (ja käsittääkseni monet muut) kasvattavat katkaistun saksen tilalle uuden, joka luonnollisesti on pienempi. On toki lajeja, joilla toinen on iso ja toinen pieni.Pia/Jarkko kirjoitti:Toinen saksista on isompi ja leveämpi kuin toinen.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Naksuuko se myös?... Kyseessä voisi hyvinkin olla pistoolirapu jota monet mantikseksi luulevat naksunnan/paukuttelun johdosta, mikäli kyseessä on pistoolirapu on se harmiton, jos taas mantis, niin paha paha rapu, henki pois.... kuvaus kyllä viittaa pistoolirapuun, sillä suuremmalla saksella se paukuttelee vain peloitusmielessä, ei tee mitään pahaa.
Hae vaikka googlesta "pistol shrimp" niin eiköhän asia selviä.
Hae vaikka googlesta "pistol shrimp" niin eiköhän asia selviä.
-
- Junior Member
Kiitos! Kuvat selvittivät asian. Kyseessä on tuo pistoolirapu. Eikö sen voi laittaa takaisin kivien sekaan ?ealex kirjoitti:Taskurapu vai tavallinen rapu? Jos tavallinen, niin todennäköisesti pistoolirapu, yleensä harmiton ja jotkut elävät symbioosissa muiden elukoiden kanssa.
Pistoolirapu:
Mantiksella:
ei ole perinteisiä saksia.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Tulette tod näk löytämään lisääkin rapuja ja niitä on tavallisesti aika vaikea saada kiinni. Itse olen löytänyt varsin julman näköisiä kavereita yhteensä varmaan kymmenkunta enkä ole onnistunut vielä pyydystämään niistä yhtään. eivät kuitenkaan ole ainakaan vielä (tietääkseni) tehneet mitään järkyttävän pahaa. Näyttäisivät syövän pääasiassa kalkkilevää.
-
- Junior Member
-
- Aasian kirjeenvaihtaja
- Sukupuoli: Mies
Päivää täältä Kiinasta tänne meriosastoonkin!
Olipa niin upea kuva mantiksesta, että huhuh.
Täällä noita saa muuten ihan kilotavarana toreilta ja marketeista, elävänä siis. Ja on todella herkullinen äyriäinen.
Sanovat, että ko. mantisäyriäinen on verrattoman tehokas peto ja äärimmäisen tarkka-aistinen otus.
Todella mielenkiintoinen ja miten upean värinen!
Mitenkähän olisi ihan äyriäisiin erikoistunut meriallas?
Olipa niin upea kuva mantiksesta, että huhuh.
Täällä noita saa muuten ihan kilotavarana toreilta ja marketeista, elävänä siis. Ja on todella herkullinen äyriäinen.
Sanovat, että ko. mantisäyriäinen on verrattoman tehokas peto ja äärimmäisen tarkka-aistinen otus.
Todella mielenkiintoinen ja miten upean värinen!
Mitenkähän olisi ihan äyriäisiin erikoistunut meriallas?
-
- Aasian kirjeenvaihtaja
Huomenta Kiinasta taas!
.
Minua ovat nämä mantis-äyriäiset aina kiinostaneet.
Tämän vuoksi kaivoin niistä tietoa. Jotkut pitävät nimenomaa niitä akvaarioelätteinä.
Ja täältä niitä saisi, puoli-ilmaiseksi.
http://www.blueboard.com/mantis/
Kiitos vain, houkutteleva tarjous, kaikin puolinMeriallas vaan ja me värvätään sinut lähettämään meille koralleja yms öttösiä!

Minua ovat nämä mantis-äyriäiset aina kiinostaneet.
Tämän vuoksi kaivoin niistä tietoa. Jotkut pitävät nimenomaa niitä akvaarioelätteinä.
Ja täältä niitä saisi, puoli-ilmaiseksi.
http://www.blueboard.com/mantis/
Kuinkas monella on Mantis ollut/on akvaariossa, minulla ainakin oli ja uskokaa tai älkää sain sen kiinni
No on se kuinka kaunis tahansa, niin henki siltä lähti.
Edelleen akvaariossani naksuu, mutta en ole nähnyt naksuttajaa, epäilen sitä pistooliravuksi, koska menetyksiä altaani ei ole kokenut kalaston ym.suhteen.

Edelleen akvaariossani naksuu, mutta en ole nähnyt naksuttajaa, epäilen sitä pistooliravuksi, koska menetyksiä altaani ei ole kokenut kalaston ym.suhteen.
Huono puoli on vain se, että se Mantis voi jonkin ajan päästä olla ainoa elävä asukas siinä akvaariossa. Ehkä pelkät Mantikset tulevat keskenään toimeen, mutta ne ovat käsittääkseni sen luokan tuholaisia, että mikään muu ei niiden kanssa kestä hengissä.sadie kirjoitti:Jos mulla olis akvaariossa tommonen paha mantis rapu niin en kyllä haluais siitä eroon (vaikka ei olekkaan hyvä). On nimittäin tossa ealexen lähettämässä kuvassa aika upean näkönen
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Mulla on ollut kaks mantissaa (Koko vihreä ja koko musta)ja tiedän vielä yhden olevan hengissä. Se asustaa aina yhdessä ja samassa kolossa. En ole sen nähnyt sieltä liikkuvan sen jälkeen, kun se otti sen kodikseensa. Kokoa elukalla on pari senttiä. Itseasiassa aina välillä ruokinkin elukkaa huvikseni.Hynde kirjoitti:Kuinkas monella on Mantis ollut/on akvaariossa, minulla ainakin oli ja uskokaa tai älkää sain sen kiinni![]()
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Isän akvaariossa on yksi mantissa, jolla on kokoa reilun peukalon verran. Se asustaa siellä jossain piilossa ja on nähty vain kerran, kun nostettiin yks koralli sieltä ylös. Akvaariossa on koralliahvenia, joista yksi on pienempikin kuin mantissa. Ei ole vielä menny ruuaksi. (En tod. väitä, että eikö menisi jossain vaiheessa!

Yleensä ne mantissa jotka löytyy kivistä ovat huomattavasti tylsemmän näköisiä kuin tuo ealexin kuva.
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Hyvä sivu Mantiksista löytyi selatessa: http://www.blueboard.com/mantis/
ja sillä sivulla tämä aika mielenkiintoinen juttu: http://www.blueboard.com/mantis/sighting/report1.htm
ja sillä sivulla tämä aika mielenkiintoinen juttu: http://www.blueboard.com/mantis/sighting/report1.htm
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
-
- Junior Member
Nyt löytyi yksi Mantis ! Katselimme aamulla yhtä koloa, jossa jokin ötökkä kurkki. Otimme kiven kuiville ja hakkasimme koloa auki ja mikäs se sieltä löytyi. Itse Mantis ! Tämän otsikon alla kehuttiin sen kauneutta, mutta minä en siitä kaunista saa sitten millään. Vielä ei ole henki pois, mutta kohta lähtee !
P.s Kiinnostuneet saa hakea sen pois 
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)