Akvaarion alustat

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Minkälaisia alustoja akvaarioissanne on?

Pöytä
36
38%
Rautaputkinen jalusta
32
34%
Lecaharkkoja
8
8%
Muu (kerro mikä)
19
20%

Ääniä yhteensä: 95

Ilpo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Kulma-akvan kera tuli hankittaessa siihen hyvin sopiva jalusta. Stiä kun hiukkasen kustomoi niin sai jopa suodattimen aluskaappiin mahtumaan.
Naksu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Mulla 400 litrainen lepää tiilijalustalla. Jalustassa on kuusi jalkaa jotka on koottu viidesta valkeasta tiilestä ja kuudesta tiiltä hieman pienemmästä vanerilätkästä joiden sivut on maalattu mustaksi. Tiilien päällä on 2X25mm vesivaneri yhteenpultattuna ja styrox joita kiertää reunalista. Muutoissa aika kätevä. Akvaarion voi nostaa vanerin ja styroxin kera muuttoautoon ja jalusta purkaantuu tiiliksi.
skye
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skye »

Mulla on isän tekemä liimapalkkijalusta. On muuten tosi tukeva! :D
Ainoo haittapuoli on, se ettei se oo kaapisto.
lincci
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lincci »

200 litraisessa itse tehty, musta rautaputkinen jalusta, jossa lasihylly.
128 litraisessa kaupasta ostettu pyökkinen viihdekeskus.
80 litraisessa kaupasta ostettu pyökkinen stereotaso.
40 litrainen nostetaan kenkälipaston päälle aina kun tarvetta ilmenee.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

skye kirjoitti:Mulla on isän tekemä liimapalkkijalusta. On muuten tosi tukeva! :D
Eiköhän sen pysty muokkaamaan sivulevyillä ja ovilla kaapistoksi. Ei muuta kuin menet potkimaan isää uudellen hommiin, tai jotakuta muuta, jolla pysyy naula kädessä.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

skye kirjoitti:Mulla on isän tekemä liimapalkkijalusta. On muuten tosi tukeva! :D
Olisiko siitä kuvaa? Olen ajatellut että jos itsekkin tekisi puusta, niin ei tarvitse hitsailla.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Puisen jalustan teko-ohjeita kaipaileville nämä resurssit ovat kenties kiinnostavia:

http://www.garf.org/stand.html
http://www.brouhaha.com/~ellis/aquarium/stand.html
http://www.dph.nl/sub-article/cat-02/tankstand.shtml
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jaani »

55 litrainen on tukevan, irrallisella kiiltohiotulla graniittilevyllä päällystetyn kaapin päällä.

180 litraisessa on alumiiniputkijalusta ja 576 litraiseen tulee alumiiniputkijalusta kaapiksi verhoiltuna.

325 litraiseen altaaseen olen kaavaillut jaloiksi kevytsoraharkkoja n.600x200x200 mm koossa. Näitä harkkoja kolme päällekkäin ja kolmeen pinoon, yksi pino päätyihin ja yksi keskelle. Yksi vanerilevy kanneksi ja toinen levy hyllyksi alimmaisten harkkojen väliin. Tälle tasolle saa sitten hyvin suodattimenkin. Tämä projekti pitäisi saattaa päätökseen vielä tällä viikolla ja se tulee menemään tuolla mallilla, ellen nyt koe yllättävää valaistumista [;)]

-Kingfisher-
skye
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja skye »

sori vaan. :( Kuvaa ei oo, kun ei oo kameraakaan.

Mut se on tosi yksinkertainen systeemi. Siis jalat ja "pöytä" osa. Ei mitään ihmeellistä. Ihan salonki kelpoinen viritys sellanen vaalee lakattu. Ja kestää hyvin. :)

Tosiaan hitsailu on hiukan hankalaa. Eikä ne ees oo kauniita.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Vanhaat altaat olleet kaikki massiivimäntykaapiston päällä, nyt tuli hankittua se alumiinijalusta mitä akvaariokaupasta saa niin täytyy sanoa että autotalliin se sopii mutta olohuoneessa minun silmälle tosi ruma.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olen Rambin kanssa samaa mieltä putkijalustan rumuudesta, mutta toisaalta putkijalustoilla on omat hyvätkin puolensa. Minulla on lattia alkanut notkua 250-litraisen alta keskikohdalta niin että ainoa mahdollisuus on säädettävillä jaloilla varustettu jalustasysteemi. Toinen hyvä puoli on se että jalustan alle on helppo rakentaa mieleisensä säilytystilaratkaisu suoraan lattialle. Jalusta on toisaalta helppo naamioida milloin minkäkin sävyiseksi kankaalla, johon laitetaan esimerkiksi laskokset kulmiin antamaan liikutteluväljyyttä, jolloin se ei välttämättä olekaan rumistus vaan koristus.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

maisu kirjoitti:Olen Rambin kanssa samaa mieltä putkijalustan rumuudesta
Ainoa vaihtoehto on verhoilla se jotenkin niin ehkä silloin kehtaa jo vieraita pyytää sisälle :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

rambi kirjoitti:
maisu kirjoitti:Olen Rambin kanssa samaa mieltä putkijalustan rumuudesta
Ainoa vaihtoehto on verhoilla se jotenkin niin ehkä silloin kehtaa jo vieraita pyytää sisälle :mrgreen:
Juu nykyään ne on jo molemmat verhoiltu eikä vain toinen... :-)
Kupo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kupo »

240- litrainen on sellasen alumiiniputkihässäkän päällä ja 63 litrainen on ruman mustan tv- tason päällä, joka muutern on ihan hyvän näkönen kun siinä on akva päällä. Onpas ainakin kaappia mukana :mrgreen: .
" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
Tom80
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tom80 »

Mulla on 180 L liimalevystä tehdyn kaapiston päällä,joka petsattu pyökkipetsillä.

Jos alan tässä lähiaikoina laittaan uutta isompaa allasta teen alustan luultavasti lamellihirrestä.Hirsitalo tehtaat myyvät hukkapaloja kuulemma ihan suht halpaan hintaan. :)

Lekaharkko ois toinen hyvä,mutta miten on sen murenemisen kans?...imuri on sen jälkeen aina päällä.

Liityn muutamien aikaisemmin kirjoittaneiden kans samalle linjalle alumiinisten jalustojen suhteen.Ne ei ole oikein olohuonekelposia,jos ei sit kiertele jalustaa jollain levyllä.

Puusta tekemällä saa hienoimman näköisen sanon MINÄ! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”