Murtovesiharrastajia?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Naksu
Starting Member
Starting Member

Murtovesiharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Kuinka monta murtovesiharrastajaa seurailee tätä "palstaa"? Mitä lajeja harrastatte? Altaan koko? Toisten vedenvaihtorutiineista olisin myöskin kiinnostunut, onko enemmän makeavesipuolta vai merivesipuolta seuraileva vedenvaihtorytmi?
Aika yksinäistä touhua tämä harrastus on ollut. Ei paljon harrastepiireissa löydä juttukumppania jonka kanssa vaihtaa kokemuksia ja alan liikkeiden asiantuntemus murtovesipuolelta on heikkoa. Ensimmäisen ampujakalani löysin akvaarioliikkeestä lehtikalojen joukosta kohtuullisen huonokuntoisena...
Itselläni on 400l murtovesiallas jossa asustelee 2 ampujakalaa 2 juovakuukalaa 2 arguskalaa.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Moi! Minä olen aloittanut murtovesiharrastuksen vähän aikaa sitten.

Minulla on tällä hetkellä vain yksi kasipallokala siinä ja saan toivottavasti kohta niitä lisää.
Altaan koko on yli 300 litraa, ja vedenvaihdoista en osaa sanoa mitään kun olen vielä niin pihalla siitä miten kaiken pitäisi toimia. Vedenvaihtorytmini on harvempi kuin makeassa vedessä mutta lähinnä sen takia että tuo pikku kala ei paljon vettä likaa.
Samaa mieltä sen kanssa että liikeissä ei paljon osata neuvoa ja muutenkin suomenkielinen tieto tuntuu olevan kiven alla.

Mistä olet löytänyt kaikki nuo hienot kalasi? Tahtoisin itsekkin ampujakaloja ja kuukalat on kiehtoneet aina.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Heipä hei!

Tulkaa tänne Chinaan käväisemään: täällä on noita kuu-, ampuja- ja muita murtovesikaloja lähes joka akvaariokaupassa.
Ja pallokalojakin aika runsaasti [;)] .
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Minulta löytyy myöskin murtovesi allas. 180l ja asukkeina 2 kasipalloa, keltakirjo (yksinäinen kun jahtasi yhden kaverinsa hengiltä ja lopuista luovuin ihan suosiolla), sekä kaksi iki ihanaa mussukka mutista ( eli liejuryömijöitä P. chrysospilos). Vettä ei siis tietenkään ole pintaan saakka, vaan noin 3/4.
Kasveja olen istuttanut vasta lähiaikoina, kun tuo leväongelma oli aika massiivinen ensimmäiset neljä kuukautta. Kasveina 2mangrovea jättiläisvallisneriaa, jaavansammalta, ja isoa miekkalehteä.
Vettä vaihdan n.kolmanneksen viikossa/kahdessa.
skye
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja skye »

Ois kiva harrastaa, mutta vanhemmat ei suostu sponsoroimaan eikä omaa rahaa oo, eikä noita mustovesikalojakaan täällä Kotkan seudulla liiemmin ole näkynyt. Nyyh.
Naksu
Starting Member
Starting Member

Kiva että löytyi toisiakin harrastajia. Tuo vriston ajatus olisi mukava toteuttaa jos ei krooninen rahapula vaivaisi. Tosin kun ei ole kaloja tarjolla niin eipähän tarvitse tuskailla akvaarion ylikansoituksen kanssa. Kalastoni olen hankkinut keräilyerinä sieltä mistä olen sattunut löytämään. Kasvipuolelta tuo mangrove kiinnostaisi kovasti mutta ei näillä leveysasteilla sitä ole näkynyt.
Tätä vedenvaihto asiaa tiedustelin ihan mielenkiinnosta kun olen seuraillut makeavesipuolta niin vettähän vaihdetaan kerran viikossa ja paljon. Itse vaihdan vettä n. puolentoistaviikon välein 1/3 ja vesiarvot on kunnossa.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Siis tarkoitatko että asut jossain pohjois-suomessa vai mitä noilla leveyssasteilla? Siniriutassa pitäisi nimittäin vielä olla mangroveja, mutta ei varmaan kauaa kun täällä sitä kokoajan mainostetaan enkä ole itsekkään päässyt niitä vielä ostamaan :(

Olis kyllä tosi kiva saada niitä altaan täytteeks kun ei ole murtovedessä viihtyviä kasveja kuin muutamaa lajia eikä niillä äkkiä isoa allasta saa nätin näköiseksi. Mulla on 2 isoa mangrovejuurakkoa mutta ne tekee vedestä tosi ruskean vaikka miten on liottanut. Ja koristekivien hinta on aika kauhea, eikä näin talvella tuolta pihalta enää talvella löydä kiviä ja ne tuo niin kauheesti painoa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Miten 'suolaista' vettä teillä altaissanne on?
Minulla n. 1.003-1.005. Kyllä ainakin minulla ovat mainitsemani kasvit hyvi viihtyneet. Joskus oli myös liuskavesitähdikkiä, vesiruttoa ja anubiasta. Kaikki pärjäsivät hyvin murtovedessä, mutta tuo massiivinen levä vei niiltä hengen.
Nykyään kasvien kohtaloksi koituu yleensä tuo pirullinen kasipallo, joka käy 'maistelemassa'.
Kuinkas muuten nuo juovakuukalat voivat murtovedessä, kun joskun kun harkitsin niiden ottamista sain lukemieni juttujen perusteella sellaisen käsityksen, että vaativat aikuisena merivettä?
Naksu
Starting Member
Starting Member

Hmm... olen kyllä lukenut arguskalan meriveden tarpeesta vanhempana mutta juovakuukalan meriveden tarpeesta en ole kuullut/lukenut. Hyvin ne on voineet, aikaisemmin minulla oli 6 yksilön parvi mutta 4 menehtyi tapaturmaisesti :cry:, jäljellä olevilla kaloilla on jo ikää 6 vuotta. Mutta edessähän se on se merivesiongelma arguskalojenikin kohdalla. Suolapitoisuus akvaariossani on 1,003-1,007 välillä.
Kasveista itsellänikin on menestynyt anubias ja jättiläisvallineria. Jaavansaniaista minulla oli aikaisemmin upeat "pehkot" mutta juovakuukalat pääsivät niiden makuun ja jäljelle jäi vain lehtirangat. Niin, ei täällä Kuopion suunnalla ole mangroveja näkynyt, tosin laiskasti olen kaupoissa käynyt katselemassa kun niin harvoin ostettavaa on, paitsi kuivaruuat.
skye
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja skye »

Eikös jaavansaniaisen ole sanottu olevan myrkyllinen? Luin jostakin, että jonkun kalat olisi kuolleet syötyään jaavansaniaista. 8O
Raita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raita »

skye kirjoitti:Eikös jaavansaniaisen ole sanottu olevan myrkyllinen? Luin jostakin, että jonkun kalat olisi kuolleet syötyään jaavansaniaista. 8O
Taitaa olla kyseinen väite täyttä puppua :?
Jaavansaniainen ei vaan yleensä näille "rehunsyöjäkaloille" maistu..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”