Paras valaistus?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
eprusak
Junior Member
Junior Member

Paras valaistus?

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Mulla on noin 6kk vanha 320l allas. Haaveilen tekeväni siihen huomattavia parannuksia ja muuttavani sen jonkinlaiseksi Amazon akvaarioksi. Mikä olisi mielestänne paras valaistus? Nyt siellä on perinteinen kahden putken
(2*36W) valaisin. Valoa vois olla vähän enemmän mielestäni. Olin katellu elohopeapurkaus lamppuja mut on ne niin kalliita!
kananiho
nese
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nese »

Paras on tietysti monimetalli,maksaa tietysti paljon,mutta maksaa se vielä enemmän et vaihtelee eri valaisin tyyppejä kun ei ole niihin tyytyväinen,elohopean värintoistokin sattuu olemaan niin ja näin,itse täs muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen olen taas innostunut laittamaan kiekko-allasta,kun semmoinen viimeksi oli,ei edes monimetallia ollut saatavilla,nyt ei edes muu tulis mieleen.
Noniinno.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Varmaan helpoin ja edullisin tapa lisätä valoa altaaseen on hankkia rinnalle toinen kahden putken loisteputki. Ellei valaisimessasi ole hyvää heijastuspintaa niin myös heijastimien hankkiminen putkiin lisää kummasti altaaseen saatavan valon määrää.

Alumiinifolio tms. toimii auttavana heijastimena ja on parempi kuin pelkkä valkoiseksi maalattu lampun runko, mutta ei ole missään nimessä tehokkain versio aiheesta. Kaupalliset heijastimet ikävä kyllä maksavat jotakuinkin yhtä paljon kuin vastaavankokoinen loisteputki jos tosin onneksi ovat iältään käytännössä ikuisia.

Elohopealamput ovat jonkin verran kalliimpia kuin loisteputket hankittaessa, mutta itse polttimoiden uusiminen ei tule tolkuttoman hintaiseksi - ainakaan sellaisilla lampuilla, joissa heijastin on itse lamppuosassa. Heijastimelliset polttimot (käytännössä ilmeisesti vain Osramin Florasetit) ovat kalliita uusia (minä jouduin ostamaan kiireessä Helsingin Stockmannilta 36e/kpl...).

Elohopea on lampputyypeistä myös se, jonka värintoistokyky on silminnähden kehnoin. Yleissävy polttimoissa on hyvin kellertävä. Tosin juuri tuo Floraset on värintoistoltaankin jo ihan siedettävä. Monimetallilla ja loisteputkilla päästään erinomaiseen väritoistoon ja värisävyjä on tarjolla runsaasti.

Jos toinen loisteputkivalaisin tuntuu tylsältä ajatukselta (avoin allas on kiva, en kiistä - meillä on roikkuvat valaisimet jokaisessa lätäkössä) niin kannattaa jäädä seuraamaan myyntipalstoja, josko jollakulla olisi käytettyjä lamppuja myynnissä.

Minkä kokoinen se altaasi oikein on? Minusta tuo Osramin Floraset (jota saa esimerkiksi Bauhausista 80e/kpl uutena) on melko käyttökelpoinen vaikka elohopea onkin. Normaalit elohopeapolttimot näyttävät suoraan sanottuna hyvin ikäviltä. Meillä on yhdessä 80x40x40-kasvialtaassa niitä kaksi ja valoa on hyvin (lamput 17cm korkeudella vedenpinnasta). Jos lamppuja on esimerkiksi 120cm pituisessa altaassa kolme ja ne laskee 10cm päähän vedessä, uskoisin valoa olevan varsin mukavasti vaikak syvyyttä olisi enemmänkin. Siitä voi laskea vähän rahanmenoa - yksi uusi tuplaputkinen loisteputkilamppu vs. vanhan myynti ja kolmen Osramin hankinta tilalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”