Kiekkojen "madotuksesta"

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miukumau
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kiekkojen "madotuksesta"

Viesti Kirjoittaja miukumau »

Eli tässä tilanneselostus: Minulta on kuollut kaksi kiekkoa niin, että ovat ilman mitään näkyvää syytä lopettaneet syömisen ja muuttuneet tummiksi. Siis ilman ulkoisia oireita. Vesiarvot on kunnossa ph hieman alta 7 nitraatti asteikon alhaisin (arvot mitattu Seran tippatesteillä) lämpötila 29 astetta ja vettä vaihdan reilun puolet kerran viikossa.

Epäilen vahvasti, että kalojeni kuolemien takana ovat loiset. Nyt tarvitsisinkin hyvän ja toimivan ohjeen loisten häätöön. Olen lukenut täältä, että suolakylpy ja formaldehyli (?) voisi auttaa, onko näin? Kertokaahan te kokeneemmat.
Jumala loi ajan - kiireestä hän ei puhunut mitään.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Re: Kiekkojen "madotuksesta"

Viesti Kirjoittaja TiHe »

miukumau kirjoitti: Eli tässä tilanneselostus: Minulta on kuollut kaksi kiekkoa niin, että ovat ilman mitään näkyvää syytä lopettaneet syömisen ja muuttuneet tummiksi. Siis ilman ulkoisia oireita. Vesiarvot on kunnossa ph hieman alta 7 nitraatti asteikon alhaisin (arvot mitattu Seran tippatesteillä) lämpötila 29 astetta ja vettä vaihdan reilun puolet kerran viikossa.
Kiekkokalan tummaksi meneminen on _ulkoinen oire_ sairaudesta.
miukumau kirjoitti: Epäilen vahvasti, että kalojeni kuolemien takana ovat loiset. Nyt tarvitsisinkin hyvän ja toimivan ohjeen loisten häätöön. Olen lukenut täältä, että suolakylpy ja formaldehyli (?) voisi auttaa, onko näin? Kertokaahan te kokeneemmat.
Ei suola tai formaliini auta sisäloisiin. Parempi vaihtoehto olisi jokin kaupallinen loislääke joka autaa sekä sisä että kidusloisiin, tai sitten flubenol apteekista. Ohjeen löydät tätä palstaa selailemalla.

Trv.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kauanko nämä ed.main. kiekot ovat sinulla miumau olleet ja mistä ovat tulleet?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Niin ja minkä kokoisia/ikäisiä kuolleet kalasi olivat? Jos niillä sattui olemaan sisäloisia, niin formaliini ei auta, mutta jos vaivana ovat kidusloiset, niin itse laittasin altaaseen formaliinikylvyn. Pienillä kiekoilla tummuminen viittaa usein kidusloisiin.
Juhani
Duchess
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Duchess »

juhani kirjoitti:Niin ja minkä kokoisia/ikäisiä kuolleet kalasi olivat? Jos niillä sattui olemaan sisäloisia, niin formaliini ei auta, mutta jos vaivana ovat kidusloiset, niin itse laittasin altaaseen formaliinikylvyn. Pienillä kiekoilla tummuminen viittaa usein kidusloisiin.
Mitkä muut oireet viittaavat kidusloisiin? Ilmeisesti ainakin nopeutunut hengitys, mutta voiko se johtua jostain muustakin? Ja miten toi formaliinikylpy tulee toteuttaa jos kidusloisia havaitaan? (Vai kannattaako kiekot eristää suoraan karanteeniin ja pistää flubenol-kuurille?)
567 litrainen - Akvaariosivuni
juhani
Member
Member

Ja miten toi formaliinikylpy tulee toteuttaa jos kidusloisia havaitaan?
Eiköhän tästäkin ole ollut juttua tällä foorumilla jo aika monta kertaa, eli vanhoja juttuja selaamalla löytyisi tämäkin tieto helposti.

Itse annan forkkua suoraan altaaseen 4 ml/100 l ja uusintakäsittely 2-3 päivän päästä. Toiset vaihtavat vettä 24 h kuluessa, minä en yleensä. Ainakin vallisneriat kuolevat käsittelyssä. Pikakylpy ämpärissä on 1:4000, 30-40 min. Aina ilmastus kylvyn aikana.
Juhani
miukumau
Junior Member
Junior Member

Ensimmäiset kaksi ruskoa ostin heinäkuussa. Kolmas rusko tuli elokuun alussa. Syyskuussa tuli kaksi turkoosia. Ruskot ostettu Järvenpään Faunattaresta, ovat peräisin jostain Keski-Euroopasta. Turkoosit on ostettu Lahden Blakc Bullista.

Ruskot ovat viime kevään poikasia ilmeisesti maalis- huhtikuulla syntyneitä. Turkoosit ovat nuorempia. Molemmat kuolleista kiekoista olivat ruskoja. Jo ostettaessa ruskot olivat todella arkoja, tummia ja paljon laihempia kuin turkoosit. En ymmärtänyt ruskoissa olevan mitään vikaa. Tiesin, että kiekot ovat arkoja kaloja ja säikkyessään ne voivat olla myös tummia/raidallisia.

Tällä hetkellä kaikki näyttävät voivan hyvin. Ainoa mihin olen kiinnittänyt huomiota on, että kiekot ravistelevat eviään ikään kuin ne kutiaisivat.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

miukumau kirjoitti: Tällä hetkellä kaikki näyttävät voivan hyvin. Ainoa mihin olen kiinnittänyt huomiota on, että kiekot ravistelevat eviään ikään kuin ne kutiaisivat.
Nitriitti tai muuten liian vähäiset vedenvaihdot & huonolaatuinen vesi tai loiset. Selvitä kumpi.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Hesze
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Hesze »

juhani kirjoitti:
Itse annan forkkua suoraan altaaseen 4 ml/100 l ja uusintakäsittely 2-3 päivän päästä. Toiset vaihtavat vettä 24 h kuluessa, minä en yleensä. Ainakin vallisneriat kuolevat käsittelyssä. Pikakylpy ämpärissä on 1:4000, 30-40 min. Aina ilmastus kylvyn aikana.
Onkohan tuota formaliinia saatavana kuin yhtä "vahvuutta" kun sitä ei kukaan ole kertonut mitenkä vahvasta aineesta laittavat sen 4ml/100 jne.

Tuli vain mieleen ettei väärinkäsityksiä tulisi...
miukumau
Junior Member
Junior Member

TiHe kirjoitti:Nitriitti tai muuten liian vähäiset vedenvaihdot & huonolaatuinen vesi tai loiset. Selvitä kumpi.
Tuossa ensimmäisessä viestissäni on virhe. Kyseessä on nitriitti eikä nitraatti arvo. [:I] Siis nitriitti on Seran asteikon alhaisin. Se ei ole ollut kertaakaan koholla koko sinä aikana kun akvaario on ollut toiminnassa, joten en usko, että ongelma juontaa siitä.

Vettä vaihdan säännöllisesti, kerran viikossa reilun puolet. Tuskin on liian vähän? :| Siis jäljelle jää vain loiset. Täytynee suunnata Flubenol ostoksille.

Suuri kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille! Nyt selvisi ongelman ydin. :)
juhani
Member
Member

Hesze kirjoitti:
Onkohan tuota formaliinia saatavana kuin yhtä "vahvuutta" kun sitä ei kukaan ole kertonut mitenkä vahvasta aineesta laittavat sen 4ml/100 jne.
Minä en ole nähnyt (enkä käyttänyt) muuta kuin väkevää formaliinia, eli se on 37 prosenttista.
Juhani
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”